Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3595 ggr
josefinisabella
0

Sushi och gravid

Det är så att jag verkligen ÄLSKAR sushi, hur ligger det till med sushi när man är gravid? Kan man äta vissa eller allt eller ska man avstå helt och hållet?

[TanatosNyx]
0

nygjord sushi kan du unna dig ibland

LoAEmma
0

Men laxen ska väl ha varit fryst ett par dygn va?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Lilolizeit
1

Sen finns de vegetarisk sushi å så kallad "mamma-sushi" då utan laxen tror jag. (Äter inte kött så har inte koll på va som är aja-baja)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
1

Vegetarisk går alltid ;)

sisela
0

Jag åt aldrig sushi under graviditeten eftersom jag hade lite ont om pengar, men färsk, nygjord ska vara ok, förutom tonfisken och evt nåt mer man ska undvika. Tonfisken pga toxiner

Sarah
4

Tonfisken pga att det är en utrotningshotad art…

VildaVittra
0

Det skulle vara intressant att komma över de japanska kostråden för gravida och se vad som står i dom. Det enda jag hittade när jag googlade, var att en svensk kvinna boende i Japan som blev rekommenderad av läkaren att äta sushi varje dag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
0

#7 Funderat på samma sak :) 

Det är ju inte fisken i sig man ska oroa sig för, utan listeria som kan komma om man har otur, precis som på andra färska varor. Samt en del miljögifter som finns i ex Östersjön och insjöar.

[Synnerlig]
0

Finns som sagt vegansk sushi och så kan du ju också göra egen sushi utan fisk om du orkar :)

sisela
0

#6 det visste jag inte. Jag visste bara att som gravid är tonfisk på nej listan eftersom det är en rovfisk och har för mycket gifter i sig.

Sarah
0

http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-och-fiske/ww-fs-fiskguide/1243694-ww-fs-fiskguide-nr-du-ska-kpa-miljvnlig-fisk

All fisk på röda listan är dålig att köpa. Det är antingen utfiskade bestånd, eller stor miljöpåverkan/ påverkan på andra arter.

Sarah
0

Finns vissa tonfiskar som är ok, men det är ju sällan som restaurangen vet vilka (om den inte är msc märkt) så det är bäst att låta bli.

ewelines
0

Jag åt en massa sushi som vanligt när jag var preggo med min lilla :)

soundtrack
2

Jag åt sushi några gånger under förra graviditeten och kommer göra det nu med. Åt endast nygjord sushi på restaurang, aldrig färdigpackad från mataffärer. Risken för listeria finns väl i stort sett bara i sushi som legat förpackad ett tag om jag förstått det rätt?

[GråHäxa]
1

Jag har ätit "mammasushi" ute vid ett tillfälle. Annars har jag gjort vegetarisk sushi hemma några gånger. Får jag bara miso soppa och smakkombinationerna ingefära, soya, sesamfrö och wasabi så är inte resten så viktigt 🤤

[Synnerlig]
2

#15 Vill bara säga att det nästan alltid är fisk i misosoppa (dashi gjord på bl a bonitoflingor som är rökt fisk), men som vegan så har jag i och för sig ingen koll på det där med att vara gravid och äta fisk 🤪

[GråHäxa]
0

#16 Det hade jag ingen aning om, så bra koll hade jag haha 😃

[Synnerlig]
0

#17 Hahaha, jag älskar ju misosoppa fast som vegan så måste jag ju ha koll på sådant 😃 Finns miso utan fisk också, men jag vet inte hur det brukar vara på restauranger dock. Jag brukar köpa misosoppa på påse som man bara blandar i hett vatten från  King Soba som brukar finnas på hälsoaffärer, Goodstore osv 👍 Bara ett litet tips om du verkligen gillar miso som jag 😃

[GråHäxa]
0

#18 Ja jag har sån hemma fast från Blue Dragon, var tvungen att kolla på paketet nu och den verkar inte innehålla något sånt. Men det är ju ändå bra att ha koll på vad det är i maten man stoppar i sig haha 🤪

[Synnerlig]
1

#19 Kollade upp den och den innehåller inte fisk vad jag kan se 🙂 Haha, nu kanske du kommer att ha det hädanefter 😃