Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1104 ggr
Litenloppa
0

Hur lugn är för lugn?

På mvc besöket i vecka 24 sa BM att nu ska jag känna rörelse varje dag(vilket jag gjort länge)och om bebis blir ovanligt lugn och rör sig mycket mindre än vanligt skulle jag ringa till förlossningen och prata med dom. Hela helgen har varit lugn, jag känner ju att han rör sig men det är mer fladder än de hårda sparkar och bökande kullerbyttor jag kännt de senaste 2 veckorna. I torsdags var det så vilt att jag inte kunde sova eller vila fast jag var dödstrött sen vände det och från fredag har han knappt märkts av alls mer än lite fladder och en och annan puff. Jag vet inte vad jag ska tro om det riktigt. Jag tänker att om ham växer mycket just nu t ex så är det väl ganska naturligt att det blir lugnare. Å andra sidan skulle det ju vara hemskt att komma in för sent och förlora honom om det ju är något som är fel… Jag har varit 2 gånger på förlossningen tidigare med diverse problem och vill helst inte åka dit mer… Man känner väldigt tydlig ovilja från personalen, att man är välkommen om man ska föda barn eller håller på att dö men inte annars…

Tjeja
0

Men ring och rådgör med dem istället då! :-)

De kan ju verkligen förklara vad som är "för lugnt" eller inte och kan ju få avgöra om dem vill få titta närmare på dig eller inte tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Litenloppa
0

Jag litar inte på dom… tyvärr. Har som sagt varit inne tidigare b la med väldiga smärtor men det känns tydligt att dom mest vill bli av med en när dom konstaterat att det inte kommer bli någon förlossning. Man får liksom ändå inget svar på något mer än "jaaa det är ju svårt att säga… Du får se till att vila. Ring tillbaka om du börjar blöda eller får kraftiga värkar" Sen sitter man där och är varken klokare eller lugnare än innan man ringde utan känner sig mest dumförklarad.

Tjeja
0

😕

prova ringa 1177 då, har du tur har dem en barnmorska där som kan hjälpa dig att svara också. De brukar vara väldigt duktiga.

[TanatosNyx]
1

Det är sådär när man kommer in enligt min erfarenhet också. Jag var in i snitt 1 gång i veckan, så jag lider med dig. Du får tänka att det handlar om pengar och personalbrist, det är inte du som är problemet. Det är deras arbetsmiljö som är under all kritik.

Litenloppa
0

Jo jag jobbar själv i vården och vet precis hur hopplösa arbetsvillkoren är. Och hur frustrerad man är som personal och hur mycket man skäms över att inte hinna med eller råka fräsa lite. Men det gör att jag tycker det är ännu svårare att stå på sig, just för att jag vet vad som ligger bakom. Jag vet ju förstås att det bästa är att ringa. Tänkte bara att fler kanske upplevt lite längre lugna perioder och kanske var det normalt? Han kom igång lite nu på kvällen och bökade runt och sparkade lite på blåsan ^^ Inte lika mycket som vanligt men hanär ju igång så det kan ju knappast vara akut. Tror jag avvaktar till imorgon sen får jag väl ta tjuren vid hornen och ringa och rådfråga… Och stå ut med att bli dumförklarad :/

sisela
0

Min tjej har hela vägen igenom haft livliga perioder i två-tre dagar följt av lugnare perioder på två-tre dagar.  Jag har kunnat märka henne varje dag, men hon har varit betydligt mer stilla vissa perioder. Endast två gånger har jag känt mig lite orolig och provat tricket med isvatten och räkna rörelser.  Är det 10 rörelser på två tim eller nåt sånt tror jag. Det har aldrig varit  något problem att komma upp i det.  Ibland är man ju själv distraherad med andra saker så man inte märker så tydligt.

[TanatosNyx]
4

Det är på minskade rörelser man ska agera. Vid uteblivna rörelser kan det vara för sent. Det är farligt att förringa en noterad avvikelse. Det kan gälla liv, och barnet har bara dig just nu. Vad är väl lite obekvämlighet i jämförelse? *pepp pepp* <3

Pontiac57
0

Vet hur det är när man inte blir tagen seriöst. När jag va i v 28 ingde jag in till barnmorskemottagningen för att jag inte hade känt några rörelser på hela dagen men fick till svar att det är vanligt, man oroar sig inte förän man passerat v30.. som tur va började bebis röra sig senare men ändå

mollyt
0

Det är så olika det där #8 jag är i v26 nu och pratade med min barnmorska igår när jag var där, och hon sa att redan nu skulle jag ringa in till förlossningen om jag märkte att det var färre rörelser än vanligt.

Sarah
1

Jag upplevde att det tog en enormt seriöst just då det kommer till rörelser senarfe i graviditeten. När jag åkte in pga minskade rörelser (i v38 har jag för mig) tog det ca 30 sekunder från att jag kom innanför dörren tills att jag låg uppkopplad på maskiner och hörde hjärtljuden. De lämnade väldigt öppet för min känsla om vi skulle åka in eller inte, så då var de lite vaga, men när jag väl var inne var bemötandet fantastiskt.

Tjeja
0

Litenloppa #0 hur har det gått?