Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2583 ggr
emeliiiiieee
0

Utomhavandeskap

Behöver lite råd. Har precis fått min graviditet bekräftad. En väldigt oplanerad sådan tyvärr. Har haft väldiga smärtor i magen. Bestämde mig idag för att åka till familjeläkarjouren där jag fick ta ett gravtest och det visade positivt. Blev skickad till kvinnokliniken där ultraljud gjordes, hittade vätska på höger sida och det gick inte att fastställa vart graviditeten sitter. Nu tror dom på utomhavandeskap. Någon som haft liknande erfarenheter? Någon ni vill dela med er av? Är såklart jätteorolig och mår riktigt dåligt över detta

Josefineutank
0

När jag var i vecka 5 så fick jag plötsligt otroliga smärtorna magen på höger sida. Låg bara och skrek i sängen. Åkte till gynakuten där det visade sig att jag hade en cysta som spruckit precis runt äggstocken. Kan kanske vara något liknande ? Ska du åka och göra med tester nu?

emeliiiiieee
0

Fick ta blodprovet igår för att se nivåerna på gravidhormon i kroppen. Ska tillbaka imorgon för att ta ett till och även ultraljud.

emeliiiiieee
0

Är även så pass tidigt gravid om det har med saken att göra. 2-3 veckor

[TanatosNyx]
0

det tidigaste man kan de på ultraljud är vecka 4+3. Ett utomkveds besvärar inte såhär tidigt, utan då är du isåfall längre gången då graviditeten annars är så mikroskopiskt liten att det inte kan ställa till besvär.

emeliiiiieee
0

#4 hmm, vad kan det då vara? Vet bara att jag hade ägglossning i början på aug för jag fick inte ett positivt test förra veckan

[TanatosNyx]
0

som smärtar? ingen aning, men jag hade samma sak båda mina graviditeter. Blev inlagd på kirurgen till slut då jag hade blod i buken, men ja sonen ligger och sover nu, så något utomkveds var det ej. Blodet kom från ägglossningen, men smärtan vette tusan. Hade iofs ont hela graviditeten.

emeliiiiieee
0

Usch, hur märkte dom det? Tur att det inte var ett utomkveds.

Ska tillbaka tll gyn imorgon. och ta ett vul samt blodprover

[TanatosNyx]
0

Det syntes på VUL. "vätska i buken" betyder för övrigt blödning, så det är det du har. Det blir som ett blåmärke, som också ju är en blodansamling.

emeliiiiieee
0

Dom kan fortfarande inte bekräfta att graviditeten sitter fel 😭 Ska få komma tillbaka nästa vecka för ett vul. Blödningen är kvar men den kan ha uppkommit i samband med ägglossning så det är klart buken är irriterad osv, därav mina smärtor

[TanatosNyx]
0

nej det är för tidigt för dem att se något :) 

när du säger 2-3 veckor gravid, är det enligt en veckoindikator, eller när skulle du haft mens?

emeliiiiieee
0

Skulle haft min mens mellan 16-18 augusti

[TanatosNyx]
0

då är jag säker på att det inte är ett utomkveds som smärtar just nu, då är graviditeten så liten att den inte kan ställa till besvär ännu :) det dröjer någon vecka till innan graviditeten är så stor att det skulle kunna fastna och riskera att t.ex. äggledaren spricker.

emeliiiiieee
0

Nej hon läkaren sa samma sak idag! :) Det är nog bara att livmodern växer. Ska tillbaka på onsdag för att ta ett nytt blodprov samt vul :) Känns iallafall skönt att dom håller lite koll på det

Surpan
0

Jag hade så ont de första veckorna att jag blev yr och fick svartnad syn. En gång vaknade jag på natten och trodde i tio minuter att jag skulle föda barn innan smärtan avtog och jag kom på att jag bara var i vecka 5. :p sedan såg allt bra ut på ultraljudet :)

/Surpan

emeliiiiieee
0

#14 Usch det kan inte vara roligt :/ skönt att ultraljudet såg bra ut trots de smärtorna iallafall, man blir ju lite orolig Har inte haft speciellt ont sen i fredags så det känns skönt. Känns precis som min mensvärk bara :) Ska tillbaka till gyn imorgon och ta fler prover. Även tillbaka på onsdag :)

villavägen
0

#15 med första barnet hade jag jätteont i magen v4-5. Som mensvärk men väldigt kraftigt. Det var som kroppen var chockad över att vara gravid… Det bara klingade av. Han föddes v40. Hoppas de ser nått på vul nu framöver. :-)

emeliiiiieee
0

#16 Förstår exakt, när ungefär klingade ditt av? :) 

Kan fortfarande inte förstå att jag faktiskt har en människa som ska växa i magen. En sjuk känsla och jag tror jag kommer börja ta in det när jag kan se den lille på ultraljudet. Just  nu känns det bara overkligt

emeliiiiieee
2

Äntligen är det helt bekräftat att det är en normal graviditet och inget utomkveds. Embryot satt helt fint i livmodern. Är nånstans i vecka 4-5

villavägen
0

#18 Så roligt att höra!

Liltith
0

Åh vilken lättnad! Grattis!

Aristarcos
0

Grattis!!

emeliiiiieee
0

Tack! Känns fortfarande helt overkligt 😍