Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4166 ggr
[Synnerlig]
0

Bebis rör sig svagare

Nu är det jag som är orolig för bebis rörelser 😕

Är i vecka 23 och jag började bli ganska van vid att bebis rörde sig mycket i magen och ibland buffade på ganska hårt någon gång under dagen.

Men sen igår så tycker jag att bebis har rört sig annorlunda. Jag har känt henne i magen men mer som ett pickande ibland och mer svaga buffar. Alltså inte alls lika hårt som förut.

Nu sitter jag med musik på hög volym och dricker kallt vatten och visst rörde bebis på sig, men fortfarande inte särskilt hårt.

Så jag tror inte att hon rört sig mindre men svagare.

Är det normalt att det kan bli så?

Intehärutandär
0

Nej, skulle jag säga. Ring BM eller fl. Bättre ringa en gång för mkt, än ångra sig.

[Tigerbeer55]
0

Ring du din BM och berätta. Det kan ju helt normalt hända att den lilla lagt sig i ett läge så du inte känner sparkar o buffar lika hårt som tidigare dom har gott om plats därinne i vecka 23. Men lyssna och ev göra U-ljud för att säkerställa att allt är bra tycker jag man ska göra. Är du väldigt orolig eller inte få tag i din bm kan du ringa och prata med förlossningen. Lycka till säjer jag som själv är Bm.

[Synnerlig]
0

Usch, blir så orolig. Har försökt att ringa min bm men hon svarar inte. Ska försöka igen lite senare. Förresten, igår, då jag tycker att min bebis började röra på sig svagare, så har jag även haft lite ont i min vänstra vad. Tänkte att det kanske var kramp men det gör inte SÅ ont och jag känner inte det hela tiden utan bara lite då och då beroende på vad jag gör med mitt ben och jag har fortfarande ont. Kan det ha någon koppling tror ni?

[Synnerlig]
0

Fick tag på bm nu och hon sa att det inte är förens vecka 25 som man brukar säga att bebisen ska röra på sig lika mycket (eller vad hon nu sa) och att just nu är bebisen fortfarande ganska liten och det behöver bara att hon sparkar åt ett annat håll som gör att man inte känner av det lika mycket.

Det där med min vad visste hon inte riktigt vad det var, det skulle kunna vara träningsvärk efter vadkramp som jag kanske inte har vaknat av under natten. Så länge det inte var rött, varmt eller svullet så var det ingen fara.

Men hon sa att om jag inte känner bebisen någonting idag så skulle jag ringa till förlossningen. Och då frågade jag om även svaga rörelser räknades och då sa hon att det räknades och jag kände ju bebisen lite svagt nu på morgonen när jag satte på musik och drack iskallt vatten. Men ska nog ändå vänta och se om jag känner bebis någonting mer idag, annars ringer jag till förlossningen.

[TanatosNyx]
0

Från den dag man känner bebisen ska man känna den regelbundet varje dag.

[Synnerlig]
0

#5 Är det regelbundet om jag fortfarande känner bebisen men svagare än tidigare? Jag tror i alla fall att jag kände bebisen lika ofta som vanligt men som sagt mycket svagare.

[Synnerlig]
0

Nu har jag känt bebisen lite mer. Känns som att hon sparkar mera inåt och ner mot blåsan. Berättade det för bm som ringde mig nyss för att berätta om drop in-tider och då sa hon att man känner oftast bebisen mer när den sparkar utåt och om bebisen sparkar inåt i magen så kan det kännas mindre. Men jag ska nog ändå gå in på drop in-tid och lyssna på bebis hjärta.

[TanatosNyx]
0

I så tidiga veckor kan det mycket riktigt vara så att bebisen har lagt sig så att det blir svagare. Men en koll är alltid bra.

[Synnerlig]
2

Hahaha, bara för det så satte bebisen igång och sprattlar nu runt inne i min mage en hel del 😃 Fortfarande inte så starkt som det känns som när bebis sparkar utåt, men känns en hel del inifrån 🙂 Det satte igång när jag hade ätit några tuggor av min lunch (skippade frukost då jag mådde illa av oro). Undrar om hon blev glad av maten? Haha 😃

Nilla_93
0

Magnesium-brist kan göra att muskler krampar i kroppen hade själv mycket under graviditeten så jag åt extra magnesium ända från v12 ända tills förlossningen.

[Synnerlig]
0

#10 Om du menar min vad så känns det inte som kramp. Har haft kramp 1 eller 2 gånger i mitt liv varav ena gången fick jag det när jag låg och sov och jag vaknade av smärtan och ville skrika typ 😛 Det här känns mer som ett blåmärke eller träningsvärk i vaden typ, speciellt när jag går och benet sträcks ut på tå om du förstår vad jag menar.

Ringde 1177 om min vad och de sa att jag skulle avvakta och se om det blev värre eller dök upp nya symtom typ, för jag blev/är lite orolig för att det skulle vara en blodpropp då jag läst att det är ökad risk när man är gravid och ibland ser man inte de typiska symtomen som rodnad, svullnad och värmeökning.

[GråHäxa]
0

#11 Det där med vaden har jag med, också funderat på vad är och oroat mig lite för blodproppar. När jag var i tonåren fick jag nattlig kramp i vaden ca 1 gång i halvåret. Det var så att jag vaknade och ville skrika precis som du beskriver. Men detta känns annorlunda, lite som träningsvärk eller så som det kan kännas dagen efter att man haft rejält med kramp. Jag känner det speciellt när jag sätter mig på huk.

[Synnerlig]
0

#12 Hur länge har du haft det? Jag känner också när jag sätter mig på huk eller när jag går på tårna.

Nilla_93
0

#11 ah du menar så. Själv hade jag någonstans i höften/benet kunde vakna mitt i natten i ren smärta och bara ville skrika det var heeemskt. Men det avtog efter en vecka ungefär

[GråHäxa]
0

#13 Jag vet inte exakt, men jag fick ordentligt ont av foglossning för lite över 1 månad sedan, och då blev jag jättestel i hela kroppen speciellt i benen. Sedan när det blev lite bättre med fogarna och jag kunde röra mig lite mer igen så märkte jag den här konstiga känslan i vaderna. 

Har du samma känsla i vaden hela tiden eller varierar det? För mig kommer det och går lite.

[Synnerlig]
0

#15 Jag har haft det hela tiden sedan igår morse 😕

[GråHäxa]
0

#16 Jag tycker det blir bättre när man är igång under dagen, eller masserar vaderna. Du kanske kan testa något sånt och de om det blir bättre? Fast man skulle ju gärna vilja veta vad det är såklart. Tanken på blodproppar är skrämmande 😐

[Synnerlig]
0

#17 Hm… ja, jag har i och för sig inte rört på mig mycket alls igår eller idag. Får ta och massera lite och se om det blir bättre 🙂 Ja, väldigt skrämmande för jag vet inte hur det funkar om man har blodpropp i benet. Hinner man märka av värre symtom som gör att man tar sig till vårdcentralen eller säger det bara poff så har proppen åkt upp till lungorna eller hjärnan liksom? 😭

[GråHäxa]
0

#18 Hoppas att det hjälper med rörelse och massage 🙂

Ush ja det är jätteotäckt det här med blodproppar, hur skall man veta om man inte har klassiska symptom? Jag skall höra med en vän som har haft blodproppar i lungorna och se vad hon säger. Började googla fram massor av skrämmande saker nu, fy. 

För att förhindra blodproppar i benen så skall man tydligen vicka på fötterna, röra på benen och massera, vaderna. Så oavsett vad den här känslan beror på så är det nog bra att röra massor på benen iaf 🙂

mjioo
0

Har ni testat med stödstrumpor? Jag använder kompressionstights och stödstrumpor när jag tränar, det ökar blodcirkulationen vilket har hjälpt mot träningsvärk och kramper för mig. Det är också bra för att förhindra åderbråck som man kan få under graviditet plus att de är sköna :) Finns både på apoteket och i sportbutiker.

[Synnerlig]
0

#19 Tack gulliga du för att du kollade upp detta :) Fick min sambo att massera hans stackars, gravida, "förmodligen döende" tjejs vad :P

[Synnerlig]
0

#20 Har inte ens tänkt på det. Borde nog skaffa sådana, kan ju kanske hjälpa :)

[GråHäxa]
0

Fick veta nu också att om smärtan blir bättre eller kommer och går så handlar det inte om en blodpropp. Vid en blodpropp gör det ont hela tiden. 

Blev lite hysterisk och ringde 1177 också, hon trodde att det handlade om muskelvärk och vätskeansamling. Fick rådet om stödstrumpor som #20 skriver, och även att ha benen i högt läge, tex lägga några kuddar under madrassen när man sover.

Haha min man har fått massera sin döende frus vader här med haha 😃

[Synnerlig]
0

#23 Jag vågar inte säga säkert just nu men jag trooor att min vad har blivit bättre idag. Kanske var tack vare ditt tips om massagen som hjälpte 😃

Hahahaha, hoppas inte att det var jag som skrämde upp dig 😂 Men kanske var skönt för dig att också få bekräftat att det förmodligen inte var något farligt 🙂 Stödstrumpor får det nog bli för jag kan tänka mig att det bara blir värre senare.

Haha, bra mer ursäkter för att få massage 😉

[GråHäxa]
0

#24 Det låter ju bra iaf, hoppas din vad fortsätter att bli bättre 🙂

Det har ändå legat och gnagt i bakhuvudet på mig, så det var lika bra att att bli lite hysterisk och kolla upp det, så kan man nog vara lugn nu hahaha 😃

Ja men eller hur, man får passa på att få en massa massage nu när man har en anledning haha 😃

[Synnerlig]
0

#25 Min vad blev lite sämre igen, eller inte sämre, men likadan som den kändes igår. Men jag har masserat med en massagekudde två gånger och varje gång känns det bättre tills att jag börjar gå runt lite, då kommer det tillbaka 😕 Men det gör i alla fall inte ondare än vad det har gjort. Jag hoppas bara att det blir bättre snart för jag börjar bli lite nojig igen 😕

[GråHäxa]
0

#26 Kan du kanske be din bm ta en titt på vaden annars?  Min vän som haft blodproppar sa att man skulle hålla koll på om det blir någon blå/lila fläck på vaden, om det gör ont precis vid en sådan fläck skall man vara väldigt uppmärksam. Man kan iof tydligen ha sådana fläckar utan att det är blodpropp, men det skall inte göra ont vid fläcken.

Hon sa också att det oftast börjar i den tjockaste delen av vaden, men det är ju också där vadmuskeln sitter så det är ju kanske inte till någon hjälp. 

Blir det bättre för dig om du har benet i högläge? Det blev det för mig.

[TanatosNyx]
0

Jag tycker du ska kolla upp vaden nu, blodproppar behöver inte synas med varken svullnad eller rodnad, och är det en propp så är massage det sista du ska syssla med då proppen kan lossna.

[Synnerlig]
0

#28 Vet du om det alltid gör väldigt ont om man har propp? Jag har inte jätteont, känner inte alltid av det. Men ibland känner jag när jag t.ex. går på tårna eller om jag trycker upp min vad mot baksidan av mitt lår. Ja, jag läste det där om massage efteråt och ska inte fortsätta med det 😕

[TanatosNyx]
0

Nej, det behöver inte göra vrålont.

[GråHäxa]
0

#28 Va?! Nämen ush kan den lossna av det? Det låter ju logiskt iof men fy. Måste verkligen vara bara i förebyggande syfte man skall massera då. Det borde ju dom skriva lite tydligare på informations sidorna kan man tycka, så att man inte gör något som är farligt  :S

#29 Det kanske är bäst att du kollar upp det för att vara på den säkra sidan? Om inte annat för att slippa ha ångest över det. Jag har ont i båda vaderna och det är tydligen inte så vanligt när man har blodpropp, så för min del handlar det nog om vätska och muskelvärk.

Intehärutandär
0

Vad säger BM om åderbråck då? Det är ju vanligt förutom den där värken i vaderna som kan yttra sig som myrkryp såväl som kramp. 

Jag fick ett på vaden, som inte buktar ut - utan ser ut som en blå linje - som en sprängd blodådra. Det  är ådernät, som kan komma av åderbråck.

[GråHäxa]
0

#32 Jag har blå fläckar 4 cm ovanför ankeln på båda benen. Det buktar inte heller ut. På 1177 trodde dom att det kunde vara åderbråck.

[Synnerlig]
0

#31 Jag ringde 1177 nyss igen och då sa hon att det även ska göra ont i benet vid vila vilket det inte gör. Det gör bara ont ibland när jag går men inte jätteont och inte hela tiden. Hon tyckte bara att jag skulle hålla ett öga på det typ. Och när jag berättade att jag läst att folk inte alltid haft de där typiska symtomen så sa hon att det finns undantag i allt och om alla skulle åka in till sjukhuset för att de hade ont i benet så skulle de inte ha tid för annat.

#32 Jag har inga åderbråck vad jag kan se i alla fall 🙂

[GråHäxa]
1

#34 Så som det sa på 1177 sa min vän som hade blodpropp i benet med. (Hon hade inte alla symptomen utan trodde att hon fått en muskelsträckning) Men hon hade ont hela tiden även vid vila, när hon gick så haltade hon. Även om min vän missade blodproppen när den var i benet så lät det ändå som att hon hade en annan typ och mer ihållande smärta. 

Det måste ha blivit många samtal för dom på 1177 senaste dagarna från gravida med blodproppsskräck 😃

Intehärutandär
1

#33 Det kan det nog vara. Benen tar ju emot mycket stryk under graviditet. Precis som underlivet, som också får åderbråck efter långvarigt tryck. 

Så här ser mitt ut ungefär, fast mindre från börjar och nu kanske 2 cm långt blå-lila streck på baksidan av vad. 

http://s.improveme.se/data/filearchive/302796.500x0.jpg

[GråHäxa]
0

#36 Det är i stort sett identiskt med hur det ser ut på mig. Då är jag rätt säker på att det är åderbråck det rör sig om på mina vader.