Graviditet och träning
Hej! Jag tycker jag letar och letar men hittar inget ordentligt svar på min fråga. Tänker om någon av er har erfarenhet?:) Hur funkar det med styrketräning under graviditeten? Jag kör tung styrketräning när jag tränar men är det okej när man är gravid? Jag är inte det än, vi försöker för fullt, men tänker om jag blir gravid och dom första veckorna när jag inte vet om det? Kan det skada fostret när man tränar tungt med fria vikter? Jag hade ju såklart kunnat lägga det på hyllan under tiden man försöker, men tänk så tar det jättelång tid innan jag blir gravid och sen vill jag ju kunna träna under graviditeten med… Sååå någon som vet? :)

Du kan inte framkalla ett missfall. Träna på du, du kommer märka vad som funkar och inte funkar senare.
Nej träna på du, kan inte tänka mig hur det skulle kunna vara skadligt för fostret!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag skulle säga att kroppen säger ifrån sen. Jag menar, är ju inte vettigt att göra "onödiga" tunga lyft om du lider av sammandragningar.
Lyssna på kroppen :) det ska inte göra ont. Jag gav upp direkt då det kändes dom om allt skulle trilla ut där nere haha, kunde inte fokusera. Sen fick jag ont och stänkblödning.
Tack för era svar! :) Har nog inbillat mig att tunga lyft och överansträningen inte är bra i tidig graviditet, men om jag fortsätter med träningen och försöker träna så mycket jag känner att kroppen tillåter under graviditeten så ska det nog gå bra som ni skriver! Oroade mig mest för tidig graviditet och hur känsligt fostret är för styrketräning:)
#4 och den känslan vill man ju verkligen inte känna! Haha. Skulle det hända mig så blir det stopp direkt:)

Jag styrketränar till v 16-17 typ utan problem. Skulle nog kunnat fortsätta lite till utan bekymmer. Joggat kort med hunden gjorde jag sista gången runt v 27. Lyssna på kroppen! Sedan kan man ju säga att mänskligheten defenitivt dött ut om vi kvinnor inte kunnat lyfta utan att få missfall i tidig graviditet :) träning är till på köpet jättebra för den gravida kroppen så länge som man anpassar efter vad kroppen orkar.
Man råder gravida att man kan fortsätta träna som man är van vid, men man bör inte påbörja nya aktiviteter som är mer ansträngande än kroppen är van vid. Säkerhetsprincipen råder helt enkelt.