Ersättning av AF
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag är inskriven hos Af och har ännu inte fått min första ersättning ska få det denna månad.
Grejen är att jag håller på och tar körkort, har uppkörning nästa vecka, har halkan imorgon. Dessutom är jag gravid och ska på rutin ultraljud på torsdag.
Nu är det seminarium imorgon till torsdag som jag inte kan gå på, och i lappen jag fick hem står det att om man inte kan komma ska tiden bokas om så min ersättning inte påverkas.
När jag pratat med min handläggare så säger han att min ersättning kommer ändå att påverkas då inget av de jag ska göra är en giltig anledning till och missa dessa seminarium. De enda anledningarna är om man ska jobba eller på intevju.
Ska jag alltså skita i mitt körkort o avboka allt? (Inget jag kommer göra), skita i ultraljudet som är viktigt? Tänk om mitt barn har allvarliga fel som gör att jag måste avbryta min graviditet?
Blir så frustrerad på dom!! Vad ska jag göra?? Ska jag alltså missa min ersättning pga dom?? Finns det nånstans man kan vända sig?
Du kan ju boka om uppkörning och halka. Känns som det är viktigare att få pengar än att göra saker du kan göra senare. Ultra ljud kan man få tid till nästa vecka.
Fast om du klarar dig utan pengar så kör på.
För att få ersättning från AF måste du stå till arbetsmarknadens förfogande under "normal arbetstid", är du inte det får du "ta ledigt" den tiden, dvs för körkortet och ul. Det fungerar precis som med ett vanligt jobb, hade du jobbat istället hade du ju varit tvungen att vara ledig och därmed oxå förlorat pengar. Inga konstigheter med det :-) Nu vet jag inte om det är så fortfarande men det var så när jag var arbetslös för några år sedan och just detta har jag svårt att tro att dom ändrat. Det löser sig ska du se, på ett eller annat sätt. Lycka till :-)
Vilka får du pengar ifrån, försäkringskassan, alfa-kassan eller a-kassan? På deras hemsidor står det om bestämmelser kring ersättningen man får, kanske finns något undantag. Annars så borde det ju gå bra att boka om tiderna speciellt för ul eftersom det är "lågsäsong" för graviditet nu.