allmän fråga om rökning
Hej igen. Finns det nån/några som röker/rökte när ni försökte bli gravida? Och isf röker ni nu under graviditen eller slutat? Behöver lite råd och tips om vad som kan hända om man röker och blir gravid. Tack på förhand
Barnet kan ta skada, bli tillväxthämmat och födas i förtid. Högre risk för astma också har jag för mig. Barn till rökare har ökad risk för PSD, och tänk på den passiva rökningen. Barnet utsätts redan i magen, och man kan se på ultraljud hur foster värjer sig och liksom hostar i magen.
Det är viktigt att man gör så gott man kan inför och under en graviditet med andra ord. Kan man inte sluta så får man hålla det på det absoluta minimumet man klarar av utan att må jättedåligt.
Tack för svar. Finns så mycket på internet att läsa och mycket stämmer inte. Men helt klart kan det ju skada. Jag själv är rökare och vi försöker bli gravida men är så himla rädd för att få missfall om man röker. Röker inte mycket men tänker sluta om jag blir med bebis helt klart
Det är bra att du inte är storrökare, och bra att du är beredd att försöka, det kommer du långt på. Viktigt att du har bra stöd runtomkring dig som inte kommer med förmaningar och ska tycka en massa så du får det ännu jobbigare.
Folk blir lätt väldigt intensiva när det handlar om bebisar/barn, beskyddarinstinkten gör att vem som helst kan köra på som en ångvält men det gynnar ingen i slutändan.
Jo men precis. Tack ja jag vill det bästa för mitt barn och visst jag kanske röker efter förlossning och det igen vem vet men viktigast är att lillen får det bra i magen och kan känna sig frisk och kry :)
Jag har rökt i 23 år. Slutade dagen jag fick positivt test. Inte rökt på 6 v nu. För mig finns inget alternativ. Alltid sagt att det skulle vara den sak som får mig att sluta direkt. Har inga problem alls, jag klappar på magen o tittar på fosterbilder o då försvinner allt sug. Tänk dig att du står o röker o blåser en nyfödd bebis i ansiktet. Det gör man ju inte. :)
Räkan BF Oktober 2016
Wow vad duktigt :) nej precis det gör man inte :) skönt att prata med nån som har rökt. Är så rädd för missfall om jag skulle röka medans vi försöker :/
Nu är det längesedan jag var gravid. Sonen är 32😃
Jag fick kraftiga blödningar i 5:e månaden och man hittade inte orsaken och jag fick rådet att inte sluta röka helt då det kanske berodde på oro och stress och att jag kanske behövde röka lite😮
Tiderna ändras och det är väl en himla tur det.
Sonen är för övrigt frisk och fin.
/Maria
#7 Nej ibland ges fortfarandet rådet att inte sluta helt, om mamman mår mycket dåligt
#9 Oj, det visste jag inte.
/Maria
Jag hade rökt i över 15 år när jag blev gravid, hade försökt att sluta många gånger men alltid fallit tillbaka. Har också alltid sagt att dagen då jag blir gravid då slutar jag, vilket jag också gjorde. Har inte rökt något sedan jag plussade 15:e augusti.
Ofta säger man ju att man verkligen måste vilja sluta för sin egen skull för att det skall hålla, för mig har det varit precis tvärtom. Nu när jag slutade för bebisens skull så har jag varit mycket mer motiverad. En grej som har fungerat bra för mig har varit att ta en bit i taget. Inte säga att jag aldrig någonsin får röka igen utan istället säga att jag skall inte röka under graviditeten. Nu när graviditeten snart är över har jag tagit nästa beslut om att inte röka under amningen. Jag tänker knappt på cigaretter alls längre så förhoppningsvis börjar jag inte efter amningen heller.
Mår man illa i början så kanske man inte är jättesugen på att röka heller. Jag satt på balkongen och sög på klubbor innan det värsta suget hade gått över haha :P
Man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra :)
Wow helt otroligt att läsa men är det mer vanligt att få missfall om man röker när man försöker få barn?
Min granne har förlorat 2 barn pga rökningen. Det ger större risk för moderkakan att lossna. Den första förlorade hon som mig - i v 40, den andra i v. 22. Och hon röker fortfarande.
#14 men fy, hur kan man fortsätta efter dom erfarenheterna? :-o :-( Min sister har fått några missfall och jag är övertygad om att det har å göra med att hon röker.
#14 Förnekelse. Hon skulle ha samtidigt som min ängel, men förlorade den i mitten av graviditeten. Sedan har hon hunnit bli gravid igen - och fått en dotter döpt samma som min. Pratar inte gärna med henne längre. Just för jag gjorde allt för mitt barn - och hon har förlorat förut och fortsätter röka. Det gör ont i mig att folk inte bryr sig i sina barn.
Jag rökte när vi försökte skaffa barn men jag rökte ca ett paket i veckan och hade gjort så många år. Två dagar efter jag plussade slutade jag och är ännu 2,5 år senare rökfri. Det tog tre månader för oss att bli gravida med sonen räknat från pillerstopp i dec och plus i feb :) lycka till!
#16 förstår dig, är inte så glad på min syster som röker och blir gravid på löpande band och som sedan gömmer sig bakom att man inte får sluta röka om man blir gravid för då dör barnet. Här har man gjort allt man kan i 2 år och hon kan inte ens försöka sluta röka när hon plussar. Jag må vara hård, men med dagens kunskap om rökning under graviditeten så tycker jag att man är självisk och inte förtjänar barn om man inte ens överväger att sluta röka medans barnet växer i magen.
Tack för alla otroliga svar :) kommer själv sluta helt med rökning om jag plussar
Jag har 3 vänner/bekanta som rökte med sina barn i magen. 2 föddes tillväxthämmande vad jag kommer ihåg. Så ja det brukar märkas.
Har en f.d vän som fick 3 ganska tidiga missfall, hon fortsatte röka även när hon fick veta att hon var gravid. Kan ju inte veta säkert om missfallen berodde på rökningen men det går ju inte att bortse från kopplingen heller.
Frågade henne om hon inte skulle sluta röka när hon berättade att hon var gravid. Hennes svar var att det är inte är så farligt som man först trott för det hade en läkare sagt till hennes kompis när hon väntade barn 🥵 Hoppas verkligen inte att det finns läkare som faktiskt säger att det inte är så farligt.
Nu har jag inte läst allas svar men är det inte bra att försöka sluta röka innan man försöker bli gravid? Kan tänka mig att rökningen kan minska chanserna + att alla kemikalier som finns i kroppen efter rökning kanske inte är så bra för bebisen även om man slutar så fort man får veta att man är gravid. Det sätter ju sig ändå lite överallt i kroppen :/
#22 jo, det kan man absolut tycka, men alla tycker ju olika även om man inte alltid är överens :-)
Sedan är det inte så lätt att sluta, och man kanske behöver motivationen att göra det för sin bebis. Det är ju lite svårare innan man faktiskt är gravid tror jag. Egentligen är det väl bäst att inte börja röka alls från början ;)
Jag förstår :) Jag ville bara slänga in den tanken, bara så man kanske tänker lite på det om man inte redan gjort det såklart :)
Min mamma lyckades sluta röka under 4 av 5 graviditeter.
Syrran som låg i magen med rökning har astma och är ca 10 cm kortare än mig. Hade även lägre födelsevikt än oss andra. Men hon är en välfungerande individ och en av de smartaste människorna jag känner.
Om hon är kortare och om astman beror på rökning vet jag inte. Men mamma är ledsen att det blev så orättvist för oss.
Mamma har rökt utomhus under våran uppväxt men har nu lyckats att sluta röka och varit rökfri i mer än 6 månader. Jag är stolt över min mor.
#26 det är klart att man kan föda fullt friska barn även om man röker, min mamma rökte under hela sin graviditet när hon väntade mig. Men med dagens forskning och vetskap om riskerna (vilket inte riktigt fanns för nästan 30 år sedan) är det väldigt dumt att röka under graviditeten, även om det kan födas fullt friska barn ändå.
#27 Det kanske inte framgick men barnet som föddes efter en rökargraviditet var ju inte friskt som barn. Svår astma och låg vikt. Fortfarande astma som vuxen men nu är medicineringen bättre.
Att sluta röka under graviditeten ger mycket bättre förutsättningar för barnet.
#28 Jodå, det framgick men jag formulerade nog mig märkligt :-) Det jag ville få fram är att det kan födas fullt friska barn, som jag, men att man bör undvika detta med dagens kunskap. Jag fick iof ansträngningsastma när jag började skolan men det växte bort, nu har jag bara misstänkt köldastma. Vad det beror på vet jag inte, men men
Jo det är ju svårt o sluta röka men är man gravid och vill det bästa för bebisen så slutar man ju :)
#1 " ….. man kan se på ultraljud hur foster värjer sig och liksom hostar i magen."
Källhänvisning tack!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20516207.ab http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.13001/abstract Står inte ordagrant att det hostar dock, men det kan mycket väl komma från de här studierna.
#31 jag har oxå höra att foster reagerar direkt vid rökning. Det är väl inte heller så långsökt med tanke på att dom får i sig det modern får i sig och vilken unge är van med giftpinnar?
🌺
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag ska göra mitt bästa för att hitta filmklippet, men jag kan få problem då det är en sådär ca 10-15 år sedan. Jag tror det är en dokumentär från lennart nilsson som har ett klipp på ett "hostande" foster. Men det kan lika gärna vara en animering till undervisningsmaterial inom biologi. Då blir det svårt. Jag vill dock gärna återfinna klippet och visa det då ämnet är uppe. Det motiverar alltid mer att se, det blir ju mer verkligt än bara ord.
Jag såg ett tv-program om rökande mammor där de mätte olika nivåer hos barnet och gjorde andra undersökningar. Tror det var engelskt, men kan ha varit danskt. Också väldigt informativt men det var ett par år sedan!
Min mamma rökte då hon var gravid med mig. Och jag har inga problem. Men tycker att man för barnets bästa ska försöka sluta. Jag vet hur svårt det är. Så jag försöker sluta innan jag ens börjar planera för ett barn. Så slipper man fundera på det då man fått sitt +.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte videon jag söker, men något likande denna, fast en äldre animation och mer hostliknande rörelser. (Jag tror inte foster kan hosta på riktigt eftersom de inte andas, utan det är nog snarare ett uttryck för hur de grimasherar)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Faktavideo med 4D ultraljud om fosters reaktioner på rökning
Ja den ser ut att ha fått något allvarligt skalltrauma, men videon förtäljer inte vad exakt som har hänt. Det var delvis därför jag skrev "propagandavideo".
(i min värld är propaganda något jag förknippar med det extrema, överdrivna och ofta skruvade till det värre hållet).
Ja, mycket kan man skylla rökningen för men inte allt.
/Maria
Nej det håller jag med om. Jag kanske ska ta bort propagandavideon, om den inte fyller någon funktion. Ett viktigt budskap men i efterhand känns den för extrem för att passa in på det här forumet. Ni medlemmar får avgöra om jag ska ta bort den.
Det man ska tänka med att röka är att då Du vill ha en till cigg, så har nikotinet gått ur kroppen på Dig - men inte ur bäbis. Så den bara matas på med nikotin.
Jag tog bort videon, det var ett dåligt val av mig att länka den. Jag ville visa hur illa det kan gå, men den videon var inte bästa valet.
Ja i och försig. Jag kände mest att jag vet inte vad som har orsakat de tillstånd som uppkommit, jag kan för lite om röknings effekter på foster. Men det känns ändå rimligt att det kan orsaka missbildningar och traumatisk förlossning samt komplikationer.
En blåslagen bebis är i sig inte så ovanligt efter vaginalförlossning, i synnerhet inte om den kommer prematurt. Prematura barn är sköra och får väldigt lätt hjärnblödningar, därför gör man alltid akutsnitt om man hinner. Den bebisen kan lika gärna vara prematurfödd pga rökning, och fått en svår hjärnblödning. Det är hur jag tänkte kring videon.

Med tanke på att den allra mest kritiska tiden då alkla organ bildas är MYCKET tidigt i graviditeten och det tar ett tag för alla gifter från rökning att gå ur kroppen tycker jag ärligt talat att det är riktigt dumt att vänta tills man plussar!
( En som fick ett virus tidigt i graviditeten ( runt v 5-7) och då fick höra mycket om hur olyckligt det var eftersom det ju var i den absolut värsta tiden av graviditeten med mycket hög risk för stora skador.