Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1842 ggr
[postmortum91]
2

min babylista :D

Här presenterar jag min babylista jag skrivit ner. Det är vad jag har införskaffat och även vad som saknas. 
Om ni kommer på någonting mer får ni gärna tipsa och säga till. Jag har inte skrivit med nappar, just för att jag hört att det inte är jättebra i början då hon ska amma.

Jag har: 

Babykorg
2 st babytäcken
2 st babykuddar
4 st bäddset
4 st underlakan
2 st madrasser (en till babykorgen & en till spjälsängen)
1st madrasskydd
2st spjälskydd
Skötbord
Blöjhink
skötdyna
babygym
babysitter
babyskydd
våtservetter
nappflaskor
bröstpump
3-4 st gosedjur
8st kräkhanddukar
10 st set kläder stlk 50
3-4 st set kläder stlk 56
badbalja
2 st skötväskor
stora bindor
barnvagn
4 st mössor
2 par vantar
massa strumpor
leksaker
1 st åkpåse
3 st dregglisar
2 st babyfiltar
spjälsäng
regnskydd barnvagn
1 varmare overall

Jag behöver:
2 st babynest (sy egna)
kroppstermometer
2 st sovpåsar (sy egna)
1 st åkpåse (sy egen)
blöjor
badtermometer
mobil
torra tvättlappar

badolja

babypuder
3 st dregglisar (sy egna)
en till varm overall

nässug
eventuellt ett till madrasskydd till babykorgen

jackiejohn
0

Oj vilken tjusig lista! Jag är mer en person som köper det nödvändigaste och sen ser utefter behov vad man behöver köpa mer och ålder på barnet. Men alla är vi olika, inget är fel :) Lista ser bra ut men jag undrar varför du behöver 2 tjocka/varma overaller? Om jag inte missminner mig är du beräknad till nångång i mars? Jag skulle anse att 1 tjockare overall räcker. Man köper gärna på sig mer än vad som egentligen behövs, och angående nappar så fick jag höra på sjukhuset att det bara är bra med napp, det är inget fel alls med det. Vågar mig på att gissa att du ska pumpa och mata med flaska eftersom du köpt flaskor och bröstpump? Och då skulle jag inte oroa mig för att använda napp alls! (Skulle inte oroa mig för att använda napp vid amning heller för den delen) Så den enda jag kan komma på nu är att lägga till en paket med nappar på listan.

[postmortum91]
0

#1 Anledningen är att jag inte vet om overallen är varm nog. Det är en sån där mjuk med små djuröron på. Så det är ingen direkt "uteoverall" men den kanske räcker om barnet ligger i åkpåse samtidigt, jag har ingen aning. Men jag menade att jag ska köpa en riktig "uteoverall" för den jag har nu är varm, men vet inte om den är tillräckligt varm :)
Jag har en napp, som ingick med nappflaskorna, och hört att man får gratis i babyboxar, stämmer det?

[Thiah]
1

Föder du i mars räcker absolut åkpåse och en tunnare overall. Det blir varmt i åkpåsen i vagnen. Joel föddes i en varm april och vi hade så varmt att han låg med enbart body i liggdelen.

Sarah
1

Bäddset och lakan… Det fick vi också flera uppsättningar, har fortfarande bara använt ett, några gånger, som kräksskydd i vår säng :D Innan hon kom var det lätt att säga att bebis skulle sova i egen säng. Nu, not so much. Hon har sovit mellan oss i vår säng sen hon föddes och alla bäddset ligger ouppackade :)

[postmortum91]
1

Vi får väl se om hon sover med oss i sängen, det är inget jag planerat men som du säger kanske det blir annorlunda när hon kommer

sisela
1

#1 och jag har blivit varnad från alla håll, mot att börja för tidigt med napp då nappen sugs på ett annat sätt än bröstet, så om barnet har svag amningsteknik kan det bli förvirrat och ha ännu svårare att lära sig rätt sugteknik. Ingen napp förrän amningen fungerar och går lätt, har jag fått höra.

sisela
1

#0 om kräkhanddukar är det samma som de gammaldags tygblöjorna så kan man behöva en del fler än 8. Vi har nog 25 st nu och tvättar dem f*nimej hela tiden. Använder dem också som underlag på skötbordet (på dynan) och hon kissar på dem typ varje gång man tar av blöjan, och jag torkar av mig själv när mjölken rinner ner på magen.

jackiejohn
1

6# Jag säger inte emot dig men min dotter är född 9 veckor förtidigt så hon hade väldigt svag sugteknik, hon sondades i nästan 1,5månad innan hon orkade suga på bröstet. Däremot använde hon napp från dag 1, och budet från alla läkare/barnmorskor etc var att det är inte skadlig på något sätt, utan det är enbart bra. För jag hade också hört detta med att ej använda napp den första tiden så jag tog upp det med personalen. När min dotter växt till sig och fått mer ork så ammade hon som vilken bebis som helst.

[postmortum91]
0

#7 Tack för tipset, då gäller det att köpa fler då :)

mollyt
0

Jättebra lista, jag ska gå igenom den och se över vad jag behöver. Jag är lite som #1 och tänker att jag skaffar det jag vet att vi behöver nu direkt och sedan kommer jag köpa mer grejer allt eftersom jag känner att behoven finns.

Lilolizeit
1

Jag fick höra att de va bra med napp för att minska risken för psd. Låg på neo, där han sondmatades, använde napp å ammade hela tiden å under en period även fick flaska. Amningen funkar jätte bra, men använde amningsnapp i början innan han fått in tekniken.. Så de ska nog gå bra med napp. Hade också köpt fler kräkhanddukar, går åt massor.! Annars har du nog fått med det mesta. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
1

Och jag fick bråka mig till att sonen skulle få napp på neo 🤪

Linusidah
0

Bra lista :) Jag tänker också som #1 och tar det lite som det kommer. Med sonen behövdes knappt mer än ett par kräkhanddukar, han var ingen storrapare/kräkare alls och han vägrade dessutom napp stenhårt ända från början, trots idoga försök med en uppsjö av olika märken och modeller… Så det blir spännande att se vad nästa lilla krabat är för en filur och hur han vill ha saker och ting. :)

Lilolizeit
0

#12 vad hade de för argument då? Var de amningen? Jag tyckte anledningen med minskad risk för psd räckte för att jag skulle gå med på napp, jag ville inte ge honom de egentligen..

LoAEmma
0

Suger inga barn på tummen längre? Det gjorde jag när jag var liten :)

Låter jobbigt att man måste ha så många kräkhanddukar haha! Tänker att jag river upp ett par gamla lakan, då får man många bitar!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sarah
1

Nagelsax och nagelfil! Klorna växer som ogräs :p

[postmortum91]
0

#16 Aha, tack. ^^

[GråHäxa]
0

Den enda som jag har på min lista som jag inte hittar på din är, babytops för navelvård under de första dagarna och pyjamaser. Vad man verkligen behöver vet jag ju förstås inte ännu, men enligt babygruppens app så rekommenderar dom 3-8 pyjamaser beroende på tvättmöjligheter.

Zelmabus
0

Bra med lista! Måste göra en själv så jag vet vad jag behöver . Vad ingår i dina klädset?

[postmortum91]
1

#19 klädsetet på stlk 50 består av:
9 bodys, vissa med strumpordelar och vissa utan. Sedan en varmare "djurbody" med öron på. Och även 4 byxor. Sedan även flera strumpor och vantar och mössor ^^

Zelmabus
0

Okay :-) Ska inventera mitt och de vad jag har. Fick idag ett paket (som jag ej har öppnat, väntar på sambon ) på 4,7 kg med kläder . Försenad julklapp från sambons mamma. Ska bli spännande :-)

[postmortum91]
0

#18 Jag har inte gjort någon direkt skillnad på pyjamas och vanlig body, det är därför :P
Jag har pyjamaser, men tänker inte direkt göra någon större skillnad på användandet eftersom de är gjorda av samma material och ser typ likadana ut

[GråHäxa]
0

#22 Ja det är förstås sant 👍

[TanatosNyx]
0

#14 Näe de sa typ ingenting (och hjälpte mig inte att amma heller, jag fick bråka om det med). Jag minns inte vad de sa men det var nåt i stil med att de "inte ska ha det i onödan". Inget vettigt argument alltså.

Zelmabus
0

Hoppas ok med lite kapning av tråden. Vad i klädesväg behöver jag mer (bf 30/1). Detta är kläder jag har fått, så undrar om och med vad jag ska köpa till: Stl 44: Bodys: 3 Pyjamas 1 Byxor 2 Mössa:2 Stl 50: Bodys: 7 Pyjamas :3 Tröjor:5 Klänningar : 4 Byxor:3 Vinteroverall : 1 Stl 56: Bodys: 10 Pyjamas: 2 Tröjor: 4 ( lite tjockare å långärmade ) Klänningar :3 Kjol: 1 Byxor: 14 Strumpor :12 Vantar :1 Mössor:3 Scarf :5

Sarah
1

Saker i 62. Kanske kan din bebis inte ha ngt av de små sakerna du har.

fridaas
1

#15 jodå sonen suger på tummen tyvärr, han vrålvägrar alla sorters nappar vi har testat, enligt hobom är tummen det enda som gäller.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

LoAEmma
0

Tummen är ju toppen, alltid med liksom :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

soundtrack
3

#28 Men för jävlig att vänja bort.. Jag sög på tummen tills jag var 5-6 år!

Zelmabus
0

#26 har en ytters liiiten skala med större kläder Stl 62: Bodys 2 Byxor 1 Byxor stl 62/68 :3 Stl: 68: Bodys: 3 Underbyxor : 4 Där behövs det såklart garanterat kompletteras en del. Men jag hoppas på en liitet barn ;-)

[postmortum91]
1

#29 jag sög på tummen till jag var 10 :P

[Miiika]
1

Vad är kräkhanddukar? Funkar det inte med vanliga handdukar, vi har mängder med små handdukar (jag gillar att byta färg i badrummet så vi har 15 olika färger på handdukar med tre stycken i varje färg). Kan man inte använda av dem? Eller är det speciell uppsugningsförmåga eller något? Vi planerar ett besök till Ullared nu i januari, blev inspirerad så skriver en lista nu:-) Wiiiiii, det närmar sig! Går in i vecka 31 på måndag:-)

soundtrack
1

#32 Många har inte den mängden handdukar som kan gå åt hemma (vissa barn kräks flera ggr i timman, då förstår du själv åtgången ;))  så då brukar man tipsa om att köpa handdukar. Dessutom kanske man inte vill använda sina vanliga handdukar till att torka bebiskräks med… IKEA har små vita frottetvättlappar i flerpack till ett billigt pris som många gillar att använda.

sisela
1

De är också mycket tunnare än vanliga handdukar, tar mindre plats och torkar snabbt efter tvätt.

Lilolizeit
0

Från ikea har jag dom här till kräks; http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/40054538/ och dessa under rumpan på skötbordet; http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50215084/