hur gör ni?
Okej nu har vi försökt fyra gånger med ÄL test men ingen resultat ännu. Vi har sex vid ÄL och två dagar efter. Ska man testa ha sex tre ggr i veckan istället eller försöka vid ÄL som man gjort annars? Vi jobbar om varandra och rätt dåliga tider så vi har inte så mycket sex annars nämligen så det gäller att planera därför det har passar bra att vi har sex vid ÄL. Sedan står det att bäst chans är en dag innan ÄL och två dagar eftrr men när jag tar ÄL sticka så visar det ju positivt när man har ÄL och det är då vi har sex. Blir rätt svårt att ha sex dagen innan ÄL då hoppas ni förstår. Hur gör ni?
Dagarna innan ÄL är väl bäst? Tar ju ett tag för simmarna att komma till ägget plus att simmarna överlever längre än ägget :)
Vad jag har förstått så kan spermierna leva upp till en vecka i kvinnan. Vi försökte febrilt utan resultat men sen när vi slutade försöka och stressade ner, räckte det med ett oskyddat samlag och det satte sig. Mycket i kroppen styrs av vårt psyke och det är nog bättre att ni har sex när ni känner för det än att pricka in just de få dagarna i månaden som är vid ÄL. Men det är bara min åsikt/erfarenhet. :)
Spermier kan leva upp till 7 dygn. Vid ägglossning så kan ägget befruktas inom 12-24 timmar. Så att försöka dagar efter ägglossning är ingen poäng. OM man vet exakt när ägglossning sker.
Har du testat någon app för att få en bra översikt över din ägglossning? Ovia (tror jag den heter) ska vara väldigt bra, men finns såklart en uppsjö olika appar.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Då Ditt ÄL-test är pos så har Du ägglossning inom 48 h. Därför kan Du bli gravid 2 dygn efter med, då spermierna (de snabbaste) tar 20 min och de sista 1-2 tar 2-3 dygn.
Innan Du har ett mönster på Din regelbundna ÄL, så bör Du testa 2 ggr/dygn 1 vecka innan ÄL ungefär. Du kan ta temp, känna på tappen och känna på sekret med - fast det rekommenderar jag inte, det blir för hög stress.

Ha sex innan ÄL, inte efter. Eller ha efter om ni vill, men innan om ni vill ha större chanser att bli gravida.
Jag har hört dagarna innan ÄL men när jag tar stickorna så försöker vi ju när det visar positivt och då är det ju inte dagarna innan längre utan på ÄL. Förstår ni? Jag har ärligt talat ingen aning vad man ska göra haha. Kanske man ska försöka 2 till 3 ggr i veckan? Nu har jag min mens men efter det. Kanske inte ska testa ÄL sticka alls denna månaden. Jag har en app som visar att jag är fertil den 23 till den 28 juli. Går de att lita på den?

Ha sex varannan dag efter mensen tills ägglossning.
Tror också på att ha sex så ofta som möjligt direkt efter mens för att öka chanserna. Själva grejen med testerna osv kan bli ett tvång liksom. "Nu måste vi" föröka ha sex så ofta som möjligt för att ni båda vill och tänk att de blir när de blir och då är det meningen. Sen för att hjälpa på traven lite extra så kan man försöka med sexställningar som gör att tjejen har rumpan högt tex Doggy. Och sen inte gå på toa inom ca 20 minuter efter sex. Ligg gärna med rumpan upphöjd På en kudde så hjälper det simmarna åt rätt håll. :)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Vi hade sex ca varannan dag de två veckorna runt beräknad ÄL, då jag inte hade regelbunden menscykeln. För bästa möjliga chans. Då jag dock inte hade ägglossning varje månad, visade det sig, så var det ju ganska lönlöst.
Jag har natural cycles så vet ju exakt när jag har ägglossning, och när mina röda dagar kommer (fertila dagar) så har vi sex varannan dag och prickar in så vi har sex på ÄL. Är inne på 2:a försöket nu och har BIM på torsdag, får se om det funkat denna månaden. Förra månaden på första försöket hade vi sex varje dag. Men sen berättade min vän när hon och killen gick på utredning så fick dom instruktioner att inte ha sex varje dag utan varannan för då är simmarna piggare. Dom hade försökt i 1 1/2 år, när dom började följa det rådet så gick det. Så nu kör vi på det och hoppas det tog sig denna månaden:) Lycka till!
Okej så varannan dag efter mensen är slut? Vet inte hur vi ska orka det bara med tanke på att vi jobbar som vi gör. Jag trodde man kunde ha sex vid ÄL och det var bäst chans. Men ska testa ha sex mer :)
#12 om du inte har superkoll på ÄL så kan ni ju ha sex direkt när mensen tar slut, men då räcker det ju med varannan eller var tredje dag. Annar så vänta till en vecka efter mensen är slut och ha sex varannan dag då:) När jag blev gravid med sonen (förvisso annan pappa) så hade jag inte så stor koll på min ÄL, så vi hade inte sex varje dag, kanske var tredje eller fjärde, och det tog sig. Så försök inte känna super press på att ni måste ha det varannan eller varje dag (jag vet att det dock är omöjligt när man vill ha barn) om det är svårt att hitta tid. Det kan ta sig ändå även om det är flera dagar innan ÄL :)
Vi har haft sex när jag haft positivt på mina stickor samma dag och två dagar efter menar ni att de är helt fel? Isåfall har vi ju gjort allt fel. Vi har endast legat då inget annat under månaden. Jag har fortfarnade mens nu men tror den tar slut imorgon kanske ska ligga tre ggr i veckan isåfall för varannan dag är nog omöjligt för oss :( Jag har ÄL ca 13 till 14 dagar eftrr mens
Men om du har ägglossning 13-14 dagar efter mens, så kan ni ju börja ca 5 dagar innan du tror ägglossningen är.
När ägglossningen väl sker så kan ägget bara bli befruktat i 12-24 timmar, så mer än ett dygn efter ägglossning kan det inte bli befruktat, men efter som du inte vet exakt vilken dag, så hade jag, sett till att ha sex dagligen från 5 dagar innan och de dagar du tror ägglossning sker. Blir det svårt att hinna med, så gör det när ni känner att de funkar. Man måste komma ihåg att det ska kännas bra också :)

Spermierna lever i flera dagar men tar lite tid på sig att komma till ägget. Ägget kan bara bli befruktat en kort tid från ägglossning. Det bästa är då att spermierna redan är på plats och väntar när ägget släpper.
Låter som en bra idé. :)
Ha så skoj.😃
Jag testar denna månaden ha sex några dagar innan ÄL så ser vi :)