Stor "där nere"
Nu kommer en jobbig fråga men är gravid i 3:e trimestern och jag har varit väldigt svullen om venusberget och blygdläpparna rätt så länge men nu när jag kollade i spegeln så ser jag att jag har blivit ännu mer svullen och det är liksom svullet i analen också. Allt ser bara stort och konstigt ut tycker jag :'( Jag kanske har hemorojder dessutom men det gör inte ett dugg ont och kliar inte, känns bara som stora hudflikar liksom. Har inte svårt att gå på toaletten. Är det här normalt att vara så svullen och stor överallt där nere? Kommer det att återgå till sitt normala utseende sen och hur lång tid kan det ta då? Jag hoppas att jag inte är ensam om detta :(
Kanske ska tillägga att det inte gör ont och spänner inte, det ser bara fult ut :(
Det är ju ett enormt tryck på hela apparaten där nere. Att du inte har ont är ju jättebra, då är det ju mest troligt inget annat än just trycket som skapar svullnaden :) Tror att de flesta upplever det mer eller mindre. Men någon annan kanske har någon annan teori.
Ja en del får sådär, man kan även få ont. Bla JeFo här inne har lite erfarenhet att dela :) finns en del inlägg tidigare om man orkar leta, jag hinner inte ta fram åt dig tyvärr, har en sjövild unge ensam just nu hehe.
#2 Jag misstänkte att det kunde vara trycket. Känns skönt att höra att fler upplever detta. Jag vet att man förmodligen inte bryr sig om hur man ser ut där nere vid förlossningen och att barnmorskorna sett mycket, men just nu är jag inte sugen på att visa upp mig där nere för dem :/
#3 Åh, vill gärna läsa dessa trådar :) Men har som sagt inte ett dugg ont, allt känns mjukt. Det ser bara läskigt ut i mina ögon.
#4 du ska inte visa upp dig, du är där för kontroller och för att föda barn, inte nån skönhetstävling för underliv ;)
Se om du kan vända på tänket så det blir postivare och neutralare för dig det kommer nog medföra att du slappnar av och inte tänker så mycket på hur det ser ut utan kan mer fokusera på själva jobbet när det väl är dags! :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag är också extremt svullen "där nere". Är också svullen på fötter, ben, ansikte och händer. Ser ut som en hobbit nu med enorma fötter;)blodvolymen ökar ju i kroppen så det är mycket som blir förändrat.
#4 Men de vet å andra sidan inte alls hur du ser ut där nere vanligtvis, de kanske inte alls reagerar på att du skulle vara svullen. Man ser ju som bekant alltid sådant mycket mer tydligt själv :)