Förstoppning/inolaxol
Jag kan inte sköta min mage som jag ska, antagligen för foglossning och med det hyportreos. Läkaren sa att jag skulle köpa inolaxol pulver. Det står att man kan ta det som gravid på 1177 men inte på Fass. Vad gäller? Nu sa ju läkaren att man kunde ta det, men blir så osäker.
Det står i FASS att du kan använda det om det föreskrivs av en läkare och att man ska vara försiktig (alltså inte överdosera eller använda det under lång tid). Och din läkare har ju sagt att du kan ta den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo jag vet, att hon sa det. Men eftersom jag har behövt äta levaxin, legat i influensa och med det en del alvedon pga hög feber etc, känns det som jag inte får göra annat än att äta en massa. Menade då om inloxal var det bästa?
Så är det ju med en massa saker, att det går bra om läkaren föreskriver. Men är det verkligen bra, menar jag. Så det inte påverkar barnet.
Just nu kan jag inte ut och motinera som jag gjort innan för att få igång saker. Det kan gå upp mot fem dagar utan toabesök nu :(
Om du är orolig kan du prata med din bm också om det men om läkaren vet om att du är gravid och säger att det inte påverkar barnet så ska det inte vara någon fara. Det är likadant med citodon, då ska man också rådfråga läkare. Min läkare på mvc skrev ut såna till mig och sa att det inte påverkar barnet alls sålänge jag följer hans ordinationer.

Fibrer är tveksamt att använda generellt sätt, det brukar vara läkarnas generalmedicin när det gäller magproblem men det finns inga vetenskapliga bevis för att dom hjälper. Är det fråga om förstoppning så kan dom ge andra problem istället, själv har jag spräckt ändtarmsöppningen två gånger på grund av fibrer, ingen upplevelse jag rekommenderar. Tag Movicol istället eller tillfälligtvis Laktulos det får fart på rumpan.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Du kan ta andra fibrer, exempelvis fiberhusk, psylliumfrö eller linfrö.
De säljs i livsmedelsbutiker, finns exempelvis på Willys och Kvantum.
Verkningssättet hos psyllium och linfrö är samma som för sterkulia som ingår i inolaxol. De är alla bulkmedel, som ger mjuk avföring och hjälper tarmen att fungera bra.
Inget av de här medlen har omedelbar verkan, och det är tveksamt om de ger särskilt stor effekt om man redan är förstoppad. De ska tas med en viss regelbundenhet, och det är egentligen inte något problem att ta åtminstone psyllium eller linfrö. De stimulerar tarmrörelserna och fyller ut och mjukar upp avföringen. Funkar faktiskt omvänt också, det kan hjälpa mot diarré.
De innehåller inte några kemikalier, inte någonting som påverkar nervsystem eller ämnesomsättning, utan de fyller bara tarmen. Man behöver ta vatten till dem, en dospåse eller en sked bör man ta åtminstone ett halvt glas vatten till, men gärna mer. Det är i kombination med vatten de bildar slem som får tarmen att transportera ut skiten lättare.
När man har tagit bulkmedel ett par dagar brukar det flyta på. Man fortsätter gärna med det några dagar till, och om förstoppningen kommer tillbaka kan det vara bra att ta en sked psyllium utrörd i vatten till varje måltid.
Tack för era tips!
#5,
Ja läkaren pratade om dessa också, att jag skulle ta det också in emellan, som att också äta linser.
"De innehåller inte några kemikalier, inte någonting som påverkar nervsystem eller ämnesomsättning, utan de fyller bara tarmen. Man behöver ta vatten till dem, en dospåse eller en sked bör man ta åtminstone ett halvt glas vatten till, men gärna mer. Det är i kombination med vatten de bildar slem som får tarmen att transportera ut skiten lättare. "
Är det inolaxol du menar eller linfrön/psyllium?

Det gäller alla bulkmedel, inolaxol också.
#7, Så lite okej är det kanske då :)

Inga problem att ta inolaxol, men det hjälper inte omedelbart, inte förrän det har lyckats komma till rätt plats. Linfrö eller psyllium har samma verkan, de är alla olöslig fiber, som bildar gele i tarmen och underlättar transporten av det som finns där.
Läs gärna igenom bipacksedeln: http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19790126000050
De föreslår ett glas vatten, och jag tycker att man kan ta så mycket vatten man vill, bara man ser till att få i sig minst ett halvt glas, men gärna två. Man måste dricka vatten till för att det ska funka som avsett. Bulkmedel får absolut inte tas torrt, så man rör helst ut det i vatten.
Och om du läser igenom bipacksedeln ser du att det inte är tänkt att lösa upp en propp man redan har, utan det ska tas regelbundet, exempelvis varje måltid under flera dagar. Linfrö och Psyllium kan man ta hur länge som helst, det är helt oskadligt.
Tack! Det är väl så som gravid, tänker på allt man stoppar i sig :)
Jag tycker att janusinfo är bättre att kolla upp mediciner på en vad fass är. Inolaxol är klass 1 och bör således vara okej.
http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=819
Tack GråHäxa! Visste inte om den sidan. Så dumt bara att de nämner saker om missbildning, men det kanske måste skriva sådant.

Som du kanske vet brukar man använda psyllium och linfrö i brödbak, så det handlar mer om livsmedel än läkemedel. Jag har ingen egen erfarenhet av inolaxol, men generellt för bulkmedel är att de inte löser proppar, utan de gör att det som samtidigt kommer ner i tarmen håller sig mjukt och med bra konsistens.
Om man har en propp av hård avföring kan lavemang vara enklaste sättet att få igång tarmen igen.
Om det är en propp kan du ta Klyx. Det stoppar man upp där bak.
På janusinfo tar de upp sådan statistik på alla medicin man söker på. Just det med missbildningsrisk är väl särskilt viktigt om det är en medicin man äter under första trimestern. Nu är ju kanske det inte intressant för din del eftersom du är längre gången. Men inolaxol tycks ju ändå bedömas som säker, tänker eftersom det står så här tex "Bulkmedel fungerar laxativt genom att öka volymen av tarminnehållet och resorberas inte. Risk för fosterskada kan därför inte uppstå"