Lever fostret?
Hej.
Jag är gravid i vecka 13 (12+5) med andra barnet. Jag vet att det inte är exakt likadant med andra som med första och att varje graviditet inte är sig lik men jag är orolig.
Alla mina gravidsymptom har försvunnit, magen har inte växt något på över 2 veckor. Jag har aldrig kräkts men hade illamående förut som nu har försvunnit. Har inga symptom alls! Jag var på inskrivningsmötet på MVC för en vecka sedan men då lyssnade man ju inte eller något sånt. Jag ska tillbaka till MVC i slutet av AUGUSTI!!
Min barnmorska är på semester nu till dess, MVC svarar inte på telefon eller e-post, Förlossningen tar inte emot en fören vecka 20.
1177 säger att jag inte kommer få hjälp på akuten då dom inte gör sådana saker??
Vi har ingen annan akut gynmottagning och just nu känner jag mig helt ensam!
Jag vet att jag har varit dålig på att äta rätt, har ätit friterat 2 gånger och råkade äta medium stekt oxfile, har varit noggrann med att tvätta mig efter kattlådan men bakterier kan ju ha bildats och barnet kan ha dött….
Hur märker man om barnet har dött? kommer det ut på en gång? Blödning?
Jag har inget sådant, bara kraftiga menssmärtor….
Vad ska jag göra? 😢
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Att du ätit det du skriver där skulle inte påverka det, vågar jag garantera.
Jag tycker det är akut, och att de ska kolla det eftersom du har såna smärtor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyvärr kan det vara så att du fått ett missed abortion(ma). Då försvinner symtomen men inget missfall sker direkt. Är det ett sådant kan fostret ha dött för länge sedan. När det hände mig hade fostret dött redan i v.7 men vid kub i v.13 misstänkte vi ingenting förrän sköterskan sa. Jag fick cytotec för att få ut fostret snabbt medan andra väljer att vänta ut kroppen. Är det så ,så är det inget du kunnat göra. Det har inget med dig att göra utan fostret har i så fall inte varit livsdugligt. Kan ni gå privat och kolla? För att få veta hur det faktiskt står till?
Det tycker jag som #2, du han ju byta barnmorska så kan du få det stödet du behöver. Gå till en privat klinik. Gör det du ska inte må så himla dåligt. 🌸
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Nu sitter jag på akuten. Barnet mår bra är. Fullt frisk och rör sig. Läkarna misstänker nu blindtarmen istället så väntar på provsvar nu….tar en timme ungefär. Men huvudsaken är att bebisen mår bra och lever!!
#4 vad skönt!!! (Alltså bebisen inte blindtarmen). Bra att du tog dig dit!
#4 Åh vad skönt att höra!
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4, Å, guu vad skönt!!✨✨✨
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Åh, vad skönt att bebisen mår bra! Hoppas inte att det är blindtarmsinflammation, det är inte roligt! Jag fick det en gång men tackade nej till operation eftersom jag inte vågade sövas. Jag hade aldrig varit sjuk innan så hela grejen med sjukhus skrämde mig. De sa att risken att få blindtarmsinflammation igen var inte större för mig ön för någon annan, även om jag haft det tidigare. Hm, jag har fått lindrigare inflammationer två gånger till men då har det inte varit tillräckligt allvarligt för att de skulle vilja operera. Så om de frågar om du vill operera bort blindtarmen, ta den chansen och slipp framtida problem:-)

Skönt att allt är bra med bebisen! Jag opererade bort min blindtarm för 12år sen, inget snack om saken men jag var riktigt riktigt dålig…den brast när de skulle påbörja uttagandet av den. Men har förstått att det blir vanligare att försöka ge antibiotika och läka det istället för operation som för mig är helt upp åt väggarna! Vi överkonsumerar antibiotika alldeles för mycket redan, blindtarmen har ingen som helst funktion den är ett bihang så börjar den krångla, ut med skiten! :)
Skönt att höra att bebisen mår bra, hoppas dom hittar vad dom orsakat detta och att det löser sig på bästa tänkbara sätt @):-
Kraftig urinvägsinfektion var problemet. Skönt att få det ordnat. Är nu i v 17 och orolig igen då jag inte känner barnet. Står överallt att en lmföderska ska kunna känna bebisen sparka nu :(
#11 var lugn, jag kände andra barnet senare än första 😊 så, ska o ska.. Är nog tvåbarnsmamma ändå 😉
det finns faktorer som kan påverka. Man säger så för att omföderskor känner igen fladdret och inte misstar det lika lätt för tarmrörelser. Men om man t.ex. har moderkakan i framvägg så är det lika omöjligt för en omföderska att känna som för en förstföderska :) låt inte oron få övertaget.
#11 det är nog ingen fara, ha i åtanke att alla graviditeter är unika och man kan frångå normen, det är ju ändå ganska "tidigt" att känna rörelser även som omföderska :-)