Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1552 ggr
Kerstinfalk
0

hjälp att tyda test

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har onödigt ont i mina bröst i dag och väntar mensen i morgon enligt min p-dator.  Temperaturen är högre än vanligt.
Är det bara jag som vill se två streck eller är det två streck?

[GråHäxa]
1

Jag tycker mig se två streck :)

Kerstinfalk
0

Tusen tack för snabbt svar!
Sitter som på nålar och fattar ingenting.

Aleya
1

2 streck

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Intehärutandär
1

Det är två streck. :)

[TanatosNyx]
1

Klockrent positivt 😃 grattis! finns inga tvivel.

Kerstinfalk
1

Tack!
Nu kanske jag skall MMSa min sambo och börja hoppas på att det här går bra.

Litenloppa
1

Helt klart två streck! Grattis! :)

typjessica
1

Grattis!😁

hanna-jo85
1

Grattis :)

Lilolizeit
1

Stort grattis!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Synnerlig]
1

Grattis 🥳

Kerstinfalk
0

Tack för all positivitet och alla grattis hälsningar. Känner mig upprymd och välkommen här!

hellomissduh
1

Ja, grattis! ^^

mkih
1

Åh grattis!!! :D

smurfis
1

Grattis!

Kerstinfalk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här en vecka senare så råder det inga tvivel längre.
Tack för alla grattis samt hjälp att tyda mitt tidigare test.

När skall man kontakta vården för inskrivning och så där?

Intehärutandär
1

Direkt. Så får Du lite information och datum för inskrivning runt v. 10

bohan85
1

Grattis!!!

[GråHäxa]
1

Mer positivt än så kan det nog inte bli, Grattis 🥳

Här var de inskrivning redan i v.6 så det är bara att ringa :)

[Synnerlig]
2

Jag ringde bara till mödravårdcentralen som jag ville gå till och sa att jag är gravid med mitt första barn, "vad gör jag nu?" och då berättade de bara vad som sker efter att man plussat. Man får en bokad tid till barnmorska och så reder allting ut sig 🙂 Jag blev inskriven redan i vecka 5, så jag var snabb 😃

Kerstinfalk
1

Det är precis den här typen av information jag behövde.  Då skall jag ta kontakt med vården i morgon och hoppas jag hamnar rätt. Det fungerar inte likadant här i Oslo som i Sverige. Men det skall nog gå fint ändå!

[Synnerlig]
0

#21 Har man inte mödravårdscentral i Norge? 🙂 Men det går säkert bra att kontakta dem och så kan de säkert slussa dig rätt 🙂

Kerstinfalk
0

#22  De har ett system där man antingen kontaktar sin fasta läkare alternativt barnmorskor.  De verkar inte ha mödravårdcentral.

sisela
0

#23 här i Danmark kontaktar man sin egen läkare, och första mötet är med den, sen skickar de journalen vidare till det sjukhus med förlossning, man hör till (alt. väljer). Sen får man mail från sjukhuset att man är inregistrerad. Kanske nåt liknande i Norge?

Kerstinfalk
0

#24 Jo det verkar vara som i Danmark.

[Synnerlig]
0

#24 Men får man träffa någon barnmorska regelbundet och prata om allt som hör till graviditeten som man gör i Sverige? 🙂

sisela
0

#26 ja visst, man har nog ungefär samma som Sverige. Man har två obligatoriska besök hos sin egen läkare i v. 24 och 32 tror jag det var, och så några barnmorskebesök, antal är kanske beroende på om det är första barnet och hur man mår etc. Jag vet inte riktigt.

[Synnerlig]
0

#27 Okej, men vad bra 🙂 Jag bara tänkte så att man inte bara går till sin läkare. Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige så verkar ju inte läkare direkt ha koll på det där med att vara gravid och föda barn utan det är barnmorskorna som kan det där 😃