Hur födde du
I går diskuterade jag och Lisette lite om bästa sättet att föda, fick då veta att man inte får föda i vatten här i Sverige. Vad är då bäst ?
Att ligga på sidan på en brits, att ligga på rygg i en gynstol eller att sitta på huk? Berätta gärna om hur du gjorde och vad du tyckte om det.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag födde min första i gynställning medan sköterskan mer eller mindre slet ut Nova..(en annan historia)
Med Neo så blev jag urkvinnan och födde honom halvt stående mot sänggaveln..Nu har jag gjort mitt och skulle det bli en till skulle de få klubba ner mig och snitta upp mig..Ehh antar att jag inte är rätt stöd innan förlossning för Lisette

Jag blev snittad, inte alls så lätt och smärtfritt som det sägs.

*garv*

det är lite synd då jag kan tänka mig att det är en bra lindring för kroppen.

Barn 1: Gynställning
Barn 2: Sittande
Barn 3: Planerat snitt, sövd
Barn 4: Akut snitt, vaken
Barn 2 var klart lättast. Att snittas är vidrigt efteråt! Jag föder faktiskt hellre barn utan bedövning alls än snittas om jag hade det valet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Barn 1: Katastrofsnitt (akut sövd) (Apgar 0 vid födelsen, men frisk 20-åring idag)
Barn 2: Planerat snitt (vaken) pga huvudomfång (54cm)
Barn 3: Akut snitt (vaken)
Jag har fött alla med kejsarsnitt och tiden efter är jobbig. Det är svårt att få igång magen och det gör ont när man hostar/skrattar. Tack och lov är babyn botemedel mot alla sådana sorger och man överlever ändå ganska bra.
Jag fick välja 3:e gången, men det blev snitt ändå, eftersom det alltmer började likna 1:a snittet och DET var inte roligt.
För den som ändå måste snittas av något skäl är det absolut att föredra att få vara vaken. Sövningen vid 1:an gjorde att jag var rätt borta under lång tid efter och det är inte bra för amningen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Barn 1 gynställning. Hade inget att välja på, han kom med ena benet först, det behövdes gott om plats för personalen.
Barn 2. Stod på knä.

Efter 36 timmar blev det akut bikinisnitt, som de så fint kallade det. Men fint blev det faktiskt, det syns inte ens :) Men det är länge sedan nu. När jag kikade på tråden 'Packa BB väskan' så kan jag inte minnas att jag hade med mig så mycket ;)
Lycka till med er nya fina sajt. Jag kommer kanske förbi ibland, även om det inte blir fler barn. Kanske barnbarn i framtiden passar bättre :)
Planerat kejsarsnitt med alla tre…

Barn 1 epidural liggandes på sidan
barn 2 på 2 1/2 timme liggandes på sidan, utan smärtlindring, smått chockad över hur snabbt det gick
barn 3 stående i gåstol, utan smärtlindring
barn 4 stående i gåstol utan smärtlindring
/Mia
alla tre var gynställning men nr 3 kunde lika gärna hamnat på golvet då jag stod upp sekunderna innan hon kom.

Gynställning utan bedövning. (lustgas som inte fungerade riktigt som det skulle)

Med första barnet så hade jag bestämt att jag skulle stå på knä i sängen framåtlutad över huvudänden på madrassen (sängarna går ju att vinkla upp).
Men underkroppen lydde inte utan var som bedövad av värkarna så jag blev liggandes på sidan.
Efter 7 timmar och ett prov där de mäter barnets syrenivå låg han för nära gränsen till syrebrist och det blev katastrofsnitt…då hade jag börjat krysta och de kunde skymta hans hår…så med honom har jag tydligen genomgått 2 förlossningar i en :o)
Andra gången hade jag oxå bestämt att jag skulle stå på knä men när krystvärkarna kom han jag aldrig upp och han kom på första krysten…då låg jag på sidan med en barnmorska som höll upp mitt ben lite.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hej!
Barn nr 1, först bad/dusch, sen lustgas, kvaddlar (AAAAJ!), jag liggandes på sidan.
Han kom ut med apgar 2, inte kul.
Barn nr 2 ,kom ut i ambulansen på väg till BB, körde i 160 km/tim!!!!!,jag liggandes på sida,lustgas i ambulansen, stackars ambulanspersonalen som fick det roliga jobbet att "sanera upp" efter oss….
Barn nr 3,lustgas, jag liggnades på sidan i vanlig sjukhussäng!

Gynställningen på alla 4.Har ej hunitt testa några andra ställningar då det gått snabbt med förlossningarna.

i gynstol.. idag har dom ju så fina sängar. när jag fick min son drog dom bara bort bakre delen av madassen och fällde upp två ben stöd till mig
snacka inte om mig utan med mig...

Det gjorde de till mig med.

gynställning med båda. dock sugklocka med första..

Vad är apgar?
Du skrev att ditt andr barn hade huvudomfång på 54cm, vad var det då?
#19 Apgar är:
"Bedömning enligt ett poängsystem av barnets välbefinnande som görs omedelbart efter födseln och som inbegriper undersökning av andning, hjärtfrekvens,muskelspänst,retbarhet och hudton."
Huvudomfång på 54 cm är väldigt stort,mina barn hade huvudomfång på 34, 34.5 och 35 cm när de föddes!

Min syster "ploppa" ut sina 2 första barn ståendes på knä och den 3:e kom så fort att hon kunde annat än gynställningen.
Jag har aldrig hunnit inta de positioner jag så väl planerat för hemma, mina har kommit så snabbt…
Barn nr 1 gynställning, barn nr 2 på liggande påp sidan och barn nr 3 på knä lutad mot sänggaveln.
Kan inte säga om något varit bättre än något annat, ut kom de i alla fall alla gångerna och ont gjorde det…. 

Jag snittades, tyckte att det verkade bra…kände ingenting då men efter var det desto värre.
Har fött båda barnen i gynstol, halvsittandes! Funkade kalas! Skulle inte orkat nåt annat! Men har ju inte provat annat heller:) Föda i vatten låter som smärtlindrande, men föda stående eller på knä låter så jobbigt å tungt när man har så ont.
1 barnet i "gynställning"…
2 barnet liggandes..
Med barn 1 låg jag på sidan tills krystvärkarna kom, då testade vi en andra ställning sen hann jag inte med mer..
2 barnet..upp i sängen för att undersökas…krystvärkar…ute…
jag hann inte med mer testställningar där heller…
Båda barnen med akuta kejsarsnitt efter långdraget värkarbete. Jag öppnade mig aldrig mer än 4 cm, så barnen kunde inte komma ut. De blev stressade och hjärtljuden påverkades.
Ville verkligen föda andra barnet som vanligt, men det gick inte. Hela värkarbetet avstannade och barnet mådde inte så bra. Han fick ligga i kuvös ett dygn.
Men det gick ju bra till slut. Jag är smärttålig och har ingen vaginal förlossning att jämföra med. Visst gör det ont att röra sig, men det går.
mamma födde mig på förlossningspall
det gick undan
Båda gångerna låg jag på rygg med bena upp eller hur man ska säga. knäna mot magen. De gick galant. Bara att klämma ut dom små rackarna :D

varför får man inte föda i vatten???? Det vill ju jag….mår som bäst i varmt vatten när jag har ont…..bor i badkaret nu när magen värker på mig

det fick man fram till det var ett barn som dog. när vattnet har gått (eller om det är slemproppen) så är du känslig för infektioner osv…

I Ystad får man väl fortfarande föda i vatten?

det är inte tillåtet att föda i vatten! se länk i inlägg 4!

Men ärlgit hur orkar man bara ha en ställning i 16 timmar för sjutton? O_O

Stackars dig, Margareta!

Jag låg på sida hela tiden o klämde. Va väldigt jobbigt o hålla upp benet själv, fanns inget o stöda benet mot… :( Men funkade helt bra. Nästa har jag funderat på om jag sku stå på knä mot sänggaveln, men man vet ju aldrig hur det blir… :)

#35 fick inte ens välja. här var det gynställning som gällde. en pall eller ring har de inte ens i kristianstad!!!! =O
de försökte få upp mig på knän, men mina höfter hade itne fixat det.

#35 fick inte ens välja. här var det gynställning som gällde. en pall eller ring har de inte ens i kristianstad!!!! =O
de försökte få upp mig på knän, men mina höfter hade itne fixat det.

Gynställningen med alla 4.
Akut kejsarsnitt

#37. va lustigt att du inte fick välja. fast jag valde egentligen inte heller. det var barnmorskan och läkaren som sa åt mig att prova nya ställningar hela tiden. =P

Barn 1: Gynställning där undersköterskan fick lägg sig på min mage för han åkte in hela tiden igen.Fy säger jag bara. Men det gick bra!
Barn 2: Gynställning, helt ok
Barn 3: Liggandes på sidan för det skulle vara skonsammare. Tanken var att stå på alla fyra men jag orkade inte när det väl var dax.
#9 vad "krävs" för planerat kejsarsnitt? (hoppas du förstår hur jag menar :)

#43 rädsla för förlossningen, olika saker med ens kropp.
en vän till mig har problem med sitt bäcken = två planerade snitt.