Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1519 ggr
[Synnerlig]
0

Normalt att inte kunna amma?

Jag börjar känna mig lite smått nervös inför det här med amningen. I mitt huvud känner jag att det måste väl vara mer vanligt än ovanligt att kunna amma, det borde vara något naturligt och är väl någonting alla vi djur gör när vi får barn. Men så får man höra att det är vanligt att man får stödmata i början och att det snarare är en regel att amningen krånglar i början än att det går bra. Är det verkligen såhär? Varför? Såg en video på den här sidan http://www.babybaby.se/2016/01/video-den-forsta-brostmjolken-10-min/ där berättar kvinnan att i början behöver bebisen bara 2 - 10 ml bröstmjölk och det är ju typ ingenting men tydligen tillräckligt för bebisen precis i början. Så jag tänker att många kanske tror att bebisen behöver extra mjölk vid sidan om för att det ser ut som att bebisen får i sig för lite av bröstmjölken? Behövde ni ge extra ersättning eller klarade ni att amma bebis utan ersättning?

Zvintos
1

Jag hade nog mjölk så det räckte till 2 ungar i princip, så fort mjölken rann till. Men det är bara tack vare amningsnapp som amningen funkade, annars fick han inte grepp. Både farmor och mamma var lite förvånade att jag kunde amma min son tills han var 8-9 månader, då de bara kunde amma 4 månader ungefär innan det inte gick längre.

[TanatosNyx]
1

Något som det talas tyst om är smärtlindringen under förlossningen som kan hämma amningen till exempel. EDA är en av dem. Det behöver inte bli så, men det finns viss forskning som stödjer det enligt amningshjälpen.

Sen är det brist på korrekt information och stöd/hjälp runt amning, samtidigt som alternativ marknadsförs och syns rätt hårt. Till och med BVC ger felaktiga råd runt amning och ersättning.

[Thiah]
1

Ersättningar får inte marknadsföras och amning ska alltid vara att föredra så syns det tvärtom är det emot både lagar och rekommendationen :/ Finns ju många som sliter sig fördärvade med amningen just för att inget annat förespråkas. Har själv mött på ett jäkla motstånd från vissa när jag vägrade amma.

tlover
1

Läs boken "Amning i vardagen". Den lugnade mig jättemycket och jag tror det är stor del därför som det funkade perfekt för mig direkt och att jag fortfarande kan amma trots att dottern är 13½ mån.

l'm back

[Thiah]
1

Å jag menade nu inte att låta otrevlig. Bara känner att det pratad så otroligt mycket om amning att så många mammor pressas/stressas och sen känner sig hemska när det inte fungerar vilket förstör så mycket mer än om allt bara skulle vara lite mer chill och sansat.

Intehärutandär
0

Här finns amningshjälpen och dem brukar ha snabb-kurser i matsalen på BB innan man far hem om man behöver. De finns då man kommer hem med. 

Bäbisen klarar sig på råmjölken i de dagar det tar innan mjölken rinner till ordentligt. Själv har jag aldrig haft problem, men jag är väldigt lugn med och tar det som det kommer kring föräldraskapet. Det enda jag behövde hjälp med var att hela vårtgården (nästan) skulle in i sonens mun. Jag trodde ju bröstvårtan bara. 😃

Ammade i nästan två år och hade väldigt ont fysiskt av att sluta. Känslomässigt var det klart, då han ätit mat sedan han var 3 månader.

Velinga1984
0

Med min första barnet fick vi kopp-mata på BB och jag fick pumpa för att få igång mjölken för det kom bara några få droppar. Bebisen sjönk rejält i blodsocker så han var tvungen att stödmatas. De andra pojkarna har jag valt att inte amma men mjölkproduktionen kom igång med andra barnet redan kvällen efter så där hade jag nog kunnat amma direkt. Nu med tredje barnet så började brösten spänna redan samma kväll fast han inte sugit nånting. Det har nämligen strulat med att få tabletter mot mjölkproduktionen.

Sarah
4

Det är svårt i början, men bebis behöver ju som sagt inte mycket. Deras magsäck är som en ärta typ, när de föds. Jag tror dock att många hetsar upp sig innan, då vi människor nu är mer vana att slippa smärta osv, än vad man var tidigare. Av den anledningen tror jag att många ger upp tidigt. Vi stödmatade med ersättning första dagarna för att jag och mina bröst behövde vara ifred lite. 

Sen ska man komma ihåg att de rekommendationer som finns, 6 månader helamning, kommer från WHO som ger rekommendationer till världsbefolkningen. På slutet av 70talet hade Nestlé en aggressiv marknadsföring för ersättning, vilket ledde till att väldigt många barn i fattiga länder blev sjuka och/ eller dog, iom att man blandade ut ersättningen med smutsigt vatten. Därefter rekommenderas helamning så länge, så att barn inte ska bli förgiftade av dåligt vatten. 

Här har vi inte det problemet, men ändå hetsas det enormt om amning. Trots att det inte är solklart att det är bättre än dagens ersättningar. Ex Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi lyfter lämpligheten i rekommendationerna som finns. http://www.svd.se/sex-manaders-helamning-kan-vara-olampligt 

Sen är amning smidigt när det funkar, det går inte att komma ifrån. Men, man ska inte stånga sig blodig för att få det att funka. Barnen mår lika bra på ersättning.

[TanatosNyx]
0

Jag har erfarat klappjakt åt båda hållen med amning vid flaska. Tyvärr upplevde jag bägge av samma bvc-sköterska också. Sådär lagom kul att först tjatas på om flaska, sen när jag till slut bytte så kom det "amning är förstås bäst till 1 års ålder iallafall"…

Ria74
0

Jag kunde inte amma. Hade väldigt dåligt Hb och min kropp lyckades inte producera mjölk.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
1

Jag har inte haft några problem alls, har inte ens haft ömma bröstvårtor. Men första sonen var så liten vid födseln och sjönk rejält i blodsocker så honom koppmatade vi lite första dygnet, så att han inte skulle bli för slö och inte orka amma. Men jag var fast bestämd att han skulle få bröstmjölk så jag handpumpade det lilla jag behövde första dagen. Andra dagen rann tack gode gud mjölken till ordentligt och sen rullade det på. Lillebror vägde bara 200 gram mer när han kom men var mycket piggare så honom behövde vi inte stödmata :)

Zelmabus
0

#11 Så om man har lågt hb kan det göra att man inte får så mycket mjölk?

[Synnerlig]
0

Många svar jag fick :) Jag förstår att det finns de som fysiskt och psykiskt inte kan amma såklart. Men ibland låter det som att det nästan är fler som har problem med amningen, i alla fall i början, än vad det är kvinnor som kan. Det tycker jag låter så märkligt. Anledningen till varför jag så gärna vill att amningen ska funka på en gång är för att jag är vegan och alla mjölkersättningar jag har sett innehåller komjölk inklusive de som ska vara mjölkfria då mjölkproteinet är sönderspjälkat så barn med mjölkproteinallergi inte ska reagera. Jag vill inte behöva ge min bebis en annan djurarts mjölk som jag vet inte är bra för hälsan i längden. Men vill understryka att jag såklart ger bebis mjölkersättning med komjölk om det verkligen behövs, men jag vill såklart helst slippa och därför känns amningen extra viktig för mig. Så det har ingenting med att jag tror att det är dåligt att flaskmata eller att man på något sätt är en dålig mamma om man inte kan amma. En annan som jag undrar över är om ni hade några tecken på bröstmjölk innan bebis föddes? Jag är i vecka 31 (30+1) och mina bröst ser inte större ut och jag har klämt lite smått på brösten för att se om det kommer ut råmjölk men icke. Jag hoppas verkligen att det finns något där när väl bebis är här.

tlover
0

#14 Minns jag rätt hade jag endast en gång tecken på bröstmjölk innan, då jag hade stått i en varm dusch ett tag (det hjälper mjölken att rinna till). Om inte man räknar svullna bröst i första trimestern.

Man måste inte få större bröst heller.

l'm back

[Synnerlig]
0

#15 Har aldrig fått ur någon mjölk och mina bröst har inte varit ömma och jag tror inte att de har varit svullna heller. Tror inte att det är någon skillnad över huvud taget på mina bröst :/

[Synnerlig]
0

Förutom att vårtgård och bröstvårtor blivit mycket mörkare.

tlover
0

#16 Det är olika för alla, vissa kan mjölka ur mycket, vissa kan ha fått ur nån droppe nån gång (som jag) och vissa får inte ut nått alls innan (som du verkar det som).

l'm back

Destany
0

Kunde inte amma. Sonen fixade inte greppet o jag hade ingen mjölk. Tror det var pga jag hade svår havandeskapsförgiftning så kroppen orkade inte producera mjölk. Nu när jag väntar andra barnet så e jag kluven till amningen. Känns lättare på nåt vis o ge ersättning då man slipper gissa hur mycket barnet får i sig o slipper oroa sig för att man äter nåt så barnet får ont i magen

soundtrack
2

Jag kunde inte få fram någon råmjölk innan förlossningen och det tog ca 4 dagar sen innan min mjölkproduktion kom igång ordentligt. Mina bröst ökade inte i storlek, jag kunde aldrig pumpa ut mer än några droppar men jag hade inga problem med att amma.

Intehärutandär
3

Jag läckte från 6 mån. Då han kom ut påpekade BM att jag var alldeles blöt på ena sidan av sjukhusskjortan. Du ska absolut inte oroa Dig i förskott, DET om något kan ställa till det. Hur Din förlossning, amning och spädbarnstid ska blir är ingen ide att tänka på innan. Njut av de sista veckorna nu.

Pontiac57
0

Det stämmer att barnet äter otroligt lite i början, min kille fick 10-15ml i sonden var tredje timme första dygnet :) Jag fick ut 2 droppar råmjölk bara under graviditeten och det va nån v innan bf :) oroa dig inte i förväg, vill du amma så kommer du nog få det att funka :)

[TanatosNyx]
1

Som bröstmjölksdonator och neoförälder kan jag intyga att det går åt otroligt lite mjölk till en nyfödd. :)

Sarah
3

Förstår att du inte vill ge komjölk. Men ang hälsoeffekterna. Forskningen som finns är gjord på vuxna, som defenitivt inte är gjorda för att äta en annan arts mjölk. Men, barn ska iaf äta mjölk. Du kommer inte ge ditt barn negativ hälsa om du måste ge den ersättning som finns i butikerna :)

[TanatosNyx]
0

Jag som är väldigt förtjust i kött och hela den baletten är också gruvligt irriterad på all pip komjölk i alla ersättningar! Skönt att höra att det inte bara är jag som hakat upp mig på det. Det är en riktig liten nagel i ögat på mig nämligen.

Jag har för mig att det finns vegansk också, men den är receptbelagd, svindyr och går inte på något högkostnadsskydd eller vad det nu stod. Läste det i en tråd om mp-allergi på annat forum.

Ria74
0

#13 Jag hade väldigt lågt efter förlossningen, förlorade mycket blod och opererades efteråt. Så för min del orkade inte kroppen med att producera mjölk.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Synnerlig]
0

#20 Menar du att du inte kunde amma förens fyra dagar senare?

[Synnerlig]
0

#21 Tack, måste komma ihåg att tänka så :)

[Synnerlig]
0

#22 Tack, det lugnade mig lite :) Jag förväntar mig liksom att jag ska kunna amma, men när så många verkar ha problem så börjar man tveka lite.

[Synnerlig]
0

#25 Samma här, skönt att höra att jag inte heller är ensam om att känna så. Jag kan tänka mig att det är andra hormoner i komjölk då, förutom att ko är en helt annan art än människa, dessutom ska växa sig mycket större än ett människobarn :P och om komjölk inte är bra för människor så vill jag inte bli tvingad att ge det till mitt nyfödda barn heller :/ Jag tror inte att det finns helt veganska. Om det inte finns komjölk över huvud taget i ersättningen så innehåller den animaliskt D3 för att det är billigare än växtbaserad D3. Men ja, jag får ju såklart göra det som är bäst för mitt barn. OM jag inte kan amma så har jag inte mycket till val :/

soundtrack
1

#27 Ammade gjorde jag hela tiden (typ nonstop…) men det tog 4 dagar för mjölkproduktionen att komma igång ordentligt. Så de första dagarna kom det väl bara lite råmjölk i princip. Men det är inget konstigt, det kan ta flera dagar innan mjölkproduktionen kommer igång och det enda man kan göra under tiden är att amma amma amma, det är det som sätter igång det liksom.

[TanatosNyx]
0

Jo det finns, baserat på fria aminosyror, men det är inte bara att få tag i den, som sagt så är den svindyr och receptbelagd.

[TanatosNyx]
0

jag ändrar mig, den var inte vegansk

soundtrack
1

Ska tillägga att jag inte stödmatade med ersättning under tiden. Hon gick ner en del i vikt första dagarna och sen tog det ca 2 veckor för henne att komma ikapp ordentligt men vi (jag o BVC) hade is i magen, intensivammade istället för att stödmata med ersättning och sen gick hon upp fint i vikt efter det.

tlover
0

Det är ju vanligt att bebisen går ner i början. Vi var jätteovanliga och hade tagit igen viktnedgången dag 2, för min mamma tog det tex minst en vecka alla tre gånger.

l'm back

[WickedAlly]
0

#35 Så gjorde David också, han gick bara ner 60 gram och sedan dagen efter var han tillbaka på födelsevikt :) 
Wilmer däremot gick ner 220 gram, och det är ju mycket när man bara väger 2720. Tog fem dagar att komma tillbaka till födelsevikt då tror jag, kanske längre.

Ändå var det Wille som stödmatades och David som snällt fick vänta på att mjölken rann till :)

Sarah
0

Sök på vegoparents på Facebook. Vegansk ersättning var uppe på diskussion nästa för ngn dag sedan :)

[Synnerlig]
0

#37 Såg några som diskuterade det för inte så längesedan men de verkade komma fram till att det inte fanns någon som var vegansk. De som inte innehåller komjölk innehåller animaliskt D-vitamin tyvärr :/

[Synnerlig]
0

Förresten, kollade på en video i hur man handmjölkar så jag testade det och tror jag lyckades få fram en liiiiten minidroppe (inte ens en droppe kanske utan mer som en liten blöt prick :P). Så det kanske betyder att jag kommer att kunna amma när det är dags? :D

sisela
3

Jag tyckte också det, att det verkade vara så mycket problem med amning. För mig funkade allt superbra när väl mjölken rann till efter fyra dagar. Innan det var det lite jobbigt med en mycket hungrig bebis. Hon hann gå ner 400g på de fyra dagarna, men sen gick hon upp alltihop igen på de nästa fyra dagarna. Jag har aldrig haft det minsta ont av amningen och dottern följer son viktkurva perfekt än så länge. Det är ju liksom mest de som har problem man hör om. De som inte har problem behöver ju inte fråga så mycket på nätet och så. Det jag känner är viktigast att veta innan är att det är normalt att bebisen vill ammas hela tiden, typ flera ggr i timmen t o m, att den kan vilja äta flera timmar i sträck på kvällarna, att den har ökningsperioder när den plötsligt vill ammas mer och oftare, och att om den inte verkar nöjd eller mätt betyder inte det att mjölken är slut. Och att de första dagarna, om det tar tid för mjölken att komma, kan vara helt sjukt frustrerande och jobbiga, men det går över, så håll ut.

malinroth
0

För mig gick d3t jättebra med amning från första stund, inget krångel alls. Var medveten om att det kan vara struligt men var inte orolig utan tänkte att jag tar det som det kommer. Från första stund kändes det jättebra och mjölken rann till i normal tid och både han och jag har varit helnöjd med amningen. Slutade amma nu vid jul då han var 22mån.