Börjar bli galen nu....
Blir galen snart!…. Det hör väl till att man ska bli less på att va gravid sådär i slutet, men fy bubblan va jag börjar bli frustrerad nu. Är gravid i v 39.. Nu sen två dagar tillbaka har jag börjat få extrema och äckliga sura uppstötningar som gör ont i hela kroppen när de "kommer upp", har ni några tips hur jag kan få bort det?. Någon "huskur" :) tabletterna funkar inte längre… Sen har jag börjar må extremt illa igen, har lidit av dig mycket under hela graviditeten men det har ändå varit ganska lungt ett tag. Men nu är illamåendet här konstant, den extrema tröttheten har slagit till också!!… i två dygn har jag iprincip sovit. Samma sak som i början av graviditeten va jag extremt hungrig, det gick inte över hur mycket jag än åt. Det har också kommit nu… Det känns precis som jag skulle va gravid i v 7 igen haha!!.. Kommer inte bebis ut snart så vet jag inte va jag ska ta mig till, förlåt för ett jätte gnälligt inlägg!… önskar att detta kunde va ett tecken på att förlossningen kunde va på g haha. Men just nu känns det som jag föralltid kommer må såhär…… Hur kände ni innan era förlossning/förlossningar startade?.
Har du ont i kroppen av de "sura uppstötningarna", kan det vara gallsten, vilket är väldigt vanligt att få under en graviditet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 jaaaha?! Det har jag aldrig hört :) Beror lite på vad "ont i kroppen" innebär?. För som jag skrev är jag ju sjukligt trött och allmänt orkeslös nu, ont lite överallt men det misstänker jag beror på att det börjar bli tungt nu. Men när jag får uppstötningarna så får jag ont i hela magen ända upp till gommen typ, det bränns inuti mig och i mitt ansikte..
#2 Min gallsten gör främst ont precis där revbenen delar på sig, men det är olika för alla. Ett annan mindre trevligt symtom att titta efter är att bajset ofta är beigt efter en attack.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 okej :) hmm. För jag har alltid haft ont där revbenen delar sig, fast mer åt höger. Har liksom ingen känsel där, men så har det varit sen säkert vecka 18. Får kika vid nästa toabesök om jag kan se något!. Men är ett gallstenanfall farligt för bebis? är detta något jag måste ringa till förlossningen om? Först tänkte jag ringa dom av ren panik för jag va så troligt less, frustrerad och ledsen på allt att jag typ ville skrika till dom att de MÅSTE ta ut bebis NU för att jag inte orkar mer!!!!. Men nu är jag lite lugnare igen ;)
Men bebisen tar ju en massa plats och trycker ihop alla organ. Antagligen därför du får halsbränna. Det kanske trycker på magsäcken. Antagligen därför du mår illa också.
Klart bebis aldrig kommer ut! Det är ju så det brukar vara eller…. 😉
Jättebra att du sover mycket, en förlossning är som ett maratonlopp, brukar det sägas. Du behöver samla krafter. Och äta upp dig. När förlossningen börjar känner du det - jag lovar!
Ett gallstensanfall är väl inte direkt farligt för bebis, men kanske indirekt för att du blir så påverkad. Men du kan alltid ringa ändå och fråga och prata. Och nej, dina frågor kommer inte vara de dummaste de hört!
Gallsten är inte farligt så länge stenen inte fastnar helt, då blir det akutoperation. Men du bör ta upp det med din läkare snarast, det är lång kö för att opereras. Så ring VC imorgon.
Stackare det låter inget roligt alls, förstår att du är less på det hela nu.
Jag har inte fått någon hjälp av huskurer eller tabletter alls. Däremot Galieve mint är helt underbar! Som att hälla ned fluffig mint bomull i magen ungefär :D
Det finns både tabletter och flytande, tabletterna tycker jag inte fungerar överhuvudtaget det skall vara den flytande mint sörjan :)
Usch, lider med dig! Det är väldigt vanligt att man får tillbaka symptom från första trimestern såhär i slutet. Den extrema tröttheten och hungern kan ju mycket väl vara kroppen som förbereder sig på förlossningen. Hade det själv för ett tag sen. Dock så kan det dessvärre ändå vara ett tag kvar innan förlossningen startar.
Innan min första förlossning så kände jag inte så mycket mer än att jag var rastlös och hade ett väldans tryck neråt. Sen gick vattnet på natten.
Med andra kände jag ingenting innan utan det bara hände helt plötsligt.

Fy vad drygt, jag förstår att du är less! Sura uppstötningar kan få vem som helst att lessna och bli grinig och gnällig :)
Jag är inte lika less på allt, men har även märkt att jag blivit tröttare, hungrigare, grinigare på slutet :) Lite mer som i början alltså, fast jag har varit väldigt förskonad från sura uppstötningar den här gången, förra grav hade jag halsbränna och sura uppstötningar från v20 till förlossning ungefär, levde på samarin och senare losec varje dag. Nu har det räckt att ta en omeprazol när det börjat bli jobbigt för att det ska hålla sig bra i en-två veckor.
Ååååh tack alla fina för era peppande kommentarer och för era tips och råd!!! Ska testa det ni skrev om de sura uppstötningarna :) #8 spännande att det kan va ett tecken, får hoppas att det vill starta snart hihi! Är så less på att ha henne i magen nu :) har nog aldrig varit så taggad på smärta som jag är nu, är SÅ redo för att föda :) #9 men fy för att ha sura uppstötningar och halsbränna så mycket, jag har haft det lite till och från denna graviditet och då har mina tabletter hjälpt på än gång. Men mot dessa som kommer nu hjälper verkligen inget :( Idag är det 9 dagar kvar till BF! Hoppas inte jag går över tiden allt för mycket!

Jag blev också så sjukt hungrig på slutet. Jag som brukar vara världens mest morgontrötta person gick upp kl 6.30 och gjorde havregrynsgröt. Hade alltid mat med i väskan de sista tre veckorna. Jag kände mig som en björn som legat i ide en hel vinter och nu hade vaknat och skulle ha MAT!
Hann tyvärr aldrig bli less på att vara gravid då jag tyckte jag mådde så bra. Det var bara "de andra" ( sjukhuspersonalen) som sa att jag inte mådde bra, pga för högt blodtryck. Jag märkte aldrig nåt av det själv.
Hoppas du snart kommer igång och får din bebis.
Men ja, vila nu. Förlossningen är som sagt en jätteansträngning både fysiskt och psykiskt, men det värsta är att man inte direkt kan vila efteråt. Då ska man ta hand om bebisen. Det hade jag väl tänkt på, men ändå inte.
När jag har sura uppstötningar (främst innan grav) så blev det bättre om jag inte låg ner så när jag skulle sova så brukar jag försöka halvsitta. Jag tycker också att det kan hjälpa att dricka mycket vatten men om det krisar så har jag tabletter eller samarin. Jag har hört att mat och dryck kan påverka mycket, dvs att tex kaffe och apelsinjuice kan gör att uppstötningarna blir värre men har inte så stor koll på vilken mat som påverkar hur.
Jag tror det är fet och stark mat man skall undvika även choklad och tomater har jag för mig. Kolsyra skall inte vara så bra heller. Och det som #12 skriver
Få inte som mig för dig att äta smördegspiroger, det fick jag djupt ångra kan jag säga haha :P
Saker som däremot kan hjälpa om man vill testa sånt som finns hemma
*Bananer (skall vara mogen)
*Mjölk
*Yoghurt
*Ingefära
*Aloe Vera juice
*Bikarbonat
*Äppelcidervinäger
*Gurkmeja
Åååh tack tack tack ännu en gång för era tips och råd :) jag snappar upp allt!! Jag har fått för mig att mejeriprodukter gör att jag får mer sura uppstötningar?! Men det verkar som det lindrar för de flesta? Så det kanske är något annat som är boen för mig och inte mejeriprodukterna som jag trott, bananer tror jag också jag får uppstötningar ifrån!. Åt 3 bananer igår och då va det ju förjävligt för mig… Vatten dricker jag enbart :) Idag har det tack och lova varit lugnare :)
#14 Jag tycker inte direkt att huskurerna hjälper heller. Blir också värre för mig med banan. Men på en del hjälper det visst :)
Det är bra att du dricker vatten, då späds magsafterna ut och blir mindre frätande.
Vad skönt att det varit lugnare idag 🙂
Jag har skummat genom kommentarerna o hoppas inte jag upprepar något. Först o främst är det ju superjobbigt att behöva tampas med halsbränna, hade de själv från vecka 15 fram till 30, nu händer de att jag vissa dagar får det men då tar jag en galive mint så går de över. När det var som värst försökte jag undvika socker så som frukt o samt ost för det retade min mage väldigt mycket. Mitt husmors tips är, ät 1-2 knäckebröd utan något på så suger det åt sig magsyran på ett bra sätt. Jag upplever också att om jag har en magsyreattack så blir det värre om jag dricker mycket vatten, jag brukar dricka 1 glas mjölk för att stilla lite men knäckebröd o galive har varit min räddning :) o ligg inte ner om du har en attack ;)
#16 ååååh! knäckebröd ska jag köpa hem, det älskar jag så det kan jag gärna sitta och tugga i mig :D Det är så svårt att låta bli att inte ligga ner när man har sura uppstötningar på natten för då vill man ju inget hellre än att ligga ner och sova, men som ni säger så blir det ju värre när man ligger ner så får kanske ta och "sittsova" när det är som värst :)