Vi som planerar bebis 2017
Dags för nästa års barnplanerartråd 👍
Jag sätter en tass :) Vi har inte börjat tänka på det aktivt men blir det en liten så är han välkommen :)

Får väl sätta en kråka här eftersom det försent för 2017 och om blivande utredningen ger resultat så blir det 2017.
Jag sätter en tass för att jag är nyfiken på er alla :D här blir nämligen inga barn gjorda ;)
Hoppar in jag med. För er som inte hänger med i alla trådar här så försöker vi få ett syskon till dottern. Har avverkat två graviditeter sedan december, den första slutade i MA i februari (var då i v 13), blev sen gravid på första ägglossningen men fick MF i april i v6. Nu går jag och väntar på mens eller ägglossning (hade något som kändes som ÄL-smärtor för 2 v sen blödde fortfarande efter missfallet då så vet inte om det verkligen var det). Denna gången ska vi vänta en cykel innan vi försöker igen.

#1 han? Beställer ni bara pojkar :p?
#6 jupp :p
Jag och min sambo har börjat försöka igen (vi började förra året men av diverse anledningar slutade vi), vi är inne på andra försöket och inväntar BIM om 6 dagar. Hoppas hoppas!
Jag väljer att vara anonym då sambon inte vill att någon ska veta om detta och det säkert finns någon bekant här på iFokus. 🙂
- A

Datum för partus var beräknat till 2 januari 2017 men jag började blöda för två dagar sedan. Förhoppningsvis går det bättre nästa gång
#9 beklagar :(
// Sofia
Gravid med andra barnet, väldigt tidigt så är ju inte säkert det går hela vägen. Beräknad förlossning 15 januari.

Gravid med andra barnet, beräknad förlossning är 19 januari =)

Jag vill ju ha en 2017, för enligt min planering så vill jag ha ca 2,5 år mellan barnen. Men sen vet jag inte om jag "vill" ha en till. Får skuldkänslor för jag inte kan lägga lika mycket tid på Pluttis då. Sen är jag jävligt lat och har tur att Pluttis är så lättskött. Alltså, jag skulle säkert växa in i rollen som tvåbarnsmamma precis som man lärde sig vara mamma till första. Men åh. Äh. Kanske?
golf.ifokus.se
#13 För vår del blev det ingen större skillnad med två, han gled bara med i cirkusen. Visst har vi haft tyngre perioder med honom också men de går ju över rätt snabbt. All skötsel blir ju dubbel men å andra sidan är man ju grymt snabb på blöjbyte och sådant nu ^^ Nu har de börjat leka med varandra och jag är så glad att vi valde att få ett barn till när jag tittar på dem. De kan leka länge nu, sitta och pilla på något tillsammans :) Kanske kommer den där omtalade tvåbarnschocken så småningom, när de blir större och drar mer åt olika håll. Det återstår ju att se, men än så länge funkar det himla bra :) Det blir nog bra hur du/ni än väljer att göra :)

#13 Känner lika, jag är en upptagen person och allt rullar på så smidigt med Elva, börjar känna mig osäker på om jag vill "riskera" den jämvikt i har nu.
#14, hur långt emellan barnen är det?
Hoppas på 2017!
Vi har oxå börjat resan mot ett syskon. Första riktiga försöket denna månad men är beredd på att vänta ett tag :)
#16 16 månader :)
#19, har det gått bra? Vi kommer ha 21 månader emellan och trots att jag alltid velat ha tätt så börjar jag undra vad vi gett oss in på…
#20 Över förväntan faktiskt :) Det har varit en del svartsjuka från storebror och visst att det är lite tungt mellan varven. Men för det mesta är det bara roligt :) Och nu börjar vi se vilken glädje de har av varandra, bara det gör det hela värt det :) Det som var jobbigast var att försöka förklara för storebror att lillebror behövde tutten så ofta men jag satt på golvet och lekte samtidigt så det löste sig det med.

Om liten kommer som planerat i januari så blir det 26 månader emellan våra. Jag har sagt att jag vill ha runt 2 års mellanrum hela tiden :)
#21, ja jag hopps också de ska ha stor gläjde av varandra!
Hoppar in här:) plussade (dock svagt) igår ska vänta några dagar igen inna jag tar ett nytt test :) Detta blir vårat andra barn isåfall kommer skilja ganska precis 2 år om allt går som det ska. Kan tillägga att vi blev gravida nu direkt efter ett sent missfall (v16). Så mycket med rädsla och oroar inför denna graviditet men så efterlängtad. Hoppas bara det ska gå vägen nu!
Förhoppningsvis blir det väl en liten, åtminstone på jäsning, under 2017. Känner att det börjar bli dags för syskon nu, bara sista pusselbiten (boendet) faller på plats först. 🙂
#24 Håller tummarna för dig! Vet hur det är att förlora ett barn…
#24 förstår din oro. Jag fick ett MA i v 13, blev sen gravid direkt efter det och var skitorolig. Tyvärr slutade även den graviditeten i missfall (v 6), hoppas det går bättre för dig.
Ja, nä, men jag sätter väl en tass!
Och där kom tant röd… För åttonde gången. Så jäkla tröttsamt :(
// Sofia

Försök i 1,5 år så blir det ännu jobbigare med tant röd ^_^
#30 - word.!
#30 Så är det såklart. Är det fler här som gör IVF eller andra sätt för att få lite hjälp på traven med att bli gravida?
#30 Så att vi försökt i BARA 8 månader ger oss inte rätt att tycka det är jättejobbigt? :) Klart att jag förstår att det är jobbigare ju längre man försöker..
// Sofia
#33 självklart har du samma rätt.

Vi försökte i 1år och 11månader innan dottern blev till, stod på kö för ivf. Det var skitjobbigt men det var lika jobbigt efter 6månader som efter 1år och 11 månader. Jag tyckte nästan det kändes enklare när vi var under utredning jag släppa det mesta liksom.. Så självklart kan får alla känna att de är jobbigt oavsett hur länge man försökt! :) Nu med nummer två så försökte vi i 2 månader i höstas sen ströp vi verkstan då jag sökte skola och körde på säkra perioder och sen vi störa verkstan har vi kanske haft sex 6-7ggr och jag blev oplanerat gravid nu så denna gången gick det plättlätt 😁 Men ack så välkommet!

Vi kommer nog att göra IVF på grund av oss båda. Han har cancer och jag har eventuellt en skiljevägg. Men utredning först innan nästa steg :)

Är väl ingen tävling i hur jobbigt man har det. Vi försökte i drygt tre år, men kände aldrig att det var så jobbigt. Är ju individuellt.
Alla tycker det är jobbigt när mensen kommer. Det är ingen tävling.
Sen är det ju jobbigare om man har svårt att bli gravid. Det blir en annan press än om man ändå lyckas på egen hand. Det kan även vara svårt om man har missfall bakom sig och såna saker. Det blir en annan oro.
Alla längtar vi efter små bebisar! Vägen dit är bara annorlunda för oss alla! ❤️
Saknaden efter ett barn har ingen tidsgräns, den är konstant. Sen är det förstås så att vissa hunnit sörja längre, och andra sörjer hårdare. Vissa saknar barn som inte blir till, andra sörjer barn som förlorats. Ingen sorg är den andra lik, ingen kan känna det just Du känner. Man får försöka ha förståelse och tålamod åt alla håll. 🌺
Tror inte att detta är vanliga mensen utan ett tidigt "missfall" eller vad man kallar det. Blöder onormalt mycket för att vara jag och har haft sinnessjuk mensvärk och kramper hela dagen. Tempen har heller inte gått ned ännu.. Men men, bara att ta nya tag nu antar jag!
// Sofia
#40 Åh vad tråkigt!
Jag gjorde kejsarsnitt för ca 5 månader sen så jag hoppas att det är ok att bli gravid igen. Ska träffa läkare nästa vecka….
Mitt största problem är att jag har PCOS och ingen egen ägglossning (eller jag har det men väldigt väldigt sällan). Därför ska vi förhoppningsvis göra IVF. Har gjort det förut och lyckats. Jag har även lyckats bli gravid på egen hand men med många års mellanrum (ca 10 år). Nu har jag inte tid att vänta 10 år till. Jag är helt enkelt för gammal för det! Så min största stress är min ålder faktiskt.
Min mens har kommit igång efter kejsarsnittet och det är skönt. Ibland har jag mens 2 ggr om året och ibland 9-10 ggr per år. Hopplöst!
Vi började väl aktivt försöka denna cykel så vi är väl inne på första försöket kan man säga denna omgång. Men mina chanser att bli gravid på naturlig väg är väldigt små.
#40 Beklagar!
#42 Håller alla tummar jag kan för er!
#43 Tack! Jag känner mig livrädd också med tanke på allt som hände kring vår son som föddes i december och som sen gick bort. Men jag känner att jag behöver försöka igen. Inga garantier, men då har jag i alla fall försökt och gjort vad jag kan.
Jag förstår din rädsla så långt det är möjligt utan att ha varit med om samma sak. Får jag fråga vad som hände? på vilket vis var han sjuk?
Jag skickar meddelande #45
Tack 🌺
Jag hänger ev på. Börjar känna mig osäker efter förlusten av Jasmine och allt annat omkring. Kanske är det menat att jag ska ha min tonåring och Jasmines grav och inget mer.
#42 Jag beklagar vad ni fått vara med om :/ Jag blev gravid sex månader efter mitt snitt och fick aldrig höra något om det av vården. Fick lite bekymmer vid förlossningen då moderkakan vuxit fast men de kunde av någon anledning inte svara på om det berodde på ärret. Lätt löst i alla fall.
ett snitt innebär alltid ökad risk att moderkakan ska växa fast i ärret, oavsett tidsspann :)
#48 Lycka till!
#50 Jag kommer eventuellt begära snitt även denna gång så jag kan undvika eventuella komplikationer vid förlossningen. Inte för att jag har haft det någon gång men bara för att minska oron något.
#50 Ja, det är nog så. Ärrvävnad är ju ärrvävnad liksom.
#51 Det har du all rätt i världen att begära.
Jag tycker det är trist att man inte informeras om riskerna vid nästa graviditet och förlossning när man blivit snittad. Vet en som hade 8 år emellan men ändå gick ärret upp på livmodern när hon födde vaginalt :/
#54 Tror inte tiden i sig spelar nån roll. Ärret är ju där liksom….. men visst är det synd att man inte får nån som helst info om det.
Det har du rätt i, använde det som exempel just därför :)
Fattar ingenting. Hade mycket blödningar igår samt kraftig "mensvärk". Tempen ligger dock kvar högt (36,5-36,7 till skillnad från 35,9-36,1 som jag har normalt), brukar sjunka i temp precis innan jag börjar blöda. Idag är blödningarna som bortblåsta, enbart lite bruna flytningar. Inte heller någon mensvärk. Tog ett test i morse som var negativt..
// Sofia

Sitter här och klurar på detta med syskonvagn…kommer skilja ca 2år och 2 månader på barnen, är det ens värt att lägga dyra pengar på en syskonvagn? Jag har 1 citycross, 1 supernitro och 1 sulky från knorr. Alla är begagnade förutom supernitron. Känns mer rimligt att köpa en sån där stå bräda till vagnen istället har sett att det finns ståbräda med stol men kan inte hitta den nu..
#58 Nu kommer det som minst skilja 2,5 år mellan barnen här, men jag kommer nog ändå köpa en (begagnad, billig) syskonvagn. Känns som att det ändå kan vara bra att ha när man är ute på långpromenader eller på stan i flera timmar. En 2,5 åring orkar nog inte alltid gå så mycket och risken finns nog att det inte kommer duga med att stå på ståbräda när man är riktigt trött och grinig.. Det kanske är totalt onödigt egentligen, vad vet jag, men jag köper nog hellre en vagn för mycket än en för lite ;)
Ingen mens i sikte här så var nog ingen ägglossning jag hade då för några veckor sen. Varit lite öm över äggstockarna nu i veckan dock så hoppas det är ÄL på G nu istället. Känner nån slags panik över att tiden drar iväg…
#58 heter den inte easy rider den med pall?
Svägerskan fick barn för en vecka sedan och de skiljer, sånär som på en dag, exakt två år och två månader mellan deras pojkar. De köpte en ståbräda till emmaljungan och storebror älskar den. Fast de har ju av förklarliga skäl inte använt den jättemycket än. Å andra sidan, vi som promenerar mycket använder vår syskonvagn varje dag, ofta fler ggr om dagen. Och Wille är ju två och en månad nu.
#61, vad har du för syskonvagn? vad tycker du om den?
En Basson duo, jag älskar den! Massa små bra finesser :)
Finns ju stolar till vissa vagnar har jag sett. Och en förälder som har en bamboo(eller vad heter de där superhippa vagnarna?) och där är det mera en sittbräda än ståbräda.
#42 jag blev gravid med tvillingar 7 månader efter snitt och de föddes med akut snitt även dom 13 månader efter det första snittet. Så ska inte vara några problem :) #1 åh så kul! :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Snittet på min menscykel är 28 dagar och har de senaste 4 månaderna varit på 26-27 dagar. Jag är på dag 26 nu och har ingen mens i sikte. Hoppas så innerligt att det redan tagit sig nu på försök nr 2! Jag beställde test från graviditetskollen imorse och ska testa så fort jag får dem (om inte mensen dykt upp vill säga).
- A

Får fundera ett tag till och så får vi nog helt enkelt känna oss fram, kikade de på den du har ally riktigt tjusig! Verkade smidig också.. Jag känner mig super ultra gravid, var likadant med Lilli….enorm trötthet, hungrig som jag vet inte vad, ömma och svullna bröst, humörsvängningar deluxe och in emellan illamående samt "mensvärk" av och till. Hoppas på att slippa illamående denna gång! Och jag är i v 5 😂
Den är riktigt smidig och väger dessutom nästan ingenting, tror den väger ett kg mindre än vår super nitro. Blir liten ihopfälld, hade en v70 förut och den låg som en liten fis i ena hörnet på bagaget. Och den är bland de smalaste på marknaden, men har ändå god sittplats och stor varukorg. Låter som jag är sponsrad, haha. Men nä, tyvärr inte. Är bara väldigt nöjd :) *** Maken höll svägerskans nykläckta häromdagen, när de sedan åkt hem så han Okej! Jag är jättesugen! Hihi
Hoppar in här också. Jag och sambon har försökt i lite mer än 1,5 år. Han har fått lämna spermaprov och jag har fått ta blodprov och ultraljud osv. Inget utav det visar något fel. Förstår inte då varför jag inte blir gravid.. Om några veckor ska jag spola äggledarna. Någon annan som har gjort det?

69# Vi gick igenom det när vi jobbade på första barnet. Allt var tipp topp på oss också, så vår läkare tyckte vi skulle öva prickskytte (skämtåsido) det tog sig naturligt efter 1 år och 11 månader för oss :) Spola äggledarna har jag gjort och det var lite obehagligt men det gjorde inte ont men endel kan få väldigt ont medans andra knappt märker det. Lycka till!
Hej tjejer kul att se att vi är så många :) jag ska ja BIM om 3 dagar, gjorde ett gravidtest i morse och du visar väldigt svagt i typ ena hörnet av strecket och lite i mitten.. Har varit gravid och fått två missfall innan. Skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mig att titta på testen.
#69: Vi gick igenom samma sak när vi försökte med vår son. Allting på mig var tip-top, men en liten lätt avvikelse på makens simmare (som dock inte skulle påverka våra chanser att bli gravida). Spolningen kändes ingenting överhuvudtaget och det var "fri passage". Samma cykel som spolningen gjordes så tog det sig. 🙂
Okej, detta med ägglossningstest… Använt det för första gången då hade ÄL-smärtor i helgen och ville kolla nu om ägglossningen är över eller på G (när jag blev gravid förra gången var jag ju säker på att vi hade missat ÄL då vi hade sex nästan en vecka efter att smärtorna hade börjat, men tji fick jag. Har alltså ingen koll på när smärtorna kommer i relation till äl). Att jag vill veta om jag haft ÄL redan är för att vi tycker att sex med kondom inte är så kul ;) (vi vill inte bli gravida denna cykeln). Anyhow, igår em fick jag ganska starkt utslag men ej positivt. Idag (nyss taget) är det lite svagare. Kan man då tolka det som att jag har haft ÄL redan? Eller kan man inte avgöra sånt utifrån styrkan på strecket?
Hoppades på en graviditet förra månaden då jag fick små blödningar långt innan mens, men med min vanliga tur så fick jag mensen iallafall… så nytt försök denna månad.. har gått 10 mån som vi har försökt nu varav 1 tidigt missfall…
Luvinis Råttor
73: jag tror testet är fel på eftersom den färgar bara hälften.. ta ett nytt :)
Hej! Här är en till som hoppas på ett barn 2017, 2:a barnet. Vi ska börja försöka nästa ägglossning, om 3 veckor:)
Mensen är nu en dag "sen". Min menscykel snittar som sagt på 27 dagar och jag är idag på dag 28, men det senaste året har den legat på som längst 31 dagar.
Jag fick mina test idag och testade när jag kom hem från jobbet, testet var negativt men jag tyckte att jag kunde se en antydan till streck men det kan lika gärna ha varit inbillning. Jag ska testa med morgonurinen när jag vaknar imorgon bitti.
- A
Jag plussade förra veckan, ringd mvc för två dagar sedan. Fick en tid i mitten på juni. Känns som en evighet dit!! Dom hade dessvärre inga tider innan :/. Är så rädd att det inte är något där inne, hur ska man orka vänta flera veckor? 😕
Någon som vet vad man kommer göra där förutom ha de vanliga snacket om alkohol osv? Kommer dom göra ul/vul? Kommer va i ca v10 då tror jag.
Fortfarande ingen mens och negativt test imorse. Jag har haft flytningar med mycket lite ljusrosa i två gånger.
Det är mycket möjligt att jag hade ÄL senare än vanligt den här månaden.
- A
#81 det brukar inte vara varken vul eller ul utan mest prat om släktsjukdomar, kolla urin och blodprov
Någon som vet ett bra ställe att beställa billiga grav teststickor ifrån? Kommer nog bli rätt dyrt annars att springa och köpa 1 pack från apoteket varje månad:)

Testlagret.se
Sätter min tass här med, vi ska ju börja med IVF så antingen i 2017 eller i 2018 blir de bebis om allt går som de ska, så kan lika väl sätta tassen nu :)
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#84 Väntar du ut mensen så behöver du ju inte testa varje månad. Testlagrets stickor tenderar att bli dyra i längden eftersom folk testar sig i tid och otid och blir ändå rekommenderade att köpa ett digitalt med veckoindikator till slut :) Så hade jag varit dig så hade jag struntat i de billiga testen och testat med veckoindikator när du verkligen verkligen behöver det :) Sen fungerar ju såklart alla olika, i både kropp och sinne, och alla gör på sitt sätt :)
personligen tycker jag att de där snordyra digitala testen med veckoindikator är att fullkomligt kasta pengarna i sjön :) veckoindikatorn är t.ex. helt baserad på hormonmängden, vilket kan variera extremt och kan skapa stress om man sen får ett helt annat datum hos MVC/gyn osv.
Är man gravid så syns det på vanliga billiga teststickor som man kan köpa i storpack. Sen får man väl hushålla med stickorna, klarar man inte en så enkel ekonomisk grej så ska man nog kanske inte skaffa barn :)
Håller med om att veckoindikatorn är inte viktig, men just att det står "gravid" eller "inte gravid" i text så att man slipper låta ögonen gå i kors för att försöka se det där strecket eller inte :) Sant det där med ekonomin :) Samma sak med tålamodet. Klarar man inte av att hålla sig från att testa i tid och otid, så kanske man får svårt att ha tålamod med sitt barn. Barn kan vara ganska tålamodskrävande :D
Samtidigt om man jagar supersvaga test, hur ska man våga lita på att det digitala reagerar om det är pyttelite hormoner? :P nu är jag envis jag vet, men jag kommer verkligen inte överrens med de testerna :p
#90 jag är med fluffis på den här. Digitala tester ftw ;)
Haha nu blev jag jätte kluven på om jag ska köra på billiga tester lr inte… men jag vet med mig själv att jag inte är sån som testar i onödan, och med vänners erfarenhet och sådär så vet jag att dom billiga testerna ändå funkar, sen är ekonomin inga problem så skulle jag bli osäker på ett billigt test så köper jag bara ett test från apoteket och ser. När jag väntade sonen så plussade jag inte försen bim+9, just där gick det åt många tester :)
När du pratar om apotekets dyra tester så kom jag på att jag köpte ett tvåpack clear blue digital eller vad det heter, som hade någon slags kampanjpris (kan ha varit från apotea.se men minns inte säkert). Har du kollat runt på olika ställen? Jag tror förvisso inte att man kan få tag i clear blues tester jättebilligt men lite billigare kan det ju bli om man kollar runt lite :) Förstår att det gick åt många tester om det dröjde ända till bim+9! :)
Har inte hunnit kolla rundor ännu då det är 3 veckor till vi kan börja försöka för första gången, men det ska jag absolut göra! :)
Imorse kom mensen, så jag hade ÄL senare än vanligt. Det känns okej, är ju medveten om att det kan ta lång tid innan det tar sig. Hoppas på bättre lycka nästa gång!
- A

Tiden sniglar sig fram när man väntar post..! Fick tjatat mig till en tid med mvc läkaren hos bm sist, med tanke på min förra graviditet/förlossning. Är bm lika körd i skallen om 3 veckor så byter jag bm ögonaböj! Fick även till svar att läkartiden jag får måste passa eftersom det är ont om tider så får bara hoppas att jag får tid på en ledig dag eller kan byta pass/ta ledig. Vill inte berätta på jobbet än då jag bara är i v 6 😁 Nej men annars kämpar vi på med läkande ömma bröst och mordisk trötthet😀
Jag ser lätt 2 streck :D
Jag ser också två streck :)
du är utan tvekan gravid #97 🙂
Oh vågar tro det lite nu när ni ser samma. Har testat med samma test innan och då har det verkligen inte ens blivit en färgändring! Får testa om nån dag igen och se om det blivit starkare :) hoppas den lille/a vill stanna kvar också! tackar för svar!
Jag ser det! ☺️😊 Grattis!
Grattis!!!
Två positiva test ser jag helt klart! Grattis båda två!
Tack!! Åh kan inte fatta det :D :D
Hoppas bara liten vill stanna kvar denna gången <3
Grattis! Solklart plus ju :)
Här närmar sig ÄL men vi kan inte riktigt bestämma oss för om vi ska köra på eller vänta lite till. Har börjat bli nojig, och fått för mig att det inte alls kommer gå lika lätt med nästa barn och då vill man ju inte slösa på ägglossningarna. Vi vill ju ha dem tätt.
Grattis!
Ja, där ser jag ett streck i alla fall :)
Grattis :)
Tack allihopa ❤️ ska träffa barnmorskan nästa torsdag. då jag haft tidigare missfall så skulle jag få en remiss, till gyn där jag ska få progresteron. Är det någon som har någon erfarenhet av de?
Grattis. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Grattis alla tre :)
Grattis allihopa <3
Grattis alla tre 😃
Men vad kul för er också!! Sitter här och funderar på att ringa MVC imorgon och boka in ett framtida besök men är lite rädd att jinxa det nu när det är så tidigt men så tänkte jag att om 5-6 v börjar ju semestrarna och det kanske kan bli svårt att få tid om man väntar. Kanske bäst att bara ringa och beställa en tid så att man har en. Händer nåt så är det ju bara att ringa igen!
Jag tycker du ska ringa så fort du får chansen #122😛😊
Grattis du med Charlotte!! :) Ja, man kanske ska ringa bm :P
Grattis till dig #124 de betyder att vi ska ha typ samtidigt haha 😊😊
Stort grattis allihopa! 😊
#125 Ja, vad spännande! Kan följas åt ^^ vet du när du är beräknad?
Jag har skrivit in senaste mens i gravidappen, och då fick jag fram 29 januari :)
Ska en väntar-barn-tråd skapas kanske? Vi är ju några nu ^^
De tycker jag absolut ska skapas 😊 #128 jag är beräknad till den 27e januari 😊😊❤️
#129 Det var verkligen tätt inpå :) hur mår du än så länge? ^^🌺
Jag mår lite illa till och från sen är jag sugen på saker hela tiden:p kul att vi ska ha så tätt inpå :) hur känner du dig? Och hur gammal är du? #130
Vi tänkte försöka oss på att få en bebis under sommaren 2017. Blir alltså till att ta ut spiralen i höst! Sen får vi om bebis vill flytta in under hösten eller inte… Kan ju lika gärna bli en höstbebis som sommarbebis, eller vinter, eller vår…. :P
Känner mig väldigt förväntansfull! Det var 10 år sen jag fick barn sist. Har två stycken på 12 och 10 år, och min pojkvän har två på 15 och 7 år.
#128 en vi som väntar barn 2017? Men du en sån? (Frågar bara så jag inte dabbar mig med rubriken ;) ). Antingen kan någon av er gärna starta en sådan eller så ska jag försöka hinna under morgonen :D
Ja, typ :) fast vi fick startat en liten januari-tråd istället. Men en för alla som ska ha 2017 kan vi ju oxå ha :)
Kan starta en sådan senare . Bra att ni löste eran. Ska bli roligt att följa er. Jag, jefo och wickedally kunde också följas hela tiden. Superkul!
:)
Ja, och det slutade ju verkligen med täta ungar för oss tre. 16, 17 och 18 april :))) Jättekul att kunna följas åt. Får se om det kanske tar sig här med, hoppas någon annan ska ha tätt inpå då :)
#137 ni är nog tokiga som redan skaffar 3an 😍
Haha om du tycker att vi är galna; ett par vänner till oss har en tjej född juni -14, en tjej född augusti -15 och så har de bf nu med en tredje flicka i september -16 :p Tre ungar på typ två år, den du :p
Haha, på min BVC har det nyligen kommit en familj med trillingar. Den ni! Föräldrarna har nog fullt upp :) Jag såg dem på Ica med sin trillingvagn och folk glodde! :) Det verkar lite halvpopulärt att ha två barn tätt men många stoppar där, åtminstone för ett tag. Man kan ju undra varför :p Hur många barn ska ni egentligen ha Ally? :p Inte för att jag har något emot många barn men idag är det inte så vanligt att ha fler än 2-3 så det är lite fascinerande tycker jag :)
Kan man få barn tätt och känner att man orkar med det så go for it! 😃
men man måste ju också känna att ens kropp är redo.
Jag hoppas bli gravid med min 4:a nu. ❤️
#140 Haha, hjälp. Tänker med fasa på alla vaknätter. Här har nätterna vart rätt galna med bara två, och de är ju dessutom olika gamla. Tre har vi sagt enda sedan vi väntade Wille, men det kanske slinker med en fyra av bara farten :p Men inte mer än fyra, där är det stopp känner jag. För då hade vi behövt flytta och det vill jag inte, jag trivs för gott här. Ja, vi kör på när orken och allt finns. Har hittills haft väldigt lätt för att bli gravid och eftersom vi vill ha flera så har jag ingen lust att påbörja min utbildning igen och för återigen avbryta. Bättre att klämma ut sig alla ungar först :p
Mitt val kvinna är ju bra att äta både före och under graviditeten, tänker mycket på folsyra där i men även alla andra bra tillskott… men jag mår så fruktansvärt illa av dom fast jag tar dom tillsammans med mat som man ska! Vet ni något annat bra tillskott som är bra före+under graviditeten? :)
Jag tog gravid vitaminerna både under graviditeten och när jag ammade :)
#144 vad heter dom vitaminerna? :)
Jag äter Aco gravid #145
Idag kom mensen, som planerat :) så nu är vi back in business! Dessvärre jobbar jag natt hela helgen om 2v när jag beräknas ha ÄL, taskig tajming..
#145 gravid heter dom, finns olika tillverkare men dom är ganska lika oavsett fabrikat :)
Jag har en liten fråga, är inte detta en tråd för dem som planerar barn år 2017, och inte en för dem som redan är gravida och faktiskt ska ha barn år 2017? Tidigare har det väl varit en tråd av varje?
Förövrigt, stort grattis till er som har plussat!
Edit #149 : Missade att det redan var prat om en sån tråd. 😛
#146 #148 Tack för svar! Jag ligger lite i valet och kvalet om jag kanske bara ska äta extra folsyra? Om man äter en allsidig kost, hur viktigt är det att äta vitaminer? Så funderar på att bara köpa en burk folsyra..

#151 oftast bara vegosar som slipper folsyran :) järn kommer du säkert behöva senare.
#151 Jag tar bara extra folsyra :) äter allsidigt, och järntabletter kmr jag ta om det behövs senare.
#152 #153 när jag väntade sonen så åt jag bara extra järn, och folsyra fram till vecka 12 och både jag och sonen mådde bra, så jag tror jag kör på det igen då… så snabbt man kommer av sig när det gått 5 år sen man var gravid, jag läser på om ALLT igen haha.
#154 kör du på samma igen, skulle jag gjort :)
Är det någon av er som använder natural cycles?? Jag har gjort i 7 månader nu, och detta är som sagt första gången vi försöker. Jag ska ha min ägglossning enligt appen på måndag, och som dom flesta vet så får man ju en temperaturhöjning dagen efter ägglossning. Men jag har idag fått en rejäl temperaturhöjning! Fick t om upp ett meddelande om att jag inte ska tempa när jag har feber m.m. men jag är inte sjuk, har inte sovit för lite, allt är precis som vanligt. Hur snabbt kan kroppen visa i temperaturhöjning om det har tagit sig?? Det känns som om det är på tok för tidigt, jag ska ju inte få en höjning försen 2-3 dagar. Kan det ha tagit sig och temperaturen höjs nu? Min ägglossning har inte ens registrerats i appen…
Hoppar in här jag med. Vad kul att det redan tagit sig för några! Grattis!! Vi fick vår son i november -15 (beräknad januari -16) och tänkte inte aktivt försöka bli gravida (än), men om en till liten knodd skulle bli till så är det mer än välkommet! Har sagt från start att vi vill ha 1,5 kanske 2 år mellan, så nu börjar det bli dags att slopa skyddet. Fick tillbaka min mens 6 veckor efter fl, men 2 månader senare så försvann den. Trodde jag blivit gravid igen trots skydd, men (tack gode Gud) så var det inte så. Nu för en knapp vecka sen fick jag, 99 dagar "över tiden", tillbaka min mens igen. "It's meant to be". Typ… Så vi får se när det tar sig! (Hej uppsats)
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#158 stort grattis! :)
Grattis! :)
Grattis! Är på BIM-6 nu och hoppas hoppas hoppas att det blir vår tur denna gång!
// Sofia
Tack! :) hur pålitligt är testet med veckorna? Då är det 4-5 veckor sen sen senaste mens. Jag kan nämligen inte komma ihåg när jag hade mens sist.
Grattis:-) Ett positivt test är ju ett positivt test, så är det ju:-)
Tack! :) tänker med veckorna?
Cb digitala räknar från själva ägglossningen/befruktningen alltså 2-3v men utifrån barnmorskornas uträkning från sista mens blir det 4-5v :) Grattis!
Är det 14 dagar efter ÄL man kan göra gravtest och de kan visa positivt?
#163 för mig stämde veckoindikatorn :)
#163 för mig stämde veckorna också! :)
Tack så mycket! :D
#167 10 dagar har jag för mig man säger är tidigast man kan kolla. Men de finns ju ändå en risk att det visar negativt då.. Det gjorde det för mig ändå fram till BIM +4
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#171 Okej tack :)
Jag "ska" ha ägglossning i helgen men jag har noll känningar att den är på G :/ brukar få rejäla ÄL-smärtor ca 4 dagar innan det är dags annars. Kroppen ska säkert börjat jävlas med mig nu och det beror säkert på att jag känner mig rätt stressad över hela graviditetsgrejen nu. Vill bara bli gravid så fort det går nu.
VI tänkte försöka satsa på sommarbebis 2017, så i augusti tas p-staven ut. Vi längtar galet mycket, då jag fick MF i vecka 15 för tre år sedan och då bestämde mig att vänta lite till innan vi skaffade ett barn. (sedan tog det längre tid då vi bestämde oss för att gifta oss.)
Hej! En liten fråga som kanske någon känner igen? Jag är på ÄL+8 och det var vårt första försök denna månaden. Just nu känner jag på samma punkt i livmodern, på vänster sidan, att det ilar till rejält i en sekund. Det släpper sen och återkommer efter kanske 10 sek. Så har det hållit på nu i en kvart ungefär.. det ilar rejält, så mkt så jag drar upp benen och försöker lägga mig så jag inte känner det. Det är samma sida som jag kände min ÄL denna månaden (känner av min ÄL väldigt tydligt, denna gången släpptes ägget från vänster sida haha), men vet inte om det har med det att göra? Vad tror ni? Nu hoppas man ju såklart att det är något men upplevde aldrig det med sonen har jag för mig..
Dåligt :P
// Sofia
Tänkte för övrigt på en sak. Ni som har varit gravid / är gravida för andra gången, hur tidigt började magen synas då? Har hört att de tydligen syns tidigare andra gången man är gravid eftersom livmodern då ska vara större redan från början? :) eller har jag fått de där om bakfoten?
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus

Det går dåligt men det är förväntat
Jag hade ÄL för några dagar sen, lite senare beräknat. Får se om det tagit sig, finns god chans i alla fall. Om en dryg vecka vet vi. #179 har varit gravid 2 ggr sen dottern föddes. Första blev MA, då dog fostret i v 7 men det upptäcktes i v 13. Ingen mage då. Inte heller vid förra missfallet som dock skedde redan i V6.
#182 Håller tummarna ❤️
Hoppar in här, vi hoppas att vi ska få nr 3 2017! 😊
De två senaste månaderna har jag haft molande mensvärk dagligen.. Har dock kopparspiral och hade mens för två veckor sen, så jag borde inte vara gravid.
Kan det vara nått med spiralen som gör ont? Har haft den i 3 år utan att ha drabbats av detta tidigare.. Funderar på om jag ska ta ut den några månader före planerat och köra med säkra perioder fram tills hösten (då vi tänkte börja göra barn..)?

Jag är gärna med här. ^_^ Var länge sedan jag var aktiv här på iFokus men roligt att vara tillbaks! :D Har två barn som fyller 5 respektive 2 år om några månader. Vi planerar med andra ord en liten trea. ❤️BIM är den 20:nde juli så just nu är jag i slutet på mensen och dag 3 i cykeln. Det är bara att trumma med fingrarna så länge, haha. 😉Skriver man rakt av i tråden här eller finns det någon BIM-lista eller hur funkar det?
#187 Så vitt jag vet får alla vara med här, några är redan gravida och några försöker. Finns även några som bara är nyfikna och vill hänga med och kolla hur de går för alla. :)
Inväntar nu BIM som jag inte vet när det är riktigt. Hade min cykel hållt sig regelbunden skulle det varit igår, men jag vet ju att jag hade ÄL senare. Så runt onsdag-torsdag tror jag. Haft som lätt mensvärk hela morgonen idag och jag har aldrig mensvärk innan mensen brutit ut (och knappt då heller) så jag hoppas det betyder att jag är gravid. Men jag tänker försöka ha is i magen och testa på fredag som tidigast.
BIM. Om min cykel hade hållt sig på 28 dagar dvs, men det vet jag redan att den inte gör denna månaden.
Nej, det blev inget denna månaden :( fått bruna flytningar nu och har tydlig mensvärk. Känner mig gråtfärdig just nu. Jag har en frisk, underbar dotter och vet att jag ska vara så tacksam för det. Det finns ju dom som aldrig lyckas få barn.. Men det är tyvärr svårt att tänka så, längtan efter ett syskon är så himla stor just nu och dom där j*vla missfallen har tagit fruktansvärt hårt på mig har jag insett. Känner bara bitterhet och avundsjuka just nu när jag ser folk som är gravida eller har nyfödingar.
#194 följer här lite på sidan & håller extra koll på dig, hoppas jättemycket på att ni får ett plus snart! Förstår även din tanke men självklart har du rätt till dina känslor även om du redan har en dotter. Jag har också en dotter & gissar att vägen till ett syskon, när det är dags, inte kommer bli enkel bland annat på hormonrubbningar hos mig (har mens typ två gånger om året så att hon blev till är fantastiskt). Förstår att missfallen varit väldigt tunga, kan bara föreställa mig den sorgen. Håller tummarna för er (& alla andra i tråden förstås)!
Skrev förut att vi nu planerar nästa lillskrutt här hemma, men har ingen aning om när jag egentligen har ÄL.. Fick mens 6 veckor efter fl och sen ännu 1-2 ggr, hade en låång paus, fick sen mens igen 31 maj. Om man går efter en standardcykel så skulle jag isåfall ha ÄL runt 14 juni och BIM runt 28 juni. Men inte haft några känningar alls av varken mens eller graviditet (och har testat negativt), så släppte det och tänkte att det säkert bara blir ett till skumt mensuppehåll. Nu, sen några dagar tillbaka har jag fått vidrigt ont i mina bröstvårtor (A har visserligen nyligen fått sina första tänder, men det är inte pga dom kan jag lova). Även mått illa och haft som mensvärk till och från. Igår frågade min mor mig om jag fått min mens än… Så idag bar det av till Apoteket för att köpa ett test (sa till maken att jag antagligen inte är gravid, men att det inte skadar att testa). Efter några minuter tyckte jag mig skymta ett svaagt svagt plus. Chockad (!) bad jag min man kolla och han blev lika förvånad. Han såg också ett streck (dock supersvagt). Så då är min fråga. Inbillar vi oss båda? Eller är det faktiskt något? Tänkte testa med morgonurin imorgon bitti.
#197 Tycker mig ana nånting.. Om än vääldigt svagt.
Jag anar oxå ett streck!
#198 #199 Huur svagt som helst! Men nånting är det ju. Och strecket är/var irl ljust ljust blått, inte grått.. Blir intressant att se imorgon. Vet inte om jag vågar glädjas än…
#197 Där är ett plus
Aaah. Måste haft ägglossning väldigt nyligen då eftersom strecket är så svagt? Ska ju testa imorgon igen med morgonurin. Om det då visar plus (vilket det borde göra?), visst kan man be bm om att få göra vul för att bestämma hur långt gången man är?
Alltså, haha, strecket från imorse blev precis lika svagt om inte svagare… Hade tänkt hålla mig läänge innan jag testade, men var så himla kissnödig tidigt imorse 😂 Aja. Ser ni fortfarande ett streck?
Jodå, jag ser det fortfarande :)
Jodå det är där. Hcg dubblas varannan dag, så i början får man ha mycket tålamod. Det kommer inget starkt streck än på säkert en vecka :)
Hej! Jag hoppar också in i tråden, jag och sambon planerar vårt första gemensamma barn. Min sambo har två tonåringar sedan innan. Vi använder appen "Period tracker" och vi prickade in ägglossningen (och runt den) med den appen. Ska testa den 18:e! Såååå spänd!!
~ Ysmn
Ååh, alltså så himla glad! Hoppas det håller sig kvar! 😍😍
#210 Håller tummarna!!
#206 jag skymtar också sträcket. grattis! #210 håller tummarna för er :)
#210 håller tummarna! Vi är inne på andra försöket och jag har BIM nu den 14:e, rätt nära när du ska testa:) spännande.. #206 jag ser med ett streck:) Grattis!
Nionde försöket nu, hoppas det tar sig denna gång! Denna månad krånglar dock ägglossningen. Hade ingen ägglossning då jag brukar, inte förrän typ dag 24-25 (är på dag 26 nu), så det blir en lång cykel denna månad. Visst är det så att släpps inget ägg så kan kroppen testa igen, därav att cykeln blir längre än normalt? Rätt häftigt faktiskt. Jag använder tempmetoden och tycker det är fantastiskt! Äntligen har jag lite kontroll!
// Sofia
Jag har ÄL på G nu igen, borde komma runt tors-fre om cykeln håller sig skapligt stabil och jag tycker att jag börjat få lite känningar idag. Hoppas det tar sig denna gången..
#216 jag kör med tempmetoden, Natural Cycles sen oktober 15, använde som preventivmedel först, perfekt app för att lära känna sin kropp och veta när allt sker och kroppens reaktioner på det:)
#218 verkligen ett bra sätt att lära känna sin kropp! :)
// Sofia
Hoppar in här igen, då jag fick missfall och skapades igår (vecka 12). Vet inte hur mycket mer man orkar 😢, 3e gången detta händer nu.
Fyfan Charlotte vad tråkigt! Beklagar verkligen! :(
#221 fy så tråkigt. Beklagar. 🌹
#221 är så ledsen för din skull :(
#221 beklagar!:(
Åh nej!!! Fy vad ledsamt :'(
#221 jag är så ledsen för din skull!
Ingen som hört/varit med om min fråga ovan? :)
// Sofia
#227 inget jag hört något om eller upplevt. Hoppas någon annan har någon erfarenhet om det..
#227 Inte magkatarr men jag hade syra i magsäcken och det gjorde rätt så ont. Blev nästan att jag slutade äta till slut. Det är som sura uppstötningar fast det stannar kvar i magsäcken. Det blev bra när jag ringde vårdcentralen och fick tips om detta och tog omeprazol. Problemet är tydligen vanligt. Är osäker på om symptomen till magkatarr är liknande.
#227 har tyvärr ingen erfarenhet av magkatarr i samband med graviditet, min magkatarr och alla magproblem kom efter jag fått sonen. DEN har jag dock tyvärr mycket erfarenhet av…
~ Ysmn
#323 Magkatarr kan ju te sig lite olika, jag har inga sura uppstötningar och hade heller inge förra gången. Mycket bättre idag när jag käkat omeprazol och novaluzid i tre dagar. Så troligen hann jag ta tag i det i tid. Vi får se helt enkelt, ska testa mig om ca en vecka.
// Sofia
Nu börjar det verkligen suga i livmodern efter en till! Drömde till och med i natt att jag och min bästa vän låg på förlossningen tillsammans. 😎 Väntar bara in lite mer fast jobb, vilket jag så gott som är garanterad till senhösten om personalen själva får bestämma, om jag inte hinner hitta något annat tills dess.
Lite feber igår, ont i rygg och mage, svagare test än förut och idag kom en ganska rejäl blödning. Så det blev antagligen MF. Bör/kan jag åka in och kolla någonstans? Tänker mest eftersom jag inte vet hur långt gången jag är. Vill inte att det blir något strul…
Fick bekräftat igår att det var missfall. Hade tid hos en gynläkare, och det gick inte att se något embryo utan bara en förtjockad slemhinna, blod och lite rester. Slapp tabletter och skrapning, etc. Usch, så himla trist, även om du var väldigt tidigt.. Men det var ju första försöket så nu blir det nya tag. Hur lång tid efter MF kan man bli gravid? Bör man vänta en viss tid?
#239 beklagar missfallet. Vad jag förstått (bor i Finland) så kan man bli gravid ganska direkt men dom önskar att man väntar en mena pga räkningen. Vi blev gravida efter en mens in (trodde vi) men tideräkningen stämde inte alls och Joel räknades först som ett nytt ma(men här i Finland ska 2 läkare bekräfta missfallet innan det klassas som missfall/du får medicin. ) men 2 veckor senare fanns ett litet hjärta i min livmoder. Läkaren då var väldigt förvånad.
#239 Jag blev gravid på första ägglossningen efter mitt MA. Det slutade dock också i missfall, och jag misstänker att kroppen inte var riktigt redo än.. Efter det missfallet tyckte läkaren att jag skulle låta det gå ett par cykler så kroppen han återställa sig fullt ut, Haft ÄL nu nån gång dom senaste dagarna. Vi har kört varannandag i n,stan 2 veckor nu så hoppas det tog sig denna gången. Långsam väntan nu..
#241 jag är otroligt imponerad över att ni klarade av att vänta! Önskar er all världens lycka till!
#243 det har vi egentligen inte :P vi väntade en cykel men försökte förra månaden men då tog det sig inte.
Fått höra att om man har negativt blod så kan de stöta bort ett foster om de blir positivt. Så efter MF ska man få en spruta för att förhindra sådant. Har ni kollat om de kan bero på det?
#245 jag har en dotter sen tidigare, så ja min blodkropp är kollad sen den graviditeten.

#245 sjukhusen har jättekoll på oss som är rh-negativa. Kroppen bildar bara antikroppar om blodet blandas, vilket det inte ska göra under graviditeten.
BIM+2 i morgon och inga tecken på mens. Inga tecken på något alls egentligen förutom att jag har fått rätt kass hy senaste två veckorna ungefär. Vi får se var det tar vägen.
// Sofia
#249 håller tummarna!:)
Blev såklart inget denna gång heller. Hur länge ska man orka? :(
// Sofia
#251 så tråkigt roxie. Kan bara tänka mig har jobbigt det är.. 🌹
vad tråkigt Roxie :( Här är det långsam väntan på BIM som är på typ söndag. Min cykel är inte regelbunden längre men tror att jag hade ÄL på söndagen. Av nån dum anledning tog jag ett test idag (dom ask why) och på det kunde man möjligen skymta ett nästan osynligt streck som nog var ett spökstreck (gick inte att fånga på bild med min dåliga mobilkamera). Jaja, det är ju snart söndag…
Troligen BIM-1 (vet ju inte exakt när mensen borde komma) och visst tusan är det ett svagt svagt streck där!? :O blir dock lite fundersam på om det kan vara ogiltigt//fel på nått sätt eftersom strecket är mer åt vänster än det brukar? Har inga fler tester hemma så kan inte göra om det heller utan får ha is i magen nån dag till tills jag kan köpa ett nytt.
Jag ser strecket :)
Grattis soundtrack :)
Tack :) hoppas verkligen det blir tredje gången gillt nu..

Håller tummarna att allt går bra den här gången!
#254 jag ser det :) grattis!
Grattis soundtrack! :) håller oxå tummarna för dig att det går bra denna gången!
Tack hörrni! Hade lite svårt att vekrligen tro på det där testet, men har tagit ett nytt nu precis som är solklart positivt :) så jag lämnar väl den här tråden nu och hoppas på att slippa återvända.. Lycka till alla ni andra, hoppas det blir er tur snart!
Ush vad tråkigt! Vi körde på som vanligt när jag hämtat mig efter missfallet så får se när och om det tar sig igen. Lycka till!
Ush vad tråkigt! Vi körde på som vanligt när jag hämtat mig efter missfallet så får se när och om det tar sig igen. Lycka till!
#266 jag blödde i 2-3 v efter mitt MA, minns inte exakt (fick cytotec för att driva ut). Fick ÄL precis när jag slutade blöda och blev gravid direkt. Det slutade också i missfall, v 6. Det var nog för tidigt för kroppen, så såhär i efterhand känner jag att vi borde ha väntat minst 1 cykel.
beklagar 💔
Jag blödde så himla länge efter mitt MA. 6-8v säkert. :( Fick MA vid påsken och Joel blev till i augusti. Men läkarna hade svårt att räkna ut det för mens och ägglossning stämde inte alls med någon sorts räkning.
Hej! BIM -3 idag och jag börjar bli lite nervös:) jag använder ju natura cycles och tempa varje morgon. Alltid efter ÄL så har ju tempen höjts men dippat lite ändå fram och tillbaka innan mensen kommit och när den kommit har tempen sjunkit rejält. MEN denna gången så har den ökat stadigt uppåt och för varje dag stiger den ytterligare. Jag har inga symptom alls, vilket jag konstigt nog haft dom andra gångerna jag trott jag varit gravid men inte varit det… det enda som skiljer sig med kroppen är att jag småblöder inte vilket jag annars brukar göra. Kan jag kanske hoppas på 3:e gången gillt denna månaden? :D Den ena bilden är från förra månaden och är en typisk "efter ÄL temperaturer" där det hoppar lite fram och tillbaka.
Snart börjar det bli dags att plocka ut spiralen här 😃 Men vi kommer ta det lite "lugnt" (avbrutet och säkra perioder) i början, eftersom vi helst vill ha en sen-sommar-bebis 😛
#279 men åh vad spännande! :)
BIM-2 idag, men då ingenting är sig likt som det brukar så hoppas jag på ett tredje gången gillt denna månaden. Tempen har varit hög och konstant sen efter ÄL, den är annars som en bergochdal bana. Styvna bröstvårtor hela tiden, lite molande värk, inga som helst mellanblödningar vilket jag alltid har annars. Denna gången har det inte varit det minsta tecken på blod innan mens, men däremot hade jag lite tjocka vita flytningar idag och det har jag ALDRIG 2 dagar innan mens. Annars har jag inga symptom direkt, förutom bröstvårtorna och att jag känner mig uppblåst och gasig.. konstig känsla. Ska testa ikväll, så får se om det blir ett syskon nästa år:) Nervös!! #279 håller tummarna för dig:)
#281 vi håller tummarna för dig med! :)
Blev flyttad till operationsavdelningen sista dagen innan semestern så fick åka och snabbtesta så jag vet hur jag skall ställa mig inför att söva och röntga och jag får visst snällt hålla mig ifrån det ;) och jag hoppas att resterande som hoppas hoppas rätt och jag håller tummar och tår att den lille/a får stanna denna gång!
Men ååååh grattiis!!! :D
För visst är det ett plus? Eller är jag helt ute och reser?! Haha
Ja men grattis! Ett solklart plus :)
#285 javisst är det ett plus där! Massa grattis till dig med! :D
Stort grattis till er båda Liltith och MinnaJosefin! 🌺

Grattis till er båda
Tack så hemskt mycket alla! Chocken har lagt sig, fortfarande overkligt att ta in, men oj vilken lycka! :)
Hej allihopa! Är supersugen på en liten bebis och hoppade in här för att få se hur det går för er andra som är i samma situation och kanske även hitta några nya vänner att hänga med under föräldraledigheten! Jag har 2 barn som har blivit så stora nu, 11 och 13 år. För snart 4 år träffade jag min nya man och han har en son som nu är 6 år. Vi har barnen varannan vecka och har alltid varit överens om att 3 barn räcker gott men nu helt plötsligt har båda två blivit riktigt sugna på att skaffa en till liten. Vi inser att det är galet och innebär stora förändringar för oss med att börja om hela karusellen men det är svårt att övertyga den biologiska klockan som ni vet! Så nu på torsdag ska jag till gynspecialisten för att ta ut min spiral (den hade åkt upp) och om jag tror rätt så borde jag ha ÄL då. Så spännande! Håller tummarna för alla er som försöker eller precis har blivit gravida!
Vill också vara med, har en dotter född jan 2015 och tog ut spiralen för en dryg månad sedan. Första försöket är precis avklarat :). BIM 29 aug. Dottern var oplanerad så känns lite konstigt att planera den här gången. Kört med ÄL stickor för att få lite koll på kroppen men för första gången kände jag av min ÄL ordentligt…. Riktigt ont i magen, särskilt sista dagen…
Jag, som sällan ser nått, tycker mycket kunna skymta något!
japp det är positivt
Kan inte fatta det! Har fått en falsk positivt i början när vi försökte men jag hoppas detta är äkta! Testar igen om några dagar :)
// Sofia
Så staven plockades ut 28 juli istället för augusti, och har nu nio dagar tills jag ska testa efter ÄL. Håller tummarna så hårt att jag plussar.