Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1467 ggr
Räkan2016
0

Olika app = olika vecka?

Hej! Jag fattar inte en sak. Ena appen säger att jag är i v 10 idag (9+0) De två andra apparna säger att jag är i v 9 idag… Jag hade min första dag på sista mensen den 7e januari. Beräknad befruktning 21e januari. Hur räknar jag? Detta är min första graviditet och jag känner mig helt förvirrad :) Hjälp.

Räkan BF Oktober 2016

oh-la
1

Du är i 10:e veckan, alltså 9 hela veckor plus ett antal dagar :)

[VinterMaran]
1

Du är inte ensam, jag tycker också det är otroligt förvirrande!enligt de gravidkalkylatorer som finns på nätet ska jag vara i vecka 29 nu men enligt barnmorskan är jag "bara" i vecka 28. Så nu har jag bestämt mig för att räkna efter barnmorskan och utgår från att jag är i v 28:)

[WickedAlly]
1

Anledningen är att vården räknar hela veckor medan vi andra räknar påbörjade. Så vecka 9+1 i vården ögon är vecka 9 medan vi andra säger 10 :)

Räkan2016
0

Gravid och baby appen säger v 10 medan What to expect och en annan säger v 9. Jag vill ju gärna lägga ut rätt babybilder i min dagbok på fb :)

Räkan BF Oktober 2016

[GråHäxa]
1

Det amerikanska apparna anger ofta hela veckor medan de svenska apparna anger påbörjad vecka. Jag tror nog ändå att i folkmun i svergie skulle man säga v.10

mjioo
1

Gravid och baby säger både och :) i min står det 26 sen (25+4) till höger. Jag går efter det min bm säger, dvs v 25+4

Räkan2016
0

Tack för era svar. Då kör jag på o lägger upp bebisbilder i v 10 o längtat efter min egen :)

Räkan BF Oktober 2016

[Synnerlig]
0

Jag är i vecka 31 (30+6) men min BM säger ju också hela veckor så för henne är jag väl i vecka 30 nu. Men blir det fel om jag tänker att jag är i vecka 31 och imorgon är jag i vecka 32 (31+0)?

[WickedAlly]
0

#8 Nä, det är så de flesta utanför vården säger :)

Räkan2016
0

Men hur vet man då att det e rätt bild när man googlar. Googlar jag v 10 så kommer ju både fosterbilder från v 9 och v 10 . Vad är då rätt?

Räkan BF Oktober 2016

plommon1
1

Ungefär lika förvirrande som engelsk century-räkning där 1400-talet är 15th century ;)

Räkan2016
0

Hahaha japp!

Räkan BF Oktober 2016

plommon1
1

Same, same but different helt enkelt. Den ena räknar väl att man nått v.9 och då är 9+0 början på tionde veckan (typ om man räknar på fingrarna, efter nionde fingret kommer ju finger tio. 9,5 blir ju då nio fingrar och halva det tionde; alltså v.10 om ni fattar). Medan det andra sättet att räknar utifrån den fullföljda veckan (dvs först tio hela fingrar). Så båda är ju egentligen rätt och samma sak. Jag tycker det är skönt att räkna enligt första sättet. Känns som att det går snabbare då.