Inlagd i Linköping m. tvillingar
Hej! Jag tänkte berätta lite om hur det är när det går fel. För det kan gå fel i en graviditet. Det blir liksom inte som man tänkt sig alls! Kanske finns det fler i liknande sits eller som kommer hamna i liknande sits som finner detta intressant. Lite bakgrund först. Jag är gravid med enäggstvillingar i v27+0 (idag). Fick beskedet om tvillingar i v 13 på Kub. Den ena var några dagar mindre än den andre men inget allvarligt. Under veckornas gång ökade storleksskillnaden till ca 15 dagar vid RUL. Med enäggstvillingar får man ultraljud varannan vecka då man är orolig för vissa komplikationer som kan uppstå när 2 foster delar moderkaka. Men trots att han var mindre så såg allt bra ut och inget att få nån oro för. Men det kom att ändras. Den 29e oktober åkte vi på ultraljud som vanligt och de upptäckte att flödet i navelsträngen hos "lillemannen" var dåligt. Något som inte varit innan. För säkerhets skull ringde de Linköpings universitetssjukhus och valde att ge mig en kortisonspruta. Vi fick en tid i Linköping men inte fören veckan efter, den 4e november. Väl inne så tog de beslutet om att jag skulle läggas in för täta kontroller. Den lille tvillingen var så liten så de tvivlade på att han skulle klara sig utanför magen. Och då skulle vi stå med 1 avliden och en väldigt sjuk bebis. Så jag har fått fler kortisonsprutor och ligger mest och vilar här på sjukhuset. Planen just nu är att gå 28 fulla veckor för då har den friska tvillingen så pass goda utsikter att de inte riskerar hans hälsa. Det är nästa söndag. Efter det kommer det bli snitt och pojkarna kommer plockas ut. Kortisonsprutorna har för övrigt gjort susen! Flödet är mycket bättre och bägge mår bra. Pulsen är bra och flödet är bra. För min del är det väldigt tråkigt att ligga här själv. 30 mil hemifrån. Min sambo är hemma med vår 1åring så jag får klara mig själv. Har som tur är tv på rummet. Jag kommer försöka hålla er uppdaterade hela vägen. Men det händer förhoppningsvis inte mycket nästa vecka…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag håller mina tummar å allt annat som går att hålla för att allt går bra för er.! Härligt att höra att det är stabilt i nuläget.. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Fint att höra att det är stabilt just nu. Jag hoppas att det går bättre än vad de tror för tillfället.
Jag fortsätter hävda att det går bra! Jag tror stenhårt på er, lilleman kommer också att klara det. 28+0 då räknas de inte ens som extremprematur längre, då har ni kommit långt! 😃
Känner igen den där skittrista tiden på sjukhus… jag fick ju dela avdelning med BB så alla gick ju omkring med sina mirakel, medan jag visste att själv skulle jag hamna bakom den där stängda dörren dit ingen utom personalen gick (neo).

Hoppas verkligen att det går vägen för er! Om allt ser bra ut nästa vecka, väntar de med att ta ut dem då?
Vi följer dig här! <3
//Firsttimer
Tack alla :) Problemet är ju att lilleman "inte är i v 28" utvecklingsmässigt. Mer som v 23… Men som dom sa så är det omöjligt att veta hur pass frisk/sjuk han kommer vara. #4 Det verkar inte som det utan v28 verkar vara det som gäller. Men imorgon ska vi på läkarbesök igen och då ska jag fråga det. Då är det nytt flöde med så de kan se bättre hur påverkad han är. Vi måste planera boende på Roland Mcdonald huset med så bra att veta hur de tänker med förlossningen. :) #3 precis! Alla glada föräldrar med friska bebisar medan vi kommer hamna bakom neo… Neo är liksom en annan värld ;)
Såg nu att sista delen av mitt inlägg försvunnit så fortsätter ;) #3 Jag tror på lilleman jag med! Han är så pigg och stark. Om nån klarar det så är det han :) jag ger inte upp!

Det vore väl oklokt att plocka ut den redan ifall det ser stabilt ut? Då är det väl bättre (och tråkigare) att bara ligga kvar där och vänta lite till? Alltså om de gör täta kontroller och det bara ser bra ut så kan de väl göra ett akutsnitt om det skulle börja dala igen? Så hinner lilleman växa på sig (förutsatt att han växer och inte bara ligger och gottar sig med bra flöde). Håller tummarna för att det ska gå bra. Jag tror på er :)
golf.ifokus.se
Jag hoppas och tror att den här historien kan få ett lyckligt slut!
Jag har tänkt på när man pratar med folk, läser runt på nätet och kollar på förlossningsserier mm att det oftast går så mycket bättre än vad man först har trott. Att många har fått hemska besked t.ex om att bebisen/bebisarna inte har så stor chans att klara det eller att barnet lider av någon allvarlig sjukdom eller liknande. Men att man väldigt ofta faktiskt ändå hör att det gick mycket bättre än väntat tillslut!
Jag hoppas att det blir så i ert fall också 🌺
Tråkigt att läsa Emma, kommer följa er resa. Jag hoppas att Lilleman växer på sig och att de kan stanna inne lite till. Du får be om ljudböcker och annat att göra. Förstår att det är tråkigt att ligga där men det är en begränsad tid. Passa på att vila och gör annat, du kanske kan sticka eller göra något annat?
Även idag var flödet jättebra! & hjärta, mage, blåsa och vattenmängd. Så bra det kan bli :) Tillväxten kan vi inte kolla fören nästa vecka. Förra veckan vägde dom 550g och 1000g. Så om allt fortsätter se bra ut under veckan blir det inte förlossning nästa vecka utan vi fortsätter såhär. Känns ju super! För efter v 30 kan vi vara på neo hemma & inte 30 mil bort. Jag har böcker, handarbete och annat att sysselsätta mig med så det känns okej :) Min man hälsade på idag, har precis åkt hem igen. :) Så min energidepå är påfylld ;)
Ojoj vilka härliga nyheter! gör dom någon daglig kontroll utöver CTG? tänker det kan svänga fort och det är långt tills nästa vecka.
#12 ja visst är det! :D Ctg är 2 gånger om dagen så det kollas noga :) Flödet kollas varannan dag. Vi är inte ute ur skogen än men vist ser det ljusare ut :) 27+2 idag
Håller alla tummar för dig och dina tvillingar!!
Va härligt att höra att det börjar ljusna!!
Vad härligt att höra! Klart att det kommer gå bra :) Varje dag som går är ju jättebra för dem båda, och dig med naturligtvis :)
Heja Emma! Kom en tår… Minns Ronald MacDonald. Sånt jäkla bra ställe!! Finns inget sjukhus där utan det blir hemma. Det är ordnat så bra. Hoppas ändå ni slipper stället och klarar er så bra det bara går. Fortsätt kämpa!
Håller tummarna för fortsatt stabilitet och att allt går bra!
Håller tummarna och följer er resa!! 🌺
#17 det verkar superbra ju. Så vi kan ha Elliot hos oss och ett eget utanför sjukhuset på kvällen. För föds de här får vi inte vara här på natten. Men hoppas vi får komma till Kalmar v30 (allt beror på hur sjuk/frisk lilleman är). Dag 10 idag. Måste erkänna att det börjar bli, hittar inte rätt ord men, "deppigt" att vara här. 30 mil från familjen. Vecka 27+5 idag. Närmare den magiska vecka 28 ;) Flöde och hjärtljud ser fortfarande bra ut. De kliar sig lite i huvudet för nu kan det inte vara kortisonsprutorna längre. Nästa "mål" är tillväxten nästa vecka. Kommer kolla den runt onsdag för då är det 2 v sen sist. Har lilleman växt då så är det ju så bra det kan bli! :)
Lycka till! / Hälsningar Ylva tvillingmamma till Selma och Elias snart 2 år, födda VU v34+5.
Vad härligt att höra! Jag håller tummarna så hårt för er skull! Hoppas att du får komma hem också, alltid skönt att ha familjen nära när det är i situationer man inte känner sig helt bekväm i!
Men ääh, skulle just puffa tråden och vara nyfiken, så såg jag att nästa TUL är runt onsdag… attans! Men jag tänker puffa ändå 🤪
Inatt gick vattnet. Lyckades ignorera första lilla "floden" som kom. Men sen kom en till. Så satte mig upp och tände lampan och såg då att trosorna var dyngsura. Satte på en binda och då kom det ännu mer. (Fast inte full vattenavgång). Suck. Bara att ringa på barnmorskan som sa att det onekligen såg ut som vattnet gått efter beskrivning och hon såg sängen och bindan. Hon hämtade ctgapparaten och fåfäng som man är bytte jag trosor och binda :P Lilleman är svår att hitta så läkaren kom med ultraljudet. Allt såg bra ut och bägge hade vatten så hon frågade bm om det verkligen var vattenavgång och hon sa att det var det. Men som sagt inte fullt men det kommer lite då och då. Fick penicillin mot ev infektion och kommer få var 6e timme. Jag fick även göra "odling" i vagina med 2 bomullspinnar. Inga sammandragningar. Slemproppen verkar ha lossnat med. Lite blod men inget att oroa sig för. Nu ska jag bara försöka vila. Men lär väl bli bebisar inom det närmaste dagarna. Skönt att jag är här inne och inte hemma :) dom har koll på allt.
Oj då! Men hoppas allt går bra tillslut!
Oj ok! Du verkar väldigt lugn ändå, det tycker jag är starkt. Jag hade nog varit supernojig vid det här laget. Hoppas allt går bra och vägen nu! Alla tummar hållna!
Spännande, om än lite tidigt. Men de har ju koll på allting och känns som att du verkar ta det hela lugnt och det är nog väldigt viktigt, tror jag :)
LYCKA TILL!
Jag tänker på er och håller tummarna för att allt går bra!
du kan ligga i veckor med vatten som sipprar 🙂 optimist in i det sista!

Oj! De vill nog inte vänta längre. De kanske börjar känna sig redo att titta ut? :) Lycka till.
golf.ifokus.se

Spännande! Håller alla tummar och tår här hemma för att det ska gå vägen med båda två 😊
Håller tummar och tår här med att allt skall gå bra :) Lycka till!
Tack alla. Klart man är nojjig innerst inne. Särskilt för lilleman… Sen ovissheten om man kommer ha barn imorgon. Eller om en vecka…eller 2 veckor. Jobbigt jobbigt. Men att bryta ihop är värsta tänkbara :) kan inte göra ett smack åt något ändå.
Nu är dom ju "inte ens" extremprematurer längre om dom kommer ❤️🥳
Förstår att de e jäkligt tufft! Önskar er all välgång!
Har du saker att underhålla dig med då tills vidare? Känner du någon här? 🙂 Tycker lite synd om dig som har sambon så långt bort!

Mvh Stephanie 

Följer 🙂
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Ultraljud klart. Vattnet som går är hos lilleman, såklart, men flödet ser fortfarande bra ut och växt har han gjort lille gubben även om han fortfarande är 45% tillväxthämmad. Uppe i över 700gr nu och storeman strax över 1100g (-15%). Han har alltid legat över innan när de räknade dagar och inte vikt men 15% är ju inget jämfört med 45%. Vi avvaktar och tar en dag i taget för dom mår fortfarande bra bägge 2. Trots lite vatten hos lille. Men fylls ju på med nytt också. Ligger ju i Linköping nu då sjukhuset hemma har en gräns på runt v 29/30 vad gäller prematur. Frågan är om dom räknar veckor på lilleman så vi får komma "hem" om 1.5v eller inte. Ska fråga barnläkaren imorgon när de har sin veckogenomgång här nere. Vill såklart inte riskera något men vill ju också hem! 30 mil är för långt :( Har inte sett min son på 2 veckor… :'(
Jag var i din situation 2014, men mina pojkar hade även tts, tvillingtransfusion. Vår lille hade varit utan fostervatten sen v25. De föddes v 29 o vi förlorade vår älskade lille pojke 740g efter två dagar. Vår store kille 1200g mår bra idag. Fostervatten är så viktigt för lungorna så dina killar har bättre odds o jag hoppas du får behålla båda!
#39 tts är ju en mardröm! Beklagar verkligen :'(
Ja tts är det värsta man kan råka ut för i tvillingraviditet tror jag. Men de är duktiga i linköping. Jag var dock inte beredd på alla känslor när de föddes, neo. Hur illa det var. Det var som om man i o med alla kontroller blev invaggad i ngn slags falsk trygghet. Be om besök på neo o träffa neoläkare. Kram o lycka till!
Har alltså tvillingar varsin säck med fostervatten?? Nu lär jag mig nya grejer här.
Hoppas det fortsätter gå bra för dina små bebbar <3
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#42 oftast men inte alltid. Finns olika. Bl.a -varsin moderkaka och varsin fostersäck -delad moderkaka men varsin fostersäck (vi) -delad moderkaka och delad fostersäck Ju mer dom delar ju större risk för komplikationer. ************************************ Här är allt fortfarande stabilt. Vi har även gått 29 fulla veckor!
Nu vill jag också hoppa in o lägga en liten styrkekram här bland alla andra! Har följd denna resan men aldrig kommenterat! Känns så skönt att det rullar på och allt känns och ser bra ut! ❤️
#43 Helt fantastiskt 😃 går inte att säga annat ju!
#45 Eller hur :D Idag sa en läkare som jag inte träffat innan att om värkarna kommer igång skulle jag få föda naturligt som det är nu. Ena ligger med huvudet neråt. Blev paff för alla har nämnt snitt innan. Men ungen hinner väl vända på sig igen tills dess så hoppas inte för mycket 😉

Skönt att allt låter bra nu :) kommer säkert fortsätta så!
Fantastiskt! :)
Åh vad glad man blir! Inte varit in på ett tag nu. Glad dina små håller sig stabila och kvar. Tänker på dig lite då och då. Du är duktig!
Många kramar till er alla!
Hur länge brukar man gå med tvillingar?
Tvillingar räknas som fullgånga i 34+0
Tack för svar 🙂
Följer
Hej alla. Tack för alla fina ord! :) Ultraljud idag och allt såg bra ut. Lilleman har lite vatten men ändå så att han kan dricka. Varit här i 3 veckor nu. Måste säga att tiden ändå gått rätt fort! (V29+3)
#54 Följer din resa som så många andra här! Blir glad varje gång vi får positiva nyheter! Kämpa på! <3
Så skönt att höra! Fortsätter hålla tummar och tår.
#54 Vad härligt! Vilken kämpe du är, ja ni allihop!
#54 Hur stora beräknas de vara nu? 😃
#58 ingen Tul idag utan det blir nästa vecka så ingen aning :)
Glömt att sätta tass här ju! :)

Grattis :D Facebook avslöjade för mig att de minsann ville ut och att de mår bra :)
golf.ifokus.se
Men åh vad kul! Stort grattis! Hoppas ni mår bra alla 3 :)
Men ååh grattis! hur stora är de? :D
Grattis!!
Grattis
Haha det stämmer bra. Värkarna började av sig själva och trots alla försök att stoppa upp så gick det inte. Så efter kejsarsnitt så kom dom till världen i e.m. Dom andas helt själva (!?) Och ingen respirator behövdes till läkarnas stora förvåning. Viggo vägde 1410gr och William vägde 920gr. Jättebra! :) nu hoppas vi att det försätter vara stabilt! :)
Grattis!! ^^🎂🎂
Edit: Vad härligt att de gått så bra! De låter som två riktigt starka rackare :)
Grattis! Hoppas ni mår bra allihop!

Åh grattis! Håller alla tummar och tår för er och era pojkar ☺️
GRATTIS! Så skönt!! :)
Grattis! Hoppas allt fortsätter gå bra för er framöver :-)
Grattis och lycka till med dom små liven :D
Men åå så roligt! Och härligt att allt gått så bra. Hur mår du? Är de lika varann, de små? :) Kram och grattis!

Grattis! Så otroligt små de måske vara. Underbart att det går bra!
Stort grattis! Skönt att göra att det gått bra :)
Stort grattis! Skönt att göra att det gått bra :)
Grattis!
Grattis!
meh, hur kan läkarna vara förvånade när dom hann få kortison 🤔🤦♂️
hur länge blir ni kvar i linköping?
Har de cpap? Mina födda i v34+5 behövde cpap nått dygn ( andas i motstånd) grattis åter igen!
Men åh…. Tänk vad man missar! Grattis till de små liven 😃 Nu väntar man spänt på mer info. Ta hand om er!
Tack alla! Vet inte hur länge vi blir kvar här i Linköping men veckan ut räknar vi med. Dom har Cpap båda 2. Viggo (större) har haft lite svårt med andningen men har klarat sig än så länge men legat på gränsen till att få respirator men sluppit än så länge. Daniel har fått mata båda och bytt blöja på Viggo. Jag har inte kunnat. Först idag som magen bara gör skit ont och inte rent jäkla apont rent ut sagt. Men utsätter man kroppen för 2 graviditeter tätt och 2 akuta snitt med 13 månader mellan och 3 barn så får kroppen och magen vara helt slut ett par dagar ;) Läget är fortfarande stabilt. Får nog flytta över till neo snart. Jag är ju fortfarande inlagd och behöver smärtlindring men ligger bara en korridor bort :)
GRATTIS!!!! Åh vad skönt att allt ser bra ut så här långt! Fortsätter följa er med spänning!
Grattis! Vad skönt att höra att allt har gått bra!

Grattis! Vad roligt att höra att det går väl för er hittills! :)
Tack alla! :) Imorgon redan kommer vi få flytta "hem". Så bye bye Linköping ;)
Stort Grattis Och Lycka till :-)
Vad skönt att ni slipper därifrån så fort :)
Vad härligt att ni redan får byta sjukhus :) Såg bilderna på Facebook, supersöta är de dina små :)
Tjoho!
Du kan PMa mig din adress så kommer lite kläder bara alvin är frisk. Alternativt om ni lämnar paketet oöppnat till någon annan som kan tvätta innan ni tar emot dem, beroende på hur fort ni vill ha kläderna :)

Grattis till killarna och skönt att höra att allt verkar gå bra :)
Igår kom vi till rätta här hemma i Kalmar. Viggo o William mår prima. Idag har vi vägt dom och suttit med dom kängurustile. När vi vägde dom så var bägge utan Cpapen en stund och klarade det superbra! ♡
Välkomna hem <3
Va skönt att höra att dom verkar må så bra! :)

Åh vad skönt :) Har de gett er någon tidsram på hur länge ni blir kvar, eller är det helt upp till pojkarna?
golf.ifokus.se
Åh vad jag har missat! Men vad skönt att höra att det ändå gått bra, har tänkt på er! Måste vara skönt att vara tillbaka i Kalmar. Hur är det med magen nu, har du fortfarande ont?
Magen blev bättre så fort tarmarna började jobba och gaserna kunde komma ut haha ;) Sen när nr 2 äntligen gick att utföra så blev det ännu bättre :) Idag fick vi bada dom för första gången! :)