Försäkringskassan/mammadagar
Hej på er
Om man inte vill/kan sitta i kö som nummer 200 hos Fk kanske man kan fråga er här som kan allt :)
Jag är sjukskriven och kommer så vara fram till bf (jag ska alltså inte söka havandeskapspenning) och undrar lite över mammadagar.
- Jag var inne på deras sida nu och där står att jag kan ansöka eller planera. Vilket gör man bäst?
- Och valet av anledning, ta hand om barn eller vad? Det ser inte alls likadant ut som för 8 år sedan ;)
- Till den stora frågan, från när ska jag ansöka och vad händer om man föder innan?
Att sätta från bf-dagen (som sjukskrivningen är till) är ingen ide för jag kommer sättas igång tidigare, dock är det inte klart om när än.
- Och vad händer med sjukskrivningen när jag fött, avslutas den så man får använda mammadagar?
Planera, då får man kika hur man vill lägga upp det, sen kan du gå vidare till att ansöka, alltså skicka in "på riktigt".
Japp anledningen är ta hand om barn :)
Jag tror jag ansökte från BF, sen kan du bara gå in o ansöka igen om de dagarna innan tror jag när du vet när hon kom liksom.
Ring dem när hon är född också! Är du sjukskriven för en graviditetsrelaterad åkomma kommer dom undra varför sjukskrivingen fortsätter efter hon är född isf så det går att avsluta den och ta mammadagar istället.
Usch va rörigt hoppas du fick bättre svar hos FK ;)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
ANMÄLA (sorry för stora bokstäver, finns inte fetstil här i denna webbläsare) ska du göra innan. Det är då du signalerar att det är barn på g och det räknas ut vilken SGI du ska ha. Förmodligen har du gjort detta redan. ANSÖKA kan du göra i efterhand om det behövs. Det är här man fyller i vilka dagar man vill ta ut föräldraledighet för. Ja, det är ta hand om barn du ska välja. Planeringen är bara för din egen skull om du vill testa och se hur det blir. Så om du vill så är det bara att avvakta :) Tror man kan fylla i (minst?) 30 dagar i efterhand.
Angående din sjukskrivning så antar jag att du har en överenskommelse med din läkare? Annars kanske du måste logga in på FK och friskanmäla dig. Är lite osäker på detta.
Tack för era svar! :)
#1, det var inte alls rörigt. Förstod precis :)
Ja jag är sjukskriven för foglossning, kontaktar dem när bebisen kommit då så de kan avsluta sjukskrivningen.
#3,
Vi har inte kommit överns om något men läkaren sjukskrev mig fram till bf, detta kanske för att det skulle stämma med moderskapsintyget med samma datum. Jag kommer sättas igång från och med v37, men vet ej exakt när än (mitten av Juni). Ansöker från BF så så får vi se :)
Jag tänkte att det verkar ju som om du har en inloggning till FK, då kan du se ditt sjukintyg där och se vilket datum det gäller till. Om jag har fattat det rätt så är det enbart om du blir frisk tidigare än datumet som står, som du måste friskanmäla dig. Det kan man också göra online. Jag bifogar en bild under "e-tjänster".
Precis, jag har inlogg och kan se sjukintyget och förstår att jag måste höra av mig när bebisen kommit. Var bara osäker på hur man ansökte när man var sjukskriven.
Tack för svar :)
Hoppas det är ok att jag kapar tråden, men det handlade om lite samma ämne så tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd! Har förstått att man kan ta ut 1/8 dag och liknande konstellationer när man är föräldraledig, och då jobba resten av tiden. Räknas då en normal arbetsdag som 8 timmar och om man då jobbar i 6 timmar kan man ta ut föräldrapenning för 2 timmar den dagen? Vad händer om man har som ordinarie jobbtid att jobba i 6 timmar vissa dagar, får man fortfarande ta ut 2 timmars föräldrapenning samma dag eller krävs det att man går ner i tid från sitt ordinarie? Jag ringde dem en gång för att fråga lite om andra grejer men eftersom jag inte var gravid ännu (men planerar att bli) så ville de i princip inte sätta sig in i det och sa till mig att återkomma när det var aktuellt… Tack på förhand!! 😊
Om du inte jobbar 100% så kan du ta ut föräldrapenning så det totalt blir 100%. Dvs jobbar du 6h så kan du ta ut 2h föräldrapenning :)
Ska du sättas igång tidigt, så finns de ju en risk att du kan bli boende på neonatalen ett tag, då är det tillfälligföräldrapenning - vård av barn du ska anmäla. Om barnet vårdas på sjukhus så ska du inte behöva ta av föräldradagarna.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#9,
Ja det är ju sant. Men anmäler från Bf och ändrar i efterhand med hur det nu blir :)