Ta ur spiral?
Hej! hoppas det är okej att jag skriver och frågar här men jag tycker det här känns som rätt ställe.
Jag och min sambo har pratat om att skaffa barn ett tag nu. Jag har dock en del rädslor gällande graviditeten då mina leder är väldigt överrörliga/dåliga och inte pallar en massa övervikt. Men jag ska prata med mödrahälsovården om mina rädslor är tanken, om det nu är något man får göra innan man är gravid.
Jag har i dagsläget hormonspiral men funderar på att ta ut den. Hur långt innan anser ni att den bör tas ur? Jag vet ju att det kan ta flera år innan det ens tar sig och jag blir gravid men om vi säger att vi tidigast vill ha barn i september nästa år (då min sambo ska plugga ca ett år), bör jag vänta med att ta ur den tills december i år? Eller tror ni kroppen/menscykeln måste återhämta sig på något sätt och bli normal innan jag kan bli gravid? Har snart haft spiral i 7,5 år men ett byte däremellan.
Mvh Linn
Jag hade hormonspiral i (visserligen bara drygt en månad) tog ut den 2:a april. Plussade gravid 19 juni och hade inte ens någon mens emellan. Så ta ut den några veckor innan du känner att du är säker på att du vill börja försöka. För de kan gå snabbt. Men de kan ta tid. Men eftersom du har hormon i spiralen bara så återhämtar sig kroppen snabbare än med tex P piller som du får hormon i hela kroppen av. Så vill du vänta till nästa vinter. Ta inte ut den än. Läkaren sa till mig att 3-4 veckor kanske innan kroppen börjar med sitt normala. :)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Det går inte att göra något åt lederna tyvärr, ej heller smärtan. Däremot mår man väldigt annorlunda under graviditeten! Vissa blir mkt sämre, andra ovanligt bra. Jag blev jättebra i min EDS-kropp, men jag fick sjukt mycket andra graviditetskrämpor som är EDS-relaterat i stället.
#1 Okej, ja vi pratade och räknade lite igår så i december kan jag ta ur spiralen tidigast. Svårt att vänta dock men det blir bäst så :D
#2 Okej så synd! Jag får styrketräna ordentligt fram tills det är dags och så länge jag kan då kanske och hoppas på det bästa. Ska iaf få träffa en barnmorska om några veckor och prata lite så det känns bra. Än så länge har jag inte ont eller problem om jag tränar som jag ska så jag får helt enkelt fortsätta så så länge det går.
Mvh Linn
#4 Ska försöka komma ihåg att göra det! Tack för era svar! :)
Mvh Linn