Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4238 ggr
[postmortum91]
0

Tips mot förstoppning gravid

Nu är jag typ förstoppad igen, och behöver bli av med detta omgående så jag kan ta en järntablett, för jag vägrar ta en järntablett så länge jag inte fått skita ordentligt först. 
Finns det något laxermedel som är effektivt och som man kan ta när man är gravid?
Jag köpte något preparat för 2 månader sedan, men det verkar som man ska ta det i FÖREBYGGANDE syfte på morgonen, vilket känns värdelöst för min situation nu. 
Jag har katrinplommon hemma, men det hjälper inte mycket alltså. Jag vill ha något EFFEKTIVT och skonsamt mot bebis.

[Tuulikki]
0

Microlax är OK att använda under graviditet.

Medlet kommer i en tub och detta ska in i rumpan. Du kommer bajsa inom 5-15 minuter.

[postmortum91]
0

Yay!

[Tuulikki]
0

#2 Lycka till med poopandet!😂😎

[postmortum91]
0

#3 Tack, det lär jag behöva :P

bohan85
0

börja ta det medlet du köpt förebyggande också om du tror du kommer bli fortsatt trög i magen!

plommon1
0

Och mycket ät mycket frukt och drick mycket vatten, om du inte redan gör det :)

Zelmabus
1

Jag kör på katrinplommon . Först köpte jag barnmat men de var inte så goda så köpte torkade… Tar visserligen lite längre tid än microlax men det hjälper

Intehärutandär
0

Jag dricker lacalulos (nått namn åt det hållet) på recept varje dag i försök att hålla igång tarmen. Har IBS och bajsar aldrig normalt utan hjälp.

[Tuulikki]
0

Ja Laktulos är också bra. Man kan dricka det som det är eller ringla det över typ frukostgröten/yoghurten. Tror man kan ha det i juice också. Bäst att ta på morgonen :)

becka89
0

Laktulos meda så jäkla bra. Hjälpte mig dagen efter tog på kvällen innan jag la mig och på morgonen var det som vanligt och sen tar man det varje dag tills efter förlossningen för att fortsätta hålla tarmarna i schakt. Smakar som sirap så lätt att få ner :)

[Synnerlig]
1

Jag har märkt att om jag äter som jag ska dvs hälsosam mat med mycket fibrer osv så har jag inga problem med förstoppning. Så fort jag har ätit mer processat som bröd, sötsaker och mat som inte är sådär jätterika på fibrer och annan näring så har jag blivit mer hård i magen.

Jag tror t.ex. att smoothie på morgonen funkar jättebra för att hålla magen igång 🙂 Så smoothies, grönsaker, baljväxter, fullkorn osv håller min mage i trim 👍

Mara-Bell
0

För mig har det fungerat med katrinplommon och att dagligen dricka en smoothie där jag även blandar i linfröolja.

Kerstinfalk
0

Jag har kört med smoothie på morgonen och pumpafrön och solrosfrön på gröten. Samt att dricka mycket vatten. Det har gjort underverk för mig.

[postmortum91]
0

Nu har sambon köpt Microlax. Dock är jag inte jätteglad att spruta upp vätska i rumpan, kommer ihåg hur det kändes från när jag var barn och var förstoppad i tid och otid. Så jag har nu försökt på "naturligt" sätt genom att käkat massa fil, med fiberrika flingor och katrinplommon samt även Lactulos iblandat. Dock känns det som det sitter en kloss i tarmet på mig nu, vilket inte är trevligt så jag överväger om jag ska våga mig på Microlaxen ikväll ändå.

[TanatosNyx]
0

lactulos var det enda som hjälpte min sega gravidmage, men fy bövelen vad snuskigt!

bohan85
0

#15 ja att svälja det är så plågsamt, ryser varje gång. Tur jag bara behövde det någon vecka efter förossningen.

[TanatosNyx]
0

Det måste vara stört omöjligt att få ner om man har problem med kräkningar under graviditeten? Jag hade bara lätt illamående i början, men ändå stod jag och hulkade ordentligt efter lactulosen. Det är så kemiskt sötsliskigt liksom.

[postmortum91]
0

Men det står ju att man kan blanda ner det i filen, varför gjorde ni inte det? eller i juicen eller nått? :P

[TanatosNyx]
0

Mer snusk att få i sig..

LoAEmma
0

Kan ju vara så att du måste köra microlax för att få ut det hårda som är längst ner i tarmen först, så kan katrinplommon, lactulos mm hjälpa det som är högre upp i tarmen liksom :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sarah
0

Drick mycket vatten och rör på dig så mycket du orkar också.

[postmortum91]
2

Jag tog microlax igår, och på natten tog jag första järntabletten. Idag ska jag börja med lactulosen :)

Tack för alla era tips, det är bara på den här sajten man kan skriva vad som helst och ändå få seriösa och hjälpsamma svar, tack för det :)

[Synnerlig]
0

Tänk som sagt också på hur du äter 🙂 Tror inte att det är bra att ta laxerande medel varje gång man behöver bajsa. Har för mig att det stör de naturliga tarmrörelserna. Har för mig att bl a vitt bröd, pasta och mjölk är förstoppande, så du kanske inte ska blanda ut det i filmjölk 😛

plommon1
1

Mjölkprodukter som grädde och yoghurt brukar ha en ganska uppvaknande effekt på min mage faktiskt :)

Lojs
0

Kokosfett kan få magen att röra på sig. Man kan ta det i sitt te eller kaffe till exempel.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Gaara
0

Ett råd är dock att inte använda microlax för ofta då det gör tarmen van vid att inte behöva arbeta så hårt för att få ut bajset. Dvs ändtarmens funktion kan sänkas om man använder det regelbundet. Själv så har jag bara använt det en gång, på min katt. ;) funkade super! :D

Sarah
0

Och ät fiber såklart :) Läste igenom igen och såg att du eg bara fått kosttips en gång. Bönor och linser och ärter håller igång magen jättebra, färska grönsaker likaså.

[postmortum91]
1

Okej tack för alla råd :)
Mycket att tänka på nu på slutet.
Egentligen BORDE jag käka järntabletterna 3 ggr om dagen enligt förpackningen då jag har järnbrist och jag BORDE käka lactulos 2 ggr om dagen, mycket att hålla koll på. Jag slarvar kan jag medge men jag försöker äta massa fibrer nu också.

Intehärutandär
1

Kom ihåg vattnet med, annars kommer inte .fibrerna' ut.