Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 989 ggr
[Belliszz]
0

Se upp för (gravid)

Är gravid och blev sugen på att färga mitt hår. Så slog de mig. Vad ska man så upp för när de kommer till ämnen. Vet om att natur tandkräm innehåller en olja/ämne som man inte ska ta när man är gravid

[Tibonnanj]
0

Det där med att färga håret eller inte under graviditeten finns det hur mycket diskussioner om som helst och lika många teorier som det finns människor nästan.

Mitt sunda förnuft sa att kroppen kan ta upp kemikalier genom huden och genom inandning. När jag färgade håret hos frisör så bad jag henne att inte ha färg på huden eller hårbotten. Jag ville inte heller färga hemma för vi har typ 0 luftgenomsläpp där vi bodde då.

Jag frågade min frisör om hon visste något om graviditeten kunde påverka färgresultatet men det ändå hon hört va att om man blonderade så kunde resultatet få lite röd ton. Men hon hade aldrig märkt något själv och min blondering blev precis i den ton som va meningen.

densomundrar
0

Jag tror som så att gör man det någon enstaka gång under graviditeten så är det nog ingen fara, det lilla som man möjligen får i sig är i så små doser att jag inte tror att det påverkar något. Läste någonstans att det finns alldeles för lite forskning för att säga varken bu eller bä om detta så man får helt enkelt gå på sin magkänsla när det gäller detta och göra det som man tror är bäst för bebisen och sig själv :-) Har inte färgat håret under hela graviditeten men känner att det börjar bli dags nu.

[Belliszz]
0

Tänker asså inte bara på färga håret utan allt. Tandkräm oljor hudsavlor mm

densomundrar
1

Gällande krämer och oljor vet jag tyvärr inte, använder det så pass sällan att jag inte brytt mig, faktiskt. Vanlig tandkräm använder jag dock dagligen, men hoppas väl verkligen att man skulle bli varnad av antingen bm eller tandläkaren om det skulle vara farligt :-) Har dock ett typ tigerbalsam och där står det att man inte får använda det som gravid, säkert ingen fara men för säkerhets skulle och för att friskriva sig ansvar har dom nog gjort så. Avstår det tills dess att bebisen är ute och tills jag inte ammar :-)

[Belliszz]
0

Har inte fått någon som helt info av BM