ofrivilligt barnlös
Är så ledsen just nu. Vi har försökt i över ett års tid at skaffa barn och det går inte. Runt om mig så blir alla gravida, har till och med inaktiverat mitt instagram konto för att jag är så less på att se folk som lägger ut ultraljudsbilder och folk som visar upp sina magar. Givetvis är det jättekul för dom men jag kan bara inte glädjas, jag blir bara ledsen. Vi får jämt höra "när ska ni skaffa barn då?" eller typ " är det inte dags för ungar snart?" och är så less på frågan. Började idag kolla upp om fertilitetsutredning men insåg att man måste vara 23 år för att göra en sån. Så jag måste vänta yttligare 2 år innan jag ens får göra en utredning. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, vill bara gräva ner mig. :(
Inte behöver du väl vara 23 för att göra en utredning? För mig att få diagnosen pco så räkte det med att jag sa att jag ville skaffa barn och hade oregelbunden mens och alltid haft. Jag hade inte ens försökt skaffa barn alls. Testa att boka tid med dom och se vad de säger.
/Surpan
Det finns alltid privata ställen att vända sig till. Har du börjat med att ringa en gynekolog? Vart bor du? :)
/Surpan
Det gör fruktansvärt ont psykiskt att inte bli gravid. Vi försökte inte 1 år men varje månad mensen kom så grät både jag och min sambo.
Hade det fortfarande inte gått för oss så och vi inte va kvalificerade för en kontroll/behandling så hade jag behövt prata med psykolog eller terapeut bara för att få hjälp med att kunna tänka på annat.
Men om ni inte ens är 23 så låter det jättedumt att folk frågar om det inte är dags för barn snart och säger såna kommentarer :/
Det är inte kört än. Vi fick förvisso göra en utredning men vi fick ingen hjälp förrän vi försökt i 3 år eftersom vi var så unga. Efter att vi försökt i 3 år så blev vi gravid utan hjälp.
Vi gjorde två saker som kan ha spelat in.
Vi testade bisolvonmetoden och vi gav upp. Vilken av dom det var som gjorde det vet vi inte om någon av det ens hjälpte.
Men Surpans tips är värt att kolla in också. Särskilt om du skulle ha andra problem som kan ha med det att göra
l'm back
#3 vi bor i västerbotten. Får ta och kolla runt vad som finns. :)
#4 vi är gifta och har varit tillsammans i 5 år så tycker inte att de är konstigt att dom frågar men det gör ont varje gång jag måste svara " äh inte vill vi ha barn än" när dom frågar. Svarar alltid så för att om jag skulle säga att vi har försökt jätte länge så skulle jag nog bryta ihop varje gång.. :(

Måste skilja sig över landet då.. Vi börjad försöka när jag tagit studenten alltså var jag 19 år, vi gifte oss året därpå och startade även fertilitetsutredningen då. Var inga som helst problem ringde bara vår gynmottagningen och fick första tiden inom 3 månader. Därefter tog det nästan 1 år till innan vi plussade på naturlig väg och då kom även kallelsen för att starta ivf. Är nu gravid med nr 2 som kom till väldigt enkelt och lite halvt oplanerat ;) Tycker du ska ringa er gynmottagningen och förklara saken och sedan få svar från dem istället för vad 1177 skriver för der stämde då inte för oss, och vi gick via landstinget. Lycka till! :)
#6 Då är jag mer förstående att de frågar. Finns det ingen i eran närhet, familj eller vän som ni kan "avslöja" att ni försöker bli gravida för, som kan vara stöd. Det är jobbigt att bära på sånt här själv.
Istället för att läsa på inet så borde du väl ta kontakt själv och diskutera saken! Bara för att det står så på nätet betyder inte att det är så i praktiken. :)

#9 inlägget i #2 är hämtat från 1177.se, dvs en pålitlig källa.

Råder ändå ts att ta kontakt med sin gynmottagningen, som sagt verkar det kunna skilja sig över landet och olika sjukhus. Jag fick påbörja utredning som 20åring och vi gick inte privat utan via landstinget. Håller helt med #9 och skulle inte lita blint vad som står på internet och nej inte ens för att det är 1177.
#10 jag tror dock att #9 menar att det är bättre att diskutera med en riktig person istället för att läsa och haka upp sig på det som står på internet. Till ts så tror jag att ett samtal till dom är bättre. För jag har med gyn att göra i Umeå och dom är inte helt omöjliga att göra med. Så hör av dig och säg hur du känner och fråga. Jag är själv äldre än dig. Men jag har en sjukdom som gör att det kan bli svårt att få barn. Så jag känner verkligen hur det brinner i baken. Så vi får se hur det går. Men jag håller tummarna för er. ☺

Memento mori

Medarbetare för Julen

#12 Så kan det givetvis vara. TS jag och min sambo har påbörjat utredning (vi bor också i Västerbotten). Dock är vi äldre än dig, men ring Kvinnokliniken. Det kostar inget att fråga 👍
Ska ta och göra det! Tack för alla era kommentarer :)