Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2111 ggr
nashjamie
0

18 år och gravid

Hej! 

Hittade precis denna sajt. Har mest hängt på hundar.ifokus då jag äger två hundar. Jag är gravid i vecka 12 nu och plussade när jag var i vecka 5 ungefär. Jag är då gravid för första gången och just nu känns det väl knappt att jag är gravid. Inget illamående, ingen smärta eller andra symptom. Magen har växt lite grann och även brösten. Annars känns det mest som att graviditeten står stilla. Jag är väldigt nervös inför allting som hör till i graviditeten, förlossningen och att vara mamma. Men jag antar att det hör till eftersom det är så nytt, så stort. Men gud vad jag längtar tills magen börjar växa mer, sparkarna och nästan så jag längtar till förlossningen även om den skrämmer lite just nu, för att få min lilla bebis. 😍

Finns det fler här som är unga? Just nu känner jag mig ensammast i världen om att vara 18 år och gravid. Därför skriver jag här i hopp om att någon i samma ålder ska svara. Någon man kanske kan bolla tankar med osv.

Charlotte94
0

Hej ! Kul att du har hittat hit, jag är också i vecka 12. Men är dock 21 år, vart bor du för någon stans ?

[TanatosNyx]
5

Vi har lite yngre medlemmar som kommer och går här på sajten. :) tyvärr verkar många blir avskräckta om det kommer frågor om livssituation/ekonomi även om det är i all välmening. Jag som Sajtvärd vill dock hälsa dig extra Välkommen och hoppas att du ska trivas hos oss och få det stöd du behöver :)

nashjamie
0

#1 Jag bor i södertälje. Du då?

#2 Ah okej, det låter lite synd. Förstår att det är i all välmening men jag personligen kan känna att det är ens privata ensak. Men förstår att folk blir nyfikna m.m. 😊 Tack så mycket!

IceTee
0

Jag menar inget dömande här alls, är bara nyfiken! Du behöver inte svara om du inte vill! Var det planerat eller var det en överraskning?

Medarbetare på Skor iFokus

[TanatosNyx]
0

#2 jag förstår det, vi får försöka få alla att känna sig lika välkomna oavsett förutsättningar :)

Intehärutandär
0

Nu är min son 16 år, men jag var 20 år då han kom. Och min mamma var 17 år med mig. Kan nog svara på en del frågor. 🙂

Silent_Hill
0

Välkommen hit säger jag också! Jag var också 18 när jag väntade första barnet så jag vet lite hur det är att vara/bli ung mamma 🙂 Lycka till med din graviditet och bebis 🌺

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

nashjamie
0

#4 Det var minst sagt en överraskning vill jag lova!

nashjamie
0

Tack så mycket! Ska bli kul att hänga lite här på sajten 😊

[Miiika]
0

Grattis till graviditeten:-) Jag räknas nog inte som ung längre även om jag känner mig så. Vi blir de första i vår kompiskrets som skaffar barn, förutom en kompis kompis som fick barn tidigt. Hon är 26 och har tre barn. Jag är 25 och väntar mitt första:-) Åldern tycker jag inte spelar så stor roll när man skaffar barn, det viktiga är att man känner sig redo och det varierar ju så! När har du beräknad födsel? Jag är i vecka 17 och har bf 9 mars. Vi ska på ultraljud i oktober så då kommer vi säkert få ett nytt datum men det är ändå roligt att tänka på ett datum, det blir lite verkligare så:-)

sisela
0

Välkommen och grattis! Jag känner mig också ung, även om jag enligt samhället är en gammal föratagångsmor- 35 år, haha. Min systerdotter på 20 hann få barn innan jag lyckades.

nashjamie
0

#10 tack så mycket 😊 Ja alltså jag tycker faktiskt 25 är ungt, bara det att jag är extrem ung 😂

Något datum har jag inte fått men ska på rutinultraljud i november så då får jag nog ett datum. Men till våren har vi räknat ut att det blir 😊

#11 Tackar :)

[TanatosNyx]
0

Min pappa var bara 14, och hans dåvarande 13 när de fick till min halvsyster 😎 på tal om tidigt… Bägge han förvisso fylla år innan hon kom, men ändå.

nashjamie
0

#13 Oj jäklar du.. Det var väldigt ungt 😂

nowalee
0

Är 20 och väntar min första :-)

nashjamie
0

#15 Vad kul! Hur långt gången är du? :)

[Miiika]
0

Oj, det var verkligen ungt:-) Visst är det spännande med allting, hur kroppen förändras och hur planerna inför framtiden träder fram:-) Är du tillsammmans med pappan? Bor ni ihop? Är så väldigt nyfiken på allihop, älskar att prata om detta:-)

nowalee
0

#16 Är i vecka 36 nu! :) Du har verkligen något att se fram emot, vilken otroligt härlig tid det varit hittils

nashjamie
0

#17 Japp, det är jag så klart. Hade faktiskt valt att göra abort annars om inte pappan vart med i bilden. Vi kommer flytta ihop när skolan är klar, för tillfället är vi ändå tillsammans hela tiden hos min mamma eller hos hans föräldrar. Men flytta ihop görs efter skolan. Jag förstår det. Är många som är det har jag märkt haha. 😊

#18 Oj då är det inte långt kvar nu då :D Ja jag längtar tills magen börjar växa, sparkarna och ah. Jag ser fram emot graviditeten, det gör jag! :)

[Miiika]
0

Det låter klokt:-) Är pappan lika gammal som dig? Min pojkvän är två månader äldre än mig, han kommer vara 26 när bebisen föds men jag vet inte om jag kommer hinna fylla år innan eller inte, det får vi se:-)

nashjamie
0

#20 Han är jämngammal ja. Någon dagar äldre bara. Kan eventuellt bli så att vi hinner fylla år innan, och är då 19 bägge två. Men vet inte heller riktigt 🙂

[Miiika]
0

Nej, det är svårt att veta ibland :) Samma för oss!

Har du bokat in tid för inskrivning och hälsosamtal? :) Jag var på hälsosamtal i vecka 8 tror jag och sedan inskrivning vecka 12 kanske… Sen gjorde vi KUB-test i vecka 13 :)

nashjamie
0

#22 Japp, det gjorde jag för några veckor sedan :)

[Miiika]
1

Har ni berättat för familjerna? Hur tog de nyheten?

Vill ni ta reda på könet? :) Vad hoppas ni på? :P

nashjamie
0

#24 Jajamän! Våra föräldrar fick reda på direkt efter vi plussade. Tanken var ju först att göra abort, därför berättade vi så tidigt. Hur dom tog nyheten.. Killens föräldrar var otroligt stöttande oavsett val sa dom, men mina föräldrar ville ju så klart att vi gjorde abort direkt och när jag sa att jag ville behålla så accepterade dom det med tiden och nu är dom jätteglada :) Dom behövde nog bara smälta det lite hehe. 

Jajamän! Det vill vi. Jag skulle inte kunna stå ut med att vänta. Jag hoppas på en flicka, och killen på en pojke. Men könet har ingen betydelse egentligen men hade vart kul med en tjej. Och billigare, mer att ärva av folk än om vi skulle få en pojke😂

[Miiika]
0

Haha, kan tänka mig det :) Klart att de blir glada men förstår om de blev lite chockade först :) Skönt att ha familjens stöd!

Det ska vi också göra, kan ju knappt hålla mig längre! Har ni fått tid för ultraljud än? Även om man kanske hoppas lite på något av det så spelar det ju verkligen ingen roll. Men det ska bli kul att få reda på det… Vi får reda på det 22/10 :D

IceTee
0

Vad var det som gjorde att ni tog beslutet att behålla det? Eftersom du sa att ni först tänkte göra en abort menar jag!

Medarbetare på Skor iFokus

nashjamie
0

#26 Åh ja, jag har inte datumet i huvudet nu men vi ska dit i november någon gång. Lappen ligger för många meter bort för att orka resa mig upp och kolla, inte alls lat 😂

Ja men precis, könet har verkligen ingen betydelse. Blir lika glad ändå!

nashjamie
1

#27 Jo, alltså såhär var det. Alla var ju så himla på om abort så för mig kändes det självklart, jag hade själv inte bestämt hur JAG kände att jag ville göra, utan lyssnade på vad omgivningen tyckte och tänkte. Så en dag låg jag helt för mig själv och tänkte "vad vill JAG ens? Jag vill ju inte ens ta bort barnet.. Så varför lyssnar jag på dom? Är väl mina (och pappans så klart) känslor som spelar in" osv. Jag fick alltid sådan ångest när abort kom på tal och sådär. Så efter jag låg den dagen och tänkte ensam framförde jag det till pojkvännen och han höll med helt och sa att om det verkligen är vad jag vill, så gör vi det tillsammans. 

En rätt kul sak att nämna också är att jag aldrig velat ha barn. Aldrig. Hatar barn egentligen. Men nu när jag själv blev gravid har jag helt ärligt blivit en helt ny person och har ett helt nytt perspektiv på allting. Helt sjukt att JAG är gravid, känner jag. Men jävlar vad jag är glad för det!

[Miiika]
0

Vad roligt att höra att ni bestämde er tillsammans ändå, och vilken tur att du tog dig tid att verkligen tänka på vad DU ville! Tänk vad man skulle ångra sig annars! Allting kommer säkert att gå jättebra och ni har en spännande tid framför er (och vi med, hihi)

puffffen
1

åh vad roligt! det är roligt med barn! när är den lilla bebben beräknad?

jag är 17 år åh min son är snart 1 år gammal. 😍

jag fick reda på det i vecka 25! :O  

min mage var platt hade inga syntomer inget alls och gick på p-piller.

nashjamie
0

#31 Fan vad kul! :) Beräknad till någon gång i slutet av mars :)

Oj, har hört andra som också gått så länge utan märkt av någonting. Hade inte min mage växt lite grann nu den senaste tiden hade jag helt ärligt inte heller vetat om det. Jag har inga symptom alls, peppar peppar! :D