Förlossningsbrev
Jag har försökt söka på trådar med förlossningsbrev (vet att jag läst om det vad som känns som ganska nyligen) men när jag söker hittar jag bara träffar från 2012-2014.
Nu är jag i v36 och min barnmorska har sagt att jag ska ha skrivit ett förlossningsbrev tills det att vi ses nästa gång (om 1v).
Det enda som jag direkt vet att jag tänkt på är att jag vill ha sen avnavling och att jag vill ha en löpande diskussion angående smärtnivå då jag gärna, om möjligt, vill föda utan kemisk smärtlindring. Sedan har jag själv tankar om förlossningsställningar, då jag gärna vill föda med tyngdlagens fördel, alltså på knä/huk/ståendes osv och inte liggandes i "gyn-stol".
Men vad är det annars man tar upp? … Jag vet ju inte riktigt vad jag kommer att få erfara då jag aldrig upplevt en förlossning.
Vad har ni skrivit? Har någon ett brev som de kan dela med sig av i ett PM i så fall? Eller har ni andra tips på vad ni tagit upp i era brev. Visst ska jag skriva ut det och packa ner i BB-väskan sedan? Min man får ansvara för att lämna fram det när vi väl är på plats.
I mitt brev stod de att navelsträngen skulle INTE klippas av fören den var (färdig med allt blod) alltså vit och fin. Jag INTE ville ha några som hade svårt med svenska språket. 1. Både jag och min man har svårt för att förstå folk som har dålig Svenska. 2. Jag vet om att jag har svårt att välja ord när jag har ont så jag kan säga väldigt dumma ord. Så för att inte kränka någon så vill jag undvika de.
Vilket ändå läde till bråk med en barnmorska uppe på BB. Så åkte hem samma dag. Dottern är för 01:02 jag åkte hem 14 något tror jag. Kan ha varit senare med.
Sen stod de om jag ville ha smärtlindring vilket jag inte hade. Ja hade sockerlösning. Ja ni läste rätt. Sockerlösning. 1. de ger mig en bost att orka med. 2 de bostar bebisen så den blir pigg. 3. då den har mig ork så märker jag inte av att jag inte orkar mer.
Tänk bara på att informera personalen även vid personal byte hur du vill ha de. Och om du är som jag som kan kalla dom vad som hest. Så säg de till dom. Och be om ursäkt innan du når de stadiet haha.
Annars ta de lugnt och tänk inte så mycket på de. Jag hade allt färdigt skrivet mm. Men min livmoderkaka släppte inte. Så jag kom på när jag var på nersovning för operation att jag inte hade skrivit mitt testamente. Något INGEN ska behöva känna panik om. Så jag kämpade mot nerkosen till att sova.
Om du inte tål något eller de finns saker som du inte klara av. Tex perfym mm. Så skriv de där och påminn dom när ni kommer in
Har aldrig skrivit något brev, det fanns inte "på min tid", men jag har genomgått fyra ganska olika förlossningar.
Lite råd kan jag ge om smärtlindring. Du har antagligen klart för dig vilken sort du vill ha. Då är det viktigt att BM talar om under förlossningen att vill du ha smärtlindring måste du snart bestämma dig. Så du inte säger, -Nu vill jag ha och de säger att det är för sent.
Min första var i gynstol med smärtlindring, min sista på knä mot en mjuk kudde, typ sacco-säck och med bara lustgas som min man skötte. Absolut den bästa förlossningen. Jag är inte säker på att de fortfarande använder gynstol, om det inte är ngt speciellt.
Eftersom det är din första får du antagligen gå på studiebesök på BB - det fick vi. Det var jättebra att få alla apparater förklarade för sig och se hur det såg ut. Där kunde man fråga saker, och där kanske du också kommer på andra saker du vill skriva i brevet.

Om jag ska föda igen, kommer jag inte skriva ngt brev. När jag var inne sket jag i att ge dem brevet (sa att brevet kunde dra åt helvete, när de frågade) och kände att jag ändå kunde diskutera med barnmorskorna. Det enda som är viktigt för mig är att jag får epidural tidigt och att den fylls på även under krystningen. Det kan jag eller killen framföra ändå. Ställningar är också en löpande diskussion. Känner helt enkelt att brevet inte fyller någon funktion.

Edit, kunde diskutera med bm tills innan krystningen, då de inte ville fylla på epiduralen och jag fick panik och vägrade krysta tills den var påfylld… Men, det var deras fel, att de inte lyssnade på skiftet innan och det blev femtioelva byten av BM.
Den här använde jag: http://www.1177.se/Dokument/Stockholms_lan/Gravid/forlossningsplan_mall.pdf
En till mall här:
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Tack för era svar! Jag har följt en sådan mall och skrivit ner lite hur jag tänker.
Det enda som känns viktigt är det där med sen avnavling egentligen, resten tror jag ju löser sig …
Du måste inte ha något brev, det är till för att framföra särskilda önskemål bara. Jag hade ett brev, det packades aldrig upp. Det kändes högst ointressant när det var skarpt läge. Jag sa till bara att jag ville ha sen avnavling, så det ordnades.
Vad innebär sen avnavling?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag skrev ett brev, utifrån en mall jag fick från BM, men glömde lämna det till dom. Men min BM på förlossningen ställde mycket frågor oxh var lyhörd, så,det som stod uppfylldes bra ändå. Apropå sen avnavling, hos oss är det standard…
Sen avnavling innebär att navelsträngen får pulsera färdigt innan den klipps av, så bebisen får i sig det sista blodet.
Jag skippa brev. Informera min sambo om hur jag ville ha det så han förde min talan ☺ dock min andra förlossning gick så satans fort att jag är glad att jag hann in på förlossningen så där var kraven väldigt få 😛

Jag hade även med att jag inte ville ha något påskyndande om det inte var helt nödvändigt, för att bebis skulle få komma ut i sitt eget tempo (för att minska risker). Ändå ville de ge mig det eftersom jag hade det jobbigt (lång förlossning), men jag hade sinnesnärvaro nog att fråga om bebis mådde bra och eftersom han hade det fint och allt gick bra i övrigt så avstod jag och allt löste sig bra även om det var skittufft.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag hann aldrig skriva något brev då dottern promt skulle ut 9 veckor förtidigt, haha! När det stod klart att värkarna inte gick att stoppa så var bebis mående i fokus, hon mådde inte värst bra och det blev akutsnitt. Kan absolut inte säga att jag blev överkörd av personalen, minns även att jag sa nåt i stil med "gör vad f*n ni vill med mig men se till att ni räddar min unge" en traumatisk förlossning och absolut inte en drömförlossnign men jag är nöjd över personalen bemötande och arbete :)
Två gånger har jag skrivit brev, båda gångerna har brevet legat kvar hemma. Nästa gång skriver jag inget. Sen avnavling och att jag vill lämnas i fred så mycket som möjligt är det enda viktiga jag har att skriva ändå. Sen avnavling är rutin här och att jag vill vara i fred skrev bm i journalen, men sen gick det som det gick och jag fick knappt en minut ensam ändå, haha.
Men sådant kan man ju skriva t ex, eller om man vill bada/duscha. Eller om man inte vill ha studenter närvarande.

Jag hade inget brev. Ville inte ha någon bedövning och det sa jag när jag kom in, klarade mig med bara akupunktur som barnmorskan prompt ville jag skulle ha. Dottern förlöstes med sugklocka eftersom hon fastnade och jag kände hela tiden att jag kunde vara med och diskutera.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tack för era tips! Vad skönt att det verkar vara standard med sen avnavling hos många av er! Jag har skrivit några punkter men det får nog räcka så. 🙂 Skönt att höra att det löser sig utan brev, då är det mindre press på att skriva "ett bra brev".