Sjukskrivning
Är nu sjukskriven i två veckor. Någon mer här som också är/ har blivit det pga graviditet? Har aldrig varit det så undrar hur allt sånt funkar? Ska man bara skicka in intyget till försäkringskassan och sen låta de sköta allt? Vecka
Hej!
Du fyller i ansökan på försäkringskassan och ser till att ditt sjukintyg skickats in elektroniskt till försäkringskassan, annars får du skicka det manuellt. Det ser du när du loggar in. Sedan gör försäkringskassan resten av jobbet. Om du skulle förlänga din sjukskrivning behöver du inte ansöka ännu en gång utan det sker automatiskt.
Jag har varit sjukskriven pga graviditeten sedan september
#1 Det sköts bara automatiskt om den inte blir glapp med tex att sjukskrivningen går ut 31/7 och möte med ny läkare sker 7/8 med då retroaktiv sjukskrivning till 1/8. Systemet känner inte av det retroaktiva datumet utan går efter när intyget skrevs. Man får då kontakta FKs kundtjänst eller ändra på sidan om ändrad omfattning. Har varit sjukskriven sen juli pga graviditeten, med flertal retroaktiva sjukskrivningar :S Ett tips är att be läkarna skicka elektroniska intyg till FK samt ta kopia till arbetsgivaren vid varje ny sjukskrivning :) På FKs sida får man ansöka om sjukpenningen.
Dock är du anställd så betalar ju din arbetsgivare de första 14 dagarna så då behöver du inte göra något på FK , bara om den förlängs. Var sjukskriven i 3 veckor i november så då fick mitt jobb betala de 2 första veckorna och FK den sista. Jag råkade dock anmäla till FK från första dagen, men fick bara ett papper hem att de ej beviljade de första veckorna men den sista.