Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 1698 ggr
Melliaa
0

Bli gravid "taktik"

Ja, om man då kan ha en taktik för något sånt, hehe!😉 Har hormonspiral just nu, den ska ut närsom, sen har jag PCOS, för min del innebär det att min mens är väldigt oregelbunden, vanligt tidsspann kan vara allt från 1-3 månader mellan en mens, vilket innebär att jag aldrig vet när jag ska få mens och omöjligt vet när/om jag har ägglossning… Ägglossningstest rekommenderas ej när man har PCOS då det är vanligt att den visar falska utslag. Så då ser jag två alternativa sätt nu när man vill börja försöka, antingen börja med typ natural cycles, mäta temperatur varje morgon och på så sätt försöka klura ut när man har ägglossning, för att försöka pricka in rätt dagar. Det andra alternativet är väl bara att tuta och köra och hoppas på det bästa, med risk för att alltid missa rätt dagar och att det då kan dröja väldigt länge, eftersom det inte är någon idé att försöka just 2 veckor efter en mens för min del. Kommer heller aldrig att veta vilken dag jag borde ta ett graviditetstest tidigast, då jag ju inte vet när mensen borde kommit, utan kommer få testa på måfå och försöka tyda symptom istället. Vilket sätt hade ni ansett har flest fördelar? Ha stenkoll på allt med risk för att man känner press/stress eller låta det ha sin gång med risk för att det tar en väldans tid? Ska tilläggas att jag ju pga PCOS:en är beredd på att det kommer ta tid oavsett att få ett plus, så ingen "jättestress" just nu iaf att plussa snabbast möjligt.

oddahviing
0

Jag har inget svar till ditt inlägg, men jag undrar, om du har sex i princip varje dag, blir inte "risken" för att bli gravid i princip 100% om man är fertil? Eller har jag fel? Vissa försöker allt för att undvika att bli gravida men blir det ändå, och andra får kämpa för det. Varför är det så? 🤔

'-Headlights on the highway-'

[WickedAlly]
0

Jag hade börjat med att bara tuta och köra, ha kul och försöka undvika att det blir ett stressmoment. För då kan det ju inte vara varken kul eller lätt att prestera sen. Sen om det kanske går ett halvår eller kanske tom ett år utan plus, då hade jag börjat försöka tempa eller söka hjälp. Kanske du dock redan nu kan få vul/blodprov för att se att du faktiskt har ägglossning. Annars kämpar man ju förgäves och i det läget är det ju såklart bättre att få hjälp direkt då. Lycka till i alla fall :)

[WickedAlly]
0

#1 Nja, chansen ligger runt 30% tror jag om man är ung och frisk. Det är ju mycket som ska klaffa samtidigt, både ägg och spermie ska vara friska och det ska träffa i rätt tid. Sedan ska det vandra upp och lyckas fästa i livmodern. Rätt häftigt att det ändå föds så många barn tycker jag.

Margareta
0

Googla på Billingmetoden, den är mkt säkrare än temp, både för att bli och undvika bli gravid. Kräver att man inte är hormonpåverkad så det kan ta ett tag att komma igång och förstå om man nyss tagit bort hormoner i ngn form.

Numer pensionär i Nynäshamn

[TanatosNyx]
0

vill bara flika in ang ägglossningsstickor, de kan ju fortf hjälpa dig på så vis att de inikerar när ÄL sker OM det sker, bara du är medveten om att ägget kanske inte mognar och släpper, men då vet du vilka dagar det handlar om.

Men i övrigt brukar jag inte rekommendera äl-tester då det brukar skapa stress, men man får ju känna efter själv vad som passar.  :)

Melliaa
0

Tack för svar allihop!! #2 Kan man boka tid hos vilken gynekolog/barnmorska som helst för att göra vul/blodprov för att se om man har ägglossning? Eller måste man vända sig till nägon sån fertilitetsklinikaktigt ställe? #4 Känner till Billingmetoden, när jag hittills försökt mig på den så har jag tyckt att det varit svårt att veta vilken sort det är (mer än "färgskillnad", men det kan ju bero på att jag har hormonspiral som kanske gör allt rätt likt… #5 Har för mig att äl-stickor inte klarar av att visa ens vilka dagar om man har PCOS (ger falska utslag hela tiden typ), men kanske är som du säger, ska kolla upp det noggrannare! :)

Margareta
0

Alla tillförda hormoner ställer till det.

Numer pensionär i Nynäshamn