Välja förlossningsklinik??
Hej! Jag läste precis att detta gör man i samråd med sin barnmorska senast i samband med v 25 besöket. Vi har inte alls pratat om det. Är det försent att göra ett val nu när jag är i v 30? : / Jag har två sjukhus i vår närhet. Det är Uppsala och Västerås. Uppsala är större och det känns ju tryggt men det tar en timme för oss att köra dit och bara 30 min att köra till Västerås. Tänk om man åker in för tidigt och får åka hem och sen in igen.. det är liksom 3 timmar i bilen : p Vad skulle ni ha valt? Någon här med egen erfarenhet av Uppsala eller Västerås?
Tänk på att det kan vara värre platsbrist på större sjukhus, och mer stressad personal :/
Men både uppsala och västerås har bra vård. :)
Jag hade i ditt fall valt västerås, det är inte kul att göra en bilresa som är längre än nödvändigt när man har värkar. Jag hade det jobbigt med 5 min bilväg när jag var in med jobbiga sammandragningar som var i stil med värkar.
Riktlinjerna är att man ska vara listad vid vecka 25 vid ngn förlossning. Men man får ångra sig och ändra sig efter det :) Den klinik jag tyckte verkade trevligast låg längst ifrån och helt fel sida av stan. Så jag tog en som var "nära". Det är även där jag gjort alla ul :)
Är du säker på att du ska välja? Kan vara så att du automatiskt tillhör den ena (om du tex bor i den ena eller den andra kommunen).
Vet inte hur det ser ut just nu i Västerås men för ca 3 veckor sedan var det fullt så jag bland annat fick flyttas akut till Falun.. Men vet även andra som blev flyttade..
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack för svaren! : ) #1 Ja nej man kanske inte är så sugen på en lång bilresa när man väl ska åka in ; ) Ja jag tänker också att det kanske är lite lugnare i Västerås. #2 Jag är säkert listad till Uppsala då jag hör till det landstinget eller vad man säger. #3 Det var en person på jobbet idag som rekommenderade mig att föda i Västerås. Hon hade fött första barnet i Uppsala och de andra två i Västerås, så på något vis borde det gå. Man kanske behöver nån remiss eller nåt!? Jag ska ta ett snack med min man och se vad han säger och kanske ringa min barnmorska och fråga imorgon.

Jag hade nog valt Västerås om jag kunde. Uppsala har haft massor av problem med personal på senaste tiden (osäker om förlossningen dock) vänner här blivit väldigt överkörda på förlossningen. Hade hellre valt en mindre avdelning.
Gäller det hela Sverige? :-o Vi har inte ens pratat om vilken av orterna vi vill föda på, vi ligger mitt emellan två ställen, är ju i v 32 och det borde ju då kommit på tal :-/
Du kan säkert be om att få byta, men om du per automatik tillhör ett sjukhus så är det inte så konstigt att BM inte tagit upp frågan. I mitt landsting tillhör man ett sjukhus beroende på var man bor och så vitt jag vet så diskuteras inte huruvida man vill byta klinik såvida man inte lyfter frågan själv.
#8 så kan det möjligtvis vara, vet att man ska gå välja men jag har antagit att bm ska fråga och därav kanske jag automatiskt slussats till den ena. Aja, en sak mindre att ta ställning till, får se det så.
Hmm.. Låter som ett val mellan pest eller kolera ; ) #4 Falun ligger två timmar ifrån oss, det låter inte lockande. #6 Vågar man fråga på vilket sätt de blev överkörda? #7 Visst är det konstigt att det inte har kommit på tal : /
Jag bor i Sthlm och bor närmast karolinska Solna. Min bm frågade mig om jag funderat kring bb eftersom jag var automatiskt inskriven på KI. Jag valde bb Sthlm på Danderyds sjukhus istället så min journal skickades dit och jag fick telefonnummer till deras förlossningsavdelning så jag visste vart jag skulle ringa när det satte igång. BB Sthlm var några minuter bilresa längre bort och det var inte helg kul med värkar.. Nu var jag samtalspatient och prioriterad på bb Sthlm så hade inga problem med att få en plats men om det inte hade gått så hade de ringt till de andra sjukhusen i Sthlm och fixat en annan plats. Jag ville inte föda på KI i Solna vilket stod i min journal så de visste att de skulle ringa dit sist. Eftersom jag hade förlossningsrädsla så fick jag komma dit innan och planera födseln och få en rundvandring med en Aurora, det är synd att inte alla får det för diet fick mig verkligen att känna mig trygg.
Välj Västerås. Bilfärden är ett helvete när man har förvärkar. Jag åkte i ca 10 min bilfärd och det var inte kul, varenda lilla ojämnhet på vägen var jättepåfrestande
Jag fick välja var jag skulle vara redan på inskrivningssamtalet, så tog jag det som var närmast och mest bekant för mig. Jag hade som andra skrivit valt v-ås, lite närmare och lite mindre :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har ingen erfarenhet av något av Uppsala eller Västerås då jag bor i Stockholm och födde här. Jag valde själv mellan Södersjukhuset och Danderyd då det var viktigt för mig att det skulle vara ett större sjukhus Om Det Skulle Hända Något. Så det slutade med att jag valde Danderyd för att de har egen dusch/toalett på varje rum, haha! 😃Men jag håller med #12 att åka bil med kraftiga värkar var INTE roligt! Minsta lila skump tyckte jag var väldigt påfrestande.
Tack igen för alla svar! : ) Jag pratade med syrran igår och hon tyckte Uppsala så jag bestämde mig för det. Jag frågade min man alldeles nyss bara för att se om han hade någon annan åsikt. När jag nämnde Västerås så sa han så fan heller..; ) Han hade visst dåliga erfarenheter. Jag har redan laddat bilen med spypåsar. Och när det gäller tänkte jag ta med mig vetevärmaren och tens-apparaten och hoppas jag överlever färden. Om de vill skicka hem oss igen så funderar jag på om vi kanske kunde ta in på ett hotell som ligger ett stenkast från sjukhuset. Där har vi bott förut. Kanske en knasig idé!? Anledningen till att jag valde Uppsala är att det känns tryggare med ett större sjukhus. Jag har även gjort en liten hjärtoperation där och jag har grubblat lite över hur mitt hjärta ska klara förlossningen utan att strula. Nu tror jag säkerligen att det kommer att gå bra men det känns bara som rätt ställe att vara på.
Tror inte att spy skulle vara det värsta, som sagt, har du aktiva värkar är kortaste resan plågsam, bodde bara 5 min från sjukhuset med tvåan, men det var jätte jobbigt den korta biten.

Ja herregud, vi hade en timme till Danderyd inför förlossningen och det var en fruktansvärd timme.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/sjukskoterskor-hotar-att-saga-upp-sig-4277977.aspx
Det här var det jag tänkte på ang personalen. Artikeln har några månader på nacken, men konflikten pågår fortfarande och väldigt många sköterskor har sagt upp sig. Vet inte hur det påverkar vården, men då en kompis skulle föda i maj funkade ingenting. Hon hade en högriskgraviditet och första graviditeten slutade i urakut snitt. Hon var därför lovad att bli igångsatt v38+0 för att inte riskera att värkarna satte igång hemma. Efter mycket om och men och personalbrist, blev det kejsarsnitt efter BF. Hon fick igångsättningstider 5 gånger och blev hemskickad. Hon var helt knäckt och övertygad om att barnet skulle dö den här gången. Hon blev så sjukt illa behandlad.