Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 4658 ggr
[Miiika]
0

Lakan som bärsjal

Har försökt googla fram om man kan göra en egen bärsjal av ett lakan, jag tänkte om man kan vika och knyta det på något sätt så man slipper sy? Någon som vet om det fungerar?:-)

[TanatosNyx]
0

Förr fanns en länk på amningshjälpens sida, sitter på mobilen så kan inte länka åt dig. Men det är alltså en knytguide på lakanssjal.

tlover
0

Jag vet inte om man kan vika och knyta så att det ska gå, jag halverade ett lakan (så den blev hälften så bred inte hälften så lång) och sydde ihop kortändarna så att den blev dubbelt så lång och det funkar perfekt men att inte sy blir nog knepigt.

l'm back

mjioo
0

Det blir en ganska kort bärsjal men ska gå, kan vara lite knepigt att få till det. Det finns en stor grupp på Facebook som heter bärsjalar! där det finns bra info och duktiga medlemmar som gärna svarar på frågor. Jag har dock sett att det flera gånger inte rekommenderas att det går några sömmar i sjalen utöver fållen samt att man gärna undviker för styva tyger (tex bara ett lager med vävd sjal) för att se till så bebis rygg inte tar skada. Men har också sett att lakan ska vara helt okej som tillfälliga sjalar :) själv hittade jag en trikåsjal för 200kr begagnad som är superskön att sjala med, men jag har bara testat på bebis som är 1 dag gammal..

Sarah
2

I andra länder bärs barnen i allehanda olika skynken. Är bara i västvärlden som vi blir lite besatta av att det måste heta bärsjal :) vad som funkar ju. Jag reser mycket i afrikanska länder, där har de flesta svarta kvinnor en handduk /vanlig sjal /valfritt tygstycke och barnen på ryggen. Funkar hur bra som helst.

tlover
0

#4 Jag tror det delvis är för att det är få som riktigt kan knyta på många olika sätt och/ eller inte kan improvisera.

Det finns ju en del som ser ner på de som bär med sjal och anser att det är osäkert så många vågar nog inte testa lite olika heller

I afrika däremot så har ju de flesta burit barn med sjal sen dom själv var barn och att få upp dom på ryggen tar bara några sekunder (har själv sett det)

l'm back