Smärta utan orsak?
Jag är nu sjukskriven..3 veckor till att börja med. Anledningen som fick mig att söka vård var att jag fick så hysteriskt ont i höger sida av magen, min barnmorska viftade bort mig i vanlig ordning men tack och lov ska det spöket sluta nu! 👍🏻 Jag vet inte varför jag har ont, teorierna är allt från ömma äggstockar pga hormoner till att mina ärr (snitt och blindtarm) gör ont när magen växer, och det är tydligen rätt vanligt att man får kan få väldigt ont av gamla ärr i buken vid en graviditet. På detta så har jag ju en väldigt jobbig foglossning, extremt onda åderbråck i båda benen har nyligen fått en propp till i höger benet och jag börjar tro att det åderbråcken i högerbenet kan ha orsakat ett ljumskbråck…😩 Känns många gånger som att underlivet ska trilla ut och det är inte behagligt. Läkaren tog massa prover bla leverprov, sköldkörtel, blodstatus, ämnesomsättning, långtidssocker, infektion m.m men har inte fått svar än då det varit helg. Väldigt trevlig läkare iaf, han sa att om smärtan inte går över så förlänger han min sjukskrivning då jag jobbar på ett demensboende men mpnga fysiskt utåtagerande vårdtagare och tunga lyft. De har kollat bebis noga och detta ska inte på nåt sätt påverka eller vara skadligt för bebisen så jag hoppas de har rätt, har tryckt på min oro för prematurfödsel igen men det var inget jag skulle oroa mig för i dagsläget. Vill väl mest skriva av mig och höra om någon annan upplevt liknande och vad ni fick för svar?
Jag har ont i mina blindtarmsärr, men på mig gick dom in genom naveln och vid två ställen vid bikinilinjen. Jag har haft mkt problem med åderbråck tidigare som jag har sprutbehandlat så gott det går. Men mkt har kommit tillbaka och även spridit sig till ställen jag inte haft förr. Upptäckte att jag fått en utbuktande åder i ljumsken som är ilsket blå. Är det bråck? Skönt att du blir tagen på allvar :)

Jag har ett 7cm långt ärr på höger sidan och ett på dryga 15cm i bikinilinjen, gissar att du hade "turen" och fick göra titthål? :) Ingen aning faktiskt, tänkte jag skulle ringa min VCT och rådfråga om åderbråcken och det i ljumsken/yttre blygdläppen som gör så förbenat ont, samt hur lättvindigt man ska vifta bort den nya blodproppen.. Så länge bebisen mår bra och inte påverkas så får jag spendera resterande halva av graviditeten i soffan då jag inte klarar av något fysiskt utan att få hutlöst ont, är verkligen glad att läkaren var så noggrann och förstående!
Oj! Det var lite mer rejäla ärr. Mina två i bikinilinjen är runt 3cm vardera och syns knappt men det spänner runtomkring. Tyvärr sprack några stygn runt naveln så ärrena är inte raka ut det ser lite mer ut som solstrålar. Dom sydde ihop naveln så den blev mkt mindre och alla ärr runtomkring spänner åt alla håll. Det låter mkt men det är det egentligen inte, men då ärren är runtom hela naveln så är huden inte ett dugg elastisk där. Vad jag har läst och hört brukar åderbråck i ljumske och på blygdläppar oftast gå tillbaka. Det enda som finns att göra är att prova ut stödstrumpbyxor under graviditeten. Många beskriver dessa symtom som en tyngdkänsla i underlivet. Försök att stå på dig ang proppen. Jag har blivit utredd för det två gånger nu och jag har fått höra att man är lite mer högrisk om man har åderbråck. Det är ju faktiskt så att har du en benägenhet för proppar så kan barnet påverkas också tex genom propp i moderkakan.

3# Oavsett storleken på ett ärr så är det inte kul när de krånglar oavsett orsak…kan tänka mig att det gör ont och spänner kring din navel i takt med att magen växer! Ja alltså åderbråcken hade jag början till redan innan jag fick dottern och stödstrumpor har jag använt dagligen de senaste 4åren, under graviditeten blev de såklart värre och även efter graviditeten har de bara blivit värre…hade 2 proppar i högerbenet innan denna graviditeten och har nu fått en tredje i samma ben och nu när jag har bebisen i magen blir jag lite nojig att nåt ska kunna orsaka en prematur födsel igen "/ Det i ljumsken/blydgläppen fick jag under förra graviditeten och det försvNna aldrig men nu har det blivit mycket värre och gör verkligen ont. Precis en tyngdkänsla som du skriver, den stor utbuktningen som blivit nu i ljumsken var det som fick mig att fundera på om det är/kan bli ett ljumskbråck? Har sökt läkare innan graviditeten men blivit bortviftande för jag är ung och det kommer bara bli värre, haha..men tänkte om en läkare kanske kikar på det nu så kan jag få en remiss till att ta bort dom när bebis är ute? Proppen i benet + smärtan i magen som nu de senaste dagarna även vandrat över till vänster sidan också gör mig lite nervös…
Förstår att du är orolig. Jag väntar spänt på vad du får för svar från vården. Jag har aldrig fått ngn hjälp med mina åderbråck av vården utan har fått betala själv för injektioner.

5# Dålig på att uppdatera, vart mycket nu senaste veckan med oväntat döttsfall i familjen. Men i alla fall så ringde jag upp till lasarettet och förklarade allt och att jag troligtvis om jag jämnför med tidigare gånger fått en ny ytlig blodpropp i benet. Sköterskan var jätterar och alldeleds bestört över mina ben och råde mig att ta kontakt med min husläkare för remiss att ta bort dom efter förlossningen. Jourläkaren sa att det var inget att oroa sig över så länge den inte växer eller blir ilsket rött runt omkring, blev tipsad om en receptfri salva på Apoteket som skulle skynda på upplösningsprocessen något, har inte köpte den då Apoteket varit minst prioriterat denna vecka… Ska till läkaren på tisdag nästa vecka och ska få förlängd sjukskrivning, förhoppningsvis fram tills jag ska gå på gravidpenning.
Får du inte trombyl som förebyggande mot proppar? Jag får äta det nu för att minska risken för proppar.
eller fragminsprutor?
Det kan ju bli proppar i moderkakan också bland annat.
Jag hade rätt mycket smärta i snittet under andra graviditeten, som en tryckande, lite dov smärta. Huden är ju inte direkt elastisk där, och det kändes rätt ordentligt.

Ringde mvc igår och fick till svar att det inte är deras område och hänvisade mig till 1177, fick samma svar av 1177 och blev hänvisad till min vårdcentral. Ringde min vårdcentral och fick komma upp igår, min läkare kollade mina ben och det var ingen ytlig blodpropp denna gången och idags läget finns ingen anledning att ta varken fragminsprutor eller äta trombyl sa han. Men så fort bebis är ute och jag ammat klart ska jag få en remiss och få åderbråcken bort opererade, han passade på att förlänga min sjukskrivning när jag ändå var där så slipper jag åka upp till veckan igen så nu kan jag fokusera på familjen och planera stundande begravning utan att oroa mig för mina ben då jag litar på min läkare och hans bedömning.