Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1639 ggr
Djurälskaren87
0

Fogglossning vecka 5?

Går in i vecka 6 på lördag och igår började de smärta i ryggen nertill. Smärtan kom och gick. Bättre när jag står upp. Alltid haft ont i ryggen från och till även innan. Värst har varit innan mensen. Fick lite innan jag skulle ha mensen förra veckan men de släppte sen och kom igår. Barnmorskan sa att de är normalt. Vissa får ont i ryggen tidigt och andra inte. Ska på inskrivning nästa vecka. Kan man köpa sånt bälte redan nu eller vad gör man?

Lojs
0

Det låter inte som den foglossningen jag har haft, men jag vet inte hur det "brukar" sitta.
Min erfarenhet är i alla fall att det sitter runt höfterna typ, känns nästan inget så länge jag är still, utan kommer när jag varit på benen ett tag och är värst dagen efter jag gått mycket. det var en konstant smärta, dvs inte pulserande, blir bara värre av rörelse, inte av sig själv.
Jag är nu i vecka 5+3 typ och känner redan av lite, i första graviditeten startade det runt v 8 typ och det ska visst vara extremt tidigt.
Det skadar väl inte att köpa ett bälte redan nu, utom ifall det nu inte är foglossning och du slipper det så har du ett foglossningsbälte i onödan. =)

Ryggont hade jag till och från det med, men det var en annan typ av smärta.

Om jag skulle gissa angående din smärta så tror jag det är något annat 'än foglossning, särskilt om det är samma typ av smärta som du haft runt mens tidigare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Nej jag tycker inte heller det låter som foglossning. Ett tips är att uppsöka fysioterapeut/sjukgymnast som får göra en bedömning. Kan vara bra med stärkande övningar för att underlätta resten av tiden av graviditeten.

// Sofia

Alexzandra630
0

Jag fick foglossning v 8 så visst är det möjligt att det är det men tycker att du ska boka tid hos sjukgymnast för att se om det är det. Min foglossning gör ont när jag står länge eller går mycket. Tvärt om mot min andra ryggsmärta som blir bättre när jag går mycket. Värst är smärtan på kvällen/natten. Ilar från bäckenet ner i benen.

Djurälskaren87
1

Är även vanligt med ryggont i gravidtet så kan hända jag har vanlig ryggont endast. Håller tummarna flr det även om de gör ont. Känns som mensvärk ont och de är ju vanligt. Känner även extra idag med molnade magvärk så antar livmodern har växtvärk.

Glow487
0

Passar på å fråga när ämnet ändå är aktuellt…. :) Var nånstans brukar foglossningen i regel kännas? Jag vet inte om jag hade foglossning under min förra graviditet men nån ny sorts värk hade jag iaf då som jag aldrig känt tidigare. Är i efterhand nyfiken på att veta om det kanske var foglossningssmärtor jag kände. Det kändes längs med bikinilinjen på båda sidor samt i ryggen precis under "kärlekshandtagen". Jag tycker att de påminde om känslan när man trycker på ett kraftigt blåmärke. Fast känslan var liksom konstant. Det gjorde inte bara ont vid beröring liksom. Nån gissning på vad det var jag kände?

Alexzandra630
0

#5 Det låter mer som foglossning. Om du kollar på en anatomi-bild så ser du ju vart bäckenet är. Jag har mest ont vid blygdbenet och vid ländryggen typ. Men jag "känner" det i hela bäckenet.

Glow487
0

Okej :) verkar som de va foglossning då

Djurälskaren87
0

Ni som hat molnvärk i mage samt ryggen brukade de komma å gå för er ?

Alexzandra630
0

#8 när jag hade det i början av graviditeten så var det typ varannan dag. Hade ordentligt molvärk i början men det var ingen fara. Nu känner jag mer det är livmodern som växer och ligamenten sträcks. Är i v 15