Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 2483 ggr
SoeN
0

Det här med smärta?

Hej! Ni har kanske läst att jag i tråden för oss som väntar tillökning 2016 att de (läkarana) först inte visste om graviditeten satt rätt, och sen när de väl såg fostret visste de inte om det var tre (eftersom de såg tre hinnsäckar) men nu vid senaste vul förra veckan så "konstaterade" de ett foster, men i alla fall. Den här smärtan är olidlig :( Det känns helt okej när jag vaknar, även om jag redan nu mår dåligt av att ligga på rygg, mage fungerar inte och på sidan måste jag ha en kudde mellan benen - så får jag ondare under dagen. Det är en märklig smärta. Illamåendeont typ, det sitter i nedre rygg och över magen, det känns som om skelettet ska spricka (eller hur jag ska uttrycka det). Har jag gjort för ansträngande saker har jag verkligen ont, men det här är ständigt. Kan inte sitta med benen upp, alltså som om jag halvsitter i soffan, ej heller sitta rakt upp. Sidan fungerar en stund. De enda som hjälper är värme, tex om min sambo försiktigt "masserar" över rygg för att få igång cirkulationen. Vad är det här? Spelar ålder, år emellan barn och vikt in i det här? Har lågt järn sedan innan men det ger väl inte sådana symton. Är 34, väntar 3:e barnet, födde vår dotter 2008, sonen 2001 och väger 50kg (160 lång så jag är ju inte supersmal men är - var - fysiskt aktiv och hade inget underhudsfett alls i princip). Ska till mvc imon men tänkte höra om ni känner igen det här? Vad gör man åt det?

Litenloppa
0

Värken du känner i nedre delen av ryggen och magen känner jag igen. Känns för mig som mensvärk typ men det är nog olika för alla. Vad jag förstått så är det "växtvärk " i livmodern och kan kännas olika mycket i varje graviditet för den som har flera barn. Tycker jag läst de som skrivit här på forumet att de har jätteont av denna "växtvärk" medan andra knappt verkar besväras ens. Urinvägsinfektion kanske? Ska ju kunna göra ont på ett helt annat sätt under graviditet än det gör annars? Inget jag vet utan bara spånar lite ☺ Har du tid hos BM snart? Annars kanske ett samtal dit skulle kännas bra?

SoeN
0

Tack för dina tankar! Ja det är nog växtvärk också men nu när jag googlade lite så verkar det vara foglossning (även om det är tidigt). Det är precis alla symtom och ok på morgonen men illa på kvällen. Känns bättre när jag rör mig lite. Lyfte nog för tungt precis i början. Ska höra vad bm säger imon. Hur mår du?

Litenloppa
0

Foglossning har jag fått tidigt båda mina graviditeter, förra gången i v 12. Sen gick det aldrig över helt mellan graviditeterna men kändes på allvar i v 10 nånting denna gång. Vissa dagar är ok och då kan jag göra lite hushållsarbete och gå en 20 min promenad med hunden. Andra dagar kommer jag inte ur sängen utan hjälp och det tar 10 min att ta sig genom vårt lilla vardagsrum ^^ Välkommen i klubben! ;)

SoeN
0

#3 Å fy! Med tidigare graviditeter kände jag inte av det alls men den här är annorlunda. Är i vecka 10 nu men känns som v40, haha. Är sjukskriven till den 20dec men undrar hur jag ska kunna arbeta sen (är i butik med tunga lyft). Räcker ju att dammsuga för att jag ska krivera. Går som en gammal tant och håller mig på ryggen. Inge vidare alls. Tack för välkomnandet ;)

LoAEmma
0

Värme är skönt på det onda!
Och dammsug INTE! Är typ det värsta tycker jag haha….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SoeN
0

Sambon har "masserat" runt med handflatan för värme och cirkulation, det gör jättemycket om så bara för en stund. Nej dammsugning får vara även om det kliar i fingrarna ;)

LoAEmma
0

Haha samma här! Men det är ju övergående, du kommer nog få dammsuga dig nöjd senare ;)

*Det blir som det ska*

SoeN
0

Haha ja. Läste i "vänta barn 2016" att du är massör (eller så blandar jag ihop, sorry men)/ och tänkte fråga - hur "hårt" kan man massera på ryggen? Tänker också på zonterapi (som min sambo gav mig nästan varje kväll innan, självlärda så ingen utbildning) men det ska man ju inte hålla på med nu, men hur är det med punkter på händer? Vet du hur det är med sådant, typ mellan tumme och pekfinger (smärtpunkten), kan man trycka där? Du kanske har tips på bra övningar för att lindra smärtan? Jag försöker vara uppe och röra mig emellanåt men är helt slut, inte så att jag kan sova utan fysiskt :)

LoAEmma
0

Helt rätt, utbildad massageterapeut!
Jag kan dock inget om zonterapi så där törs jag inte svara nåt alls.

Massera så det känns skönt, och inte direkt på ben/kotor, vilket inte är så skönt. Just foglossning sitter ju i leder och ligament, och där hjälper nog inte massage så bra egentligen eftersom om muskeln är FÖR avslappnad så får man ju ingen hjälp att hålla de instabila lederna på plats. 
Testa en TENS-apparat, har hört att det kan lindra. Samt att ha foglossningsbälte kring höfterna, den trycker ihop lederna lite vilket minskar på smärtan.
Ja lagom med rörelse är bäst skulle jag säga!
Men tycker du ska söka hjälp från proffs, inte kul att vara så dålig som du är redan i v 10!

*Det blir som det ska*

SoeN
0

Tack! Nej usch :( Jag gör inget ansträngande över huvudtaget just nu, har fått sluta fixa för min häst och annat viktig-göra. Vaknar ganska smärtfri men runt 13-tiden varje dag börjar det, sen blir det värre. Känns som "sammandragningar" också men det är det ju inte. Tänkte på uvi också, som Litenloppa skrev, fast då blir det väl inte bättre på natten. Illamåendet är bättte (mådde urkasst innan) men nu mår jag istället illa av smärtor, t.o.m så jah kräks (och jag hatar det, kräkas alltså). Gnäll gnäll, men jag blir galen snart. Ska som sagt till mvc imon, pratar med bm då. Tack för dina råd! Bälte låter skönt på något sätt, ska ta tio stycken som det känns nu ;)

[GråHäxa]
0

Ush vad det låter som att du har det jobbigt! Håller med #9 sök hjälp för dina besvär, du skall ju stå ut 30 veckor till. Hoppas att du hittar något som lindrar, för det där kan inte vara roligt,

LoAEmma
0

Haha, åh nä så där kan du ju inte ha det! Kan det bero på de där hinnsäckarna de såg? Att det höll på bli tre foster, så att du nu har en mkt högre hormonpåverkan?
Blev du gravid på naturlig väg så att säga?

*Det blir som det ska*

SoeN
1

Tack GråHäxa! Ja 30 veckor till så här :( Nej hoppas det blir bättre. LoAEmma, Ja läkaren sa att det kan ha med det att göra, hinnsäckarna men trodde det skulle bli bättre - fast det är snarare värre. På naturlig väg, graviditeten alltså. Tack för din omtanke också!

LoAEmma
0

Håller tummarna, uppdatera oss imorgon!

*Det blir som det ska*

SoeN
0

Tack!

Litenloppa
0

Hoppas du får bra hjälp! Håller tummarna :)

SoeN
0

Tack! Bm skickade mig vidare till en sjukgymnast och nytt läkarbesök. Hon sa också att hon trodde att de (tidiga) kraftiga smärtorna hade med hormonpåslaget och de två extra hinnsäckarna att göra. Hon var förstående och hjälpsam. Kunde ju knappt gå så hon förstod nog. Idag har jag uteslutit soffan och istället tagit in en trädgårdsstol (som man kan fälla). I den har jag filtar och kuddar som stöttar upp, fötterna ligger på en extra stol, perfekt :) Har också suttit med stolsvärme i bilen och de gjorde susen, ett tag i alla fall. Ska införskaffa en värmedyna. Har försökt undvika trappor. Tack igen för er omtanke!

LoAEmma
0

Låter jättebra! Ja värme är fantastiskt…

*Det blir som det ska*

SoeN
0

Inte undra på att jag hade/har smärta. Sjukgymnasten upptäckte muskelspänningar över hela rygg och ner över benen, hon sa att jag spänt mig för rädsla för smärta över bäcken. Fick med ett bälte och glidskydd hem, samt övningar. Kan få akupunktur, sa hon om de inte lägger sig något. Tänker verkligen på vad jag gör, som hur jag går, sitter, går i och ur bilen, trappor osv. Allt för att slippa det här :)

LoAEmma
0

Men löste hon upp några muskelspänningar åt dig då, med massage, tens eller liknande?

*Det blir som det ska*

Nenn'e
0

Hej. Jag har en allmän fråga? De är så att jag misstänker graviditet. Det börja med att jag vart kissenödig heltiden, och jag kissar och de svider lite har inte urinvägsinfekton iaf och inga andra sjukdomar. Men och igår så fick jag så j-vla ont i korsryggen/bäcken vad kan den smärtan bero på? Och ömma bröst och Svullen mage. Och jag vågar inte berätta för min pojkvän. Och vet inte vad jag ska ta mig till? Tack om någon kunde svara 😊

LoAEmma
0

Hej! Det enda sättet att få veta om du är gravid eller inte är att ta ett graviditetstest :)
Har ni skyddat er?

*Det blir som det ska*

Nenn'e
0

Okej. Vi skyddar oss inte, och jag har fortfarande inte sovit något pga att jag har ont. Har spytt nu på morgonen och de va samma sak igår. Men de ska jag göra, men hur ska jag säga det till pojkvännen på bästa sätt så han inte typ tar illa upp? Tack så mycket :)

LoAEmma
0

Skyddar ni er inte så vet ni ju att det är stor chans/risk att bli gravida så han  borde väl inte ta illa upp? Du kan få hjälp hos en barnmorska också.

*Det blir som det ska*

Nenn'e
0

Okej tusen tack :)

SoeN
0

#20,

Hon valde att inte göra så mycket, alltså "tryckande". Jag hade ont överallt. Ska på återbesök nästa vecka.

Från det ena till det andra - nu visade det sig (också) att jag har underfunktion i sköldkörteln (hypotyreos), pust - jag som blivit utredd då man tidigare misstänkte överproduktion (liten och smal). Vad är detta 🥵 Någon som har mer erfarenhet av det och Levaxin, som de vill att jag äter? Vad ska jag tänka på? Kommer jag växa till en ballong nu? Fostret?

[GråHäxa]
0

Jag har också fått underfunktion i sköldkörteln nu under graviditeten. Har haft lite underfunktion för några årsedan också. 

Jag fick börja äta Levaxin i vecka 10 tror jag det var. Jag blev jätteorolig och läste massa hemska saker om underfunktion när man är gravid. Men kan säga att jag nojjade upp mig helt i onödan. Jag äter en halv tablett om dagen och jag har inga symptom eller någonting på den där underfunktionen. Bebisen mår bra också :) Levaxin är inte på något vis farligt för barnet, det är ju naturligt sköldkörtelhormon som behövs till både dig och fostret.  Finns massa felaktig info som skrämmer upp en, jag fick vettig och lugnande info här på forumet och av bm istället tack och lov :)

Det enda att tänka på som de sagt till mig är att inte ta Levaxinet ihop med mejeriprodukter. Jag har aldrig varit eller är överviktig heller trotts att jag har haft detta tidigare så det behöver man absolut inte bli. Det kan ju vara olika för andra såklart, men så är det för mig :)

SoeN
0

#27, Å tack! Blev lite orolig när jag läste att man borde börjat med tabletter innan, men vaddå liksom, om man inte har problemet då blir det ju svårt. Frågade aldrig hur provet såg ut, alltså värdet men jag ska äta en tablett? Tänkte också på att det gått så "långt" i så fall (även om jag är i v10), läste om hjärnskador? Nej usch, jag läser inte mer. Det är som du säger, står allt möjligt. Jag kan inte minnas att de tog dessa prover med tidigare graviditeter? 2001 och 2008 men då kanske.man inte gjorde det? Bm sa att man börjat med det? Men om man aldrig haft det, kommer det bara så här då?

[GråHäxa]
0

Det var precis sånt jag läste med och då tänkte jag ju att det redan var försent när det upptäcktes i vecka 10. Men jag tror att det snarare är om man redan har kraftig underfunktion som man kanske skall försöka få ordning på det innan man blir gravid. Men vad jag förståt så är det inte helt ovanligt att få problem med sköldkörteln under graviditeten eftersom att det krävs mer av den nu. 

Jag minns inte hur mina prover såg ut men jag hade bra lite underfunktion så jag äter 87,5 mg. Du har säkert inte hunnit få någon allvarlig underfunktion heller. Jag vet en bekant som hade väldigt mycket underfunktion, hon var så sjuk så att hon inte ens kunde ta sig upp ur sängen, i ett sånt fall är det nog inte så bra om man blir gravid. Men som sagt jag tror inte du behöver oroa dig, det låter så mycket värre än vad det är när man googlar :)

SoeN
0

Ja men så kanske det är, att det kan komma under graviditeten. Och nu är det slut googlat ;) Jag vet inte mycket om det men får väl fråga Bm nästa gång, alltså om olika värden och så vidare. Tack!

[GråHäxa]
0

Ja google är bäst att låta bli har jag fått erfara haha :P

Ja hör med din bm så hon kan berätta hur det ligger till. Sajtvärden här på sidan verkar vara duktig på det här med sköldkörteln, hon kanske kan reda ut några frågetecken 🙂

SoeN
0

Tack :)