Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5562 ggr
hanna-jo85
0

tidigt ultraljud?

Någon som gjort ett tidigt ultraljud? Vilken vecka var du i då och var det VUL eller UL? Ska göra mitt första ultraljud I morgon och är förväntansfull men lite nervös. Är i vecka 7+5 idag.

Litenloppa
0

Jag gjorde ett i v 7, såg ut som en cashew nöt ungefär ^^ Med en pytteliten prick i som var ett hjärta som slog. Det görs vaginalt, annars ser man inget så tidigt sa dom.

[GråHäxa]
0

Jag gjorde vanligt ultraljud med gel på magen i v.7+4. Liten cashewnöt med tickande hjärta ❤️ Fantastiskt att se! De sa dock att om livmodern tex är lutad bakåt så skulle det vara svårt att se något, så det kanske inte alltid går att se så tidigt med vanligt UL.

[TanatosNyx]
1

Alvin v.8+0

Alvin v. 7+3 och 8+0 (feldaterat på bilderna ifall någon undrar)

hanna-jo85
0

Åh ska bli så spännande :) hoppas jag ser ett tickande hjärta 💜 verkar vara väldigt olika om det blir UL eller VUL.

[Miiika]
0

VUL på mig, båda gångerna. Första gången bekräftade det missfallet, det var fruktansvärt. Andra gången fick vi höra att allt var bra med bebisen, helt underbart. Även om vi inte förstod så mycket så såg vi ju hjärtat. Helt fantastiskt!

[TanatosNyx]
0

Glömde säga att det var VUL bägge gångerna.

ChoKos
0

Vet någon vart i sthlm jag kan boka ett vul till vecka 7? Jag är nu i vecka 5 och jag är konstant orolig för mf. Tanken på att vänta 13 veckor på ul känns jobbigt…

hanna-jo85
3

Precis kommit hem från smvc. Fick göra ett vanligt UL och fick se en liten böna med en liten flimmrande prick (hjärtat). Sån otrolig underbar känsla :) längtar redan tills nästa UL ;)

Litenloppa
0

Vad olika det verkar vara , här sa dom att det var omöjligt att se något så tidigt med ett vanligt UL. Nåja, nu vet jag om det någonsin blir fler barn.

[Synnerlig]
0

Varför gör man UL så tidigt? Jag blev i alla fall inte erbjuden att göra det 😛

hanna-jo85
0

Dom sa att det inte är säkert att man ser något med vanligt UL så här tidigt, men att dom brukar försöka iaf. Men för mig gick det bra :) Jag är diabetiker och räknas som en högriskgraviditet. Kommer få ca 7 UL under min graviditet, mer om barnet växer för fort (vilket är vanligt för diabetiker). Troligtvis blir det sedan igångsättning eller planerat snitt då diabetiker inte alltid kan gå hela graviditeten ut.

[Synnerlig]
0

#11 Ahaaa, okej då är jag med! Trevligt att få se sitt barn så ofta, men tråkigt ändå med diabetes och att man inte kan gå hela graviditeten ut. Men någonting bra kommer ut av detta ändå tillslut :)

Litenloppa
0

Jag blev lovad tidiga extra UL pga mitt ganska sena MA i graviditeten innan denna. Men det var som bortglömt när jag blev gravid igen så jag tjatade och krävde, fick tack vare det ett på landstingets kvinnoklinik i v 7 och gjorde sedan ett på privat klinik i v 12. Helt enkelt för att lindra oron för att även detta barn skulle dö utan att min kropp märkte något. Nu tränar han boxning i magen varje kväll så nu behövs inget UL för att avgöra om han lever eller inte, hela magen dallrar till när han tar i så lever gör han ^^

[GråHäxa]
0

Åh vad roligt och härligt att du fick se liten med hjärta som slår!  Tydligen så är MF risken betydligt mycket lägre om man får se hjärtat slå runt V.7  V.8. Det tyckte iaf jag var väldigt skönt att veta 🙂

#10 Jag fick göra UL tidigt för att bekräfta graviditeten då jag äter en massa mediciner som behövde avslutas och ändras.

Litenloppa
1

Det där lilla hjärtat är så skönt att se!

smurfis
0

Jag gjorde VUL i ca v 8 men har gjort vanligt UL i v 10.

Det extra tidiga gjorde vi i samband med IVF, då gör man det för att liksom bekräfta att allt är ok. Vi såg en liten "böna" och ett hjärta som slog. Men man ser inte jätte mycket så tidigt om man gör i v 6-8…. däremot är det stor skillnad om man sen gör UL i v 11-12. Då ser man mer.

[TanatosNyx]
0

När jag gjorde i v12 säknade jag alla fingrar och tår på Alvin 🙂 fick även se hans hjärna som såg ut som en liten fjäril ❤️