Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2491 ggr
hanna-jo85
0

alkoholfritt vin?

Ska på fest nästa helg. Vill inte berätta än att jag är gravid. För att inte väcka misstanke tänkte jag dricka alkoholfritt vin, för det kommer inte fungera att bara säga att jag inte är sugen på att dricka. Kollade runt lite på systembolagets hemsida. De flesta alkoholfria viner har ju 0,1-0,5% alkohol. går detta att dricka? Eller har någon ett tips på ett helt alkoholfritt vin?

[Synnerlig]
0

Jag har tyvärr inte koll på alkoholfria viner, men det går inte att säga att du ska köra hem? :) Eller bor ni nära dem ni ska på fest hos?

[Devya]
1

Varför fungerar det inte att säga att du inte är sugen på att dricka? Jag brukar säga det någon gång själv då jag faktiskt inte har lust att dricka något alls och då är jag ju inte ens gravid.:)

hanna-jo85
0

Nja vi bor granne och så har jag inte körkort, så det kan bli svårt ;)

Sarah
1

Självklart kan du dricka det :) du kan även ta ett halvt glas vanligt vin utan problem. Det är jättebra att noll rekommenderas, men samtidigt ser rekommendationerna annorlunda ut i andra länder. Där är ett glas vin då och då ingen big deal. De får ändå friska barn. Nu säger jag såklart inte att du ska dricka massor, men några klunkar då och då kommer inte påverka alls.

[Devya]
1

#3 Lite tråkigt att man inte kan bara säga att man har inte lust att dricka om de frågar. Jag har aldrig haft något problem med den saken. Ibland vill jag dricka och andra gånger inte. Sen igen, om du vanligtvis alltid  bruka dricka så kanske det kan se misstänksamt förstås. :)

hanna-jo85
0

Den ändå gången jag gjort det tidigare var när jag gick på medicin och va lite små sjuk. Flera personer på festen frågade om jag var gravid. många vet om att jag är sugen på barn.

Sarah
0

Tror att du väcker större misstanke om någon ser flaskan och ser att den är alkoholfri, än om du dricker läsk :p vinerna smakar skit och jag har svårt att se att någon väljer dem frivilligt, förutom gravida.

hanna-jo85
0

Är kanske inte den som i vanliga fall avstår från alkohol på fester.

hanna-jo85
0
hanna-jo85
0

Tänkte Isf hälla över vinet till en annan flaska.

[Synnerlig]
0

Eller säg att du har haft huvudvärk hela dagen och känner att du inte vill dricka idag? :P Eller om ni brukar dricka mycket så kan du säga att du ska upp tidigt dagen efter för att göra någonting och vill vara klar i huvudet.

hanna-jo85
1

Fast sambon kommer nog göra groggar den kvällen. kanske också kan göra det men skippa vodkan :)

hanna-jo85
1

Ser det inte ut som jag dricker är jag säker på att få frågan tyvärr. hade fungerat med vissa vänner men inte dessa.

[Devya]
0

Hmm, sen igen kanske det är inte bra att låtsas dricka alkohol om de ändå vid något skede får veta att du är gravid? Så skulle jag ha tänkt åtminstone.

Du kan inte vara så pass tråkig att låtsas vara sjuk, komma senare till festen och så vidare och spela småsjuk? :D Fast det kanske också är lite misstänksamt, hm…

Skulle du ha vinet helt för dig själv eller kommer andra att dricka det?

hanna-jo85
0

Kan ju säga till mina vänner sedan när jag berättar om det att jag drack alkoholfritt :) tänkte ha vinet för mig själv och hoppas ingen vill smaka ;) tyvärr är nog att spela sjuk hem med dessa personer.

hanna-jo85
0

Oj va konstig sista meningen blev ;) jag tror alltså det inte funkar att lura dom att jag är sjuk.

[Devya]
0

#15 Jo, det förstås kan man ju göra. :)

Om du skulle få ha vinet helt för dig själv så skulle du ju kunnat ta och lägga fast läsk i den eller något liknande. Då behöver du ju inte ha ens alkoholfritt vin. :)

hanna-jo85
0

Ja det kan man ju :) kommer nog inte tacka ja till fler fester innan jag är redo att berätta, är så dålig på att ljuga ju :) har redan hunnit tacka nej till 2 fester. Tur jag jobbar så mycket helg så jag ända har svårt att hinna med :)

Ria74
3

Det är ingen fara att dricka det alkoholfria vinet :)

Du kan ju alltid säga att du äter penicillin eller antibiotika och därför inte får dricka annars. Skyll på tandinfektion, bihålsinflammation eller urinvägsinfektion som inte märks för andra om man har eller inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

hanna-jo85
0

Har funderat på det. men tror faktiskt dom kommer misstänka något då.

[Miiika]
1

Det finns viner med 0,0, jag fick en liten flaska av min mamma i torsdags i namnsdagspresent. Gå till Systembolaget och fråga dem, men dubbelkolla att det verkligen är 0,0 - jag skulle inte dricka om det var 0,1 i.

Min pojkvän gick till Systemet en dag och frågade efter alkoholfritt vin, han sa att det var till hans gravida flickvän och att det var väldigt viktigt att det var 0,0 men säljaren sa fel och gav honom fel info och vi fick en flaska med 0,1 i! 

Sen beror det kanske på vad ni brukar ha för slags fester men ta med en colaflaska med fanta i till exempel, då tror kanske de andra att du har blandat någon drink hemma. Om det är cola i tror de ju att det bara är cola, - man får ju luras lite :)

Anonym
1

Det finns jättegoda viner som ligger på 0%. Både i bubbel och vanliga viner. Jag brukar köpa det om jag vet att jag ska köra bil men ändå vill dricka något som är vin ändå. =) Så åk till systemet och be om råd, de är jätte duktiga dem som jobbar.

[TanatosNyx]
2

Som Sarah skriver kan man till och med ta ett vanligt glas rött utan bekymmer om det krisar. Det där med penicillin går ingen på längre, alla vet att man får dricka trots penicillin :p det är verkligen ett sätt att avslöja sig direkt :D

[Synnerlig]
0

#23 Ta ett glas vin om det krisar? 😛 Man behöver aldrig dricka alkohol.

TS, om det är viktigt för dig att de andra ser att du dricker alkohol och du och din sambo ändå ska dricka groggar så tycker jag att #21 förslag var bra med att ha fanta i en colaflaska, då ser det ut som att ni har gjort en grogg som ni tog med i en colaflaska 🙂 Och du kan ju ta med en lite mindre colaflaska så är det mindre risk att de andra snor din dricka 😛

[TanatosNyx]
1

Klart man inte behöver, men ni förstår nog vad jag menar ändå hoppas jag? 🙂 ville bara belysa att man inte är en dålig mamma om man tar lite vin en enstaka gång. Jag hade själv nolltolerans som gravid så jag förstår absolut om man inte vill.

Ria74
2

#23 Då får man säga antibiotika, vissa sorters antibiotika man tar mot tandinfektioner ska man absolut inte blanda med alkohol.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
0

#26 Även om det stämmer rent faktamässigt tror jag ändå folk skulle bli misstänksamma 🙂 det är en så vanlig ursäkt att dölja graviditet med.

Pontiac57
0

Frågade min bm angående alkoholfri öl och vin som ligger på 0,5 och det va absolut ingen fara, så lite alkohol påverkar inte barnet. Ett tips är att blanda t ex apelsinjuce och grenadin så ser det ut som en drink.

[Synnerlig]
1

Visst kan jag förstå att man inte vill berätta för andra att man är gravid och då kan det vara bra med ett knep att dölja det med t.ex. alkoholfritt eller grogg (läsk). Men jag förstår inte hur man kan vara så desperat att dricka alkohol när man inte måste även om det bara är lite då och då, när man är gravid? Varför kan man inte bara undvika det i 9 månader för att vara på säkra sidan? Det är ju inte som att det är svårt 😛

[Miiika]
0

Min kompis fick också höra att det inte är någon fara med så lite alkohol men min barnmorska har sagt att det är absolut nolltolerans som gäller - och det kör jag på. Jag ser ingen anledning att dricka det, alkohol ska man ju avstå från av en anledning så varför då dricka lite, det är ju ingenting man måste - man kan lika väl välja något som är helt alkoholfritt. Så tänker jag i alla fall men alla får naturligtvis bestämma själva :)

hanna-jo85
0

Tack för alla tips :) ska fundera lite. Men lutar åt att jag blandar en alkoholfri grogg i petflaska till mig :)

hanna-jo85
0

Tror egentligen inte själv att liiiite alkohol kommer göra någon skillnad. Men jag skulle aldrig våga utsätta barnet för det bara för att jag behöver dölja min graviditet eller bara för att jag är sugen. Men jag förstår vad du menar TanatosNyx :)

[Synnerlig]
1

Jag hoppas att jag inte gjorde någon upprörd, bara jag som är liiite anti alkohol då jag tycker att det dricks lite för mycket och jag ser hur vanligt det är med människor som i princip är alkoholister men inte ser sig själva som det. Jag tycker också att det är tråkigt när vuxna människor tycker att det är så viktigt att dricka alkohol att de väljer att göra det inför sina barn som lär sig. Förstår att det är en del av kulturen här i Sverige, men tänk på våra barn och deras framtid 🙂

[TanatosNyx]
2

Mmmh jag är själv jätteanti alkohol, har alltid varit det. Jag vill dock inte råka skuldbelägga någon som t.ex. nån enstaka gång tar ett glas rött till maten/på festen och nöjer sig med det. Det är samna princip som att man ibland tar mediciner som kan ge fosterskador (om man bortser ifrån att alkohol aldrig blir nödvändigt som en medicin garanterat är), eller äter den där skinkan/mögelosten/röker/snusar/whatever. Det handlar om ett risktagande alltihop.

Sarah
3

Jag ogillar skuldbeläggandet. Det är skuldkänslor kring en droppe alkohol, runt en liten cigarett, runt amning, runt viss mat osv osv. Finns ingen anledning att hetsa upp sig över ett halvt glas vin, det kommer inte skada barnet. Massa tjejer får total ångest av en fylla innan de visste att de var gravida och tror att de har skadat bebis osv. Nolltolerans är bra, men många skulle må psykiskt bättre av att inse att det ska till lite mer än ett glas för att skada barnet. Att man inte behöver tassa på tå inför sin graviditet. Menar såklart inte att man ska dricka massor, eller alls under grav, men skuldbeläggande och moralkakor fyller inget syfte när det handlar om så små mängder. En person i Sverige som inte är missbrukare kommer inte ge sitt barn alkoholrelaterade skador.

[TanatosNyx]
4

#35 Ja det är just det där, man förväntas att vara superwoman i alla lägen. Man ska vara perfekt, ha stenkoll på allt, orka allt, aldrig klaga, vara totalt fläckfri, rosa skimmer och allt ska vara heeelt fantastiskt. Man ska älska att vara gravid för det är ju ett mirakel, och man ska vara tacksam att man får föda fram ett barn. Sen ska man vara superpigg, snabbt komma i form igen, ut och jogga med barnvagnen och ja. Nu spårade jag rejält här men det börjar ju nånstans. 

Man är inte en dålig mamma bara för att man tar något glas vin, inte klarar att sluta röka eller vad det nu är. Även om det självklart är bäst att låta bli.

Men det är svårt att lyfta ämnet utan att låta som en moralpredikare åt andra hållet haha 😛 Jag vill bara inte att främst förstagångsgravida ska bli skrämda av alla restriktioner och allt tyckande.

Sarah
1

#36 precis :) Min styrka i föräldraskapet, än sålänge, är att jag är avslappnad i det mesta. Jag har såklart haft min oro, men aldrig över ngt jag gjort, bara sådant som jag inte kan råda över. Det blir bra i slutänden. Min kille är likadan och det är så skönt.

[Miiika]
0

Jag menar inte att ge någon skuldkänslor eller säga att det är dåligt, man följer ju sina restriktioner man fått från sin barnmorska eller kanske läst sig till, och som sagt, min kompis barnmorska säger också att det är lugnt med lite grann. Jag fick ångest när jag hade druckit 0,1 mousserande vin i början av graviditeten, min kompis sa att det var 0,0 men sen när jag tittade på Systembolagets hemsida så var det 0,1 i den. Fy vilken ångest. Det var som sagt i början av graviditeten och eftersom jag hade fått missfall ett par månader tidigare var jag så rädd för minsta misstag :( Nu känner jag mig lite lugnare men jag dricker ändå ingenting utan att dubbelkolla om jag inte känner till vad det är för något. Men som sagt, jag menar inte att klanka ner på någon eller ge någon skuldkänslor, barnmorskorna säger ju att det är okej :)

soundtrack
4

#38 Äter du filmjölk? Det är små halter av alkohol i bl a filmjölk (plus en del andra livsmedel, vissa juicer tex om jag minns rätt). med andra ord så är det "onödigt" att få ångest av att ha druckit vin med så pass låg alkoholhalt eftersom sannolikheten är stor att man ändå får i sig motsvarande halt av nånting man äter eller dricker annars :)

[Miiika]
0

Jag är inget fan av filmjölk men det är skönt att höra att man inte behöver vara orolig :) Nu är jag inte det längre, vi har ju gjort ultraljud efter det och även KUB-test som vi fick fina resultat på. Jag minns hur dåligt jag mådde när det hade hänt så jag håller mig borta från det nu, så slipper jag tänka på det :)

[TanatosNyx]
4

Nej alltså självklart ska man avstå om det känns bäst, det är ju vad dom rekommenderas. Man klankar inte på någon för det :) vi fiskar bara efter att få en lite mer avslappnad stämning rent generellt <3

[Miiika]
0

Tummen upp för det :)

ewelines
0

Jag drack både glögg o alkoholfritt vin med de mängderna i när jag va gravid - Allt frid o fröjd här :)

[Liinda]
0

Ett tips är ju annars att försöka komma lite senare, att komma lite försent så att du vet att dom som redan är där är lite påverkade redan.

Det i kombination med att du byter ut innehållet i en flaska bör funka för att lura dom!

En skådespelares bästa publik är en berusad publik eller vad man nu säger :P

smellcaramell
0

min bror fick i uppdrag att skaffa en speciell sorts vin för att få vara med i en gymnasieförening(med medlemmar som är mellan 15-19 år och därmed inte får köpa alkohol på systembolag). Då köpte mamma ett alkoholfritt fin och det vinet de skulle ha och sen tömde de bort/drack upp det alkoholhaltiga vinet och fyllde över det alkoholfria, så visst finns det alkoholfria viner, hos oss finns det en hel vägg med alkoholfria viner på systembolaget! och de flesta har 0.0% men jag tror som många andra i tråden att barnet inte tar skada av 0.1% heller, man behöver ju inte svepa en hel flaska heller ;) Att man däremot skulle dricka sig påverkad regelbundet tror jag skulle skada barnet men det är ju inget TS är ute efter. :) Har själv druckit alkoholfritt vin flera gånger, tycker det är lite för beskt för min smak men det går ner :)