Osäker på BM
Var på inskrivning idag och träffade vad som har blivit vår barnmorska. Jag vet inte riktigt hur jag ska klassa människan, jag är inte obekväm med henne men inte heller bekväm. Hon ska sitta ca 30cm från en(hallå personal space?) och gav ett väldigt nedlåtande intryck. Innan jag ens hade vägt mig(80kg,165cm) börjar hon prata om glukosbelastning för överviktiga men kan inte riktigt förklara varför. Kändes som att hela besöket gick till att hon skulle leta reda på nålar och typ stirra på dataskärmen. Pappan till barnet tyckte inte om henne, utan hade "likagärna kunnat sitta i väntrummet". Jag känner att jag inte gick därifrån med någon ny information och inte heller med några svar på mina många frågor. Vet att man kan be om en annan bm men är det värt det? Ska vi vänta ett till besök? Kan man be om någon speciell egenskap så vi känner oss tryggare? Sen till det här med glukosbelastning, mitt blodsockervärde låg på 4,4 och har gjort det tidigare under graviditeten vilket jag förstår är normalt. Är det någon idé att ta sig igenom sockerlösningen och riskera att göra om det ett par gånger pga kräkningar? Känner mig jätteförvirrad.
Nej herregud byt direkt! En BM ska vara eran trygga hand genom hela resan! Det är guld värt att ha en bra BM så byt byt byt direkt :)
Säger som Tanatos byt! När det verkligen gäller vill man ha en BM som förstår en och kan ge den trygghet man behöver. Är oändligt tacksam att jag hade den BM som jag hade, särskilt i slutet av graviditeten när allt blev skitjobbigt.
Tror att alla kliniker har ett väldigt begränsat antal "dåliga" bm:or , så chansen att ni skulle få en till som är dålig är väldigt liten. Be om en ny!
På inskrivningen hade vi en bm som jag inte alls tyckte om, hon lät lite som din. Va väldigt negativ och va noga med att upplysa om risker och inte alls tröstande när jag började gråta när jag berättade om mina missfalls rädslor, hon bara tittade på mig och sa "hmm, så är det ibland" . Som tur va skulle hon gå in pension så vi fick en ny. Hon skrattade och små pratade mes oss på besöken och va berättade om hur liten risk det va att få missfall men även om all hjälp som erbjöds om jag ville prata med någon eller gå på gruppsamtal. Vi mailar till henne istället för att ringa eller bokar tid för samtal för att hon annars kan sitta i möte med en annan patient och inte va tillgänglig. Hon har hittills aldrig tagit längre på sig en några timmar att svara på mina mail. Vi fick en riktig lyckoträff med henne :) Alla borde va lika trygga och tycka om sina bm:or lika mkt som jag tycker om min.
Förlåt för lite för långt svar. Hoppas ni byter och att ni får en lyckoträff :D
Man känner sig lite hemsk som vill byta, men vi ska ju sätta oss i första hand känner jag :) Ni lugnar verkligen ner mig.
Det är rätt vanligt att byta, dom är vana :) det handlar ju om personkemi och det vet dom om. Det är en del av deras yrkesroll, så det måste dom kunna hantera professionellt utan att ta det personligt.
Ja byt direkt! Det är jätteviktigt att man känner sig trygg med sin barnmorska. Jag bytte nu för ett par veckor sedan (borde ha gjort det tidigare) och är helnöjd nu.
På vår lilla bvc finns det bara en barnmorska, det är även hon som har mvc, så jag har haft samma hela tiden, även nu då efter lillan är född.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#3 vad skönt med en man kan mejla! Låter toppen.
Byt! Bor Du i en mindre stad, så får Du åka till grannstadens BM med. Jag vill inte åka tillbaka till min BM, så jag får åka till grannstaden.
#3 det där med mejl låter helt toppen. Vad tycker ni kännetecknar en bra BM?
En bra BM ska inte vara nedlåtande. Hon ska kunna svara på dina frågor på ett vettigt sätt och det ska kännas bra att prata med henne. Du ska kunna ställa de frågor du har och känna att hon inger förtroende.
#10 Tror det nämndes tidigare att personkemi är viktigt. Kunskap är alltid bra men jag är en ganska skeptisk person och googlar ändå om allt jag undrar över och läser det mest jag hittar. Jag vet inte hur det är i övriga Sverige men i Norrköping är bm sällan med på förlossningen då är det andra bm och läkare med, så då har man inte så mkt val än att fortsätta med den som jobbar just då.
#12 har nog faktiskt aldrig hört att någon bm från mvc är med på förlossningen
#13 En vän som nyligen fick barn hade turen att få en bm som även jobbade på förlossningen. Så hon va med dom under början av förlossningen, tills hennes schifft tog slut. Men det va inte planerat att just hon skulle vara med min vän, tror hon fixade ett byte med en annan bm.
Var och träffade nya BM imorse, nu känns det riktigt bra! Vi fick svar på det vi undrade och fick berätta hur Vi kände och få den hjälp vi behöver. Helt guld värd. Tack för att ni fick mig att byta!!!
Vad bra! :D