Visste ni att...
… Bebisens utvecklingssprång börjar redan i magen?
Och beröring/stimulering av magen hjälper bebisen att utvecklas? Samma sak gäller att prata med magen och spela musik för den. Det är känt sedan tidigare att klassisk musik hjälper hjärnan att utvecklas. Nu har man dock upptäckt att beröring väcker starkare respons från fostret än ljud. Redan i vecka 16 reagerar fostret på beröring.
Men min blir ju bara arg och flyttar på sig! den verkar inte alls gilla att bli störd :)
så gjorde min med i början :) sen blev han nyfiken lite längre in i graviditeten.
Det där med beröring utanpå magen var nytt för mig :) Men har för mig att det där med klassisk musik bara är en myt?
Nu är det ju inte så stor plats att komma undan på längre ;) men ja, den har försökt flytta sig från alla undersökningar och allt pillande så länge den kunnat, BM har haft problem att hitta den ibland :)
Tar, känner och tittar på magen varje dag men varken känner eller ser något, bara lite fläsk. Går in i v 16 om några dagar, hoppas att det börjar synas och kännas snart, vill känna av den lilla så att jag vet att det är verkligt :-) När vi ändå pratar musik, det sägs ju att dom kan höra vad som låtet utanför magen men kan hög musik störa barnet? Tex konsertmusik?
Japp höga ljud stör dem. Du kommer snart nog att märka om du råkar väcka h*n därinne med plötsliga ljud ;) typ släppa ner toalocket, plötsligt starta dammsugaren, skramla med disken i vasken etc. Man riktigt känner hur dom hoppar till där inne, sen blir det arga våldsamma protester. 😃
#7 jösses vad fel det kan bli, satt och funderade över ditt lite märkliga svar på min fråga, jag trodde att jag skrivit om det kunde skada barnet men jag hade tydligen skrivit störa barnet, vet jag ändå hade ett litet hum om, haha. Men kan man skada barnet med det? Är ju ofta ute på spelningar och liknande och vill inte riskera barnets hälsa.
Nej inte skada som i hörselskador. Hörseln är inte utvecklad. Däremot kan bebisen bli stressad, så man bör tänka på vart man vistas, sunt förnuft helt enkelt. :)
#9 tack, det är bra att tänka på :-) Hur vet man om bebisen blir stressad då? Om den rör på sig mycket?
Jag läste dock en forskningsrapport om högljudda arbetsplatser och att det faktiskt kunde skada bebisens hörsel. Men då snackar vi ju en hel arbetsdag med ljudnivå på 90decibel typ byggen/industri och liknande :)
Blev så full i skratt när jag läste att plötsliga ljud kan störa bebis i magen. När jag hade min kotte i magen och sambons väckarklocka ringde på morgonen, var det alltid först jag som vaknade, tätt följt av liten i magen. Sen efter några minuter då jag slått på sambon, ja då vaknade han.. :p
Jag brukar vila armen på magen när jag pillar på mobilen och då kommer det en liten rumpa som trycker allt vad den orkar på min arm :P vet inte om den tycker om armen eller vill att jag ska flytta på den.. Sen märker jag att den reagerar väldigt mycket på när min man pratar, det brukar bli full fart där inne när han börjar prata på morgonen :)

Jag får alltid knuffar o sparkar om jag har mina armar eller händer på magen. Men så fort sambon ska känna så slutar den tvärt o börjar igen när han tagit bort handen
Vad mysigt det låtet med all rörelse :-) #14 det är lustigt, hur kan dom veta skillnaden på mamma och pappas beröring :-P
Åh häftigt! Jag är i vecka 16 nu. Läste någonstans att även om man inte kan känna av fosterrörelser nu (gällde v 14 eller 15) så kan man känna av hen med små fladdrande rörelser i magen. Vilket jag kände av just då 😀 Och märkte också av ett ryck vid ett plötsligt ljud i förra veckan. Men denna veckan har jag inte känt något fladdrande. Lite orolig e jag allt (fick missfall innan jul), men försöker intala mig att det är nu spökveckorna satt igång… Ska börja röra magen mer, och lugna mig. 😊
Mina små lever rövare där inne just nu! Undrar hur det blir sen!😂
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Mina har det väldigt trångt i magen nu. De har vänt sig båda två med ansiktena neråt så det blir mest lite stök med fötterna ibland. Men om jag petar på fötterna som "sticker" ut på magen sparkas de tillbaka, kanske blir de lite förorättade eller så är de kittliga! En gång ställde jag en kaffekopp på magen, det uppskattades inte av den ena flickan som sparkade till koppen så att den hade fallit i golvet om jag inte fångade den!
Haha, jag brukar använda min mage som bord när jag kollar på videoklipp på mobilen. Ställer upp min mobil på magen med hjälp av plånboksskalet min mobil har och jag vet inte om bebis stör sig på ljuden men den vill gärna åla runt i magen då så det ser ut som att min mobil gubbar i en vattensäng :P
"guppar" skulle det stå och inte "gubbar" :P
Jag tror definivit att beröring utanpå stimulerar samt är bra för bebisen. Jag har gjort det hela tiden, utan att egentligen tänka på det. Jag säger hej, godmorgon eller vad som helst och bebisen rör sig alltid tillbaka. Inte som att flytta sig, utan jag tror den vant sig också.
#19 haha mysigt 😁 #21 hihi. Vilken vecka e du i? Vad roligt med "svar". 😊