Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 11188 ggr
emmaaaa
5

Katt och graviditet :)

Finns det några här som har katt/katter och är gravida? Eller har varit gravida :) Är lite nyfiken på hur era katter reagerade när den nya familjemedlem kom hem?. Och hur ni gjorde för att presentera dom för varandra? Eller ja katt till bebis :) Jag har en katt och vi två sitter nästan ihop haha, låter kanske skit töntigt! Men vi har ett speciellt band hon och jag :) Jag är så otroligt rädd att hon ska bli arg på mig när bebis kommer.. Sen undrar jag en till sak, kan det va så att katter eller djur överhuvudtaget kan känna att man är gravid?.. För min kisse, vi två har alltid sovit med varandra. Hon väljer oftast att sova vid mina fötter :) men nu sen jag blev gravid (vecka 23 nu) så väljer hon gärna att sova väldigt nära/på mig, helst vid magen :) hon brukar även innan graviditeten lägga sig på min mage när jag precis vaknat på morgonen för lite morgonmys men nu vill hon gärna krypa upp och lägga sig på magen lite när som helst på dygnet och lilla skrutten i magen sparkar Hej vilt på katten då haha!. Jag tycker ju det är jätte mysigt att min katt vill va nära mig och magen och jag är nästan helt 100 på att hon har kännt av bebisen buffar :) kanske att bebis kan höra när katten spinner?

[TanatosNyx]
4

Djur känner på sig sådant där oftast långt innan man själv vet 🙂 Din katt vet, var så säker ❤️ Jag tror inte du behöver oroa dig, på sin höjd att du får akta så inte katten lägger sig på bebben (ansiktet) när den är ute 😃

jackiejohn
0

Katten vet att du är gravid, de känner av sånt :) Och jag tror inte du behöver vara orolig för att katten ska bli sur! Vi har två katter själva och när vi kom hem med dottern så var den ena väldigt nyfiken och la sig strax tillrätta brevid dottern, den andra cirkulerad runt och typ 2 dagar senare så låg även hon på "sin plats" brevid dottern. Ingen av våra katter har försökt lägga sig på henne men det är ju det en får se upp med först och främst och sen bara låta katten/katterna ta sig sin lilla tid :) Våra hade visserligen känt den nya lukten i ca 3 veckor innan vi kom hem då vi låg inne men kom hem och bytte kläder och tvätta så fanns ju dottern lukt och saker med hem :)

Sarah
0

Våra 4 katter är rädda för bebis. Livrädda. En kan acceptera henne om vi är i sängen, men inte för nära och han drar så fort hon låter.

emmaaaa
0

Åååh så gosigt att hon känner av att jag är gravid :D och va härligt att höra #1 och #2 att det gått så bra för er :) jag hoppas innerligt att det ska gå bra mellan bebis och katt också. Mitt hjärta skulle gå av annars :( Jag är rädd att det ska bli som #3 säger, att hon ska va livrädd för bebis :( Jag har nämligen två syskonbarn på 1 och 4 år som hon gärna undviker när dom är och hälsar på. Men jag tror det är för att 4 åringen halvt "jagar" henne och han är själv livrädd för katten så när katten rör sig så skriker han haha. Eller ja han jaga henne inte, men han går fram för att klappa och hon rör sig, han skriker och springer som ett yrväder runt henne och iväg.. min katt var kattunge när 4 åringen ca 1 år och då gick det jättebra, så därför har jag lite hopp om att det kanske kan gå nu när katten får en bebis som ligger still men skriker/gråter haha. Men jag tänkte att hon kanske accepterar våran bebis just för att den är våran och tillhör "flocken" :) önsketänkande haha! Hon har aldrig någonsin lagt sig vid mitt eller någons ansikte innan så det är jag inte så orolig för att hon ska göra, men vi komme ha mega kolla så det inte händer om det skulle ske :)

jackiejohn
0

4# Våran äldsta katt är skygg utav sig och är det barn här som hoppar och leker så smyger hon gärna undan, hon smyger även gärna undan om det är andra vuxna människor här. Jag låter henne va, vill hon vara med så är det ok vill hon gå undan så är också det ok :) Jag trodde inte hon skulle acceptera dottern så fort med tanke på hur hon är annars så det var över förväntan :) Låt katten ta allt i sin takt och sen tror jag inte det är fel oavsett att katten har ett "eget ställe" att gå till, våra har sitt lilla kryp i källaren tex :)

[GråHäxa]
1

Det här funderar jag också en heldel på. Jag är jätte tight speciellt med min hon katt, så att hon ligger nära mig och sover är inget konstigt men min han katt som är väldigt skygg och inte mycket för att gosa han har helt plötsligt blivit jätte tillgiven och vill gärna ligga i mitt knä numera. Jag är bara i v.6 så han kan ju knappast känna någon bebis ännu, men djur borde väll kunna känna av hormonförändringar?

Vad mysigt ts att din katt ligger vid magen och känner sparkarna :) Skall bli spännande att se hur mina katter reagerar om de får känna sparkar, gigantiska ögon kan jag tänka mig 😃

Intressant tanke om bebisen kan höra att katten spinner. Spinnandet är ju rogivande så det borde ju vara bra för bebisen :)

emmaaaa
2

#6 åååh va mysigt och stort grattis till graviditeten :) Jag fick nästan lite ångest när jag plussa för jag va så rädd att katten och jag inte skulle kunna ha våra stunder ihop längre haha!. Men nu känns det bättre och vi börja sakta men säkert förbereda huset för bebis ankomst med nya möbler, om möblering för att få plats med vagga osv osv, just för att katten ska vänja sig lite åt gången :) Jag har för mig att jag läst att som #1 säger att djuren oftast märker av innan en själv vet att man är gravid :) så dina katter känner garanterat på sig att något växer i din mage hihi!. Kanske inte att dom känner av bebis ännu, för nu är ju din bebbe inte så stor men dom känner säkert av hormonerna osv som du säger :) Ja det är jätte mysigt verkligen, då blir jag varm i mitt mammahjärta haha! (Kallar mig för mamma till min katt också HAHA låter säkert as töntig), man märker att hon är väldigt försiktig med magen när hon sitter på den :) för förut så va det mitt på magen när hon skulle lägga sig (dom trampar ju oftast lite innan dom lägger sig), men nu sätter hon sig oftast mer upp mot bröstet innan hon lägger sig över magen eller ja hon gör annorlunda nu så man märker verkligen att hon vill va försiktig :) Flera gånger har jag gråtit för jag känner mig ensam fast att min sambo inprincip sitter bredvid mig haha. många vänner har försvunnit och jag är så beroende av min sambos närhet nu när jag är gravid, hormonerna som flödar antar jag haha. Men då kan min katt komma som en skott till mig och lägger sig sked vid mig, typ som att hon känner på sig att "oj nu måste mamma/matte ha mys och närhet", jag börjar tjuta varje gång för jag blir så glad haha!. Men än har hon inte reagerat så mycket på sparkarna, hon låter bebis få kicka på hihi. Ännu är det inga mega sparkar men det blir hårdare och hårdare för varje dag så jag vet att hon känner av bebben i magen :) får se hur hon reagerar när det blir mer "brutala" rörelser där inne ;) Ja men eller hur :) det känns ju som att bebis borde höra henne spinna och att det borde va ett lugnande och harmoniskt ljud för bebis :)

[GråHäxa]
1

#7 Tack så mycket och grattis själv, mer än halvvägs igenom 🙂

Hehe jag känner igen det där, jag får också lite ångest när jag tänker på relationen till mina kissar för jag vill absolut inte förlora bandet till dem. Jag tycker inte att det är det minsta töntigt katterna är våra barn här hemma också, nu när det kommer människobarn så kommer katterna benämnas som våra pälsbarn haha😃

Vad fint att din kisse är så  omtänksam när du är ledsen och försiktig med magen! Katter är verkligen fantastiska djur! Åh det är så mysigt när de ligger sked med än, undra hur det går sen när man är riktigt stor haha. Precis när jag hade plussat så fick jag något konstigt gråt anfall och grät i nästan 2 dygn (Varför fattar jag inte för jag var egentligen jätteglad, får väll skylla det på hormoner haha) Men då kom min hon katt och la sig bredvid mig och stannade vid min sida i 2 dygn men ända undantag för att äta eller gå på lådan.

Ja det blir spännande att se hur de reagerar när det riktigt ordentliga rörelserna kommer. Det måste ju egentligen vara ganska bisarrt, fast det är ju också helt naturligt så djur kanske inte tycker att det är de minsta konstigt :)

Ja man tycker ju det. Kanske kan bebisen vänja sig vid katten redan i magen, så att den blir lugn av spinnandet sedan efter födseln också 🙂

Liltith
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär brukade det se ut i början. Nu när barnet är närmare två år så håller sig gärna katterna mer ifrån då han är lite lätt vild men de kommer så fort han sover på dagen eller på kvällen då får man knät fullt i katter!

emmaaaa
0

#9 men guuuud vilken fin katt du har!!!!! Och bebis också såklart hihi! Kan tänka mig att katterna tycker bättre om barnen när de är bebis och ligger still ;) Och det är skönt att katterna har möjlighet att smyga sig undan om de känner att det blir för mycket :) Mitt katt är inne katt men vi har övervåning och hon har många små krypin som hon drar sig till när hon vill sova eller va ifred :)

emmaaaa
1

#8 hihi Tack :) ja det känns mega bra att ha kommit mer än hälften :D Ja men visst blir det så, dom blir ju som ens barn och dom är ju en i familjen :) jag brukar också säga att det blir mitt pälsbarn haha. Ja visst är dom, helt fantastiska :) Jag har varit sjukskriven hela graviditeten hittills pga att jag har extremt gravidillamående och extram trötthet så nästintill hela graviditeten har jag legat i sängen och min katt har alltid varit vid min sida i sängen, myst, gosat och bara funnits där ❤ älskade misse!!!! Till och med när jag kräktest som mest satt hon på min axel hahah Men åååh va fint av din katt!! Dom känner verkligen på sig att man behöver stöd :) Jag grät också när jag plussa, vi visste inprincip att jag var gravid för jag kände igen alla symptom sen innan (fick ett missfall en månad innan jag plussa igen) men ändå blev jag rädd och chokad haha!. Inte för att vi kunde få missfall igen utan att det blev så verkligt att nu kan det faktiskt komma en bebis hit haha!. Fast jag/vi var också jätte glad, men kanske så man reagerar på nått vis haha. Lite panik gråt ;) Hahah ja exakt, skulle va så kul att veta vad dom tänker när det sparkas. Eller om dom bara tänker att det är massage ;p Hihi ja precis, det är lite det jag hoppas på! Att bebis kanske blir lugn av kattens spinn utanför magen sen :D

[GråHäxa]
0

#9 Nämen åh vilka sötnosar, både katt och bebis! 

#11 Ja dom är ju verkligen familjemedlemmar, dom små pälsbarnen ^^ Din kisse verkar ju vara jättemysig. Åh va gulligt att hon satt på din axel när du kräktes, inte så många som vill vara nära då kanske haha :) Ja dom känner verkligen på sig när man behöver dem lite extra.

Hehe ja det kanske inte är så ovanligt att man gråter när man plussar, det är ju så enormt stort :) Hela livet är ju på väg att förändras. Beklagar verkligen att du var med om missfall tidigare, men det måste vara skönt att du blev gravid så snabbt igen efteråt.

Ja man hoppas ju verkligen att det skall bli bra mellan bebis och katt(er) :) Hade gärna sätt att dom blir bästa vänner ^^ Min ena katt fick träffa ett av mina kusinbarn för några år sedan, Han var då ca 3 år, älskar katter och ville gärna hälsa men min katt blev jätterädd för honom. Hon tittade som att det var de konstigaste hon hade sätt haha. Tror dock att de hade att göra med att han sprang emot henne med en sådan där lite pingvin liknande gångstil som små barn kan ha haha :D

emmaaaa
0

#12 hihi ja hon är verkligen mega mysig och sååå sällskaps sjuk! vi har ett sånt fint och speciellt band mellan oss hon och jag, men jag hoppas innerligt att det kommer gå bra fast att det kommer en annan liten bebis hit :) annars dör jag inombords! Ja det är säker det man får lite panik av, man vet så väl vad det är man "sysslar" med innan och väntar på det där plusset varje månad och när det väl kommer blir man livrädd haha!! Fast ändå så otroligt glad, men det är ju en stor förändring :) Det va lite halv jobbigt med missfallet, men vi hann bara njuta av plusset i 2 dagar sen kom allt blod. Men på nått vis kände vi på oss att det inte skulle gå bra, så vi va på något sett beredda på att det skulle hända. Låter helt sjukt haha!. Men när andra plusset kom så kändes det så mycket bättre :) och det va skönt att det gick fort, för efter missfallet ville vi verkligen ha barn NU :) hihi ja exakt, hoppas dom kan bli bästa vänner bebis och katterna :) Haha men gullemisse då!!! Men min katt gör precis likadant när mitt syskonbarn hälsar på, men när han va mindre gick det mycket bättre :) så jag tror på något vis att katterna kanske tycker det är lättare med en liten person först? Och just för att det kommer va en familjemedlem som alltid kommer bo här och inte "försvinna" efter någon timme för att sen ses igen efter någon vecka/månad så kanske katterna vänjer sig och inte tycker det är så läskigt sen när barnen är stora?!., för då har dom ändå hängt ihop länge varje dag med varandra :)

[GråHäxa]
0

Det kommer säkert att gå bra med kissen och bebisen :) Men jag förstår absolut oron, jag skulle dö inombords om det inte gick bra jag med!

Ja men det är ju så haha, men vet ju absolut vad man sysslar med och har blivit så besviken och ledsen när det inte tagit sig och sedan lipar man när det tar sig med haha. Ibland blir man inte klok på sig själv :D

Jag förstår att det måste ha varit mycket omvälvande när det blir pluss och sen blod :( Är livrädd att det skall ske här med. Men skönt ändå att du kan lita på din intuition, och att det gick bra tillslut :) När man väl har fått det där första plussat så går det ju inte att tänka sig att man skulle vara utan barn.

Haha jag det låter ju som att det är ganska vanligt att djur reagerar så på barn när det börjar röra sig och flyga omkring. Men det blir säkert annorlunda när barnet är en del av flocken som du säger. Katten får ju tid att vänja sig vid barnet när det går från att ligga till att springa :)

Sarah
6

En av våra katter har släppt sin ovilja nu :) det är den katten med störst närhetsbehov.

emmaaaa
0

#15 åååh vilken mysig bild :) Och va skönt att höra att katten gav med sig tillslut hihi!. Det ger mig lite hopp också haha ;D

mollyt
0

#15 ååååh! Jag kommer bildbomba er med mina kattbilder sedan när bebis kommer! Haha! Jag får smygstarta när magen börjar bli något att visa upp kanske!

Marvel-lous
0

Jag hade tre katter innan Merlin föddes men när han väl kom hem med oss så blev den yngsta otroligt svartsjuk - och kissade ner precis allt!
Jag försökte i månader att få bukt med beteendet men efter all sömnbrist orkade jag inte längre, men hon var ju min lilla tjej så jag ville se till att jag kunde göra det bästa för henne - och gav henne till min farmor. Hon har bott där nu sen förra året och de är båda två väldigt nöjda. :)

De andra två, äldre, katterna har inte brytt sig egentligen. Den ena tycker han är lite jobbig nu när han kan gå och ta tag i honom, men han är så snäll att han bara ligger där och låter honom. 🐱

Ria74
4

Jag hade en enormt skygg liten honkatt när Molly föddes och fastän hon aldrig i livet en gick fram när vi har haft besök älskade hon Molly från första stund. Hon sov med ena tassen på bebis jämt nästan :) Den andra kissen var inte nån älskare av människor men var helt okej med att dottern klappade när hon blev större.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
0

Ja skönt att en gett med sig, men vi har 3 till sin inte vill ha med bebis att göra. 2 springer iväg så fort hon låter.

emmaaaa
0

#17 haha ja samma här :D just för jag och min katt är så tajta så är jag så orolig att det inte ska gå bra, hon är ju min lilla bebis nu haha.

Som jag skrivit i tråden så älskar min katt att ligga på magen och hon får bara mer och mer buffar från bebis, men ännu accepterar hon dom och går inte där i från ;) men nu är det nog mer jag som tycker det börjar kännas lite obehagligt i magen av att ha en katt liggandes där haha. 

#18 Va tråkigt att höra att det inte gick bra med ena katten, men skönt att höra att det blev ett lyckligt slut för er båda :) Måste va skönt att katten fick bo hos din farmor så du kan träffa misse ändå hihi.

#18 gud vilken söt bild :D och va roligt att höra att ena katten fäste sig så för bebis, det är så jag hoppas det kommer bli för oss också ;) 

#20 ja just ja, du hade ju fler katter.. Med lite tur kanske dom accepterar henne tillslut också! är dom ute eller inne katter? :)

Azeman86
1

Vi har tre katter och en massa andra djur, ska ha barn om 2 månader ungefär. Ska bli intressant å se hur djuren, speciellt hur katterna kommer att reagera. Men jag kommer att komma hem precis som vanligt, och ställa eller lägga ner bäbisen på golvet eller något sånt och låta dom hälsa. Men tänker inte göra något märkvärdigt, men antagligen kommer jag att ge bäbisen till karln och ta katterna i famnen och gosa in mig i dom  så fort jag har kommit hem, precis som vanligt. :) 
Djuren har absolut märkt av bäbis i magen, dom ser ut som att tycka att det är mest märkligt och ibland ser det ut som en massa frågetecken ovanför deras huvuden när det sparkar och rör sig i magen, funderar antagligen vad för skit jag har ätit. :D Och bäbisen tycker också om att katterna kommer och lägger sig vid magen då hon trycker sig mot dom ibland. :)

Sarah
0

Ang andra djur. Mina hästar är oxå väldigt skeptiska till bebis :p Illrarna kommer inte få träffa henne på länge.

emmaaaa
0

#23 gud va spännande med illrar, det har jag varit sugen på att skaffa också :) Hur är dom som sällskaps djur? :D Jag älskar djur, men vi bor i ett litet radhus så ännu har jag och min sambo en katt och en kanin som är frigående här hemma :)

Sarah
1

Illrar är jätteroliga och kan vara ganska jobbiga :p Sociala, busiga och nyfikna. Men de kräver ganska mycket. Ett illersäkert hem tar lite fantasi att få och lyckas man inte har man utgrävda sopor, blommor, soffstoppning och kläder var och varannan dag :) Jag har 7 st atletiska pälsar och de får tyvärr inte bo inne längre, nu när vi har ett litet barn. Men det finns ju de som inte är lika aktiva och påhittiga som mina :) Men, ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det är ett lämpligt husdjur när man har småbarn. Inte när man har kanin heller då kaninen riskerar att bli middag.

emmaaaa
0

#25 va roligt att höra av någon hur det är att ha en iller, känns som det inte är så vanligt?! haha ja jag har uppfattat dom som väldigt livliga men sociala djur som vet vad dom vill ;) dom verkar ju så härliga!! Ja det var en utav de stora anledningarna till att jag la "iller planen" på hyllan, att jag såg att dom inte va en sån bra kombo med kanin. Så det blev katt :) och min kanin är kungen av flocken här hemma haha!

[GråHäxa]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade precis det här urgulliga klippet på youtube och kom att tänka på den här tråden. Vad underbart om katt(er) och bebis kan få en sån här relation ❤️🐱

[Liinda]
1

Här är en video på våran hankatt och bebis! Han äskar bebisen och vill vara honom nära hela tiden.

[Liinda]
0

Och ja det är lite tuff Love där men han går iväg när hans gräns är nådd och självklart bryter jag in om det behövs :)

probiotica
2

Känner igen de där:-) har en 14 årig hankatt som är mitt allt:-) han började också som du beskrev de, vill ligga nära och gärna på magen. Har också funderat på om de känner eller hör barnet:-) här är ett relativt nytaget kort på honom när han vaktar magen:-)

emmaaaa
0

Men ååååh så söta filmer :) underbara kissemissar!! Ja men eller hur #27 :), det vore ju fantastiskt!! #30 vilken mysigt kort, blir helt varm i kroppen! Det känns ju nästan som dom borde känns och höra bebis, eller känna borde de ju göra i alla fall när bebis "sparkar" rakt på dom hihi!. Nu är det inte så långt kvar tills våran bebis är beräknad, ska bli så spännande att se hur min kissemiss välkomnar bebis :)

probiotica
0

#31 haha nä de ser lite roligt ut då katten ligger på magen och far runt av sparkarna!! Haha ja de ska bli spännande att se hur djuren reagerar. Jag har en hund också så får väl se hur de blir avundsjuka eller vaktande:-)

Destany
0

har 2 katter o den ena katten e väldigt tålig o vill gärna bli klappad av sonen och det märks hon tycker om honom. Den andra katten e skygg så han ser man knappt förrän sonen somnat. E gravid igen o nu har den gamla katten börjat bli kelen o vill gärna ligga o gosa på magen

LoAEmma
0

Här är en till kattmamma och blivande bebismamma!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[VinterMaran]
0

Innan jag visste att jag var gravid lade sig min ena katt på magen och försökte buffa in sig i magen med sitt ansikte. Det har hon inte gjort tidigare så då började jag fundera om jag var gravid!hon har också börjat sova vid fotändan på min säng varje natt. Jag tycker de har blivit ännu mer keliga nu än vad de var innan (och de var keliga då med!). Barnen kommer i juni så det ska bli roligt att se hur de reagerar:)