röda utslag som kliar
jag har, sen en och en halv vecka tillbaka, haft fruktansvärd klåda på rumpan och lite ner på låren. Det kliar så otroligt att jag inte vet vad jag ska ta mig till snart. Såg häromdagen att det blivit som små röda utslag på rumpan. Vad är detta? Är det nåt som är vanligt under graviditeten? Jag måste ha bort det nu, gråter nästan av frustration..
Det låter som om du kan ha råkat ut för svamp. Gå till läkaren och få medicin utskrivet. Du får sen två gånger om dagen smörja in dig med en kräm och så småningom borde du ha blivit av med problemet.
Oberoende vad det här är så är det ju alltjämt bäst att gå och kolla upp dig för du ska ju inte behöva gå omkring på det där viset och lida.
i vilken vecka är du? har du klåda någon annanstans?
kan nog vara värme utslag med, eller tom utslag pga dåliga levervärden vilket man även det får klåda av. Men bäst är ju att någon får kolla på det, är det inte uthärdligt, så sök för det hos din jourcentral, annars vänta tills i morgon och kontakta din vårdcentral.
Jag vände mig till BM när min klåda blev för olidlig, fick genast gå till labbet och lämna prover. I mitt fall var det levern (hepatos). Mitt började som diffus klåda här och där, små röda plitor och torrfläckar. Sen exploderade det till hysterisk klåda som inte går att beskriva med ord, bäst beskrivs det som i blodkärlen, det var en klåda som satt djupt i kroppen. Gick ej att klia på det. Jag var totalt färdig för dårhuset innan jag blev förlöst… Jag grät och skrek i panik i veckor. Iskalla duschar och kräm som förvaras i kylskåp att smörja med när man är färdig att hoppa framför tåget..
Är det levern finns medicin att få, men det är ingen garanti att den fungerar, på mig gjorde det inte.
#1 kan man få svamp på rumpan (skinkorna)? :-0 #2 jag är i vecka 21+6. Ja, det kliar även på brösten fframförallt och på några ställen på magen. #3 ja jag tänkte ringa nån redan imorgon tror jag! Det tar psykiskt på mig när det kliar så mycket :-/
men du, PUPPP kanske du ska kolla upp om du har på magen. Väntar du en pojke?
(är på resande fot idag och kommer hem sent så därför får det vänta till imorgon)
jag blev rätt säker på att det kan handla om just PUPPP
#4 hade det med när jag var gravid med första barnet, fick klåda som var fruktansvärd, då fick jag tavegyl för det. Det lindrade till viss del för mig.
#9 jag åt maxdos tavegyl, det var som sockerpiller utom när jag råkade få en allergisk reaktion på kåvepenin mitt i eländet. Jag hade även kortisonsalva och andra antihistaminer
#5 Absolut. Man kan få svamp överallt. :) Om det skulle vara frågan om svamp för dig så är det såkallad ljumsksvamp. Det sprider sig lätt ner från rumpan till låren och benen om det förblir obehandlat. Jag själv fick det då jag duschade varje dag (brukade träna varje dag och därmed var jag tvungen att duscha ofta).
Men som sagt bör du kolla upp det här för det behöver ju inte alls vara svamp heller.
tror mer åt något annat än svamp då hon har klåda på fler ställen på kroppen
#10 jag ökade aldrig dosen än det jag fick ordinerat har jag för mig, men blev inlagd för havandeskap ett tag därefter men jag var ju nära bf, sen efter ett par dagar till satte de igång mig. Så skönt när klådan försvann 😃för så fort jag hade fått barn, så upphörde det för mig.
vad är PUPPP? :-0 Är det farligt på nåt sätt? Vet inte vilket kön det är, bebben ville inte visa senast xD Om det är ljumsksvamp - vart går jag för att kolla upp detta? vårdcentral/bm/gynekolog?
#13 Troligtvis är det inte ljumsksvamp för du har klåda även på brösten osv.:) En vanlig läkare kan annars fastställa om man har svamp eller ej.
I ditt fall skulle jag kanske råda att kontakta bm eftersom det kan ha kommit i samband med graviditeten.
jo det känns ju som att det kan vara nåt annat, men jag har även behandlat svamp i underlivet nyligen.. Fast sån svamp borde väl inte kunna spridas ut på rumpa och lår? :-S
#15 Ljumsksvamp och svamp i underlivet är nog två olika saker. Vanlig svamp i underlivet ska inte sprida sig till låren. :)

Inte ovanligt att få klåda under graviditeten och det är sjukt jobbigt. Prata med bm om det blir olidligt. Jag fick på mage, ben och fötter. Hjälpte lite att smörja in och ha benen utanför täcket så att det blev svalt eller kallt.
har legat vaken större delen av natten och kliat, gråtit och haft ångest. Kliar nu även på rygg och uppe i armhålorna och precis under. Känns som jag kommer klia hål snart :-/
Kontakta bm direkt idag
Har ringt och pratat, hon sa att jag ska kontakta vårdcentralen och komma dit och visa dem mina utslag.
Hon tyckte inte det lät som graviditetsklåda dock, så vad kan det vara..? :-S
vanligen förknippas "graviditetsklåda" med hepatos, och det är det troligen inte. Många barnmorskor känner inte till PUPPP, frågade du om det specifikt eller sa du graviditetsklåda?
#21 Har du kontaktat dem nu då? Det är väl bara att pallra dig iväg dit och få det fixat så du inte behöver lida.
Kanske du har blivit överkänslig mot något tvättmedel/sköljmedel? *spekulerar vilt* Jag vet att min bästa vän har blivit allergisk mot en massa olika saker under sin graviditet.
Fick tyvärr inte prata med min egen barnmorska. Men jag berättade vad problemet är och beskrev den hemska klådan, det var då BM som sa "det finns ju nåt som heter graviditetsklåda, men det visar sig inte på detta sättet… Jag tycker du ska åka till vårdcentralen och visa utslagen"
Hon lät som att hon hade bråttom och inte hann prata :-/
Mmh då var det garanterat hepatos de syftade på. Men försök få en akuttid på VC och ta upp PUPPP med dem om det inte är något uppenbart. Vet de inte vad det är så be om remiss till dermatolog.
Jag har eksem sedan innan min graviditet, men jag har också sedan jag blev gravid fått nya fläckar som kliar nå så hemskt mycket. Det kliar också "djupare" än mina vanliga eksem. Vad jag än gör så blir de bara värre och nu är de vätskande och liknar skrubbsår. Jag ringde vårdcentralen och ska dit idag för att se om jag kan få någonting. Rekommenderar att du gör det med. Man kanske kan få någonting mot klådan.
/Surpan
ringde vårdcentralen, men de hade ingen mer telefontid på hela dagen :-(
det går inte att åka in till akuten eller?
Hade försökt komma i kontakt med spec mv
Har du ingen vårdcentral i närheten med öppen mottagning idag?
/Surpan
Nej på akuten lär de inte göra något. Har du någon jourcentral? Här kan man gå till VC efter kl 17 på jouren. De kan dock inte ta prover här då labbet är stängt på kvällen.
Jag hittade en vårdcentral med öppen mottagning, ska åka dit så fort jag varit ute med hunden. Hoppas de kan hjälpa mig!
Tack för allt engagemang <3
Hoppas du får hjälp! Att må psykiskt dåligt visade sig för mej även genom klåda under graviditet. Jag hade ett hemskt utslag strax under magen första graviditeten. Ingen visste vad det var, tog alla möjliga prover. Visade inget. Ingen svamp, ingen puppp. Jag får klåda av stress och oro och till och med ibland utslag. Men bäst att kolla upp så du kan få hjälp! Kram!
Hur är ditt järnvärde?
Järnbrist kan ge klåda och även psykiska symptom som depressionskänsla osv.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hm.. de har inte kollat mitt järnvärde sen i vecka 8, nu är jag i vecka 22+1. I vecka 8 var det ganska lågt :-P Jag kanske ska fråga om de kan kolla det igen?
#34 Ja, normalt sett så sjunker järnvärdet desto längre fram i graviditeten man kommer, så det kan absolut vara detta som är orsaken då. Fråga absolut. De brukar väl kolla det varje gång man kommer efter hand.
Ska in och ta prover i e.m så det passar väl bra då. Kan det ha med järnvärdet att göra också att det svartnar för ögonen ibland eller känns som att syret i huvudet tar slut och att man kanske ska svimma? För så har det gjort ganska mycket det senaste :-P
#36 Ja, absolut, det är vanliga symptom också. Om du har järnbrist så får du syrebrist i kroppen så din känsla av syrebrist i huvudet är exakt vad som händer när man har järnbrist.

Järnbrist brukar ju inte visa sig i utslag vad jag vet, men hade du lågt i v8 och om du inte har tagit tillskott så är de garanterat lägre nu. Din bm borde sagt åt dig att börja med järtillskott redan då.
Det enda jag har läst är att klåda kan uppstå pga järnbrist. Och klådan i sig borde ju kunna ge rodnad och lite utslag om man kliar mycket. Men vet ju inte hur det ser ut för TS och vad som kom först, klådan eller utslagen? :)

Aha, mer än jag visste :)