Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 5879 ggr
nlinds
0

Lergigan Forte

Hej ! Vi har precis plussat och nu undrar jag om någon annan äter medicinen Lergigan Forte ? Jag tar 50 mg för sömnen måndag-fredag men äter inget på helgen. Är denna medicinen farlig för bebisen ? Fick inte fram något vettigt svar från barnmorskan igår :/

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

AnneN
0

Så här står det på FASS.se

"Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar detta läkemedel.

Graviditet

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning

Okänt om prometazinhydroklorid passerar över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning."

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

nlinds
0

Nej jag vet, "inga ogynsamma effekter på fostret har påvisats" , men därför undrar jag om det finns någon annan som vart gravid och tagit dessa utan problem.. Min sambo vill att jag ska sluta med dom och det vill egentligen jag också, men då jag har sömnproblem så vet jag inte hur det skulle gå.

AnneN
0

Testa ringa 1177 och rådfråga om du inte får svar här av någon kunnig. 

Och grattis! 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[TanatosNyx]
0

Lergigan är en vanlig behandling mot graviditetsillamående, men du bör få kontakt med en läkare för att diskutera dos mm.

nlinds
0

ok ! Då bokar jag tid hos läkaren nästa vecka. Tack :)

[Tibonnanj]
0

Vet inte om det gäller dig också men första veckorna av min graviditet, fram till ca vecka10 sov jag tyngre än vad jag någonsin gjort i mitt liv. Jag har också ätit lergigan mot sömn problem men graviditeten är 10ggr effektivare. Dvs fram tills att bebisen blev större och börjar konkurrera om plats med min urinblåsa. Nu vaknar jag 2 till 3ggr varje natt och måste kissa.

Så du kanske inte behöver lergigan för sömnen :)

Hannashusdjur
0

Lerigan comp äter jag för mitt illamående och jag gjort alla gånger jag varit gravid (nr4 nu) Men kanske inte samma sak?

nlinds
0

#6 hej jag är inte trött än.. men jag hoppas på att graviditeten kan bli mitt sömnpiller så jag slipper ta onödiga piller även ifall dom är ofarliga. Men nu är jag bara i vecka 4 och känner inte av så mycket än förutom molvärk som ibland orsakar magknip, samt spända bröst osv :P

[Tibonnanj]
0

#8 jag tror min trötthet kom någon gång runt v 5 eller 7.

#7 jag tror att lergigan comp har koffein i sig där av "comp". De är till för att dämpa illamåendet men utan att göra en trött vilket lergiganet annars gör.

[GråHäxa]
0

Lergigan comp innehåller koffein och efedrin. 

Jag fick jättekonstig effekt av lergigan forte under graviditeten. Har ätit dom från och till tidigare utan några konstiga reaktioner. Men helt plötsligt fick jag myrkrypningar och adrenalin påslag mitt i natten. Jätteirriterande så jag slutade med dom. Så det kan bli så att man inte reagerar som man brukar på den medicinen man vanligtvis tar.

villavägen
0

Jag tog vanlig Lergigan 25 mg (lergigan forte är som två vanliga lergigan dvs 50 mg) efter v 15 nån gång på grund av sömnstörningar. Jag fattade aldrig förrän efter v30 nångång att det var lergigan som gav mig så hemska biverkningar. Som #10 skriver myrnryp och adrenalinpåslag, samt skyhög puls….. Hade polleten trillat ned tidigare hade jag slutat med dem. Men det är givetvis olika hur man reagerar. Lergigan är förstahandsval vid sömnstörningar under graviditet.

nlinds
0

Oj vad obehagligt med så tydliga biverkningar ! Jag har hört med läkemedelsverket, läkemedelsrådgivningen på apoteket, vårdcentralen, min läkare och alla utom min läkare sa att det inte ska vara någon fara. Min läkare skrev ut pappret på fass och gav den till mig, jag sa att jag redan hade läst men att jag vill dubbelkolla med så många som möjligt och hon sa att de är säkert ingen fara men jag råder alla som är gravida att minska på sina mediciner. Så nu tar jag en halv 50 mg tablett, alltså 25 mg. Har sovit som skit i två nätter, men man överlever. Får tänka på bebisens bästa :) har drömt sjuka mardrömmar också.. om missfall och att folk kidnappar min bebis från bb och sånt, sjukt obehagligt..

villavägen
0

#12 sover du redan så pass dåligt och nyligen har plussat så kanske du ska ta 50 mg ändå. Graviditeten är lång och du ska orka hela vägen. Du behöver ju inte få de biverkningar jag fått. Det är ju individuellt. Det ska inte vara fara för bebis med lergigan. Lycka till!

villavägen
0

#12 min bebis mådde bra, född i v 40. Tog lergigan rätt ofta under graviditeten. Kan vara så att om några veckor sover du bättre, man blir rätt trött vissa perioder under graviditeten. Sedan kan de komma en period i slutet man sover kasst. Då kan det vara bra att ha något man kan ta vid behov. Sova är viktigt. (säger hon som fått förlossningspsykos pga sömnbrist under graviditet.) kram!

nlinds
0

Hej villavägen :) 

Länge sen jag skrev inlägget. Men jag fick klartecken från barnmorskan och har faktiskt tagit 50 mg vissa nätter.Jag är nu i vecka 20 och ultraljudet visade en frisk och glad liten pojke😃

villavägen
0

Vad roligt att det gått bra på RUL! Ja det är ingen fara för bebis med lergigan, annars skulle det inte vara första hands val vid sömnstörningar under graviditet. Jag är gravid v 9 nu tar Olanzapin vissa nätter. Det är neuroleptikum, mot sömn oro och förebygger psykos, då jag haft förlossningspsykos…. Inte roligt ta mediciner, men samtidigt viktigt att sova och må bra. Jag tog Olanzapin min andra graviditet med tvillingarna och det gick bra, har tagit betydligt mindre nu denna gång så hoppas det går bra denna gång med.

Gruffs_matte
1

Läs på janusinfo.se den sidan är bättre än fass :-)