Gravid + mediciner
Hej allihop! Jag är gravid i v 9 nu och äter olika mediciner pga psykisk ohälsa. De jag äter är Lamotrigin och Sertralin. Jag är rädd att det skadar fostret/barnet. Har dragit ner på Lamotrigin men mår inte bra så jag vågar inte sänka mer. Rädd att min stress skadar fostret mer. Jag har slutat röka också, det gjorde jag dagen testet visade positivt. Det är stressande även det. Någon som är i samma sits eller liknande?
Räkan BF Oktober 2016
Kontakta MVC läkare snarast o mixtra inte med dina mediciner själv!
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nej jag mixtrar såklart inte själv! Jag har läkaren i ryggen o vi pratar regelbundet så jag gör alla ändringar tillsammans med henne.
Räkan BF Oktober 2016
lita på läkaren, även om det finns risker så är de generellt sett låga om man får fortsätta äta medicinen.
Jag vet att det finns en del här inne som haft liknande situation som dig och det har gått bra ändå. Bästa är ju, som du redan gör, att ta alla beslut om mediciner med din läkare. Har du pratat med BM? Annars är det kanske klokt att ta upp medicinerna även där för säkerhetsskull. Du ska ju orka med och må så bra du bara kan själv under graviditeten, så om inte läkaren/BM säger något annat så tycker jag du ska vara lugn, lita på dem och inte känna press över att bli medicinfri eller liknande. Lättare sagt än gjort såklart. Lycka till! :)
Jag tog citalopram och inderal när jag fick reda på att jag var gravid. Jag slutade med citalopram (det var dags för mig att göra det ändå) och fick dra mer på inderal. Hade kontakt med min läkare hos vårdcentralen och läkare hos mvc samtidigt. Vårdcentralen fanns där som stöd om det inte hade funkat att dra ner på citalopram och läkaren hos mvc bokade in riktat ultraljud istället för vanligt RUL runt v 20 och fick remiss för kub för att se att allt var bra vilket det var :) Till mig sa de att risken för missbildningar för större i början (bl.a. Gomspalt eller vad det nu heter) och att det kan påverka i slutet av graviditeten (abstinens hos barnet) men att det finns mängder med personer som tar antidep idag och får fullt friska barn. Nu vet jag ju inte vad som gäller kring din medicin.. Om du inte redan gjort det, be att få en tid hos läkare hos din mvc, de är bättre insatta i hur din medicinering kan påverka barnet och kan hjälpa till med att boka in riktat ultraljud (görs av läkare istället för bm och då kollar de mer noggrant att allt är som det ska).
När jag åt sertralin för panikångest (efter mobbing) pratade läkaren om att man inte skulle äta det samtidigt som man var gravid! Men prata med läkaren så det blir rätt!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag har kontakt med psyk och mvc. Alla vet om min situation, medicinering osv. Jag gör som sagt inget utan att prata med läkarna. Ska på KUB den 7e april.
Räkan BF Oktober 2016
Ja men då ska det inte vara någon fara :) sålänge inte läkaren säger att du måste sluta med medicinerna eller byta ut mot annan medicin så ska du inte behöva oroa dig för barnet. Som sagt det är många som tagit medicin där det står på fass/ i bipacksedeln att man ska sluta under graviditet för att det kan påverka fostret som har fått fullt friska barn. Det viktigaste är att du har en öppen dialog med mvc och läkare vilket du har så de kan hålla extra uppsikt på dig och barnet, bådas hälsa är viktig nu.