TENS - vad tyckte ni?
Tänkte höra med er som har fått TENS hur ni upplever den? Hur ofta använde ni den och vad tyckte ni om resultatet? Fick låna hem en idag och jag tycker att det hjälper mot en del av värken i ryggen. Men det är kortvarig smärtlindring och lindrar under tiden jag har den och 10-15 min efter jag stängt av den. Jag frågade hur ofta jag kunde använda den och sjukgymnasten sa flera gånger om dagen. Önskar att jag hade bett om ett mer exakt svar :) Jag tycker att bebisen sparkar och rör sig mer när jag använder den. Jag har googlat och det ska inte vara ngn påverkan på barnet. Hur upplevde ni det?
Min man använder Tens och tycker att det känns som en djupgående Massage och han blir mjukare i kroppen av en tens omgång
Hur ofta använder han den? :)
Jag hade jätteont i ryggen de två-tre sista månaderna av min förra graviditet. Jag började använda TENS och ganska snart kunde jag inte ens somna utan den. Det gick väl sådär att ha sladdar och grejer i sängen :) Inte jättebekvämt. Det dröjde inte länge innan TENSen inte hjälpte längre. Jag hade problem med ryggen även efter förlossningen så jag gick till en sjukgymnast. Jag fick övningar för att träna magen så att bålen håller upp ryggen bättre. Det har hjälpt. Nu är jag gravid igen och kommer fortsätta med övningarna så länge jag bara orkar. Planerar att inte använda TENS den här gången. Tycker det känns onödigt eftersom den inte hjälpte särskilt lång tid eftersom jag hade så himla ont i ryggen. Att fostret skulle ha reagerat på apparaten är inget jag kommer ihåg så det gjorde han förmodligen inte :)
#2 han använder den 2-3 gånger per dag
30-60 minuter per gång
#3 Jag var hos sjukgymnast idag och fick ett träningsprogram. Har genomfört det idag och ska försöka göra det varje dag. Ska även dit för gympa i vattnet. Så jag försöker på alla vis att träna ryggen. Jag har märkt att man snabbt höjer stimuleringsnivån. Så jag kan tänka mig att effekten avtar. #4 Tack för info! :)