Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 2086 ggr
[postmortum91]
0

urinvägsinfektion - fara för barnet?

Man kollar sig ju regelbundet om man har urinvägsinfektion när man är gravid. Idag vet jag inte om jag har det eller om det bara är gravidkissningar, men är skadligt för fostret om jag har urinvägsinfektion?

[TanatosNyx]
0

Ja, UVI som gravid ska man ta på allvar. Risk för prematurfödsel främst, men går det upp i njurarna på dig kan det gå illa. Eller om du har GBS, då behövs antibiotika vid förlossningen.

Niini
0

Främsta risken är väl som sagt prematurfödsel då uvi kan framkalla sammandragningar/värkar.
En obehandlad uvi kan som tidigare sagt bli en njurbäckeninflammation. Då kan det gå rätt illa oberoende om man är gravid eller ej. Oftast märker du ju nog om du har en uvi sådär annars, men som gravid så kan man gå omkring så gott som symptomfri ända tills det går upp i njurarna.

Intehärutandär
1

Jo, UVI och GBS (streptokocker - B) är att ta på allvar. Det är många som förlorat sina barn pga att Sverige inte rutinkollar det som man gör i t ex USA. (Jag är ju tyvärr väl påläst om div "osynliga" saker som leder till PSD nu)

Om Du känner igen symptom - så insistera på kissprov och blodprov ifall Du behöver antibiotika direkt eller då förlossningen startar.

[postmortum91]
0

Jag är i vecka 38, så prematurfödsel finns det ingen risk för längre. Jag skulle ha tagit kissprov för 2 veckor sedan men slarvade, så jag får be om ett nytt imorgon när jag ska till BM.