Dropp i handryggen/ven kateter
BF i dag! Men än har inget hänt och verkar inte som att något kommer hände heller.
Min bm har sagt att jag kommer få en venkateter/ dropp i handryggen när jag kommer in på förlossningen men när jag läst på olika sidor bla 1177 så står det oftast att man får dropp i handryggen om man tar någon form av ryggmärgsbedövning. Men enligt min bm kommer jag få det i vilket fall som helst.
Jag tror ju på min bm men jag hoppas att hon har förstått fel och att jag kanske kan slippa en nål i handryggen. Kan ju även vara olika för olika landsting. jag kommer föda i Norrköping.
Hur har det varit för er? Venkateter eller har ni sluppit?
Födde i Linköping och fick infart ganska omgående efter att jag hade kommit. För mig, som är sjuksköterska, är det självklart att man får en infart. Det kan hända saker väldigt snabbt och plötsligt som innebär att läkemedel eller dropp behöver administreras intravenöst omgående.

Jag fick en i handen direkt när jag kom in.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag fick en direkt och tycker precis som #1 att det är en självklarhet (också ssk) ;)
Är det ett stort problem kan du få slippa om allt fortlöper normalt. Jag vet en medlem som tog hjälp av auroramottagningen för bla sådant här. De kan ju sätta nål akut också, det är en förebyggande åtgärd bara. Men visst det är en risk om du är svårstucken. Men blir det något urakut sövs du ändå i farten (spruta i låret vanligen) sen sätter dom droppet på op salen när du redan är väck. Ifall någon undrar så är infon från min mor som jobbat på huddinge.
Tack för alla bra svar :)
Verkar som jag inte har något val men de va de jag anade.
Jag är egentligen inte spruträdd/nålrädd men för några år sen när jag skulle lämna blodprov så tog de 4 försök innan de träffade en ven. Jag svimmade när jag skulle resa mig ur stolen. Då hade jag suttit och spänt mig utan att va medveten om det och detta har följt mig sen dess. Har vid flera tillfällen vid blodprov fått höra att mina vener är så kallade " rullare" som flyttar på sig lätt men då har det bara varit i armvecken. Jag har svårt att ha nålar kvar i huden en tid men min bm har skrivit ner detta i min journal så att de som sätter in nålen/ infarten (?) ser till att täcka för själva ingången så jag inte ser den. Men jag anar att jag kommer ha annat som ockuperar mina tankar under förlossningen ;)
Jag är stickrädd och bävade inför att få en PVK. Men jag kan säga att jag märkte knappt att dom satte den, jag hade liksom annat att tänka på. Du kan säkert be om att få ta lite lustgas när dom sätter den också.
Blir du snittad får du troligtvis i båda händerna. Jag som är fruktansvärt spruträdd trodde jag skulle dö när dom kom med alla nålar och infarter :p
Jag svimmar också väldigt lätt, och jag får väldigt ont av infarter, men under förlossningen var jag så imme i mitt att jag mosade ihop hela pvkn och droppslangen så det larmade hela tiden hahah. Men nu blir jag osäker, jag hade ta mig tusan två infarter. Droppet satt i armen, men kontrastvätskan till röntgen efteråt fick jag i handen.. hmm.

Fick en infart i armvecket direkt, den fick jag diverse mediciner i för agg försöka stoppa hela kalaset. Innan snittet satte de en infart i andra armvecket också och där i fick jag penicillin. Avskyr att ta blodprov i armvecket och då är jag ändå lättstucken men när jag låg där så tänkte jag ju inte direkt neka dom att sätta en infart, bättre att redan ha en ifall det blir bråttom.
Säger som #1. Jag är också sjuksköterska och i princip alla som läggs in på sjukhus får en infart just i förebyggande syfte. IFALL att något skulle behöva ges snabbt. Det är för patientens säkerhet ifall det skulle hända något som kräver snabba åtgärder. Blir man dålig brukar dessutom fler infarter sättas, tex en i varje arm.
// Sofia
Inte alls säker du får en venkateter om allt fortlöper normalt och din graviditet/ev tidigare graviditet och förlossning varit normal.
Men jag tror att många kliniker sätter en för att vara på säkra sidan om något inträffar.

När man är inne är en nål i handen ett av de minsta bekymren :) inte ens en nål i ryggraden är ngt man bryr sig så mycket om :)
De brukar sätta en fjäril på handen där jag bor, just för det att det snabbt kan behöva att ges medicin, och det är ju normalt bara under förlossningen sen tar de bort den. Hellre det än att bli stucken flera gånger, då jag inte gillar att bli stucken alls :( Bara vana sköterskor får sticka mig..
Jag har inte fått nål med någon av barna, fast det har nog mest vart på grund av att det gått så fort.