Hinner vi till BB?
Jag vet att vi har diskuterat detta i en annan tråd men känner att jag ändå vill reda ut detta en gång för alla. Jag hade min kära svärmor här igår, gubben behövde hjälp med bilen så svärfar och han var i garaget medan jag och svärmor var inne och jag blev rent utav sagt förbannad då hon domderar och "vet" så mycket om barn som inte stämmer. Hon frågade hur jag skulle göra nu när jag är ledig, i samband med att vi pratade om en veterinär tid. Trodde hon menade om jag tordes åka dit själv vilket jag gör men hon tänkte på om min gubbe skulle vara ledig med mig. Nej? Borde han det? "du är modig du, hur ska du ta dig in till bb". Ja, när bebisen är på g ringer jag till honom och han kommer och hämtar mig. "så det tror du att du hinner?! Jag hann knappt in till bb så var han ute när han kom" Alltså, går det så jävla snabbt från det att första tecknen börjar? Min gubbe kan vara hemma på ca 45 min och så tar det ca 40 min in till bb. Där jag kommer ifrån är det 9 mil in till bb, det tar ca 1,5 timme att åka, och har aldrig hört att någon fött i bilen och förutsatte atr vi som bor närmare faktiskt kommer att hinna. Är jag verkligen ute på hal is, är jag för optimistisk? :-o Och för att fortsätta gnälla… Förutom det så var det ju bra att vi hade blivit klar med renoveringen nu så att inte "dom som kommer på besök efter födseln" inte anmärker på det. Hon menade givetvis socialen eller bm, för det är obligatoriskt menade hon på. Möjligen förr men inte nu, såvida man inte fått en anmälan, ellerhur? Sedan fick jag ta mig ett snack med henne om vad barnet skulle heta i efternamn, jag svarade bara att barnet ska heta som mig, vill pappan ha med erat namn får han ta beslut om det själv och jag tänker inte hindra honom. Då menade hon på att dubbelnamn får man bara ha till barnen om man är gifta. Nej, det stämmer så klart inte, har läst på skatteverket. Barnen får ha dubbla efternamn även om föräldrarna inte är gifta , sanning med modifikation, men hon behöver inte vet hur det ligger till egentligen. Jag hoppas innerligt att allt detta är menat i all välmening men jag känner bara att hon säger sådant för att hon måste ha rätt, för så brukar det vara, oavsett om det finns underlag för att det inte är rätt och riktigt det hon påstår. Känns som att helvetet kommer att bryta lös när bebisen väl är här för att vi inte gör som hon gjorde för typ 40 år sedan när hon kläckte sina ungar. Nu ska jag inte ta ut det i förskott, hon har ju överraskat mig positivt förut, men har detta på känn… Sorry för min långa novell med bara en massa onödigt dravel när trådens ämne egentligen kunde varit så kort och konsist, men ville passa på att få ur mig lite av frustrationen.
Förstföderskor kan ha en ganska långdragen latensfas så du behöver inte oroa dig så mycket för att ni inte ska hinna till BB i tid. Jag hade en relativt snabb förlossning, utan latensfas, och den tog 14,5 timma från första värk tills dottern var ute. Värkstart kl 22 och vi åkte inte till BB 05:30 och då hade jag haft täta, regelbundna värkar i flera timmar. Visst finns det undantag (jag vet några stycken som fått barn på under 1 timma), men som sagt - det mest sannolika är att ni har gått om tid på er.
BVC brukar göra ett hembesök några dagar efter hemkomst istället för att man ska behöva åka iväg till dom.
Man får väl bara ha ett efternamn i Sverige? Däremot kan ni ju lägga till hans namn som mellannamn.
Kan tillägga att min sambo var inte hemma från jobbet nånting trots att jag gick över 14 dagar. Vi räknade kallt med att han skulle hinna ta sig hem (trots en dryg timmas restid).
En förlossning kan ta väldigt lång tid, men också gå väldigt fort. med min första skyndade jag mig att göra klar en grej på jobbet när jag kände första värken. När jag var klar samlade vi ihop grejerna i lugn och ro och åkte in. På BB tog det ca 4 timmar.
Den fjärde var ute 45 min efter jag känt första värken….. (Hade som tur var 11 min till BB)
Ingen idé jaga upp sig i förväg, men var förberedd. Man kan ringa BB om man känner det är bråttom, då kan de kanske möta med ambulans om de anser det nödvändigt. Låt ingen skrämma dig, men ta reda vilka olika möjligheter som finns.
Det föds barn i bilar lite då och då och det brukar gå bra det med.
När mitt gudbarn kom hade mamman första värkarna vid 14-tiden på torsdagen. Hon åkte in till BB lördag morgon och bebis födde 03:39 på söndag morgon. Tror inte du behöver oroa dig för att du inte kommer hinna in :) Min vän åkte dessutom in kommunalt.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Du måste börja säga ifrån till din svärmor eller lära dig att ignorera henne. Nu är ni liksom knutna till varandra i många år framöver. Du kan inte gå runt och lägga energi på att vara irriterad på henne hela tiden. Jag vet att det är lättare sagt än gjort med vissa, men det är dags nu :) Låt inte henne göra dig så osäker. Sätt ner foten nu. Jag har haft liknade irritationer med min svärmor, men nu ignorerar jag henne då det blir för mycket. Eller säger ifrån. Hon menar väl och kan mycket, men hon lägger sig i det mesta som har med hushållet att göra. Nu sållar jag massor och håller jag inte med så skiter jag i henne helt. Hon kan inte påverka mig alls.
Min första tog ca 6,5 timmar från att vattnet gått (var inne på förlossningen i 3,5 timmar), andra tog ca 4 timmar från att jag fick värkar (var inne på förlossningen 28 min, åkte med ambulans), tredje tog 1 och 39 min (var inne hela tiden då jag blev igångsatt).
Har 30 min med fartkameror till sjukhuset. Har inte ont av mina värkar så jag har svårt att veta när jag ska åka. Men oftast hinner man - bara sällsynta fall man inte hinner och då brukar det vara om man redan fött flera barn.
Min sambo jobbar på annan ort en vecka i taget och det tar ca 3tim för honom att ta sig hem- förutsatt att det inte är rusning med tillhörande köer. Med första tog det 28 tim. Med andra tog det ca 9 tim från första tecknet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns andra sätt att snabbt komma till förlossningen om din Man /Sambo inte Hinner . Taxi , ambulans eller snäll granne som kör . Strunta i din svärmors kommentarer ,hon pratar innan hon tänker 🙄
#1 nja, man får ha två efternamn men det ena kommer räknas som mellan namn, inget hon behöver veta om gubben nu vill ha med sitt efternamn och vill han inte det så kommer det att bli ett rackarns liv, men då får han lära sig att säga ifrån. Jag har varit dålig på att säga ifrån mot gubbens föräldrar men har bestämt mig för att detta är vårat barn och det ska dom banne mig inte "köra över" mig i, det är jag och gubben som bestämmer. Tänk att hon till och med tog det för givet att ungen skulle åka hem i en tröja som hon stickat :-o när det gäller mitt barn så tänker jag inte ge mig och jag skiter i husfriden nu, om det sen innebär strid eller att det går som ett sus genom örat är en annan sak.. Känns ändå som att jag förhoppningsvis kommer att klara mig fint även om gubben är på jobbet? Då det oftast tar lång tid? Har tyvärr inte så många andra än alternativ än att köra själv eller gubben, ska vi ringa taxi eller ambulans så kommer dom från samma stad så restiden blir väl liknande, även om ambulansen får åka snabbare och har kunnig personal. Men när jag ringer till förlossningen borde väl dom kunna ge mig råd om det är ambulans bråttom eller om jag kan vänta? Gällande hembesöket, om jag förstått det rätt kommer min bm ringa några dagar efter att vi kommit hem för att kolla läget men jag har aldrig hört talas om hembesök här ikring? :-/
9# det är brukligt med hembesök ja, kanske inte första dagen direkt efteråt, men inom första veckan iallafall.
#10 skojar du eller? :-o varför det? Vad gör dom då? Vilka är det som kommer på besök? Känner tyvärr ingen som fött barn här ikring som jag kan fråga.

Hembesöket är en service från bvc. De kommer och kollar att allt är ok med bebis och svarar på de frågor ni har. Så att ni slipper åka till vårdcentralen i början då man kanske ogärna lämnar huset. Är jätteskönt. Vi fikade med vår bvc-tant, hon visade magmassage och gav oss lite info. Det är inte för att övervaka er på ngt sätt, men om det ligger kanyler och spritflaskor överallt skickar de förmodligen in en orosanmälan.
#11 nej jag skojjar inte, de brukar komma förbi hem efter man fött.
Besök hos BM länk
###
En ny tid tar vid
Barnmorskemottagningen har man kontakt med under själva graviditeten och under förberedelserna inför förlossningen och föräldraskapet. När det är dags att föda har man framförallt kontakt med den förlossningsklinik där man vill föda sitt barn.
Som nybliven förälder går man in i en ny omvälvande fas när man har det nyfödda barnet att ta hand om. Det är ofta barnavårdscentralen, BVC, som kan ge fortsatt stöd i rollen som nybliven förälder. Dit tar man sitt barn för kontroller. När man kommer hem från sjukhuset är det bra att ringa sin BVC. Då bokar BVC-sköterskan in en tid för första besöket, som ofta görs som ett hembesök.
"oftast görs som ett hembesök", får hoppas att dom inte orkar hälsa på oss i skogen, vill verkligen inte ha hit någon utomstående då jag tycker att vi har det rörigt hemma, huset är gammalt och slitet invändigt, gubben har en skrotbil och delar liggandes på gården och med en vovve som inte är van med besök (blir uppspelt och skäller en massa om han inte får hälsa) kommer dom ju tycka ett bebisen lever i missär :-( Nu fick jag ont i magen… Sen tycker jag absolut att det är bra med hembesök då allt för många barn föds in i missär utan att det händer något, men jag är så rädd att dom hittar något som får dom att tvivla på mig som förälder.
Åker man hem direkt med tidig hemgång så är det väl dessutom obligatoriskt med BB hemvård.
Gammalt och slitet och bildelar på tomten räcker nog inte för att klassas som misär. Tro mig - det är för att ge stöd och hjälp, ge dig tillfälle att ställa frågor. Frågor som kanske är lättare att komma ihåg när du är i din hemmiljö, istället för ett stressigt besök på BVC. Klart lugnare för bebisen också, slipper slitas upp i sömnen för att kläs på och sättas i kall bil etc. Slipper också höra skrik från andra stressade bebisar och tjo och tjim från deras uttråkade äldre syskon.
Det där fanns inte på min tid, hade vart salig om jag kunnat få det, speciellt när man måste klä på och släpa med flera äldre syskon.

För mig tog det ett dygn innan vi fick komma in på förlossningen från första värken och 32 h innan hon var ute. Skulle din sambo inte vara henna och du känner att det går snabbt ringer du en ambulans. Man får ändå tänka att få män är hemma planerat standby med sina gravida kvinnor i typ 4 veckor runt bf, och förlossningar i hemmet eller i bilen är ändå så sällsynt att det blir nyheter av det :) däremot kan jag bli småirriterad när jag hör om folk som ska skrämmas med sådant! Inte ok!
Jag hade hembesök med båda mina barn, för 10 och 12 år sen, på olika orter. Lägenheterna var kaos, det är liksom inte städningen man prioriterar första veckan efter förlossningen.. Jag tror de är vana :)
Oh, får verkligen hoppas det om dom kommer på besök, att dom är där för råd och support. Konstigt att jag inte fått någon info om det, alls. Känns som jag missat massa info som jag tycker att bm borde berättat men som jag fått veta "bara sådär" :-/ #17 känner det jag med, att det är sällsynt och många bor ju på liknande ställen som mig och med liknande förutsättningar för att kunna ta sig in, så jag bör ju hinna utan att stressa upp mig. Det känns iallafall sällsynt att man föder på annan plats då det är precis som du skriver, en nyhet när det inte sker på BB.
Eller ja, förlossningen om man ska vara petig.
Att gå på BVC är helt frivilligt så det är ju ingen som kommer tvinga sig in i erat hem ;) och dom är som sagt där för att kolla er bebis, inte hur ni bor.

#19 det kommer komma info om det, vi fick inte heller förrän på BB. Finns väl ingen anledning att säga allt direkt när folk ändå glömmer, bättre att ta saker när det är aktuellt.
Tack. Min gubbe är ju underbar, pratade med honom om detta när han kom hem och nu känner jag mig mycket lugnare, han sa "hade dom inget att anmärka på när min kusin fick barn så kommer dom inte göra det nu heller" och det är sant, han bodde i en soptipp både inne och ute på den tiden han fick barn, så nu är jag mycket lugnare inför ett besök, iallafall för husets och gårdens skull. Tack för alla era svar till och råd, ni är toppen, på riktigt @):-
Vi fick välja ang hembesök av BVC. Jag var jättestressad då vi hade det stökigt och ett diskberg i köket och unkna soppåsar som stank. Men vi fick ju då neovård i hemmet så ja.. Kan intyga att varken ssk från neo eller BVC brydde sig, dom menade mest på att "haha ni har nyss fått barn, vi har sett värre".
Vi blev inte erbjudna hembesök då vi bor utanför deras distrikt (2,5 mil bort) men som tidigare sagt kan du välja att åka in själv om det känns bättre
Vi fick hembesök med alla tre barnen. Kan säga att det var stökigt vid alla tre besöken. Dessutom var vi sjuka både vid andra och tredje barnets ankomst.
Har också en svärmor som kör över. Jag har med åren kommit underfund om det bästa medlet. Samma som för mig gäller för dig, det är inte din fajt. Enda gångerna jag och "gubben" bråkat så är det pga min svärmor. (Har varit tillsammans i 13 år sen vi va 15,16 år) Så med tiden har jag lärt mig. Ställ ett ultimatum, berätta för din respektive att hon kör över dig och dina åsikter och det är han som får markera mot sin mamma att hon gör fel. Det är NI som gäller nu, hon är "bara" farmor och passar inte det så kan det va. (Kan låta hårt) men har man inte en fräck svärmor som kör över och är "expert på allt" så är det svårt att förstå. Men din man får välja, dig eller henne. Och det är inte ditt jobb att markera det är hanns. ------- Hembesöken är nog obligatoriska men är inget att oroa sig för. De väger och mäter bebisen och sen så är det lite info om BVC. (Har god kontakt med min bvctant) och ja, de kollar hemmet, men det är som tidigare nämnt mer efter eventuellt missbruk eller om de känner stark oro för barnet. Stökigt i all ära men så länge man inte är någon "hamster" med smågångar och grejjer upp till taken så behöver man inte vara orolig. ---- Angående förlossningen så är det ju individuellt, och det kan ju ingen veta innan vad lång tid det tar från första värk till bebisen är ute. Det är vanligare att förstföderskor har en långdragen förlossning än en snabb. Men självklart finns det de som har en extremt snabb förlossning. Min första började värkarna på torsdagen åkte in på lördag morgon med regelbundna värkar, på söndag eftermiddag så beslutades det om snitt då den långa förlossningen tog alla mina krafter. Med nummer två tog det "bara" 12 timmar. Och det är ändå en relativt lång förlossning. En väninna åkte in 1 h efter första värken och hann vara inne i 45 minuter innan hennes första hade tittat ut. Hennes nummer 2 hade hon mycket förvärkar med så hon fattade inte att det hade börjat, så nummer två föddes i bilen på motorvägen. 🙈😂 Så som sagt väldigt olika. Allt som oftast är det inga frågetecken när det är på gång och tro mig det kommer att gå jättebra! Allt runtomkring är bara detaljer, när bebisen väl är ute så finns det inget annat 😉 Kram kram
Tusen tack. Känner mig mer lugn med hembesöket nu men är så förvånad över att jag inte hört något alls om detta. #27 absolut, vi har haft diskussioner om att han måste backa upp mig det värsta är ju att svärmor är så lurig att hon går på mig när jag är ensam med henne, varför vet jag inte egentligen då jag aldrig hört min gubbe säga ifrån. Men men, vårat barn ska bli det första hon absolut inte ska lägga sig i, hon får gärna ge tips och råd men hon får helt enkelt lära sig att tänka på hur hon framför dom.
Vet precis hur det är så gör min svärmor med, alltid när vi är ensamma om så under en sekund 🙈 Vi hade det jobbigt i början när våran första kom. Min svärmor sticker inte direkt under stolen att hon alltid velat ha en flicka (hade förmodligen bytt ut min man mot en tjej utan att tveka om hon haft chansen), hur som helst den "luriga k****g" hon är så kom hon för att gå ut med dottern i början, för att "vara snäll" men hon gick runt till vänner för att visa upp henne. Som om hon vore en docka eller ägodel, så var grymt sur på henne. Hon inser inte att hon förstör för sig själv, för jag blir ju bara mer anti henne, än nödvändigt. Sen får man inte gnälla förmycket till sin respektive över deras mamma, för det är ju ändå deras mamma. Men jag har öppnat ögonen för honom så han märker ju att hon har baktankar med mycket hon gör. *bättre att göra dem medveten och låta dem ta tag i det själv, än att man ska behöva ha en egen fight man inte kan vinna. Sen är väll alla olika så kanske räcker med att din kille står upp för dig för att din svärmor ska fatta vitsen. Här kommer det prövningar med jämna mellanrum, men varje seger är ett steg i rätt riktning. Självklart får dom vara med som farmor men det krävs ändå respekt jämt emot bägge förälldrar till barnet. Kram kram
Min svärmor brukar (medvetet eller omedvetet) trycka ner mig angående de jobb jag haft eller utbildning jag läst och får mig att känna mig usel och som att jag inte gör tillräckligt. Dessutom lägger hon sig alltid i saker vi ska göra och nu till exempel var vi och kikade på en större lägenhet häromdagen och tro fasen att hon har luskat i detta och kommer med den ena åsikten efter den andra. Vi ville att det skulle vara våran grej med lägenheten liksom… Är orolig för hur hon kommer vara nu när barnet kommer, vill inte att hon ska lägga sig i hur vi uppfostrar vårt barn. Klart hon ska få vara farmor, självklart, men jag vill inte att hon lägger sig i föräldrarollen.
Har lite försiktigt lagt fram min upplevelse och mina känslor till sambon, men det är svårt. Som ni säger, man vill ju inte klaga på hans mamma för mycket, men samtidigt vill jag ju ha hans stöd och att han kanske kan säga ifrån till sin mamma.
Dessa svärföräldrar, på gott och ont…
Just biten med att föda kan min kära svärmor inte säga något om då min sambo är adopterad. Men allt annat är hon expert på 😉. Hon talar aldrig till mig med elak röst, det får andra höra dock. Vet inte om hon märkt att det inte är lönt att säga något till mig, från den stunden vi träffades första gången. Vi är aldrig elaka mot varandra och jag tycker om henne som person, men hon kan inte komma och rätta mig i hur jag ska göra med mitt barn och det som tillhör. Vill jag ha hjälp så frågar jag 🙂