Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 1643 ggr
smurfis
0

Vändningsförsök

Någon som har erfarenhet av det?

Hur går det till? Gör det ont? Hjälpte det? Kunde du föda normalt? När gjordes det?

[WickedAlly]
0

Jag gjorde med första barnet, i vecka 34+5. Försöket misslyckades och sonen kom sedan med planerat snitt. Vi fick komma in och läkaren gjorde ett ultraljud, sedan fick jag ligga med ctg ett tag. Sedan fick jag bricanyl för att livmodern skulle slappna av, det är vanligt att man får hjärtklappning av den och det fick jag. Men det gick över fort igen. Sedan försökte läkaren massera runt barnet, han tog i så att han svettades men det gjorde inte ont. Dock rätt obehagligt men det är ju inte så konstigt. Redan efter ett halvt försök insåg läkaren att sonen redan hade fixerat rumpan och avbröt det hela. Sen fick jag ligga med ctg ett tag igen och sedan fick jag en smörgås. Och det var det hela :)

sisela
0

Jag skulle göra det i fredags i v 37, men då hade hon vänt sig själv. Hade märkt en del kraftiga sparkar på ett nytt ställe, i dagarna mellan barnmorskebesök och vändningsförsök. Hon måste ha ploppat runt då. Det var väldigt skönt att hon klarade det själv. Jag fick det beskrivet ungefär som #1 skriver här ovan. Ultraljud för att kontrollera positionen, Bricanyl för att slappna av i livmodern, mätinstrument för att kolla barnets hjärtrytm, sen knuff och tryck uppåt för att lösgöra rumpan eller benen, sen tryck och "massering" för att knuffa barnet runt.

Elsaharr
0

Min mamma skriver från min användare, då hon inte har någon egen :) För mig gick det bra första gången, det gjorde inte ont och det lyckades bra. Andra barnet (med samma läkare!) tyckte jag att hon tröck väldigt hårt och hon lyckades trycka sönder något och det började blöda massa. Det slutade med att det blev en akut förlossning.

Zingo ;D

Intehärutandär
0

Jag gjorde det i v 36-37. Var obehagligt, men gick på ett par sekunder. Behövde bara vrida ett kvarts varv. Medicinen var värre, blev alldeles yr och skakade så att jag inte kunde gå. 

Min dotter vände tillbaka sig, så hon är född i säte. Jag har en hjärtformad livmoder, så man får inte vända egentligen då.

[TanatosNyx]
0

Får man inte vända med hjärtformad livmoder? Det görs ju hela tiden 🤐 så fort min livmoder konstaterades hjärtformad så dök ämnet vändningsförsök upp eftersom Alvin var i säte väldigt länge.

Inkanyezi
0

Om man intar en position på knä, med huvudet mot underlaget, sker vändningen ibland spontant. Se bilderna vid 2 och 3 på http://www.wikihow.com/Turn-a-Breech-Baby

Också när en barnmorska vänder med manipulation är den ställningen att föredra framför ryggläge.

Ina May anger "tilt", se The Tilt på http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/labor-delivery/turn-baby-turn?page=2

• The tilt Using cushions placed on the floor or an ironing board propped up against the seat of your couch, lie with your hips elevated about 1½ feet above your head. Do this for 10 to 15 minutes three times a day, preferably when your baby is active. There are no reliable statistics, but according to Gaskin, “It works a lot of the time.”
smurfis
0

Roligt att höra era erfarenheter!

Får se om det kommer behövas eller om min lille hinner lägga sig till rätta själv… vill helst slippa snitt!

Annette
0

Det upptäcktes först på förlossningen att mitt barn låg i säte. Värkarna stoppades, bäckenet röntgades och ultjaljud togs för att bedöma om jag kunde föda så.
Det gick och sonen kom med först ena benet, sedan rumpan, nästa ben och därefter resten av kroppen. Eftersom han låg lite tokigt fick han hjälpas ut med en "sked". Men allt gick bra.

Sarah
0

Elva hade vänt sig rätt när vi kom in på vändningsförsök. Då till min stora irritation, eftersom jag ville be om ett planerat snitt istället för att göra ett försök. Idag är jag dock glad att dte inte blev snitt :P