Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2474 ggr
Surpan
0

Hur ska man bo?

Hur bor ni? Hur mycket plats "måste" man ha med barn? Vi letar nytt boende, just nu bor vi i min sambos lägenhet. Jag trivs bra här, men tycker att det är för långt bort från mina familj, vänner, och jobb. Jag vill därför helst flytta innan barnet kommer för att slippa känna mig isolerad under ledigheten. Saken är den att vår budget (2.5 - 3 miljoner) just nu bara verkar räcka till en tvåa… Är det dumt att köpa en tvåa? Går det att ha barn i en tvåa? Just nu så känns det inte riktigt som att vi har något val pga ekonomin, men alla runt mig säger alltid "köp en trea istället"…

/Surpan

Karmatarerskanise
0

För att slippa flytta om några år igen är det bättre att köpa en trerummare. För det är skönt att ha ett rum till barnet när det blir äldre.

Vet inte var du vill flytta där det är så dyrt att 2 rum kostar 3 miljoner. Det låter fruktansvärt dyrt. Flytta lite utanför centrum så kommer du billigare undan men blir inte isolerad.

tlover
0

Vi hyr en tvåa nu och dottern är 19 mån. Det funkar bra, faktiskt lite enklare än vårt hus (180kvm med biutrymmen) då det bland annat är mindre att säkra, lättare att städa och lättare att hålla koll på dottern.

Med vettig planlösning m.m så kan man bo ganska smått utan att det blir jobbigt.

När vi skaffar fler barn vill vi nog bygga ett hus som motsvarar en trea och/el hyra en trea så att barnen får ett eget rum. Plus biutrymmen som vi kan ha våra företag i, det är väl det snarare än dottern jag behöver mer utrymme till.

edit: den nuvarande tvåan är ca 60 kvm

l'm back

Madde
0

#0: Vi bor i en 2:a på 54,5 kvm och den är alldeles för liten för oss nu när vi ska bli 3. Finns ingen möjlighet att ha tvättmaskin/skötbord i badrummet och det påverkar väldigt mycket. Sen får vi klämma in en spjälsäng i sovrummet och det kommer bli trångt men vi har inget annat alternativ som det ser ut just nu.

Vi kommer bo kvar som det ser ut just nu men jag skulle vilja ha minst en 3:a, gärna större.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Silent_Hill
0

Det är ju smidigare att skaffa en trea direkt. Då har barnet ett rum med en gång och man slipper flytta ytterligare en gång till. Men det är väl inte hela världen att bo i en tvåa heller. Speciellt inte första året. Men efter det bör man nog kolla efter större. 

Vi bor med tre barn i en fyra. Dom två yngsta delar rum och äldsta har ett eget.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Lilolizeit
0

Vi bor i en stor 3a, dock är extra sovrummet musikstudio, så sonen delar stora sovrummet med oss och har sin lekhörna i vardagsrummet. Vi har räknat med att ha det så ett tag till :) han är 14 månader nu. Men, skulle jag köpa så skulle jag försökt få tag på en trea alternativt avvakta tills jag hade råd och hyrt sålänge..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceciliaolucifer
0

Vi bor i en stor tvåa på nästan 80kv. Första året får den lilla sova med oss i sovrummet och sen när barnet blir större så får han en av våra två skrubbar som är som två minirum. Ena skrubben rymmer en 90cm säng, man kan ha byrå och ändå lite utrymme kvar. Detta rum fungerar som datarum/studierum idag. Om det handlar om brf så köp hellre en trea lite utanför stan. Blir ju dyrt att köpa för att sälja för att sen sälja för att köpa större. Mkt stress att flytta runt.

Surpan
0

#1 Stockholm. Vi tittar redan utanför centrum. #2 Skönt att hör att det kan gå smidigt! Nej det är väl som ni säger, vi får titta på treor. Det jobbiga är att vi är från två olika områden, och det är svårt att hitta ett vettigt område med bra pris och samtidigt bra avstånd från respektive familj.

/Surpan

[TanatosNyx]
0

vi har en 2a på 54 kvadrat, det är ett helvete för vi bor för trångt! Lilleman är 1,5 och har ingen ordentlig lekyta alls. Jag avråder ifrån en 2a.

Åsa S
0

Bra och titta utanför stan och var inte rädd titta längre bort än ni gör idag man kan ta sig rätt snabbt med pendeltåget du får bra mycket mer för pengarna 25-35min bort med pendeltåget från City, än i närförorterna. Du kan ex. få en rätt stor lägenhet i kungsängen för 2-3milj, större än en 3:a ifall du inte bara vill ha nybygge.

Sarah
0

Åk längre ut från stan :) Vi köpte villa i Knivsta för 2 miljoner. Men vi vill inte bo i lägenhet.

Surpan
0

Ja alltså just nu bor vi i Upplands väsby (ca 3 mil norr om stan). Jag har min lägenhet i söderort. Jag känner mig ensam här. Närmaste människa som jag känner bor ca 2.5 mil bort. Att ta sig till och från jobbet tar 1h15m. Jag känner mig väldigt isolerad. Saken är att mannen har alla sina vänner + familj här så att flytta till söderort känns jobbigt för honom. Vi skulle ha råd att bo i söderförort. Men inte i norrförort. Vi skulle också ha råd i väsby, där vi bor nu. Tips på det?

/Surpan

Josefineutank
0

Köpte en 3a i Sigtuna för ett år sedan på strax under 2 milj. Jag tycker utbudet är otroligt stort runt upplandsväsby/Sigtuna

Rebornmamma
0

jag och min man bor i ett litet hus som kan räknas som en 2a skulle jag tro. men vi har fördelen att vi bor på min mammas tomt som är jättestor + att hon har ett 120kvm storthus med lekrum och allt torktumlare och tvättmaskin så även om vårt hus är litet i mångas ögon eller jag vet inte, men många skulle nog tycka det så tror jag att det kommer funka utmärkt

[TanatosNyx]
0

om ni hjälps åt och delar utrymmen blir det ju perfekt #13 :)

Rebornmamma
0

#14 Ja det blir det sen när bäbis blir äldre så får vi ju tänka på att flytta till större men samtidigt känns detta bra också eftersom att hon är min ASS så att så länge bäbis är liten så kommer ju detta att funka det vet ja gott och väl:)

Lia
0

Min moster och hennes man köpte för en massa år sen en 3:a. Så fick de 2 barn som fick dela på ett av rummen. Det höll inte när de blev äldre såklart, så nu har föräldrarna haft sin säng i vardagsrummet i drygt 10 år. Personligen hade jag aldrig velat ha det så.

Surpan
0

Men om vi tittar på lägenhet häromkring då, då blir det mellan 30 och 60 minuter enkel resa till min familj. Är det smidigt att åka sådana sträckor i alla fall en gång i veckan med ett litet barn? Funkar det?

/Surpan

Marvel-lous
0

Med Merlin bodde vi de första månaderna i en etta på 20 kvm ovh numera bor vi i en tvåa på ca 45 kvm. 

Vi tänker att vi kommer behöva större sen när han och hans (ännu ofödda) syskon blir större, men än så räcker det för oss och kommer så göra ett tag till. Vi får plats för det vi behöver och garderoben gjorde vi om till ett litet barnrum, även om han ändå bara vill leka där vi är. ;)

jackiejohn
0

Jösses vilka priser det är i stan…! För tre år sedan köpte vi vår gård, huset är på drygt 200kvm samt att det finns en maskinhall på 100kvm två utehus på 25/30kvm vardera + plus skog och mark vi gav 680 000kr… Väntar barn nummer två nu och dottern är drygt 1,5år hade inte velat bo på något annat sätt, min familj och släkt bor i närområdet har 10 min till mina föräldrar medans vi till makens föräldrar har 10mil enkel väg tar drygt 1h att åka. Vi valde hus efter läge och hänsyn till jobb. Jag har 2,5mil enkelt väg till jobbet tar ca 20min maken har 3,2mil till jobbet och det tar ca 30min. Mitt råd är att välja bostad efter era jobb så att ni har hyfsat lika avstånd resten följer med på köpet :)

Surpan
0

#19 Tack för rådet, det låter smart att ta hänsyn till jobbet, just nu har jag över en timme enkel resa… :/

/Surpan

[Liinda]
0

Vi bor jag och min sambo, våran 22 månaders son och 2 katter i en 2:a på 62 kvm. Dessutom en till bebis påväg som kommer om 2 månader!

Jag kanske är den enda men jag tycker det fungerar riktigt bra! Sonen sover i samma säng som oss och vi har plats med en spjälsäng bredvid för nya bebisen.

I vardagsrummet har vi medvetet möblerat så att halva vardagsrummet är soffor och tv och andra halvan är öppen yta där han har alla leksaker och lekhörna.

Jag tycker det fungerar bra för att han är alltid nära, när vi tittar på teve så kan vi leka med honom samtidigt och springer han iväg till ett annat rum så kommer han inte så långt och vi hör honom. Mindre att barnsäkra och städa som någon annan skrev.

Oftast har man ju mer saker i hemmet än man behöver och använder så det är bara att rensa och söka bra inredningsknep! Vi kommer att bo kvar ett år med nya bebisen också, lättare för oss att ha koll på 2 ungar och biligare när man är föräldraledig.

Marvel-lous
0

#19 Det är lite svårt för oss dock då vi jobbar i centrala Stockholm så att flytta närmare jobbet är inget vi har råd med, är hutlöst dyrt nog ute i förorterna. 😂
Vi bor f.ö. numera i hyresrätt, räknat på våra inkomster är det inte hundra vi skulle få ett lånelöfte för att kunna köpa ens en 3:a i vårt område (södra Stockholm), en 4:a kan vi se oss i stjärnorna om.

Sarah
0

Vi pendlar med bil ca 1 h till jobb /familj /vänner. Funkar utmärkt :)

villavägen
1

#20 Godegud vilka priser där nere!!! Hur har folk råd??? Bor i Norrland på landet, 20 min från stan och jobb. Vår gård inklusive mycket mark och skog kostade ungefär hälften av det priset du nämnde för en tvåa i Stockholm…..

tlover
0

#24 Tänker samma, nu har vi förvisso ärvt vårt hus men den skulle nog inte gå över en miljon trots 26 ha skog som hör till.

Min tanke angående mitt inlägg är att tänka på att det finns fördelar med att bo mindre också, det är inte bara nackdelar.

l'm back

Sarah
1

Visst att priserna är höga i städerna, men på landsbygden ligger ju priserna ibland under vad det kostar att bygga nytt. Det är galet det med.

Surpan
0

#24 priserna jag nämnde i TS är för norra närförorten, solna/Sundbyberg. Om man vill bo i utkanten av stan men ändå inom tunnelbana så kan man säkert få en tvåa i viss renoveringsbehov för strax över två miljoner. Och så tjänar man ju generellt sett lite mer i stockholm. Men ja, det är riktigt tuffa priser. Och några hyreslägenheter finns typ inte.

/Surpan

oh-la
0

Vi hållet på och säljer vår lägenhet, en trea i västerort i Stockholm och ska flytta in i en tvåa, hyresrätt, i gbg till årsskiftet. Känns sådär… Även om det är en fin, nybyggd och välplanerad tvåa kommer jag verkligen sakna trean… Exyrarummet är guld, både för bebis, arbetsrum och gästrum. Tvåan är bara en mellanlandning medan vi letar hus… Kommer inte vilja bo för länge i tvåa, två vuxna, katt, hund och bebis. Apropå priser… Tror det är svårt att förstå hur dyrt det är i Stockholm för nån som inte varit i den marknaden… Jag och min man letar ju hus och kan bli helt fascinerade över vad vi kan få… Vi kan få stora gårdar med mark och skog för samma peng som vi köpt vår trea för… Här i området kostar ett radhus mellan 7-9 miljoner, en trea mellan 3,7-4,2 miljoner… Vad får man inte för de pengarna på andra ställen? Känns surt när man jämför vad man får i gbg med omnejd mot vad man får i vissa delar av norrland exempelvis…

villavägen
0

#28 haha har nog aldrig sett en villa för 7-9 miljoner här….. Bor i Örnsköldsvik, längst norrlandskusten. Men allvarligt, vem har råd att bo i ett sådan dyr villa? Man måste ju ha lån upp till öronen. Hur fungerar vardagen med sånna lån? Vet inte varför det är sådan skillnad.

Sarah
0

Med dagens räntor blir det inte så mycket i månaden ändå. Lånar du 5-6 miljoner betalar du räntor på ca 12000 i månaden. Det är som en normal hyreslägenhet i stan. Visst att det ska amorteras, men det är ju pengar man får tillbaka. Två bra medelklasslöner och det funkar bra med stora lån.

tlover
0

#30 och jag tycker att 5000:- / mån är dyrt

l'm back

villavägen
1

#30 Ränta på 12000 i månaden!!!!!! Ja vi har nog lite olika syn på vad som är dyrt/mycket pengar och inte….

bohan85
0

Vi har precis flyttat från en 2:A på 59 kvm till en fyra på 91 kvm och lilleman är 16 månader. Sista veckorna höll jag på att bli galen för det var så trångt. Nu har han massa plats att röra sig på och eget rum. Både vi och han sover mycket bättre i varsina rum. Så jag rekommenderar verkligen inte en 2:a.

Maria
0

När vår son föddes så bodde vi i en etta.

Sedan bodde vi i några olika lägenheter bland annat en 2:a  tills sonen var 14. Han hade eget rum och vi sov i  bäddsoffa i vardagsrummet. Då hade vi hund, katt, hamster, vandrande pinnar och fiskar också😃

Sedan dess har vi bott större men konstigt nog så funkade det i alla fall när vi bodde trångt.

/Maria

MikaelaS_
0

Vi bodde på 31 kvadrat de första månaderna med barn. Nu huserar vi på 184 kvadrat och det är så skönt att kunna röra sig ordentligt. Fast i vårt fall hade ett mycket mindre boende nog faktiskt funkat bra också, bara vi hade haft en trädgård/stor uteplats. Men visst är det skönt med gott om plats. Tycker att rådet att kika på boende i närheten av jobbet är jättebra. Maken har åtta km till sitt jobb och jag har drygt nio. Jätteskönt att slippa pendla så långt. Vi betalar förövrigt 800 i ränta varje månad, hehe, och amorterar bara 2500 just nu. Bor billigt som tusan :)) Hela huset kostade nog som handpenningen på en tvåa i Stockholm, helt galet vad det kan skilja.

Ceciliaolucifer
0

#32 Klart att det är mycket pengar men det är så det ser ut i Sthlm. Klart att det hade varit trevligare om det var billigare men det är det inte. Är man född och uppvuxen här så är det inte alltid så lätt att bara flytta och lämna allt för att bo billigare.

villavägen
0

#36 Helt sjukt att det ska vara sån skillnad! Förstår fullt och fast att det inte bara är att flytta när man är uppvuxen på en plats…. Men väldigt intressant att se vilken skillnad det blir på synen på pengar, värde och vad man får för pengar. Jag kan dock tänka mej att löner inom vissa yrken är högre längre söderut. Vi har ca 2000 i räntekostnad per månad på vår gård med mark och skog ute på landet. Vi lånar inte för renoveringar. Vi amorterar rätt snabbt. Vi ser inte huset direkt som investering på samma sätt som man köper en 2a i Stockholm kanske, eftersom vi inte kommer sälja ( förhoppningsvis) utan bo kvar minst 20 år tills barnen vuxit upp. Jag och min sambo är uppvuxen med tankar att man ska klara sig bo kvar även om båda blir arbetslös/sjukskriven. Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut längre söderut, men här har det varit svajigt perioder. Nu har det börjat lossna för min del och jag har en tillsvidare som biståndshandläggare. :-)

Maria
0

Vi bor i en skokartong😉 

Husen är enplans radhus byggda på betongplatta med lättbetong i väggarna. (1961) Taket är tjärpapp. De är på 85 kvadrat + 15 biyta + liten trädgård

Från början var detta område hyreslägenheter men nu är det bara ett fåtal kvar och de flesta är friköpta.

Området ligger i Göteborg, cirka 20 minuter till centrum med buss.

Sista huset som såldes här gick för 5 miljoner😮

Så visst är det skillnad på priser beroende på var i Sverige.

/Maria

Sarah
0

Sen ska man komma ihåg att lönerna är högre i städerna. Folk får ju inte lån om de inte har råd :p Men ja det är tufft att komma ut på bostadsmarknaden i sthlm, vi kollade närmare när vi köpte, men vi vill inte lägga så mycket på boende. Känner att vi hittade en perfekt kompromiss. Smidigt att pendla och ok nära till vårt sociala liv.

Maria
0

#39 Är det verkligen så? Att lönerna är högre?

De flesta håller väl sig till kollektivavtal.

/Maria

Marvel-lous
0

Vet ingen som har bättre i lön här än kollegor i andra städer, snarare är det väl så att kostnaderna för att leva och bo i Stockholm inte är synkat med lönesättningarna. Sen finns det självklart de som tjänar bra, men det är inget unikt för Stockholm. Visst är det så att det finns begränsningar till hur mycket du får ta i lån med hänsyn till din inkomst, vilket är varför många bosätter sig antingen längre utanför kärnan (dvs inte via tunnelbanans linjer) eller att bo mindre. Jag älskar min stad men jag tvivlar på att jag kommer att bo här hela livet. Vi klarar oss fint på vår lilla 2:a men det är väl ingen som skulle säga nej till större och billigare boende. ;)

villavägen
0

För att återgå till ts fråga. Jag hade satsat på något större än en 2a med småbarn. Det kommer bli trångt ganska snart.

Sarah
0

#40 ja lönenivåerna är högre i sthlm. Visst är det finns kollektivavtal, men min erfarenhet är att de framförallt sätter en gräns för yrken som inte kräver så mycket utbildning. Övriga får förhandla om sina löner själva, även om avtal finns i botten. Jag är ex anställd på ett universitet och min lön ligger högre än avtal. Ok, nu lämnar jag prisnivåerna :) slår ett sista slag för Knivsta och pendlingsmöjligheterna. Mer boende för pengarna.

Surpan
1

Tack för alla Stockholmare som hoppar in med en lite mer… Stockholmsk syn på bostadsmarknaden. :) Vi har bestämt att vi ska titta på treor, och börja leta alternativa områden. Vi är bägge väldigt familjekära och sociala och vill kunna bo så att vi har lämpligt avstånd "hem" (så att flytta från Stockholm är inte aktuellt). Vi har ganska bra ekonomi ändå, trots att vi bägge är så kallade knegare (han inom fordon och jag inom bygg). För de som är nyfikna på hur vi har råd att bo i Stockholm så vi gjort en bostadskarriär där v bägge sålt lägenheter med bra vinst. De jag känner som inte kunnat göra det bor i andra hand. Och ja, inom många yrken så är lönerna bättre här, och det finns nästan alltid jobb att få. Men vi försöker vara positiva och göra det bästa av situationen. Viktigt för oss är ju vår familj. :)

/Surpan

Åsa S
0

Här där jag bor kan man få en 3-4 för runt 2miljoner och då har de även låg månadsavgift. Själv bor jag i en 2:a och de är lite dyrare i inköp eftersom det finns få, jag köpte dock innan priserna gick upp + mån avg är bara 2880kr, för de större lägenheterna är månadsavgifterna också rätt låga så man ska ju inte bara kolla sig blind på inköpspriset månadsavgiften spelar roll med. Jag jobbar på Gullmarsplan och min man i Hornstull funkar bra för oss. Vi jobbar båda statligt och statligt ägt bolag så nej vi har inga högre löner för att vi jobbar i stockholm

Sarah
0

Jag är oxå statligt anställd. Alla jag känner som jobbar på ex myndigheter har högre lön än mig och har förhandlat själva om nivån. Inte sagt att man får högre lön bara för att man är i Stockholm, men lönenivåerna ligger högre generellt i sthlm.

oh-la
0

#45, här är en till statlig och vi har individuell lönesättning. Jag tjänar mer än min kollega, samma ålder och kön, men jag har mer erfarenhet.

mjioo
0

Vi bor just nu väldigt centralt i kista i en 3,5a, (varav det halva rummet är perfekt barnrum förutom att de saknar fönster) på 95kvm. Lägenheten ligger snart ute till försäljning på 2,8milj och vi bor stort med tanke på att vi bara har ett barn. Priserna i kista är generellt väldigt låga just nu så det hänger ju på var man vill bo. Vi har inget som håller oss kvar i norrort så vi valde att investera i ett nytt område söder om stan. Den lägenheten är något mindre än denna (90kvm)men har bättre planlösning så vi får tre med möjlighet för fyra sovrum med fönster. Vi gav två milj mer för den lägenheten än vad nuvarande kommer ligga ute för men vi såg det som en långsiktig investering och betalade för att komma till det området. Väldigt dyrt men eftersom vi inte har några lån på nuvarande lägenhet så fick vi råd med den. Vi ville ha minst en fyra eftersom vi ville ha ett datorrum/hobbyrum eftersom vi behöver mycket plats för det. Om vi inte hade det att ta hänsyn till så hade vi velat ha minst en trea.

Surpan
3

Uppdatering: Vi skriver på för en ny lägenhet ikväll. Det blev en liten trea, med två klädkammare och ett badrum + gästtoalett. 66kvm. Barnrummet är litet, men det finns i alla fall ett barnrum. :)

/Surpan

Madde
0

#49: Vad skönt att det har löst sig. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lilolizeit
0

#49 grattis! Så skönt att ni fick tag på en trea :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
0

Vi bor i en trea, dottern är 5 månader. Just nu har vi "hennes" rum som gästrum/kontor. Då spjälsängen står i vårt sovrum och tja…de få leksaker hon har nu är i vardagsrummet.  När hon blir lite större så kommer hon att få flytta in och få Sitt Rum men i dagsläget så nej, då har vi större nytta av att ha en gästsäng i det sovrummet.

Men att bo nära familj osv är viktigt, det är guld värt när man har småbarn!