Gravidmage i vecka 7?!
Jag är i 7:e graviditetsveckan och bär vårt första barn.
Hittills mår jag bra, de enda smärtande besvären är molande magvärk och extremt ömma bröst, som gör att jag inte ens kan sova på sidan om natten.
MEN! Det som bekymrar mig mest är min kropp. Jag känner inte igen mig själv. Jag har gått upp fyra kilo på två veckor. Magen står rakt ut som om jag vore i 6 månaden. Jag kan knappt ha mina mysbyxor på mig, så nu har jag börjat använda gravidbyxor.
Jag har läst att det är mycket gaser i början av graviditeten, men jag märker faktiskt inte av att jag är direkt gasig? Och jag tycker inte heller magen jobbar trögt? Magen är helt klart mindre på morgonen, men absolut inte i närheten av hur den brukar vara…
Dessutom har jag fått valkar som hänger över byxkanten. Decimeterstora… Och där sätter sig väl ändå inte gaserna?
Det här är säkert normalt i samband med alla hormonomställningar… Men kommer det bli bättre, eller kan jag bara förvänta mig att det bara kommer bli värre?
Det är så jätte-jätte-olika när i graviditeten man går upp och hur mycket, och hur magen växer och ser ut. Själv gick jag också upp mycket i början - illamåendet gjorde att jag ville äta hela tiden, annars blev det värre. Hursomhelst. Man ska inte jämföra sig. Det är olika för alla.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har inte haft mina byxor sedan vecka sex. Jag tycker att det är härligt. Det betyder ju att något händer:)
Jag svällde också som sjuton i början på båda graviditeterna och hade den där perioden innan den "riktiga" magen kom fram att jag såg ut som att jag hade ätit för mycket.
Brukar bero på svullna tarmar snarare än gaser 😉 Brukar lägga sig/bli bättre efter några veckor. Viktuppgång år individuellt och även var kilona sätter sig. Samma är det när bebisen kommit ut, vad gäller vikt nedgång. Vissa sitter kilona fast på och på vissa rinner kilona av. Kan även vara olika från gång till gång (egen erfarenhet). Njut av att ha en liten på bakning och resten är bara att ta som det kommer/ta tag i sen. Kram kram