Vi som väntar barn 2016 #7
Verkligen hög tid för nästa tråd, här kommer den!
Igår blev blivande storasyster jätteledsen för hon ville träffa bebisen. Kom upp i min famn och grät jättelänge. ❤️ Innan har hon varit helt upphängd på att det SKA vara en lillasyster, men då sa hon att hon blev jätteglad oavsett om det blev en lillebror eller lillasyster och att hon skulle älska bebisen. Hjärtevärmande eller vad. 😍 Gjorde verkligen min dag, med all oro för sammandragningarna och ömmande foglossning.

Vet inte vad som hänt med min kropp . Sen igårmorse så bara kräker jag. Får typ inte behålla nåt. Är i v 39. Kollade urin o blodtryck i fredags så Hf är det inte. E yr o megatrött. Ska till bm idag på kontroll ändå så ska fråga henne men skumt att detta enorma illamående kommit tillbaka bara sådär.
Jag blev också illamående de sista veckorna, speciellt efter att jag ätit. Barnmorskan sa att det ju var trångt i magen och när man äter och maten far omkring blir det ännu trängre, då är det inte konstigt att man mår illa. Men visst är det jobbigt och man behöver ju energin!

Jo det kan ju stämma har jag inte tänkt på. Sonen föddes ju i v38 så hann aldrig uppleva det med honom. Äter lergigan Comp men de hjälper inte nu. Får försöka äta lite o ofta o se om det hjälper.
Har man mått illa i början kommer det väldigt ofta tillbaka på slutet, helt normalt :)
Mitt inlägg från imorse verkar ha försvunnit… Försöker igen:-) Så var det för mig med, plötsligt kom illamåendet tillbaka men det var normalt sa min bm. Värdena såg ju bra ut så det var inget sådant men det var ju såklart jobbigt! Skönt att du ska dit idag så de kollar dig i alla fall:-)

Värdena är fortfarande bra. Hon sa att vissa fick det så att mådde man illa ibörjan så kunde det komma igen. Jag skulle bara vara uppmärksam på att jag fick i mig nåt så jag inte blev uttorkad. Dubbelslagen på bebisens hjärta var tillbaka igen. De var borta i fredags men nu var de där igen. Har en tid på sjukhuset på fredag redan där de ska kolla det. Skumt att det kommer o går sådär. Börjar fundera på om det e hallonbladste jag dricker som gör det ändå. Fastän läkaren o bm säger nej det påverkar inte.
#7 vad märkligt, hoppas det går bra på fredag @):- Längtar så efter att få känna den lilla i magen, är ju "bara" i sen v 19 så det är lite tidigt även om det inte är omöjligt. Igår låg jag och vilade med handen på magen när det plötsligt dunkar till i magen, följt av en till dunk en aning längre bort. Log lite för mig själv och hoppades på att det var bebisen, men insåg ganska snabbt att det vara var gaser i magen som vandrade i kring, haha.
#8 haha ååh vad snopet. 😝 Hoppas du känner bebisen snart. Är det första?

#8 ja skumt . Har slutat dricka det nu o e dubbelslagen borta igen imorn så e det hallonbladste som gör det. Idag försökte bebisen ta sig ut genom magen kändes det som. Jäklar vad den tryckte sig utåt. Gjorde riktigt ont. Har 8 dagar kvar till bf nu o hoppas verkligen den vill ut innan. Hehe vad snopet men ibörjan är det svårt att veta skillnaden mellan fosterrörelser o gaser ;)
#9 ja, lite snopet var det men ändå kanske det hade varit lite för bra för att vara sant att känna sparkar eller liknande så tydligt, har läst att man börjar med att känna som fladder eller kurrande i magen :-P Japp, första knodden, och då brukar man ju känna bebis senare. Lär väl känna den inom några veckor om den lever men man är ju lite otålig, och förmodligen kan rörelserna bli jobbiga fram mot slutet när den trycker mot revben och kissblåsa :-P
#11 jag fick en puff som första rörelse. En enda puff och sen "tyst" i en vecka. Sen satte det igång. Tror jag hade gått 21v innan Joel rejält sparkade. Hann bli orolig men hjärtat fördes och rum hade gjorts.
#12 förstår att du vart orolig, jag är ju snart i v 20 så rörelserna borde nog komma inom några veckor :-) kan ju hoppas iallafall, är lite orolig att jag är skengravid, haha
#11 jag kände aldrig nått fladder. Kände dom första rörelserna i v19-20 nånstans och det var som små buffar som snart blev tydliga sparkar. Jag hade moderkakan i framvägg vilket troligen var orsaken till att jag inte kunde nått tidigare än så.
#14 jag hade inte. Joel var väl bara trög ;)
Min första (säkra) rörelse var en jävla kullerbytta! Jag höll på att dö vad äckligt det kändes… haha :) som en stor jävla hal blöt blobb som fluppade runt (inte så komstigt, duuh). 😃
Jag kände bebisen i magen första gången i vecka 17, det kändes som fjärilar i magen:-) Jag stod i duschen och tyckte att det var helt fantastiskt, jag ropade på sambon som kom springandes - han trodde något hade hänt, att jag hade trillat eller något sådant:-p Första sparken kände vi samtidigt, han höll handen på magen och då sparkade lilla tjejen till rejält. Fantastiskt att vi kände det samtidigt!
Åh, vad mysigt att läsa om era första upplevelser :-) Har under en tid haft som typ nervryckningar i magen, tror jag då jag inte riktigt vågar hoppas, men det kan ju lika gärna vara det där fladdret som beskrivs som "första känningarna", försöker att inte övertolka så mycket. Det lär ju visa sig :-) RUL nästa vecka, ska bli så spännande :-)

#18, jag kände aldrig nått fladder :P däremot kändes det som de där muskelryckningarna man ibland får i ögonen, som små ryckningar typ. Är det sånt du känner ska du se att det är bebis du känner :)
#19 spännande, då kan det nog vara det :-) Men försöker att inte övertolka, även om man kan hoppas och fantisera :-)
Precis så kände jag också det första rörelserna, som muskelryckningar så som man kan få runt ögonen/ögonbrynen. Det var v.18 v.19 som jag kände det. #20 Det är säkert bebis som du känner :-)
Ju mer ni skriver om att erat kändes som nervryckningar / muskelryckningar, ju mer tror och hoppas jag på att det är bebisen :-) det innebär att det lever, det är bra :-) Ska känna lite på magen ikväll :-)
jag hade också "muskelryckningar" i form av bebis ;) sen kom det buffar. Fladder fick jag aldrig uppleva :)
Du kommer att se ettriga små små händer och fötter som stämmer väldigt bra överrens med dina "muskelryckningar" på UL ska du se ;) hehe.
Ni är ju toppen! Låg igår innan vi skulle sova och hade massa nervryckningar, som jag trott att det är, men kände hur något där inte tryckte utåt min min hand. Vart så otroligt glad. Sambon kände oxå men inte lika tydligt då jag ändå känner med både händer och mage :-P Jag har ju känt detta ett tag men trott att det varit för bra för att vara sant, art jag bara inbillat mig. Åh, vad jag längtar till ultraljudet nästa vecka :-)
#24 vad mysigt! Joel gömde sig från sin pappas hand. Den var alldeles för varm för att Joel skulle vilja buffa på den ;)
#25 ja, lillen puffade massor med gånger på samma ställe och när gubbens hand kom så vart den blyg, men tillslut kom det några små blygsamma puffar :-) Eller ja, vad jag tror är bebisen iallafall :-)
#26 eller så har du väldigt målmedvetna pruttar… ;)
#27 eller det, haha!
#27 😂
Nu har jag börjat känna av bebisen mer och mer (inga målmedvetna pruttar här inte ;) ). Känner verkligen sparkar och buffar, dock inte med handen utanpå magen. Och jag har också märkt av mönster/rutiner. Först på morgonen, sen på eftermiddagen mellan 15 o 17 och sen igen på kvällen vid läggdags. Så underbart! Så nojjig som jag varit för allt, särskilt efter missfallet i höstas. Nu är det verkligen underbart att känna av den lille i magen.
Dock hade det varit skönt att slippa foglossningen, som jag fick konstaterad i fredags, samt sammandragningarna, som tydligen inte beror på uvi då jag isf skulle ha fått svar på det igår. Men är väl för mycket begärt att få allt ;)
Hur har ni andra med foglossning?
Låt mina misstänkta pruttar vara :-P haha. Jag är nu övertygad om att det är bebis, lite mysigt men läskigt :-) Ingen foglossning än som tur är, v 20 :-)
#31 Hahaha 😉😁 Skönt det. :)
Är i vecka 18 från och med i morgon och jag har klarat mig från foglossning hittills :). Dock har jag problem med illamående och kräks fortfarande samt migrän. Lite svullna fötter har kommit på sista tiden annars är det bra! Jag tyckte mig känna lite fladder för en vecka sedan men sedan dess har det varit lugnt :) ser fram emot RUL den 1/7!
#33 vad mysigt med fladdret, tråkigt att du mår dåligt dock :-( Var lite häftigt på RUL, bebisen sträckte ut bena raklång och jag kände ingenting, vill nog inte veta vilka karatesparkar den gör när jag väl känner det :-P Ibland får jag som typ en blandning mellan fladder och nervrycknings känsla i magen, kittlas nästan, och det är så mysigt att veta att det är bebisen som är vaken och motionerar lite :-)
#34 Jag hade kaskadspytt 4ggr och råkat kräkas ner min morgonrock och hela toalettlocket, kl var väl 02 på natten och när jag la mig i sängen kände jag fladdret. Först tänkte jag "jasså nu passar det" men kunde inte sluta le sen :) När vi gjorde KUB så låg den lille och sov, så hon skyndade att göra alla mätningar. Sen fick jag skratta, hosta och röra lite på mig för att den skulle vakna och när den gjorde det blev det liv i luckan. Vi fick se när den sparkade, flaxade och även spretade på tårna. Har ju gjort ul vecka 6, 8, 12 och sett vilka förändringar så blir spännande i vecka 20 :D

Imorgon ska jag prata med chefen om mina nattpass. Fick åka hem i måndags och mådde riktigt dåligt. Sammandragningar som varaktigt obehagliga hela natten, illamående, fruktansvärd huvudvärk, ångest och panik över att inte få sova när hela kroppen bara skrek efter det. Har fruktansvärt svårt att ställa om mellan dag och natt och tycker det är mer och mer obehagligt med möten mitt i natten när man blir mer och mer otymplig och har ont. Messade chefen och förklarade läget och fick världens gulligaste sms tillbaks där hon skrev att jag ska njuta av min tid som gravid och inte må dåligt. Vi löser något tillsammans. Nu hoppas jag verkligen att vi Jan hitta en kompromiss som funkar. Blir själv om ett par veckor och det gör mig ännu mer ångestfylld och orolig.

Bf imorgon o inga tecken att någon bebis kommer. Suck denna graviditeten är superlång. Ska ändå köra till sjukhuset 1 timme bort för att kolla bebisens hjärta igen. Har blivit mitt fredagsnöje.
Mysigt att läsa om era första känningar av bebis! Hoppas jag också får uppleva det snart! :) En kollega till mig beskrev den första känslan som att "någon ligger och pruttar inuti magen" 😂
// Sofia
#35 typisk :-P åh, vad mysigt att få se bebisen så tätt. Får jag fråga varför du gjort det? Du kanske skrivit det någonstans men jag kommer helt enkelt inte ihåg :-) Såg ju min i v 6 eller om det var 9 Iom fertilitetsbehandling, så lite har jag ändå sett :-) #36 hoppas det löser sig på bästa sätt @):- #38 det kommer nog snart, vilken vecka är du i? :-)
#39 Jag är inte ens gravid ännu, Snart försökt i nio månader så förhoppningsvis tar det sig snart.
// Sofia
#39 Jag fick en misstänkt stroke/tia/graviditetspropp i vecka 6 och åkte in med ambulans. Jag var okontaktbar men visade på ngt sätt att jag hade smärtor i huvudet och i magen. Eftersom jag var gravid gjorde man vul för att utesluta utomkveds och se att allt såg normalt ut. Jag minns inte detta vul men min sambo var med. Man kunde se att ngt fanns i livmodern men inget hjärta eller så. Var för tidigt. Under tiden jag låg inne hade jag en blödning som jag inte märkte av själv förens sängkläderna skulle bytas. Så då ville man göra ett UL i vecka 8 för att se att det såg bra ut. Det i vecka 12 var för kub :)
#40 jaha, på så vis. Håller alla tummarna att det lyckas snart, vet hur jobbigt det är @):- #41 ja just, det var du ju, förlåt *nu skäms jag*
#41 No worries :)
#41 ibland är det lite för många användare som man försöker att komma ihåg och man lyckas tyvärr inte alltid :-P
Svårt att hålla koll på alla ibland:-) Det är inte lätt när det är så mycket folk (men det är så kul med nytt folk och nya bebisar på g):-) Jag är så sugen på fler barn! Jag är lite skruvad, tycker en del. Dottern är bara 11 veckor men jag kan tänka mig att bli gravid direkt igen… Är det dumt? Jag saknar graviditeten och längtar till nästa bebis är på väg:-)
#45 ja :-) Det enda jag kan tänka som talar emot att bli gravid igen är väl att det kanske vore bra att låta kroppen få återhämta sig lite, men det kanske inte spelar någon roll? Och att inte få barn på samma år, hur kul är det att ha det mindre syskonet i samma klass fast det skiljer nästan ett år, men det lär ju inte inträffa i detta fall :-) Känner du och din sambo er redo för en till liten så tycker jag att ni ska köra på det :-)

Har nu fått en flicka. Fick henne igår 12.45 Allt gick bra o hon var stor 4115 gr o 52 cm lång.
Grattis, vad kul :-)
Grattis!
Åååh Grattis :D
Brukar era partners (eller den tilltänkta pappan) vara intresserad av att känna när bebisen rör sig i magen?
Alltså, tar dom initiativ själv och frågar om dom får känna eller får ni "tvinga" dom?

Eftersom det är jag som känner när det lever runt brukar jag säga det och då brukar han lägga handen på. Ibland säger jag till honom, som igår när en kroppsdel trycktes ut under mina revben. Annars har han börjat se på mig när det rör sig eftersom jag gärna lägger handen mot och håller lite emot. Då brukar han lägga handen på också. Sådär spontant är ingen idé, för då är det självklart helt stilla. Däremot har han börjat klappa på magen i förbifarten. Tvinga behöver jag inte göra :) Sedan insåg jag här om dagen att han tagit på sig en beskyddande roll. Är i vår andra lägenhet och skulle hänga gardiner och han insisterade på att själv klättra på stolarna. Kröp tillslut fram att han var rädd att jag skulle trilla ner. Igår var han rädd att ag skulle bli påkörd när jag tyckte vi kunde gena över gatan. Småsaker som han helt plötsligt inte vill riskera att jag gör.
Kristian kunde ibland ta på magen och ligga länge och känna men det var inte hela tiden. Tror han tyckte allt runt graviditeten var lite mysko och läskigt.
Har inte känt några rörelser ännu förutom lite fladder en gång. Men min sambo klappar och kelar ofta magen, håller gärna handen på magen och så. Går in i vecka 19 imorgon, har moderkakan i framvägg.
Min sambo känns så oengagerad :-( Ni som kommit lite längre in i graviditeten än mig och har lite erfarenhet, magen börjar bli lite för stor får Byxorna och jag använder just nu hårsnoddar för att hålla ihop dom någorlunda. Har sett att det finns som typ en tygtub som man sätter på sig innan Byxorna för att inte trasorna och det ska synas men jag antar att det även ska skydda mot skav från uppknäppta jeans, är det något man kommer att använda? Andra lösningar? Tänkte ta mig igenom graviditeten med "vanliga" kläder eller alternativt bara köpa ett par mammajeans för att kunna ha när man vill vara fin.
#56: Jag använder mammajeans, något annat går inte att använda för min del. Är gravid i vecka 27 nu och har använt det under 4-5 veckor redan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#56, är i v 29 och kan säga att jag haft mammajeans sedan jag inte fick igen mina vanliga jeans längre. Jag har iofs låga jeans som suttit så dom tryckt, men jag kände att jag vägrade hårsnodd. Nu är även hårsnodd för trångt :P plus att magen är så rund att allt glider ner och är fruktansvärt obekvämt. Har kört uteslutande mammajeans sedan v 20 typ. Utan tvekan det skönaste jag köpt. Tänkte ha snodd i mina uniformsbyxorna så länge det gick, men gav upp det också nu och kör gravudbyxor. Allt är så obehagligt och obekvämt just nu ändå, så jag känner att jag inte orkar stå ut :P
Ok, är inne på v 22 så då dröjer det nog inte länge innan jag "måste" ha mammabyxor så då är nog den där tuben onödig. Tack för att ni delar med er, det besparade mig att lägga pengar på ännu en onödig sak :-P
Jag köpte gravidbyxor på hm i typ v 12, så himla sköna och det enda jag använder utöver strumpbyxor och leggings. Det var helt klart värt det med tanka på hur mycket skönare det är. De tuberna som finns tänkte jag köpa först för att ha utanpå byxorna eftersom mina tröjor är så korta och når inte över magen längre men snor killens T-shirts istället :)
Jag börjar förresten bli rejält rastlös här hemma, gått över tiden och är i v 41+1 nu och haft sommarlov från skolan i tre veckor. Har inget att göra hemma längre.. Det vart ultraljud imorse (vårat 5e) och allt såg bra ut. Mycket fostervatten och en bebis på ca 3400gr, fortfarande rörlig men iaf huvudet neråt. Bara haft en förvärk och ingen slempropp i sikte. Hur får man tiden att gå snabbare när man bara går och väntar?
Gravisbyxorna från HM älskade jag och hade från v20. Bryr man sig inte helt om färg/Fickornas placering osv så kan man lätt hitta på rea(tyckte jag i alla fall).
Ett par mammajeans får införskaffas helt enkelt :-P Att hitta något på rean är dock mindre hoppfullt, brukar sällan finnas 40-42 där, speciellt inte Byxorna. Men kanske är annorlunda med just mamma kläder? :-)
Jag hatade mina mammajeans, snacka om pengarna i sjön :) bäst var stora sköna mjukisbrallor eller gravidleggings.

#64, haha! Lyxigt! Jag är så öm att resåren på mysbyxor känns jätteobehagligt :P fattar inte! Har aldrig varit så öm någonsin!
hah nejdu jag spenderade min graviditet dubbelvikt i smärtor så ingen vidare lyx nej ;) men tanken var fin! det lät lyxigare än det var :P jag har dock en ganska väl tilltagen röv och breda höfter att hänga brallorna på, men jag fick akta så inte busken kom över kanten och trosorna ja dom klippte jag sönder i övre resåren, 2-3cm ner i tyget. 😃
Personligen så tyckte ja de va knepigt med byxor överlag som gravid. Jag körde dock på mamma-leggings, trikåkjol eller helst klänning. Har sett mycket gravidkläder på loppis/bakluckeloppis på sistone, där kan man ju också kika ifall rean känns hopplös.. #66"jag fick akta så inte busken kom över kanten" Hahahaha!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

#66, jo, egentligen vet jag ju det när du säger det. Och för egen del får man väl citera mamma "du har ju haft det så enkelt så någon skit ska du väl ha". Så är det kanske :P stor röv är jag inte begåvad med. Insåg förskräckt här om dagen att mitt ass snarare borde sitta på en 77-åring. Vet inte vad som hände 😂 Apropå buske… Tänkte ansa här om dagen, tänkte bespara min man ett totalt fruförfall och insåg att jag nog får se ut som ett troll de närmaste månaderna. Stod som en räka, försökte lyfta magen och samtidigt manövrera en rakhyvel! Tveksamt resultat och andnöd var det jag åstadkom 😂
Hehehe :D
Haha, ni är för roliga :-) Kändes som att alla mamma avd var borttagna på de affärer jag var i idag, får åka in till stan för att kika på ett par byxor. Köpte iallafall en stretchig pennkjol, alltid något :-)
#70: Jag har köpt mina på H&M, det är det enda stället jag lyckades hitta på i Örebro.
#71 får nog åka till ett annat hm, kollade där, Lindex och kapahl men hittade ingen mamma avd eller några byxor på rea. Får åka in till den stora staden någon dag istället, får se det som en utflykt, det kan vara bra för en lantis som mig att komma ut och se storstan ibland och inte vara mindre ställen :-)
Här i butikerna säger de att det har plockats bort ur de fysiska butikerna och endast finns på webbshopparna :( puckon! Man behöver ju prova kläderna…
#73 ja, speciellt Byxorna, köper aldrig byxor (jeans) utan att ha provat. :-o
Jag har också hört i många butiker då jag letade att de bara fanns på webben, så jäkla korkat! Inser varit någon gång som jag varit osäker på storlekar så var det ju under graviditeten!
Här i stan har hm blandat in mammakläderna vid underkläderna så det finns lite iaf :)

Jaha! Har haft migränkänningar med synbortfall och skräp hela dagen och huvudvärk. Min barnmorska ringde och ville flytta min tid till nästa vecka och passade på att nämna det, så nu blir det till bm i eftermiddag för blodtryckskoll… Inte vad jag kände att jag ville idag…
#77 åh vad jobbigt! Jag har också haft problem med migrän men citodon har hjälpt ganska bra under graviditeten. Hoppas blodtrycket är bra så det inte är havandeskapsförgiftning och "bara" migrän.
Nu har jag förvärkar var 2-6 minut och var precis inne och kollade om jag var öppen något, 2cm!! Så frustrerande :( men slipper troligen bli igångsatt på söndag..
#79 Spännande :))
Bebis tittade äntligen ut natten till igår (v41+6) med hjälp av sugklocka efter tre dagar med förvärkar, han vägde bara 3060gr och var 49cm lång. Jag fick hög feber innan förlossningen sattes igång och har gått på antibiotika sen dess men vi båda mår ändå superbra idag :) och amningen fungerar felfritt från start. Helt fantastiskt att gå från förlossningsrädsla i vintras till att känna att det inte alls var så farligt för mig som jag trodde att det skulle vara.
Härliga att höra mjioo, grattis :-)
#82 åh Grattis mjioo! 😀
Grattis! :))
Grattis!
Grattis.
Helt ny här men skönt att skriva av sig och läsa om andra som är i samma situation. Är i v 39 (2a barnet) och ligger heldäckad med världens halsont, hosta och förkylning. Sjukt dålig tajming.
Tack <3 #87 min feber kom i samband med förlossningen och berodde på någon infektion i kroppen men personalen var fantastiskt duktiga på att ta hand om mig. Ständig övervakning och åtgärder för att snabbt få ner febern och hålla den nere dagarna efter förlossningen :) Jag hoppas din förkylning hinner lägga sig innan det är dags, man har ju nog att tänka på ändå!
Är i v 22+5 och tror att jag idag haft en liten mörkbrun flytning, tycker även att bebis är lugnare än normalt. Borde jag bli orolig eller är det fullt normal? :-/
Grattis mjioo!! 🌺
Kan ju säga att jag ringde 1177 och vart sedan runtslussad på olika nummer. Tillslut kom jag till specialistmödravården, dom tyckte att jag skulle avvakta Iom att blödningen inte var så stor och pga färgen och lät mest irriterade över att man ringde :-( Jag känner ju att det är bättre att jag ringer än att bebisen far illa pga okunskap… .
Hade missat ditt inlägg i #89, Tycker det var bra att du ringde. Som sagt många gånger förr, hellre att ringa en gång för mycket. Klart man oroar sig.
Tråkigt med ett sånt bemötande. :( Oavsett bemötande, så är det bara att ringa igen om du känner dig orolig eller något förändras.! Stå på dig!
#92 ingen fara, lätt hänt och jag tog ju tag i det av eget initiativ :-) Ja, jag är förvånad över det dåliga bemötandet. Som tur är så har jag inte sett mer misstänkt blod och bebisen sparkade nyss en karatespark, så han kanske bara varit lite trött ett tag :-)
Att man får ytliga blodkärl på magen och bröst är väl helt normalt när man är gravid? Men jag har det nästan upp mot halsen, är det verkligen normalt? Upptäckte det idag och vart helt förskräckt, har aldrig haft så förut. Det kan ju även förklara det synliga blodkärlen jag hitta på kinden ner mot käken nu i helgen, har aldrig sett att jag haft det innan :-/
Har för mig att det är normalt på hela kroppen, jag fick några på benen och armarna t o m :p
Helt normalt. Du har en ökad blodvolym och hela kroppen ändras för att ge näring till moderkakan. Du får även helt nya kärl mm.
Tack, då vet jag :-) men dom kommer försvinna va?
Ja :)
Phuu, då kan jag andas ut, ser ut som att jag håller på att förvandlas till zombie eller något liknande, haha
Haha känner igen den där paniken när jag såg att jag hade blåa blodkärl från brösten upp till huvudet nästan. Såg helt sjukt ut! Haha
Själv fick man en brun fläck i pannan. Ser vackert ut när man själv är kritvit. Som tur är så är den o höjd med håret och inte mitt i…
Ja! Pigmentfläck fick jag när ja solade, men den försvann samtidigt som brännan å har tack å lov inte kommit tillbaka! Min satt också i pannan!
Haha! Lyckligtvis har jag klarat mig från fläckar än så länge, men har iof inte solat eller vistas i solen så mycket än.
Ska på finare kött restaurang ikväll och du funderar på vad jag kan äta, finns det något annat kött än fläsk som är gott helstekt? Känns lite trist att beställa in några dyra och torra fläsk bitar när man sitter på restaurang. :-/
Kyckling?
#105 ah, sant, det är ju ett bättre alternativ. Tack :-)
Så länge som vi försökte innan vi lyckades bli gravida (det känns länge för oss även om det finns de som kämpat längre) så har jag haft en sådan enorm längtan efter bebismagen, nu när den äntligen är här så är jag iof jätteglad, men ingen utav mina fina kläder passar och det som används just nu är mamma jeans och linne, inte så jättekul när man ska ut och vara lite tjusig. Inser att jag haft en liten uppsminkad version om hur fint det är att ha bebismage, med bebismage och kläder alltså. Haha Finns uppenbart för och nackdelar med allt, haha.
Det slog mig idag, det är en liten parvel som dunkar och lever loppan inne i min mage, vi har ju "lärt känna" personen där inne och har ju knutit ett litet band även om jag tycker att det är svårt att fatta än. Men tänk på förlossningen, plötsligt är den där personen på andra sidan mitt skinn och vi ska plötsligt lära känna samma person men på ett helt annat sätt. Samma person men ändå inte :-) Lite skrämmande men så fascinerande på samma gång :-)
#108 För mig kändes det faktiskt mer eller mindre som en slags fortsättning när bebis kom ut. Ingen annan i min närhet förstod det riktigt, tror jag, men de hade ju inte burit på fostret heller :) Hickan kände jag igen :)
#109 då får vi hoppas på det :-)
Jag hade svårt att fatta att den låg ett barn i mig hela graviditeten, hade också svårt att fatta hur han helt plötsligt kunde vara ute (akut snitt).. Senare på dagen så låg han på min mage och jag kände igen hans sparkar och hur han försökte snurra runt precis som han gjort på insidan, först då blev allt på riktigt för mig.. <3

Åh, ni börjar det närma sig här! Gick på semester igår och kommer ha semester fram till bf, sedan blir det föräldralediga. Sa alltså hej då till alla på jobbet och insåg att det där jag gått och väntat på sedan vi plussade i januari, sista veckorna nedräkning. Känns så himla overkligt!!! Har fortfarande massor att fixa, kläder att handla… Mitt i allt är det försäljning av lägenhet och eventuellt en resa 50 mil till gbg för att kika på två hus om ett par veckor… V 35 idag… Galet… Snart får vi träffa vårt lilla knyte…
#111 låter mysigt :-) #112 spännande, det närmar sig med stormsteg :-)
Det slog mig, blöjor! Vad köper man för blöjor till en nyfödd? Vad ska man tänka på? Hur mycket ska man ha hemma? Är det något annat än blöjor man ska ha hemma för just det ändamålet?
#114 det är så olika! I vissa babyboxar får man blöjor och den BB vi var på så fick vi ett helt paket. Vi började med dem för att se vilken storlek vi skulle köpa, visade sig vara nr 1 på pampers som passade bäst för oss. Min man fick sedan gå ner till affären med alla rabattkuponger vi fick och köpa hem fler men vi klarade oss de första dagarna med det som vi fick i boxarna :) Inotyol kan vara bra att ha hemma för röd rumpa, vi gick över till puder efter nån vecka eftersom det var lättare och för att vi inte har problem med röd rumpa längre. Vi använder inte alls våtservetter eftersom vår plutt fick röd rumpa av det, vi kör på Icas tvättlappar och vatten, funkar utmärkt. Men vi fick bara två blöjor med bäck vilket kan vara svårt att få bort med bara vatten, mitt tips är att byta de första blöjorna snabbt så inte bäcket hinner bli så kladdigt.
Och angående blöjor, det står alltid vilken vikt på barnet de är till så om man har ett hum om hur mycket ens barn kommer väga så kan man ju chansa. Det går åt mååååånga blöjor i början men dumt att köpa på ett helt lager om storleken är fel, det blir så mycket tvätt med läckande blöjor.
Tack för tipset om bäcket och all annan information :-) Vet dock inte om jag vart något klokare på vilken storlek jag borde köpa för att ha något att ha hemma iallafall första dagen? Fy vad svårt det är att förbereda för första tiden, speciellt första barnet, mycket att tänka på, sätta sig in i och ta beslut om. Har bara fått en blöja i en box, tror inte dom räcker så långt tyvärr :-/ Men om jag inte minns fel så har vi apotek i sjukhuset där vi ska föda, kanske kan sambon springa och köpa blöjor där innan vi åker hem :-)
Vet faktiskt inte om apoteket har blöjor, jag har aldrig sett det där.. Ibland har BB blöjor, antingen att man får blöjor allteftersom eller att man får en babybox med ett blöjpaket i. Om du ska på föräldrakurs på bb:n som du ska föda på så kan du fråga vad som gäller där. Har du något hum om hur stor bebis kommer vara? Min vägde 3060 och var 48cm lång så inte så stor, strl 1 pampers och libero satt bra, libero touch är något mindre än pampers. Tror att det funkar för de flesta om man inte väntar en stor bebis, då skulle jag köpt strl 2. Om du inte vet ungefär vad bebis kommer väga så skulle jag köp ett paket strl 1 och ett strl 2, om strl 2 är för stora så kan du använda de senare. Det är inte så stor skillnad på dem, dvs du kommer fortfarande kunna sätta på en blöja som är en strl för liten eller för stor men risken att den läcker är större.
Säger som ovanstående kolla upp hur det är på ditt bb. Vi fick 1 paket libero strl 1 och 1 paket pampers strl 1 och 2 i en babypåse av bm men även en likadan på bb. Medans vi låg inne hade vi fri tillgång på blöjor.
Det kanske du har rätt i, dom kanske inte har blöjor. Märkligt egentligen.. Föräldrakursen kommer att hållas hos bm, på annan ort, men där kanske jag får mer info om hur dom tycker att man ska göra. Har ingen aning om hur stor min bebis kommer att bli, är ju "bara" inne på v 30, men kanske får en gissning på detta ifrån bm lite senare?

Är ju ingen katastrof att köpa hem en förpackning 1or och 2or så är problemet löst :) 1or är stora på de flesta normalstora bebisar. Skulle det vara så att 1or inte passar, ja då handlar det om max en hundring. Ge bort till behövande isf. Eller ngn som ska få barn efter dig. Jag fick ett paket 1or av en kollega, hon hade sparat dem i två år :)
Ja, har nästan funderingar på det, då har man iallafall lite när man kommer hem och kan åka och köpa mer. Hur lämpligt är det att lämna hemmet med nyfödd? När brukar man oftast åka till affären eller visa sig ute med bebis första gången efter förlossningen, vintertid? När orkar man? Vad är lämpligt och normalt?

Hon var med till stallet samma dag vi kom från BB, efter 13 dagar åkte vi på släktträff och dagen efter var vi ut i skogen och plockade bär, när hon var runt en vecka var vi tvungna att åka till banken och passade på att äta lunch på restaurang osv. Hon har aldrig varit mer sjuk än en liten förkylning :) Lämpligt tycker jag är när man känner för det.
Haha, läste ett förslag i en av gravidapparna att från andra trimestern köpa ett pkt blöjor i månaden för att bunkra. Då har man ett lager hemma när det är dags :) vi har gjort det.
att bunkra blöjor är rätt riskabelt, många bebisar klarar inte vissa blöjmärken utan får röd rumpa/sår direkt. Här funkar bara libero t.ex.
#123 aha, då kanske jag inte borde oroa mig för att sambon ska åka och köpa en massa den första tiden, då kanske vi kan göra det tillsammans. Hörde någonstans att man inte ska vara ute med nyfödd när det är kallt, iallafall inte första tiden, på grund av sjukdomar och svärmor säger att man absolut inte ska gå ut med småbarn om det är typ 10 minusgrader för då kan dom inte andas … :-/ #124 det var ju ganska smart :-) Har inte ens hunnit kollat vad blöjor kostar
#125 Då ger vi bort det till behövande. :) några pkt blöjor är ingen större kostnad.
Tidigare har jag provat vad som fungerat på BB och har räckt med babyboxarna som start. Har varit med om att tom behöva gå ner till prematur blöjor… istället för newborn. Och det är så , vissa märken fungerar på vissa barn, men andra kan ge röda rumpor…
Jag kommer inte gå i butiker på stan med i onödan då RS säsongen börjar snart… har trots mina andra varit födda sen vår, varit försiktig minst i en 6 månader..för att inte råka dra på sig förkylningar, det är jätte jobbigt om de skulle bli förkylda.. men alla gör ju olika..är beräknad till början av dec nu.
Joel var 4 dagar gammal när han var i affären första gången. Vi kom inte hem från bb tidigare. :) Eftersom Joel var frisk och fullgången såg jag ingen direkt orsak att vara försiktig. Folk stoppade inte ner huvudet i vagnen direkt
Vi fick också till affären efter ca 4 dagar men hade bebis i sjal så han var väl skyddad :) på bb rekommenderade de att inte åka till typ Ikea de fyra första veckorna trots att det var lågsäsong för rs. Vi försöker alltid bära i sjal istället för att ta vagn när vi ska till platser med mycket folk.
Tack, kan vara bra att tänka på :-) Ni som gärna har bärsjal bland mycket folk, varför har ni det? Ställer frågan så jag förstår tänket, då jag inte är så erfaren av så små barn.

Varför inte? Är så mycket smidigare än att konka runt på en vagn. Sen somnar många nästan direkt i sjal/sele vilket är praktiskt när man är ute :)
Ingen aning, har aldrig provat, därför frågar jag :-) lät dock mer som att det hade andra bakomliggande orsaker till valet än att det var smidigare än vagn :-) Ska försöka mig på bärsele/sjal men är osäker på om min rygg klarar det. Men det visar sig. Jag kanske låter dum/korkad eller ifrågasättande men det är endast för att jag vill lära mig så mycket som möjligt och försöka sätta mig in i hur man ska tänka. Jag har varit barnvakt mycket och så men till äldre barn, just nyfödda har jag ingen direkt erfarenhet av.

Jag har aldrig hängt med små barn innan heller, men saker faller sig väldigt naturligt så fort de är på plats. Jag är väldigt lösningsorienterad som person. Lyssnar sällan på hur "man borde göra", istället tar jag saker i beaktande och funderar på hur saker passar bättre för just mig. Menade inte att dumförklara :) Jag tycker att det är skitjobbigt med vagn, känner mig låst. Jag vill kunna röra mig överallt, ha händerna fria, kunna handla utan att krocka med folk och saker, ha barnet nära mig, slippa lyfta vagnen i och ur bilen osv. Känns dessutom mer naturligt att ha barnet nära istället för i en rullande låda :) E somnade inte så bra i liggdelen heller. Vaknade så fort den var stilla och så grät hon. Tror att jag och killen använt vagnen totalt kanske 50 ggr det här året vi varit föräldrar, som mest :) våra föräldrar gillar dock att gå på vagnpromenader. Svärmor tar 3 om dagen när hon är här. Har man problem med ryggen så kan det såklart bli jobbigt, men med en bra sele eller en rätt knuten sjal funkar det ganska bra. Jag har en ryggskada efter att jag välte med min förra häst. Visserligen tränar jag ryggen mycket för att slippa värk, men jag kan utan större problem ha henne i sele en timme, även nu när hon väger nästan 11 kilo. Det är tyngden för höfterna som kan bli jobbigt för mig. Är de vana och bekväma med sele underlättar det även hemma tycker jag. Är de lite klängiga och vill bli burna kan det slita ganska mycket att bära utan sele. Många här har nog ont i den axel som de inte är "hänta". Har jag inte selen har jag E på vänster höft, blir så automatiskt, gissa hur vänstersidan mår av det :( På kvällarna har jag gärna henne i selen och så lagar vi mat och fixar i köket tillsammans.
Jag använder helst sjal bland mycket folk eftersom folk har oerhört lite respekt för andra med små barn i vagn. Var på Åhléns med bebis i vagn i stan och både vuxna och barn böjer sig fram över vagnen för att titta på bebisen. I sjalen känns han mer skyddad eftersom folk inte gör såna närmanden på en vuxen människa, bebisens ansikte är ju mot mitt bröst. Det är även lättare att bara vända sig och gå med barnet i sjal. Men så behöver det ju inte vara överallt, kanske bara jag som haft otur. Jag rekommenderar verkligen en trikåsjal i början, det är ganska lätt att använda och supermysigt. Många bebisar somnar snabbt och man får händerna fria till annat. Vår bebis kan lätt också bli gnällig på kvällen när han är jättetrött men samtidigt hungrig, då funkar sjalen bra för att söva en stund och sen äta. En grej till jag gillar med sjalen är att kunna amma närsomhelst med händerna fria :) många tycker att det är bökigt men för mig har det varit kanon! Var iväg fem timmar för nån vecka sen och plockade inte ur bebis ur sjalen en enda gång, ammade två gånger. Ammade även när jag var iväg på lägenhetsvisning med honom i sjalen utan att nån märkte. Jag har också lite problem med ryggen och kan känna av det mycket om jag knyter sjalen slarvigt men är jag noga med att spänna ordenligt så kan jag ha honom uppe i flera timmar. Den vävda sjalen ger mycket bättre avlastning än trikå men den är också lite bökigare att knyta. Om man har problem med ryggen så rekommenderar jag inte BabyBjörn eller de färdigknutna trikåsjalarna.
#134 nej då, jag tror inte att du dumförklarar mig men ibland gör jag det själv, inte för att jag oftast inte förstår något utan för att jag vill förstå mer :-) Sunt förnuft kommer man väldigt långt på, det har jag alltid sagt, men det kan ändå vara bra att ha lite förkunskaper. Antar att vi kommer få en del info på föräldrakursen men det är så långt dit :-/ Fick faktiskt en babybjörn sele, vet ej om den är bra eller ej, men tänkte börja med den och se om jag gillar själva idéen och för att se vad bebis och ryggen tycker om själva principen :-)
#136 BabyBjörn funkar för en del, det är ju inviduellt precis som allt annat :) jag har också en BabyBjörn men får ont i axlarna och bebis sitter inte lika bra i den (väldigt rak rygg och hänger så konstigt med benen) men han somnar i den också, han sover inte lika länge i den men funkade bra som nödlösning när vi flyttpacka här hemma. I trikåsjal så får bebisen en mer naturlig position (som en groda) jag tycker det känns bättre och är mysigare :)
Densomundrar allt kommer naturligt när man blir mamma. Jag nojjade jättemycket om allt under graviditeten, allt från att jag inte skulle klara av att bestämma kläder eller hur och vad man skulle ge för mat när det va dags men allt faller på plats till slut. Inga frågor är för dumma, finns bara dåliga svar ;)
Ni är toppen, vilket stöd jag får från er här på sidan och jag uppskattar det enormt! Hade missat de två sista kommentarerna till mig, vet ej varför, ber om ursäkt för det. Fick brev från fk idag, en uträkning på mitt SGI om jag förstod det rätt. Vad ska jag med det pappret till?
#138 När fk ska betala ut pengar så räknar de ut din sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) vilket baseras på din årsinkomst. Din SGI avgör hur mycket du får i föräldrapenning. Har man ingen sjukpenningsgrundande inkomst så är föräldrapenningen 190kr/dag. Om du vill vara föräldraledig innan barnet kommer så är det viktigt att ta ut 5dagar/vecka för att skydda sin SGI. När barnet kommit och fram tills att det fyller ett är SGIn skyddad oavsett hur många dagar man tar ut. Om du inte vill få hem papper på alla beslut de tar så kan man stänga av det på deras hemsida, de är duktiga på att skicka en hel drös med papper :)
#140 tusen tack för svar, då arkiverar jag bara pappret :-P Ibland är det ju svårt att veta om man ska göra något med pappret och missar man något ligger man ju pyrt till, hehe.
#141 om det är något du ska fylla i och skicka tillbaka så brukar det inte vara några uppgifter ifyllda alls och finnas en separat guide till hur man fyller i pappret :)