Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 920 ggr
Anonym
0

Hur tränar ni?

Ja som rubriken lyder, hur tränar ni under graviditeten?

//Firsttimer

sisela
1

Jag fortsätter att dansa magdans tre ggr i veckan, 2 tim pr gång. Cyklade mycket innan graviditeten och fram til ca v 30 men sen gjorde det så ont att sitta på sadeln, så nu cyklar jag bara kortare sträckor dvs under 4-5 km i ett sträck. Har tänkt simma lite snart men jag älskar inte att simma så jag "glömmer" hela tiden att jag tänkt gå dit.

soundtrack
0

Jag red (+ stallarbete) 3-4 ggr/v fram till v 30 ungefär. Ingen annan träning förutom lite promenader då och då.

Kerstinfalk
1

Jag har klättrat lite nu  början. Bara topprep och ingen bouldring. Är helt plötsligt feg för att falla.
Sedan tränar jag lite styrka med kroppsviktsövningar hemma och lite härliga fängelsehopp. Går även till och från jobb.
Får se hur länge jag klarar av det här. Än så länge går det bra, men jag har bara gått klart v 6 + en dag.

[Synnerlig]
0

Jag har inte tränat någonting sedan jag blev gravid då jag har mått så himla illa. Och nu i vecka 13 så har ju illamåendet blivit så mycket bättre, men jag börjar må illa om jag anstränger mig för mycket, så det känns ju bajs 😕

Sarah
0

Stalljobb hela graviditeten. Ridningen fick jag ge upp jättetidigt pga sammandragningar. Har för mig att det var i typ v12. Gymmet fick jag sluta med en månad eller två senare. Sen blev det ingen mer träning :(

PerhapsimAnna
0

I början av graviditeten så hade jag 10 veckor av tarmproblem där jag grät varje gång jag skulle gå på toa så jag var stilla liggandes i soffan, sedan arbetade jag (lagerarbete, många tunga lyft) fram till vecka 26 sedan har jag haft kraftiga foglossningar  (är i vecka 30 nu) och fortfarande foglossningar från h*vetet, det jag gör är att jag är ute med hunden på långsamma promenader 2-3 gånger om dagen samt gravidgympa i simbassäng 2 gånger i veckan(37 gradigt vatten, jätteskönt!!). Kan inte påstå att det är världens bästa kondition/styrketräning men jag kommer ut o rör lite på mig så mycket jag kan.

[Synnerlig]
0

#6 Mer än vad jag gör i alla fall 😃

sisela
0

Det som hindrar mig mest just nu är en riktigt ond hälsporre. Skulle kunna promenera mycket mer om det inte gjorde så ont i hälen. Försöker göra övningar och ha hälinlägg, men det tar tid för sånt att läka.

PerhapsimAnna
0

#7 Man ska ju göra det som man känner att man orkar med. Illamåendet är inget jätteroligt att dras med, har börjat få lite nu ibland konstigt nog men det är inte så att det hindrar mig, bara lite obehagligt.

[Synnerlig]
0

#9 Jag får typ illamående som gör att jag inte har lust med någonting. Jag vet inte, jag känner mig fortfarande rätt så eländig och matt i min graviditet och hoppas att jag ska få den där energin i slutet på veckan eller i vecka 14 som det står om överallt :P

PerhapsimAnna
0

#10 Jag vill inte göra dig ledsen/besviken eller så, har själv väntat på den där piggheten men den har inte kommit än (vecka 30) :P (alla mina värden är bra)

[Synnerlig]
1

#11 Oh noooo! 😭 Samma här, alla mina värden är bra så det är ju i alla fall inte det som är problemet vilket är skönt att veta.

PerhapsimAnna
0

#12 Jag sover dock väldigt dåligt och har väldigt ont konstant så det kan ju göra att den där piggheten försvinner i dunklet:P Jag hoppas du får din pigghet! :)

Anonym
0

Kul att höra!
Har lite ryggproblem så (efter ca 15 veckor av graviditeten) kör nu cykel på gymmet i 20 min plus lätt styrketräning en gång i veckan.
Innan grav så tränade jag ca tre gånger i veckan.
Jobbet är också väldigt rörligt, går hela dagarna och en del lyft och knäböjande. Vill verkligen hålla nu fram tills detta är klart och även stärka kroppen för tiden efter förlossningen.

//Firsttimer

teezan
1

När mitt illamående lagt sig började jag simma 2 ggr/vecka & gick promenader varje dag. Efter vecka 36 vågade jag inte simma mer för tänkte på om vattnet skulle gå ;) (vilket det aldrig gjorde av sig självt, de tog hål på hinnorna på förlossningen i vecka 41). Efter det var det långa promenader in i det sista :) jag hade tur & var väldigt rörlig hela graviditeten trots att jag gick upp ganska mycket i vikt (18 kilo).

mollyt
1

Roligt och inspirerande, jag har äntligen börjat må bättre (fri från huvudvärk och illamående med kräkningar nu i v21). Jag har än så länge bara promenerat 30min/dag men skulle vilja göra mer. Har tittat lite på gravidyoga men annars så har jag hört att lugnare styrketräning ska vara bra.